Kirjoittaja Aihe: Mikä virtalähde kentälle (akku - lipo - gaatti)  (Luettu 7331 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Mikä virtalähde kentälle (akku - lipo - gaatti)
« : 11 Huhtikuu, 2014, 02:44:57 »
Kenttävirtaa varten on nyt ollut 62Ah vene/autoakku. Tuo on melkein uusi, ja pelittänyt erinomaisesti, on vaikuttanut siltä ettei koko kapasiteettia saa kulutettua. Mutta kun on kesä ja kaikki tulossa, niin vaikuttaa siltä ettei tuo välttämättä jouda.

Erillinen akku vaikuttaa käytännöllisemmältä kuin ottaa virtaa auton akusta. Auto vaihtui nyt sellaiseen joka selviää Talosaarenkin parkkiksella, mutta pitäisi olla vähän järeämpi että pääsisi kentän reunalle asti  ;)

Varsinainen kysymys, mistä/mitä kannattaa etsiä että saa hyvällä laatu/hintasuhteella? Perinteinen lyijyakku lienee valinta paremman hinnan vuoksi. Kapasiteetti ~sama kuin nykyisessä, 80Ah niin alkaisi olla jo turhaa painoa ja pienempi saattaisi joskus loppua kesken.
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2014, 12:29:33 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #1 : 11 Huhtikuu, 2014, 06:15:44 »
Kannattaa harkita hupiakkuja joita veneeseen kaupitellaan. Kestävät paremmin noita syväpurkauksia kuin perinteinen auton akku. Pitkällä juoksulla on paras ratkaisu. Hinta tietysti normaalia auton akkua enemmän.

Motonetti tarjoaa ainakin yhtä halpista "Znajder" tms. mulla on niitä 2 kpl veneessä ja toimineet nyt 3 vuotta moitteitta, talvet viettävät aikansa veneessä ja hyvin pelaavat.
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #2 : 11 Huhtikuu, 2014, 06:37:50 »
Itse hankkisin ison(isoja) pienelä C-arvolla olevian lipo-akun. Esim. jonkun vanhoja 5000mAh kopu akkuja.
Näissä on kapasiteetti tallessa mutta kohonneen Ir:n takia eivät anna suuria purkuvirtoja.

Näin saat käyttöön 80% kapasiteetista. Lyjjyakulla käytössä on vain noin 50% kapasiteetusta..
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #3 : 11 Huhtikuu, 2014, 09:59:39 »
Autoon tarkoitetusta lyijyakusta vielä sen verran että se on tehty täysin erilaiseen käyttöön. Eli se antaa paljon käynnistysvirtaa hetkellisesti, ja sen jälkeen se ladataan täyteen ja pidetään siinä. Se menee äkkiä pilalle vaikkei sitä syväpurakkaan (käytännössä käytössä on vain 50% kapasiteetista), koska se ei kestä sitä hidasta purkamista päivästä toiseen. Pelkkänä kontissa olevana kenttäakkuna se vielä menee, mutta jos käyttää autossa olevaa käynnistysakkua kenttälatauksiin, niin sen kyllä talvella sitten huomaa, kun ei jaksa pakkasella pyörittää starttia.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #4 : 11 Huhtikuu, 2014, 18:16:10 »
Aloittajan viestistä ei käy selville minkä kokoisia akkuja on tarkoitus ladata, minkälaisella laturilla (paljonko kestää sisään menevää jännitettä) ja kuinka monta kertaa pitäisi päivän aikana ladata. Siinä suhteessa suosituksia on täysin mahdoton antaa mihinkään suuntaan kun kaikki on arvailua. Edes tuota auton lyijyakkua ei voi arvuutella kun ei tiedä ladataanko mcpx:n vai 500 kokoisen kopterin akkuja.

Vanhan lipoakun käyttö, kuten Matti ehdotti olis pienille akuilla munkin suositus. On kevyt, helppo kuljettaa ja kestää purkamista ja lataamista ja lataus tapahtuu nopeasti. Tuotakaan ei vaan voi sanoa kun ei tiedä kestääkö laturi 18 volttia vai enemmän.

