Kirjoittaja Aihe: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)  (Luettu 5992 kertaa)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Moi,

Tarttis hieman vinkkiä että mitä kannattais tehdä. Vastarin akku loppu 3. kerran kesken tällä viikolla. Se on tarina sikseen että miksi pääs käymään niin, mutta lopputulos on se että uusia osia tarttis hommata aika paljo. Koko tarina tuolla lopussa.

Päämasto, lavat, lapojen kiinnikkeiden välinen tanko, stabilaattori tanko ja toinen stabilaattori lätkä. Pari pallonivellinkkiä, takaputki, takalavat ja maston metallinen nuppi ja muuta sälää siihen lapakulmamekaniikan säätöön. Noin arvion mukaan ja intternetin hintoja tutkien liikutaan ~100 - 140€ hujakoilla. Uus rakennussarja Shuttle +2 maksaa n. 180€.

Kysymys kuuluu että kannattaisiko samantie hankkia uusi rakennussarja ja kokeilla paremmalla tuurilla sitä sitten?
Miten kanssakopteroitsijat suhtautuu vastaavan hintaseen korjailuun? Jos vastaava uusi rakennussarja maksaa vain muutaman kympin enempi?

Polttiskopteri pitää olla (Hirobo ei ole mikään pakko), mutta sähkövispilää olen harkinnut kaveriksi.
Sähkö kopteria tekee mieli joten kai sellainen(kin) pitää hankkia. 500 TRexiä oon harkinnu.
Mut joko korjaussarjaa tähän Shuttleen tai kokonaan uus paketti näin alkuunsa... ehdotuksia? Sähkövehjettä kattelen sitte tuossa syksymmällä.

Niin, laturi (Bantam E-Station BC6-10) on jo ostettu (tulnee postissa maanantaina). Tällä värkillä olis välttyny näiltä kaikilta tumpeilta, mutta kun pitää päästä kokeileen ni pitää päästä kokeileen. Voitte kuvitella paljonko harmittaa oma typerehtiminen...

Voisi sanoa että oppirahat on maksettu, nyt vaan on kysymys siitä että mihin ne oppirahat sijoittaa seuraavaksi.


-- Kokotarina alkaa tästä --

Kerrottakoon nyt taustatietoja tästä akkujen loppumisesta... (vaikkapa varoituksena muille hätäsille luonteille)

Totesin että vastarin ja lähettimen akut on ihan loppu. Ostin kaupasta Ni-MH kennoja (1700mAh) 16 kpl ja juotin kasaan uudet akkupaketit lähettimeen ja pari vastarin akkupakettia. No laturi mikä on radioiden (JR x347) mukana tullut aikanaa on Ni-Cd akuille suunniteltu eikä siinä ole mitään automatiikkaa...
Malttamattomuuteni takia piti päästä lataileen uusia akkupaketteja käyttötarkoitukseen sopimattomalla laturilla. No, lähettimessä sähköä tuntui piisaavan hienosti ja laturi teki mitä pitikin. Myöhemmin selvis että vastarin akut taasen jostainsyystä ei halunneet ottaa ilmeisesti sähköä vastaan riittävästi.

Aikaisempien kokemuksien perusteella aattelin että kun on sellaisen 5 - 7 tuntia ladannut akkuja niin hyvä on, pitäs kestää 2 - 4 tuntia. Ja ei kun läheiselle pellolle kokeilemaan.
No ensin oli (tietenkin) ongelmia moottorin kanssa. Loppuviimein melkein kahden tunnin jälkeen sain moottorin käymään hyvin ja olemaan jokseenkin säädettynä. Aloitin sitten lapakulman säädön ja sain sellaiset kurvit aikaiseksi millä leijjuttaminen tuntui miellyttävältä. Ajattelin säätää hieman kaasua sopivammaksi, ja mitään ei enää tapahtunut... vehje jäi käyntiin 30% kaasulla maahan... no totesin sitten että vastarin akun täyty loppua. Melkeen täyden tankin jälkeen aattelin että no, hyvä nyt on mottori sisäänajettu pienillä kierroksialla, tai jotain... --> kotiin ja akkuja lataan (taas se 5 -7 tuntia)

Seuraavana iltana menin uudestaan kokeilemaan ja moottorin säädöt tuntui onnistuneen. Pääsin samantie säätämään kurveja ja n. 15 minutin jälkeen olin sitä mieltä että nyt on hyvä. Leijuttelin siinä sellaisen 2 minuttia metrin korkeudella ja ajattelin että nyt pitää tankata, no eipä tarvinnu. Vähensin kaasua ja lapakulmaa, niin mitään ei tapahtunu, kopteri vain valui hiljaa alemmas ja lopulta kaatui heinikkoon.
Lopputulos tälle 2. ehtoolle oli että lavoista lähti muovikuorta. No vastarin akun vaihdon jälkeen varovasti kokeilin että tuliko enemmän damagee... ei onneks tullu. --> kotiin akkuja lataileen.

