Multikoptereiden ja 1 roottoristen vertailu ei minusta paranna turvallisuutta, siinä tehdään vaan perus aloittelijan oletus siitä että Phantom = kaikki multikopterit. Facebookista lainatun kuvan perusteella kyseessä oli Phantom 2, DJI itsekin lupaa sille vain 300m kantamaa, eikä 5.8GHz 25mW radiolta voi suoraan sanottuna muuta odottaakaan. Huono kantama yhdistettynä bugiseen failsafeen on iso turvallisuusriski. Kolme DJI flyawayta olen nähnyt tuttavapiirissä eikä yhdestäkään voinut syyttää pilottia. Kun vehje päättää lähteä niin se anna varoitusta vaan lähtee täydellä kaasulla valitsemaansa suuntaan. Ongelmaa on turha kiistää vedoten siihen että itsellä on ollut 20 onnistunutta lentoa peräkkäin, sillä ei ole mitään väliä toimiiko laite 999 lentoa ongelmitta, jos 1000:s lento päättyy jonkun luokkaantumiseen huonon laitesuunnitelun takia.
Paras neuvo minkä itse keksin tällä hetkellä on täydellinen boikotti DJI tuotteille, lienee selvää että ko. yritystä ei kiinnosta vastuun ottaminen, vaan uusien tuotteiden lanseeraus ja liikevoitto. Jos omistaa Phantomin, niin turvallisuutta voi parantaa ainakin näillä tavoilla:
1. Vakioradio roskiin ja tilalle esim. DX8 tai 8FG. Kummallakin saa pari kilometriä turvallista kantamaa.
2. DJI:n failsafe pois käytöstä, tilalle radion oma failsafe:
- Yhteyden katketessa kopteri ATTI modeen, jolloin se pysyy mahdollisimman suorassa
- Kaasu noin 40-45% jolloin kopteri laskeutuu hitaasti maata kohden
3. GPS tila aina pois käytöstä kaupunkialueella
4. Riittävästi opettelua manuaali lentotiloilla, sekä simulaattorilla
P.S. Jos RC Groupsiin mahtuu 500 000 käyttäjää + omat alueet lennokeille, liidokeille, skaalakoneille, multikoptereille, 3D koptereille, FPV lennätykselle, jeteille, veneille, autoille, moottoripyörille, tankeille, ilmalaivoille, autogyroille, sukellusveneille, roboteille, rc leijoille sekä raketeille, niin eiköhän kopteri.nettiinkin mahdu multikopterialue