Kirjoittaja Aihe: Tarot 680/680PRO/690S  (Luettu 26137 kertaa)

Poissa JukkaKoo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Tarot 680/680PRO/690S
« : 27 Maaliskuu, 2014, 22:07:44 »

Ajattelin aloittaa kopteriharrastuksen uudestaan tauon jälkeen. Ennen on tullut lennäteltyä lennokkeja ja 450 koon koptereita, mutta viimeisimmästä lennosta on jo pari-kolme vuotta vierähtänyt. Pitkäaikaisen harkinnan jälkeen päädyin kuitenkin hankkimaan seuraavaksi multikopterin kun tuo videokuvauskin itseä kiinnostaa. Päädyin vertailemaan ja ostamaan lopuksi paketin, jossa on Tarot FY680 runko, 690S moottoripukit (PIDENTÄVÄT 680 runkoa yli 800-kokoiseksi) ja vahvistettu centerplate.

Osat on tullut nyt kaikki ostettua ja oma ostoslistani näytti jotakuinkin seuraavalta:

Runko: Tarot FY680 alumiiniversio
-Papereiden mukaan FY680 alu on muuten lähes 200g kevyempi kuin uudempi FY680PRO. Johtunee uusituista laskutelineistä sekä integroidusta PCB-levystä. Hinta GoGo.rs n. 100€.

Modifikaatiot: FY690 moottoripukit ja tuplana alaosan centerplate.
-Käyttämällä FY690 moottoripukkeja 680 rungossa tulee multikopterin kooksi itse asiassa n. 810-kokoinen kopteri. Tämä johtuu siitä, että alkuperäisessä 680 rungossa runkoputket olivat pidempiä. Alaosan centerplate vahvistaa pidennettyä rakennetta. Osat Ebaysta, hinta yht. n. 55€.

Kontrolleri: DJI Naza V2 + GPS
-Olishan se wookong kiva, mutta budjetti ei nyt anna myöten. Gadgetextremestä tilasin hintaan 217€.

Moottorit: 6x SunnySky X4180-480KV
-Tarkoitus käyttää aluksi saatuja 1238 CF potkureita, mutta suuremmat on haussa. Moottorit tilasin omgfly.comista. Hinta 180€.

Potkurit: 12x3.8 CF, jatkossa joko 13x55 tai joku 14 APC slow fly. Nyt taisin maksaa kaverille 20€ :)

ESC: 6x Afro ESC 30A + simonK firmware
-Pitäisi riittää enemmän kuin hyvin näille moottoreille. Tilasin Hobbyking.comista (vanha tuttu :). Hinta 84€

Akut: 2x 5000mAh Turnigy
-Sijoitan tämä aluksi suoraan alle, jatkossa gimbaalin vastapainoksi vähän taaemmas. Palstoilta katselin että ovat saaneet em. komboilla 20min+ lentoaikoja. Hobbyking hinta 80€.

FPV lähetin: ImmersionRC 5.8GHz 25mW NexwaveRF
-CE-merkitty ja Euroopan alueella laillinen (25mW on maksimi sallittu lähetysteho EU-alueella 5.8GHz)
-Hobbykingistä tilasin hintaan 50€

FPV maassa: Boscam FPV 5.8GHz 32Ch. Näyttö ja jalusta on jo ennestään.
-Hobbykingistä tilasin hintaan 40€

Lähettimenä meinasin käyttää tuossa nurkassa lojuvaan FlySkyn TH9x -lähetintä FrSky:n DJT-moduulilla ja D8R-II Plus vastaria.
-Moduuli ja vastari Hobbykingistä hintaan 40€

Lisäksi tulee sekalaisia tarvikkeita, kuten 3,5mm plugeja, liittimiä, johtosuojaa, kutistesukkaa, 14AWG akkujen rinnankytkentäjohdot, nippusiteitä, 2-puoleista teippiä yms.

Kaikki koneen osat on nyt sitten hankittuna ja puolet tulleet. Rahaa palanut yhteensä noin 900€.

Ensin on tarkoitus viilata asetukset ja lennättää ilman gimbaalia, mutta jatkossa koneeseen tulevat vielä Tarot T2-D gimbaali sekä GoPro Hero3 black edition. Harkitsin kyllä laittavani esim. Sony Nexin, mutta GoPro:n black edition riittää varmasti kohtuullisen pitkälle. Näistä lisäyksistä tulee jatkossa vielä hintaa gimbaalista 100€ (Hobbyking) ja GoPro black noin 270€ Saksasta tai UK:sta.