Seuraavana päivänä kävin hakemassa kAtala-RC:stä (mielestäni ylihintaiset) lavat. Samantie kokeileen "täysillä" akuilla. No, yllättäen pienen säätämisen jälkeen sain taas mieleiseni asetukset ja harjoitteluaikaa tuli saatua peräti 10 minuuttia, ennen kuin moottori alkoi taas temppuileen. Hieman harmistuneena kotiin ja kaljaa kaupasta evääksi. Saunottelu ja pieni kaljottelu paransi mielen. Lavvantai aamuna sitten jatkui "harrastaminen".

Moottori irti ja meinasin jo vaihtaa edellisestä kopterista (Nexus 30) jääneen ASPin moottorin (jonka tiesin toimivaksi yksilöksi). Tulpan irroituksen jälkeen totesin että per... täähän on palanu. Tulppa vaihtoon ja mosa takas kiinni. Samalla kun kerran oli moottori irti, säädin kaasuttimen perussäädöilleen. Ja ei kun uudestaan kokeilemaan lavvantaipäivänä. Moottori toimi hyvin (kannatti käyttää aikaa kaasarin säätämiseen irroitettuna jne.). Sain säädöt hyviksi ja päätin että nyt riittää tältä päivältä. Akkujen latauksen suhteen olin korjannut (asentanut suoraan latausliittimeen menevän johdon) aikanaan rakentamani kuormittavan jännitemittarin. Testasin sillä ennen jokaista "lentoa" että vastarin akussa on virtaa riittävästi.

Nyt sitten sunnuntaina piti päästä tosissaan suorittamaan tätä leijuttamisharjoittelua ja ehkä vähän taivaalla ajoa...  Akut lataukseen aamulla 9 aikaan ja ajattelin että iltapäivällä 1 - 2 välissä vois olla hyvä.
No, säädin sitten aamulla toisella akulla gyroa ja lapakulmia ym asioita missä intternettistä oli kovasti apua. Kiitos jollekkin joka opasti tuon GY-401 säädössä täällä foorumilla. No sitten kentälle kokeileen...

Käynnisty helposti, ja pysy hyvin säädöissään, gyro toimi kuten pitikin ja perä oli paljon rauhallisempi kuin aikaisemmin vaikka tuulta oli melkoisesti enempi. Mutta 3 minutin jälkeen taas se efekti että mitään ei tapahdu ja kopu kaatu vasemmalle hieman hiekkaiseen ruohoon, ja nyt kun oli "vauhtia" enempi lavoissa ja muutenkin, niin lopputulos on että tuli enempi damagee. Vastarin akku oli jääny vaihtamatta kaiken kiireen keskellä. Ja en TIETENKÄÄN ymmärtänyt kuormitusmittarilla katsoa mikä on sen status... Omaa typeryyttä... Tai sitä että ei ole vielä kunnon laturia jolla tietäisi koska akku on täynnä ja voisi testata että paljonko se oikeasti kestää. Lähettimeni kello kertoi että tämä "täysilataus" kesti peräti tunnin (aikanaan kun tuon radion ostin, niin omaksuin heti tavan että sen käyntikello resetoidaan aina kun akut ottaa laturista). = akku ei läheskään täynnä. No melkoisen harmistuneena pistin kamat kasaan ja kotiin tutkimaan vaurioita...