Kuitenkin oma kohtaista kokemusta on auton akun käytöstä tuohon hommaan. Kyseessä oli siis lähtiessä reilun vuoden vanha hyvä 60 Ah merkkiakku, ei mikään mätänetin halvin autoon sopiva. Tämä jäi ylimääräiseksi kun kyseinen auto meni paaliin. Ajattelin että tähän hommaan se olisi oikein omiaan.

Tuota purettiin sitten aika rankalla kädellä ja reilusti alle vuodessa se oli kaput. Se riittäisi mainiosti 450 kokoisen akkuihin, mutta 500 kokoinen kopteri aktiivisella lentäjällä osoitti että tuo on aivan liian kevyt ratkaisu. Se loppui armotta kesken. Mun X5, jossa mulla on reilu 4000 mAh akut, imee sen hetkessä tyhjäksi, tuo ei enää riitä sille alkuunkaan. Hyväkuntoisena taisin saada max 5 latausta, lopussa ei edes kahta ja se hiipui äkkiä.

Eli kerroppa vähän beettaa mitä pitäisi ladata niin voi haarukoida edes vähän onko koko akkuhommassa edes mitään onnistumisen mahdollisuutta. Tiedän ettei gaattia haettu enkä sitä suosittele kun en tiedä käyttöä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #5 : 11 Huhtikuu, 2014, 22:18:17 »
Aloittajan viestistä ei käy selville minkä kokoisia akkuja on tarkoitus ladata, minkälaisella laturilla (paljonko kestää sisään menevää jännitettä) ja kuinka monta kertaa pitäisi päivän aikana ladata. Siinä suhteessa suosituksia on täysin mahdoton antaa mihinkään suuntaan kun kaikki on arvailua. Edes tuota auton lyijyakkua ei voi arvuutella kun ei tiedä ladataanko mcpx:n vai 500 kokoisen kopterin akkuja.

Täydennetään strategisia parametreja:

Akut on 3S 1.5Ah - 3.7Ah. 2 multia ja suunnitelmissa että voisi tulla vielä 3. marginaalisesti järeämpi, esim. 4S multi.
Laturit on 2xB106+ eli 2 x 12V x 10A menee, noi ei paljon korkeampaa jännitettä ota.
Latauskertoja taisi syksyllä olla tyypillisesti 5, kesällä innostunee enempään kun on lämpöä ja valoa, olisiko joskus jo tullut 8 akullista kerralla.

Sellainen kuva on tullut että gaatit on hieman isompii kopuihin, normi 450:ssakin taitaa olla järeämmät akut kuin mulla noissa. Pummigaatti tosin on toiminut hyvin silloin kun on ollut saatavilla, mutta oma gaatti lienee overkilliä ellei lyöttäydy kimppaan jonkun sopivalla alueella vaikuttavan harrastajan kanssa.

Ehkä lyijyakussa pitäisi olla sitten vähän enemmän kokoa, jos tosiaan hyytyy noin nopeaan niin pitää säätää parametrejä. Vanhoja lipoja voinee miettiä, tosin tarpeettomia ei halua esim. palo/räjähdysriskien vuoksi.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #6 : 11 Huhtikuu, 2014, 22:52:24 »
Tuommosen kanssa ei ihan huono vaihtoehto ole edes se että lataat suoraan auton akusta. Kestää aika monta latausta ottaa ja ei tarvii kovin pitkään käyttää autoa että latautuu täyteen. Itselläni oli tuo setuppi viime kesänä ja latasin 3S 2200mAh akkuja. Enimillään tais tulla 12 latausta kentällä, eli joku 15Ah meni auton akusta sinne. Lämpösellä kelillä ei vielä auton startissa huomannut eroa. Toki tuohon kannattaa jo hetken antaa latautua ettei jää vajausta akkuun.

Tietysti jos on joku uus pihistelyauto niin ne voi tykätä huonoa tuommosesta, kun eihän se mitenkään voi olla mahdollista että akku itsekseen tyhjentyisi noin vain, pakko siinä jotain vikaa on akussa olla. Sytyttelevät sitte vikavaloja.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #7 : 11 Huhtikuu, 2014, 22:54:02 »
Jep, gaatti on vähän over kill kieltämättä. Mun mielestä tuossa olis ihan juuri ja juuri mahdollisuuksia toimia akunkin kanssa. Tosin se on iso raahattava aina.