Aloittelen projektin rakentamisen ensi viikolla ja laittelen kuvia rakentamisen lomasta.

Poissa frodozu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #1 : 19 Huhtikuu, 2014, 13:04:58 »
Onkos tämä edennyt? Olisi kiva nähdä kuvia projektista.

Poissa JukkaKoo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #2 : 20 Huhtikuu, 2014, 13:56:50 »
Pieni viivästys tuli johtuen Hobby Kingin yhden paketin hukkumisesta matkalle, mutta tiistaina pääsiäisen jälkeen pitäis saada loputkin osat. Sitten lupaan kuviakin :)

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla


Poissa toppari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #3 : 21 Huhtikuu, 2014, 10:51:16 »
Itellä menossa melkein samoilla osilla projekti :)

Rungonksi otin ihan stocki 680PRO ja mutuurit on T-motor 3110-26 470kv, 13/5.5 vispilöillä. Muuten aika tutut osat listassa.

Noista afroista ois kiva kuulla kommenttia että miten toimivat. Ite pähkäilen vielä afrojen ja plushien välillä.
E-Flite mCPx v2
Phoenix
Spektrum DX7s

FAT - Finnish Aviation Team for roadies

Poissa JukkaKoo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #4 : 30 Huhtikuu, 2014, 21:02:11 »
No niin. Nyt on Tarot ensilentoa vaille valmis :) Eli Tarot FY680, joka on muunnettu 690s version moottoripukeilla 800-kokoiseksi. Kone oli juuri Afro ESCeillä penkissä. Kalibrointi ja savut otettiin ensin kustakin ESC-moottoriparista erikseen, jonka jälkeen latasin painot kopterin jaloille ja kokeilin tehojen saantia eri moodeilla. Tällä hetkellä näyttää siltä, että NAZA V2:n manuaalimoodissa moottorit tottelevat kuin unelma. Sen sijaan GPS/Atti moodin hidas reagointi mietityttää. Lennän kuitenkin ehkä ensilennon manuaalilla ja kokeilen varovasti mitä muut moodit sanovat sitten tuon jälkeen.

Kaiken kaikkiaan Tarot FY 680 on asiallisen tuntuinen runko. Otin omani vanhanmallisilla alumiinivarsilla, sillä jostain syystä tuossa näyttää olevan lähes 200 gramman painosäästö verrattuina PRO-malleihin. Näissä paino tullee mm. integroidusta PCB-levystä. Paketin osat olivat virheettömiä lukuun ottamatta yhdessä alumiinipuomissa ollutta kolhua. Tämä oli kuitenkin pieni eikä vaikuttanut kokoonpanoon, joten annoin asian olla. Paketissa tuli centerplate koottuna ja muut osat (varret ja laskutelineet) sitten erikseen. Katsoin että centerplate on sen verran tukeva, että tätä ei tarvinnut vahvistaa. Jätin siis vahvistuspalan käyttämättä.

Tilaamani pitkät moottoripukit osoittautuivat hyvän tuntuisiksi, mutta haastaviksi kiinnittää. Moottoripukkeja on markkinoilla näet kahdenlaisia: toiset kiinnitetään yhdellä ruuvilla puomin läpi ja toiset taas puristetaan neljällä ruuvilla puomiin kiinni. Näistä jälkimmäiset ovat moottoripukkien suuntauksen kannalta paljon kätevämmät, sillä kulmaa voi hiljalleen hivuttaa kohdalleen ja tarvittaessa muuttaa asennuksen jälkeenkin. Itselleni osuivat tietämättömyyttä nuo ensimmäiset. Eli jokaisen poratun puomin reiän oli osuttava asteelleen kohdalleen, jotta moottoripukkien suuntaus onnistuisi oikein. Tovi siinä meni, mutta hyvä tuli. Käytin digitaalista kulmamittaa, jonka avulla kohdistin kulmat. Tämän jälkeen porasin pylväsporakoneella läpi ja tarkistin vielä lopuksi pukin kulman.

Perusrunko ilman moottoreita ja muuta elektroniikkaa oli jo muutamassa tunnissa kasassa. Mittasin rungon painon muunnetuilla moottoripukeilla varustettuna ja kokonaispainoksi tuli 730 grammaa. Ei ollenkaan paha 810 kokoiselta kopterilta.

