Kirjoittaja Aihe: <200 grammainen 420mm quadi  (Luettu 5911 kertaa)

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
<200 grammainen 420mm quadi
« : 29 Maaliskuu, 2014, 14:56:00 »
nyt on hetki tullut lenneltyä hobbykingin H4 rungolla ja tykästyin tuohon H muotoon. Tarkoitus tehdä "hieman" kevyempi, ja samalla aavistuksen pienempi runko itse.

Tämmöistä oon nyt suunnitellu




Puomit painaa 35 grammaa kappaleelta, keskilevy parikymmenta grammaa, kiinnikkeiden painosta ei vielä arviota. Kiinnikkeet tulee joko POMmista tai alumiinista.

Paino pitäis jäädä reippaasti alle 200 gramman, mielellään siihen 150 gramman tienoille.

Mitäs raati on mieltä tuosta keskilevystä, itseä vähän mietityttää onko kiertojäykkyys riittävä, materiaalina 2,5mm "kuiva" hiilikuitulevy

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: &lt;200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #1 : 29 Maaliskuu, 2014, 15:43:59 »
Ei muuta kun testaamaan :-) Jos ei rajumpaa tykitystä vedä, saattais olla ok. Tai jos pistäis keskilevyn keskelle vaan pienet palat esim. jotain 3mm tankoa, antaisko lisäjäykkyyttä.

Onko neliöjalat paljonkin painavampia? Moottorit sekä keskilevyn sais kiinni suoraan ja kiinnikepalat jäis pois.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: &lt;200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #2 : 29 Maaliskuu, 2014, 16:45:52 »
Ei muuta kun testaamaan :-) Jos ei rajumpaa tykitystä vedä, saattais olla ok. Tai jos pistäis keskilevyn keskelle vaan pienet palat esim. jotain 3mm tankoa, antaisko lisäjäykkyyttä.

Onko neliöjalat paljonkin painavampia? Moottorit sekä keskilevyn sais kiinni suoraan ja kiinnikepalat jäis pois.

Niinpä, sekä runkoon että moottorikiinnityksiin saattaisi sillä saada kevennystä.

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: <200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #3 : 29 Maaliskuu, 2014, 17:10:09 »
Täytyykin vähän punnita mitä alumiinipuomit painaisi,  tuli automaattisesti ajateltua hiilikuituisia ja sen kohdalla pyöreä putki on ainoa järkevä vaihtoehto  ;D

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: &lt;200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #4 : 30 Maaliskuu, 2014, 15:32:41 »
Alu taitaa olla aika painavaa. Jos ei halua hitekkiä, 10cm pätkä 10x10mm mäntyrimaa näytti painavan 7g. Tuo myös "suodattaa" moottoreiden sekä potkureiden värinöitä.

Onko tarkoitus siis tehdä muiltakin osiltaan superkevyt kopu? Tuossa kokoluokassa ja kun koneissa on kuitenkin tehoa, on muutaman kymmenen gramman säästäminen ehkä kuitenkin turhaa. Noissa mineissä kun koko kopun painon akun ja fpv kamojen kanssa pitäisi olla alle 600 grammaa, sen 10-20 gramman säästäminen on jo hyödyllistä ja jokseenkin pakollistakin.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: &lt;200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #5 : 30 Maaliskuu, 2014, 22:31:12 »
Alu taitaa olla aika painavaa. Jos ei halua hitekkiä, 10cm pätkä 10x10mm mäntyrimaa näytti painavan 7g. Tuo myös "suodattaa" moottoreiden sekä potkureiden värinöitä.

Onko tarkoitus siis tehdä muiltakin osiltaan superkevyt kopu? Tuossa kokoluokassa ja kun koneissa on kuitenkin tehoa, on muutaman kymmenen gramman säästäminen ehkä kuitenkin turhaa. Noissa mineissä kun koko kopun painon akun ja fpv kamojen kanssa pitäisi olla alle 600 grammaa, sen 10-20 gramman säästäminen on jo hyödyllistä ja jokseenkin pakollistakin.