-- Koko tarina päättyy tähän --
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #1 : 03 Elokuu, 2008, 19:02:58 »
Ongelmia tuppaa olemaan välillä liiankin kanssa  :). Asiaan, ensinnäkin hyvä että ostit tuon Bantamin laturin, se osaa ladata akut turvallisesti täyteen ilman vahingoittumisen riskiä. Vastariakun pitäisi kestää vähintään 30 minuuttia perus setupilla, jopa enemmän. Vastariakun loppuminen on vihoviimeinen asia jonka takia kannattaa torpata kopteri, joten kunnon sähkösetupin tekoon kannattaa uhrata aikaa ja lukea nettiä. Itsellä kun oli nikkelit niin käytin NiMH SUB-C 3000mAh kennoja, ja latasin 1C:llä jolloin akku on täynnä noin tunnissa. Yhdellä latauksella pystyi lentämään noin 6-7 kpl 10 minuutin lentoa.

Toisekseen, jos uusi kitti maksaa saman verran kuin vanhan korjaus, ei ole mitään syytä olla ostamatta uutta. Toisaalta kannattaa ehdottomasti harkita jotain toista merkkiä, koska 100-140€ on hirvittävä hinta perustorpista  :-X. Suomessa ehkä järkevin vaihtoehto on Alignin tai Compassin 50 kokoinen kopu, joiden kummankin varaosahinnat ovat sopivalla tasolla ja suorituskyky ja vakaus on "vähän" eri luokkaa kuin Shittlellä. Trex 500 on ehkä paras vaihtoehto sähköpuolelta, omien kokemusten mukaan helppo säätää, lento-ominaisuudet on loistavat, sekä tehoa löytyy.

Uuteen kopteriin kannattaa sitten laitta tuollanen SubC kokoinen akku tai 2S lipo regulaattorin kanssa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #2 : 03 Elokuu, 2008, 19:13:10 »
Moi! toisaalta jos hommaat samanlaisen kopterin uuden ni sulla on sitten paljon varaosia kun purat vanhan.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #3 : 03 Elokuu, 2008, 20:11:35 »
Kommetti Vispilälle & Egelle ja sitten jatkan vielä vähän tätä pohdiskelua... ja itse itseni kommentoimista. Samalla myös näppärä tapa miten tutkia onko masto suora vaiko eikö.

Joo, laturin hommasin ajatellen uusia akkuja ja tulevaa sähkökopteria, melkeen viikon tutkin netistä että mikä olis käyttööni sopiva.
Trex 500 on jo "valittuna". Se on riittävän iso ulkona ajeltavaks, ja riittävän pieni sisälle. Töissä voi vaikkapa lähettämön hallissa ajella perjantaisin kun porukka lähtee töistä pois.

Mutta mikä olisi edullinen (ei hyvä tai halpa) Shuttlea vastaava vaihtoehto? Moottoreita olis kaksikin ASP ;D .36 (käy ja kukkuu hyvin, mutta tehoa ei piisaa kunnolla taivaalla ajamiseen) ja Hirobo .36 ??? (ymmärtääkseni tämä on tismalleen sama kuin O.S. Ulkonäkö on ihan sama ja kaasari, erona on että valetut merkit ja leimat on eri). Eli mieluusti kokoluokka olisi juurikin tämä .36. Vaikka eipä se ~200€ hyvästä ossilaisesta .50 ole iso sijotus enää loppupeleissä. Mutta rahaa sekin on, ja ennemmin ostan akkuja sähköseen sillä rahalla. Tiedän jo että polttiksella ajaminen tulee jäämään vähemmälle kun saan sen sähkösen hankittua.

Tutkin tuossa sitä mastoa hieman, ja päätin että tarkistan sen suoruuden.
Kamera jalustalle ja kaukolaukasijalla kuvia, aina välissä varovasti kääntäen mastoa.
Sitten Gimpillä kuvat päällekkäin ja vähän läpinäkyvyyttä rassaamalla sain todistettua itselleni että mastoa (10€) ei tarvi.
Kuten kuvasta näkee niin yläosa mastosta pysyy koko kierroksen paikallaan.

Harkitsin myös sitä Shuttle +2 pakettia. Löysin netistä sen räjäytyskuvia, ja totesin että nämä osat käyvät keskenään hyvinkin pitkälle ristiin. Varaosien kannalta olisi järkihankinta. Taitaa suurin osa osista olla samoja kaikissa aikasemmissa Z sarjalaisissa ja nyt viimesimmissä +2 mallissa.