Itselläni työjärjestys oli jotakuinkin seuraava:

1. Valmiiksi koottujen osien ruuvien kireyden tarkistus
2. Puomien kiinnitys
3. Moottoripukkien kiinnitys ja reikien poraus (koin helpommaksi ilman tiellä olevia laskutelineitä)
4. Alaputkien ja laskutelineiden kiinnitys
5. Moottorien kiinnitys ja johtojen vienti puomin sisältä
6. ESC kiinnitys ja moottorijohtojen juotos
7. ESC liitokset, NAZA PMU:n ja akkuliittimen juottaminen kiinni
8. Vastaanottimien, Nazan ja GPS:n asemointi ja johtojen kiinnitys
9. Ylälevyn kiinnitys
10. Kaksipuolisella tarralla kaikki kiinnitykset
11. Ylälevyn kiinnitys (itse laitoin PMU:n ylälevyn päälle)
12. ESC kalibrointi
13. Moottorien tasapainotus ja testaus
14. Naza esisäädöt
15. Penkkitestaus kaikilla moottoreilla
16. Potkurien kiinnitys
17. Kentälle :) Nyt siis tätä kokemaan :)

Mitä itseltä jäi sitten paketista puuttumaan. Eli suosittelen muistamaan ainakin nämä tilausvaiheessa:
-Moottorien kiinnitysruuvit, joita ei seurannut mukana. Itsellä oli 5mm M3 ruuvi.
-Naza GPS:n alustan kiinnitysruuvit. Sama M3 ruuvi käy, mutta tähän tarvitset myös käypäiset mutterit
-Hyvää 2-puoleista teippiä Bison/3M Extra Strong tms. (HK:n teippi osoittautui ihan kuraksi)

Nyt kun kaikki on kasattu, painaa runko moottoreilla ja elektroniikalla 1780 grammaa. Mielestäni paino on kohtuullinen kuitenkin 810mm kokoiselle kopterille (mittaan koon moottorinakselin keskikohdasta toiseen, kokonaishalkaisija on 850mm, mutta moottorit asensin hieman pukissa sisään)

Ohessa hieman kuvia paketista:

http://s1170.photobucket.com/user/Jukka_Koo/library/

« Viimeksi muokattu: 30 Huhtikuu, 2014, 21:16:57 kirjoittanut JukkaKoo »

Poissa JukkaKoo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #5 : 30 Huhtikuu, 2014, 21:16:19 »
Mittasin muuten juuri potkurien kokoa. Itselläni on nyt 12x3.8 ja potkurien väliin jää hieman yli 8cm tilaa. Jokainen lisätuuma kaventaa väliä 2,5 senttiä (1,25 senttiä per potkuri), joten pidennettyyn runkoon mahtuisi juuri ja juuri 15 tuumaiset huiskat.

Poissa JukkaKoo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #6 : 02 Toukokuu, 2014, 12:35:13 »
Nyt on ensilento suoritettu ja kopu lensi kuin unelma. 450 yksiroottorisiin tottuneena ero oli kyllä melkoinen :)

Ensilento suoritettiin kohtalaisella tuulella ja kone tottelee nöyrästi jokaista liikettä. Pelotti noiden Afro ESCien kanssa (ongelmia tiedetään olevan muutamien moottorien kanssa, googlaa afro esc high pole count), mutta tottelivat nopeasti ja tarkasti. Hyvin syncissä keskenään.

Tarkoitus on nimenomaan valokuvausalusta ja nyt tiedän kopun varmasti tähän sopivaksi. Tällä setupilla nousutehot näemmä 46 prosenttia. Naza ei uusilla firmwareilla hievahdakaan alle 50%, joten otin ATTIssa ja GPS moodissa nousut reippaina ja laskin tehot sitten lähelle tuota. Tässä kokoluokassa maaefektistä johtuvaa heijaamista ei juurikaan ollut havaittavissa edes muutama sentti nurmen pinnasta kulkiessa.

Nyt täysillä vermeillä huomaan, että FY680 laskutelineet antavat jonkin verran periksi. Pidemmän päälle tulen varmaan noita jollain vahvistamaan. Pro-malleissa ja 690s - malleissa nämä ovatkin näköjään erilaiset.

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #7 : 02 Toukokuu, 2014, 14:08:11 »
Itse tilasin myös juuri F680 rungon, lähti alkuviikosta. Saa nähdä tuleeko tämä hiilari ländäreillä vai ei.. kuvan mukaan pitäisi tulla. Mallina se 3K carbon malli.