Se lyijyakku vaatii pitkää käyttöikää haluttaessa tiukkaa vahtimista ettei sitä pureta liian tyhjäksi. Toisaalta noiden latausvirran on pieniä, mutta jos yön lataa kotona lennätyspäivän jälkeen niin ehtii maltillisillakin virroila. Tuosta on omaa kokemusta, se tulee täyteen oikeasti.

106b icharger ei kestä vanhaa 6S lipoa virtalähteeksi joten sen voi unohtaa, se olisi ollut mun mielestä ylivoimaisesti paras vaihtoehto. kannattaa ehdottomasti laskea olisko kuitenkin joku iso pienen c-arvon lipo kuitenkin paras vaihtoehto. Agm akku ei ole ihan ilmainen ja painaa ihan tolkuttomasti. Kuitenkin lyijyakku tulee kuolemaan jos enemmän lataa eikä jännitettä vahdita.

Sanoisin että laske oikeasti harkiten ja päätä vasta laskelmien perusteella. Ennen kaikkea laske mitä olis tulossa jatkossa. Voisko kuitenkin pieni gaatti olla paras ratkaisu, torilta vois löytää halvallakin kun vaan osaa katsoa että ostaa toimivan.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #8 : 12 Huhtikuu, 2014, 11:28:10 »
Voisko tuo olla ratkaisu. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kipor-ig770-digitaali-aggregaatti#spas
Pieni ja kevyt gaatti, helpompi raahattava kuin akku, ei vaadi latausta kotona, kuluttaa vähän polttoainetta. Toki vaatii huoltoa kuten kaikki moottorit.

Hinta olis noin kaksinkertainen verrattuna hyvään vapaa-ajan akkuun, painoa todennäköisesti vähemmän ja on helpompi kannettava.  Kuljetan peräkontissa, joka on avoinna matkustamoon gaattia eikä bensan tai pakokaasun haju ole levinnyt autoon. En säilytä siellä ainoastaan kuljetan. Kentällä sammutan sen ajoissa jotta ehtii pahimmat pakokaasut haihtua ennen kuin nostan autoon.

Laskin että jos sulla on isommassa esim. 4000 mAh 4S akut, lataat maksimissaan kahta yhtä aikaa 2C virralla, tarvit tehoa vähän alle 300 wattia. Tuo gaatti ei enää olisi ihan over kill kapasiteetiltaan, noin puolet olis käytössä. Tarpeen vaatiessa voi kutenkin pistää enemmänkin lataukseen. Se riittäis ruokkimaan noita sun latureita vaikka ottaisit kaiken tehon irti. Olis mun mielestä aika hyvä match. Vielä jäis kuitenkin vähän reserviä jos myöhemmin tarvit vähän enemmän potkua lataukseen. Tuo riittäis mun vehkeille juuri ja juuri, kentällä käytän noin 650 watin tehoja eli kahta 4400 mAh 6S akkua yhtä aikaa 3C virralla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #9 : 12 Huhtikuu, 2014, 12:28:58 »
Voisko tuo olla ratkaisu. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kipor-ig770-digitaali-aggregaatti#spas
Pieni ja kevyt gaatti, helpompi raahattava kuin akku, ei vaadi latausta kotona, kuluttaa vähän polttoainetta. Toki vaatii huoltoa kuten kaikki moottorit.

Hyvin osaat myydä ajatusta gaatista, ei tuokaan mikään huono ratkaisu olisi. Tietysti hieman pitemmän jänteen hankinta, pitää miettiä tarvitseeko oikeasti ja riittääkö varmasti ;)

Virtalähteenä on nyt HP:n DPS-600PB, joka antaa tarran mukaan 12V x 47A, eli on jo valmiiksi sopivan kokoinen juuri tuollaiselle gaatille.

Olisi yksi vanhempikin gaatti jota onnistunee pummimaan kun paha tarve iskee. Tosin tästä puuttuu se "uusin teknologia", eli on hieman raskas. Toinen asia on että kun ei ole digitaalinen vaan vanhan maailman vehkeitä, niin liekö virta tarpeeksi laadukasta että sopii tuolle virtalähteelle?