Eei se alukaan niin painavaa ole kun ottaa 1,5mm seinämällä olevaa, alu vaan tykkää johtaa tärinöitä niin sen takia vähän ujostelen :) hitekki ei ole itsetarkoitus, mäntyriman vaimennusominaisuudet olisivat kyllä plussaa. 10mmx10mm rima saattaa vaan olla liian kapoista, vähintaan sais olla sen 15mmx15mm, mielellään 20mmx20mm, en tiedä paljonko karkaa paino siinä vaiheessa.

Ei tule muilta osiltaan erityisen superkevyt, dt750 mosat ja afro slim noparit. Johtoja nyt tietty minimimäärä ja koko roska kasaan nylon pulteilla/muttereilla. 12x4.7 lavat ja akku tarpeen mukaan, varmaan siihen 3s 3500mah luokkaan kuitenkin.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: &lt;200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #6 : 30 Maaliskuu, 2014, 23:10:38 »
Mä rakentelin alussa 15x15mm kepeistä, mutta oli liian kestäviä ;-) 10x10mm on hyvää kamaa ja kestää torppeja. Puussa on vaan se puoli että menee kasaan ja alussa joutuu kiristää muttereita. Miten lie nylon pultit/mutterit tuossa käyttäytyis.

Virranjakoon tein uusimpaan kuparilevystä pienet palat ja toiselle puolelle juotti akusta piuhan ja toiselle puolelle nopareiden piuhat. Kevyt ja yksinkertaisempi juottaa kun se että vetäis kaikki johdot yhteen nippuun.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: <200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #7 : 11 Huhtikuu, 2014, 02:13:47 »
Hiilikuitu lienee ainoa materiaali josta tuon voi rakentaa. Alumiinillä tai vanerilla ei mene alle 200g kun ristimitta on kuitenkin jotain 500mm vähintään. Melko varma voi olla että runko hajoaa kun tulee alas, eli niitä keskilevyjä ym. voisi olla pari kappaletta.

Perinteinen tapa rakentaa tuo olisi varmaan pistää se keskilevy tuplana, ala- ja ylälevy?
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: <200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #8 : 11 Huhtikuu, 2014, 07:34:01 »
Lainaus
Perinteinen tapa rakentaa tuo olisi varmaan pistää se keskilevy tuplana, ala- ja ylälevy?

Ilman muuta, ja jokunen välituki. Saa vääntöjäykkyyttä ihan eri tavalla, ja kohtuullisella levypaksuudella.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: <200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #9 : 11 Huhtikuu, 2014, 09:45:00 »
Mä veikkaisin, että aika fletku tulee tuosta rungosta. Miten olisi suora putki etuputken ja takaputken väliin levyn tilalle? Tähän tarvittaessa pieni levy FC:n sun muiden kiinnittämiseen.

Painolaskuissa kannattaa huomioida myös pultit ja mutterit, joista tulee todella nopeasti todella paljon painoa. Jos teet kiinnikeblokit itse, yritä minimoida pulttien pituus. Alumiinisiin saa tehtyä kierteet suoraan reikään, jolloin pultti voi olla lyhyempi (ei tarvitse törröttää toiselle puolle läpi) ja mutterin voi jättää kokonaan pois.

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: <200 grammainen 420mm quadi
« Vastaus #10 : 11 Huhtikuu, 2014, 23:29:13 »
Kiertojäykkyys on tosiaan ollut se suurin huolenaihe, vielä en ole ehtinyt yhtään keskilevyä leikata jotta olis päässyt testaamaan. Kiinnikkeblokit tehdään pommista joten kierteytys on mahdollista, säästää mutterien painon. Muutenkin pultteina on tarkoitus käyttää nailonipultteja joilla taas saadaan painoa alas. Tuota Trnquill:in ehdottamaa "yhdysputkea" olen itsekin miettinyt, siihen kun yhdistäisi tuon kuvissa olevan keskilevyn niin olisi ainakin kiertojäykkä ja olisi paikat elektroniikalle!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2822 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Tammikuu, 2013, 21:59:46
kirjoittanut Matti Häkkinen
70 Vastauksia
30126 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2013, 20:39:22
kirjoittanut Nurffe
6 Vastauksia
5237 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2013, 16:04:07
kirjoittanut Tucho
1 Vastauksia
2267 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2014, 13:34:14
kirjoittanut Ves@
4 Vastauksia
1835 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2014, 14:35:55
kirjoittanut JCA