Moottoreiksi tilasin tuohon Sunnysky V3508-20 580KV ja propelleiksi tulee 12"

Miten itse ratkaisit tuon virranjaon, koska 680 mallissahan ei ole siinä pohjassa sitä jakoa, itse tilasin tämmöisen siihen escien virtoja varten: http://multikopterit.mycashflow.fi/product/200/virranjakolevy-8x20a

« Viimeksi muokattu: 02 Toukokuu, 2014, 14:10:26 kirjoittanut Willeh »

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #8 : 02 Toukokuu, 2014, 16:51:35 »
Tarotilta saa myös ostettua suoraan rungot, moottorit, virranjako komponentit ja potkurit. Toimitus pelaa myös todella nopeasti. Itselle tuli jokinaika sitten 680pro. www.tarot-rc.com   sivulta voi valita myös euro hinnat.

Poissa frodozu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #9 : 02 Toukokuu, 2014, 18:22:46 »
Tulipas aloitettua omankin 690S:än kokoaminen. Iski vaan ensimmäinen ongelma jo, paketista oli vain 3 paria "tube clampejä". Nyt sitten saa alkaa metsästämään jostakin yhtä että tuon saa lentokuntoon..

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #10 : 02 Toukokuu, 2014, 22:02:22 »
Laita puuttuvasta osasta tietoa Tarotille niin saat uuden osan nopeasti, noin viikko menee.

Poissa frodozu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #11 : 02 Toukokuu, 2014, 22:32:02 »
Laita puuttuvasta osasta tietoa Tarotille niin saat uuden osan nopeasti, noin viikko menee.

eBayn kautta ostettu runko, eli ei oikein valitusoikeutta muuta kyin myyjälle.

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #12 : 02 Toukokuu, 2014, 22:37:18 »
Ite tilasin varulta kasan noita 3mm 5M ruuvveja multikopterit.fi , miten muilla on käynyt.. onko paketissa tullut mukana ruuvvit mottien kiinnitykseen?

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #13 : 02 Toukokuu, 2014, 23:11:07 »
Tarotin moottorien mukana oli ruuvit.

Poissa JukkaKoo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #14 : 02 Toukokuu, 2014, 23:42:01 »
Virranjaon osalta juotin piuhat ilman virranjakolevyä yhteen, laitoin kutistesukan paketin ympärille ja kiinnitin rungon pohjaan.

Tänään tuli ensimmäinen takaisku: kolmannella lennolla kopteri alkoi 6 minuutin lennon jälkeen leijunnasta äkisti vaappumaan puolelta toiselle ihan kun moottorien synkronointi olisi yhtäkkiä pielessä. Sain joten kuten alas ja kaksi lapaa poikki. Onneksi oli vaihtolapoja heti varalla. Uudet lavat vaan kiinni, kone testipenkkiin ja viitosmoottori alkoi elämään hetken penkityksen jälkeen ihan omaa elämää. Nosti ja laski tehoja epäsymmetrisesti muihin verrattuna.

Alkoi mietityttämään että olisko kuitenkin Afro ESC väärä valinta pannukakkumoottoreille.. . voihan olla toki ESC hajallakin.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla


Poissa garo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #15 : 28 Toukokuu, 2014, 10:25:28 »
Kuinka projektisi jakselee? Olen itse suunnittelemassa hexan rakentamista Tarot 680Pron päälle Naza-M V2 -kontrollerilla, mutta en ole oikein päässyt puusta pitkään muiden komponenttien valinnassa. Tarkoitus olisi lennättää n. 1kg painavaa kameraa + gimballia.

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #16 : 28 Toukokuu, 2014, 15:40:00 »
Mulla on rakennettuna 680pro johon on asennettu sony nex6. Vaihdoin vai ihan turhaan esc: it toisiin vika joka esiintyi omassa kokoonpanossa niin johtu huonolaatuisista liittimistä. Ja nyt on ne ensimmäiset esc:it myynnissä ylimäärisenä foorumilla.