Summa summaarum. Takaputki on täysin käyttökelponen se pienen pieni lommo ei tee siittä käyttökelvotonta. n. 2mm painunu ihan peräpäästä, kohdasta mihin lapa on vähä kolhassu. Ei haittaa takalapojen hihnavetoa, eikä käsissä tunnu antavan yhtään periksi. Kosmeettinen virhe siis.
Tarvittavat osat korjaamiseen kustantaa Sabessa 52€ + toimituskulut. Taikka sitten kokonaan uus kitti 180€.

Taitaa mennä huomenna tilaukseen korjausosat. Niin vois jopa kuukauden perästä keretä kokeileen... Ens viikko Outokummussa työreissulla, sitte kesälomaviikko lapissa, ja sit työreissu saksaan... --> seuraava aihe eri otsikon alla  ::)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #4 : 03 Elokuu, 2008, 20:46:37 »
Ton maston suoruuden tarkistamisen vois tehdä myös todella pitkällä valotusajalla ja pyörittämällä akselia hitaasti moottorin voimin. Periaatteessa pitäisi antaa hiukkasen tarkemman tuloksen kuin still kuvat?

Jos polttomoottoria olet ostamassa, niin TT:n Redline on myös hyvä valinta. Sekin "kukkuu" hyvin, vaikka kaasarissa onkin tämä stickin feature. Sen kun saa korjattua niin ei pitäisi olla ongelmaa. Ite laitoin juuri pushpull linkityksen kaasulle, voi olla että ei enää jumitu.

Polttomoottorissa on se hyvä puoli että lentää voi niin kauan kun fuilia on pönikässä. Vastarin akku kannattaa tietenkin aina joskus ladata, mutta putkeen voi lentää silti enemmän kuin sähkökoneella parin akun kanssa.

Ps. viesti nro 1000!!  ;D


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #5 : 03 Elokuu, 2008, 21:11:31 »
Menee vähä offtopic...

Alkaa melkeen jo naurattaan tän viikon akun loppumiset... Ajoin tukkaani tossa äskön ennen saunaan menoo, arvaappa vaan loppuko siittä(kin) värkistä akku kesken ajamisen!  :D

Kyllä mulla on sellanen päähän pinttymä että molemmat pitää olla sähköö ja nitroo... Mikään ei haise niin hyvälle ku kunnolla kärytetty nirto kesäkuumalla ja sit ku tulee hikisenä kotiin nahkansa polttaneena... vaimoke tykkää!
Sähkö pitää olla sitä varte että voi rospuuttoaikaankin ajella edes sisätiloissa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #6 : 03 Elokuu, 2008, 21:16:34 »
Ens viikko Outokummussa työreissulla....
Outokummusta on noin 20km Hermikselle ja 40km Vispilälle, kannattaa hyödyntää tilaisuus! ;) Mulla on tossa pöydän nurkalla 2400mAh NiCd vastariakku ja 4,8V jännitevahti joutavana, niillä estäisi pudotukset vastaisuudessa. ;) ;)

PS: Ei se viestien määrä vaan se laatu!! ;D
-flybarless, sedative stabilized head-


Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #8 : 13 Elokuu, 2008, 07:41:21 »
Foorumilta on vispilän postauksen jälkeen poistettu vanhoja viestejä.


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #10 : 13 Elokuu, 2008, 18:27:27 »
Mulla oli viikko sitten 1020 viestiä, nyt ovat poistaneet vanhoja pois.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #11 : 13 Elokuu, 2008, 18:44:34 »
Mun viestit ei oo vielä joutuneet siivouksen alle.
Onhan niitä jo 14  ;D ;D ;D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tumpattu Hirobo Shuttle + (ja tarina miten hankkia malttia)
« Vastaus #12 : 13 Elokuu, 2008, 22:16:22 »
Mulla oli viikko sitten 1020 viestiä, nyt ovat poistaneet vanhoja pois.
-op-
Joo, olit saanu liikaa etumatkaa muhun niin poistin kaikki sun viestit noilta mun valvomilta alueilta.... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
6451 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2008, 23:01:02
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
2676 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2009, 21:36:13
kirjoittanut Jyri
12 Vastauksia
18315 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2011, 20:33:10
kirjoittanut 1m4s0_
Shuttle Plus

Aloittaja Dutchman « 1 2 ... 8 9 » Hirobo Nitro

208 Vastauksia
79187 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2018, 20:13:40
kirjoittanut Dutchman
3 Vastauksia
2757 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Tammikuu, 2013, 23:25:04
kirjoittanut Xen