Noi akkujen lataussyklit on annettu 1C arvoilla.
Lipoakun kestoikä ollee joku 2-3 vuotta, joten tarkastelu kannattaa tehdä kahden vuoden avulla.
Eli jos kahden vuoden aikana lataat akut 200 kertaa tai vähemmän ja käytät niitä siivosti niin 1C lataaminen on ihan perusteltua. Siis taloudellisesti.
Sen sijaan jos lataat akut vaikka 400 kertaa tuon kahden vuoden aikana niin käyttämällä 0,5C latausvirtana todennäköisesti sinulla on samat toimivat akut vielä silloin mutta 1C virroilla olet juuri ajanut seuraavan akkusetin loppuun... Tietty mahdolliset torppaukset voi muuttaa tilannetta ja kait noiden akkuyksilöidenkin välillä on jotain eroja.
Alle 1C virroilla ladattaessa ei akut kyllä niin paljoa lämpene että sen kädellä huomaisi. Jos lämpiävät niin silloin akussa on kyllä jotain vikaa...
En ole koittanut, mutta luultavasti jollain 2C virralla sen saisi jo lämpiämäänkin. Joten se akun lämpiäminen ei ole kriteeri latausvirran kestolle. Akuista saadaan virtaa ja niihin ladataan virtaa kemiallisen reaktion avulla. Ja siinä yhteydessä liian suuri virta vaurioittanee hiljaksiin akkua latauksen yhteydessä. Tuo 1C ollee jonkinlainen kompromissi kestävyyden ja latausnopeuden kesken. Ja helppo muistaa...
Esim polyquest lupaa 1C virralla tuon 200 lataussykliä mutta jos käyttää 2C virtaa, joka niiden luvataan kestävän, niin syklit putoavat 50...
Mutta loppupelissä valinta on jokaisen henkilökohtainen ja siinä painottuvat ne asiat mitkä kukin katsoo tärkeiksi. Jos sinulle on tärkeää päästä useammin lennättämään sillä akustolla mitä nyt on niin hyväksymällä sen että akut kestävät vähemmän lataussyklejä niin toki voit suurempaa latausvirtaa käyttää.