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #17 : 09 Kesäkuu, 2014, 19:41:14 »
Tuosta akku niin johan lentää yhdellä latauksella kylästymiseen asti    http://www.rangevideo.com/en/4s/315-rv-endurance-24400mah-148v-12c-4s4p-lipo-battery-pack.html    tuolla akulla on päästy 45min lentoaikoihin Tarot 680pro:lla

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #18 : 13 Kesäkuu, 2014, 10:42:25 »
Tuosta akku niin johan lentää yhdellä latauksella kylästymiseen asti    http://www.rangevideo.com/en/4s/315-rv-endurance-24400mah-148v-12c-4s4p-lipo-battery-pack.html    tuolla akulla on päästy 45min lentoaikoihin Tarot 680pro:lla

Puhut aina kyllä aivan käsittämättömistä ajoista eri ketjuissa koskien tätä tarotin runkoa. Pitäisi ehkä muistaa mainita gimbalit, kamerat ym... Edelleen, omalla tarotilla jossa on gimbal ja nex5 niin telemetrian mukaan 4000mAh 4S akku kyykkää 14.8V parissa minsassa.

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #19 : 13 Kesäkuu, 2014, 12:08:31 »
Nyt sulla kyyhähtää akku jo parissa minuutissa. Ennemmin puhuit yhdeksästä minuutista?????? Joko akut on aivat sontaa tai sitten vaan mättää jossain muussa. Tuosta mainitsemastani 45min:ta löytyy videoita netistä. Turhaa sä niitä kattellet kun et usko kuitenkaan. Onneksi tuo lentojen lyhyys ei ole mun ongelma. Mulla ainakin toimii aivan hienosti tuolla Tarotin kokoonpanolla ja olen todella tyytyväinen tuohon.

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #20 : 13 Kesäkuu, 2014, 13:37:35 »
Nyt sulla kyyhähtää akku jo parissa minuutissa. Ennemmin puhuit yhdeksästä minuutista?????? Joko akut on aivat sontaa tai sitten vaan mättää jossain muussa. Tuosta mainitsemastani 45min:ta löytyy videoita netistä. Turhaa sä niitä kattellet kun et usko kuitenkaan. Onneksi tuo lentojen lyhyys ei ole mun ongelma. Mulla ainakin toimii aivan hienosti tuolla Tarotin kokoonpanolla ja olen todella tyytyväinen tuohon.

Niin ilman gimbalia ja kameraa. 5000mAh akulla. Laita ihmeessä se 17min video kun sitä irkin puolellakin on laskettu ettei se pitäisi olla mahdollista. Linkitä myös tuo 45min video, en itse sitä löytänyt.
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2014, 13:45:09 kirjoittanut Willeh »

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #21 : 13 Kesäkuu, 2014, 14:41:45 »
Niin ilman gimbalia ja kameraa. 5000mAh akulla. Laita ihmeessä se 17min video kun sitä irkin puolellakin on laskettu ettei se pitäisi olla mahdollista. Linkitä myös tuo 45min video, en itse sitä löytänyt.

10 s googlaus:
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #22 : 13 Kesäkuu, 2014, 14:51:28 »
Tossa videolla ei kyl tainnu olla kameraa eikä kimbaalia painona. Pelkkä iso akku, tietty jos haluu tosiaan akkua lennättää.
Vois kai tota heksaa keventää lisää ja lennättää pelkkää akkua vaikka 2 tuntia.
Jos joku haluaa pelkkää akkuaan lennättää niin siitä vaan.
Itte olen lentoaikani mittaillu kaikilla asiaan kuuluvilla tavaroilla joita tarvitaan kuvaamiseen, joten moiseen niitä on turha verrata.
Eikä mulla ole edes tarottia.

Edit: Videolla ei tainnu olla selitetty edes setuppia, en kattonu loppuun asti.
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2014, 15:00:38 kirjoittanut Ves@ »

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #23 : 14 Kesäkuu, 2014, 08:36:34 »
Tuossa erinomainen ohje moottorin ja potkurin valintaan. Liikaa tuijotetaan vain moottorin kv-lukuun.

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot 680/680PRO/690S
« Vastaus #24 : 14 Kesäkuu, 2014, 09:39:07 »
Mulla on kiinni kaikki lelut mitä minä tartten, kun olen lentoaikoja mitannu.  Kuten edellä mainitsin niin olen oman koneen lentoaikoihin tyytyväinen ja kerroin vain oman koneeni lentoajat ja kokemukset.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
6400 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Kesäkuu, 2009, 22:07:50
kirjoittanut mokkis
99 Vastauksia
101146 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Heinäkuu, 2014, 21:36:44
kirjoittanut JuhoV
37 Vastauksia
17405 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Helmikuu, 2013, 01:15:37
kirjoittanut 338federal
0 Vastauksia
1948 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Maaliskuu, 2014, 22:40:31
kirjoittanut ovt
24 Vastauksia
14445 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2014, 09:27:33
kirjoittanut Pikkis