Lipoista tms. menisi hieman rakenteluksi mutta ei tuokaan ehkä huono vaihtoehto. Välttis ei tarvitse pitäytyä edes lipoissa. Ehkä näissäkin löytyisi joku sopiva puolivalmis ratkaisu jos lähtee etsimään. Referenssiksi voi katella esim. noitten hintoja:

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__15521__Turnigy_5000mAh_4S1P_14_8v_20C_hardcase_pack.html
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14074__ZIPPY_Flightmax_8400mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

Lipoissa toki on ne omat puutteensa. Säilytys puolessa latingissa ja kentälle lähdettäessä joutuu lataamaan. Toisaalta näillä voi jatkossa olla jotain muutakin käyttöä... ja voi kehittää ratkaisun jossa kapasiteettia ja jännitettä voi säätää modulaarisesti.

Neljäs vaihtoehto olisi muuten ladata lipoja valmiiksi. Jos on esim. 4 akkua kopuun niin noilla jo hetken lentää ennen kuin laturia tarvii kentällä. iChargereihin voi aina investoida lisää niin tapahtuu lähtö nopeammin kotoa. Oikeastaan tämän vuoksi ei normi iltalentelyyn kovin kummoista virtalähdettä tarvitse; kentällä lataaminen vaan on niin pirun kätevää syksyllä ym. kun säästää aikaakin hieman.

Vaihdetaas säikeen otsikko vielä.
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2014, 12:33:02 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Mikä virtalähde kentälle (akku - lipo - gaatti)
« Vastaus #10 : 12 Huhtikuu, 2014, 15:52:15 »
Tuon powerin pitäs kyllä sietää lähes kaikenlainen virta mitä sille antaa, itsellä on tuo sama käytössä ja käsitykseni mukaan sietää huonompaakin syöttöä, eli vanhallakin gaatilla pitäisi toimia. Tilasin tuon kärkkäisen Kipor 199,- tarjousgaatin, joka on kyllä vielä paketissa.  ::) Pitäs hakea öljyt siihen niin voisin antaa palautetta miten pelaa..
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #11 : 23 Huhtikuu, 2014, 01:16:57 »
Laskin että jos sulla on isommassa esim. 4000 mAh 4S akut, lataat maksimissaan kahta yhtä aikaa 2C virralla, tarvit tehoa vähän alle 300 wattia. Tuo gaatti ei enää olisi ihan over kill kapasiteetiltaan, noin puolet olis käytössä. Tarpeen vaatiessa voi kutenkin pistää enemmänkin lataukseen. Se riittäis ruokkimaan noita sun latureita vaikka ottaisit kaiken tehon irti. Olis mun mielestä aika hyvä match. Vielä jäis kuitenkin vähän reserviä jos myöhemmin tarvit vähän enemmän potkua lataukseen. Tuo riittäis mun vehkeille juuri ja juuri, kentällä käytän noin 650 watin tehoja eli kahta 4400 mAh 6S akkua yhtä aikaa 3C virralla.

Mitä tuolla toisessa säikeessä jutellaan, niin hyötysuhteen häviöt pitäisi myös ottaa huomioon. Tuosta yksittäisen laitteen 80-90% hyötysuhteesta voisi johtaa nopsaan vakion 1.4 kun muunnetaan gaatin tehosta siihen mitä oikeasti menee akkuun, tuolla helppo tehdä summittaisia laskelmia tulitikkuaskin kanteen tyylillä.

Esim. jos ladataan kahta 6S 4Ah akkua 2C tehoilla, saadaan gaatista otetuksi tehoksi 24v x 8A x 2 x 1.4 = 538W. Tuossa sun skenaariossa tehoja olisi gaatista käytössä jotain 887W.

Hankin sitten lopulta IG1000:n, jossa nimellisteho on 900W eli riittää vielä jos skenaariot on tätä luokkaa.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Mikä virtalähde kentälle (akku - lipo - gaatti)
« Vastaus #12 : 29 Huhtikuu, 2014, 00:38:15 »
Gaattia ajettu 7h jollain 100W kuormilla, jonkin verran tyhjäkäyntiäkin. Kulutus jotain 0.3l/h, eli ei huiman polttoainetaloudellista näillä kuormilla. Gaatit varmaan parhaiten toimisi jos olisi mitoitettu tarkasti todellisen kuorman mukaan. Millaisia havaintoja muilla on, miten hyvin Kiporin smart throttle pystyy säätämään jos kuormaa on vain vähän?

Ehkä tähän sopisi pieni lyijyakku rinnalle silloin kun mennään näillä pienillä vehkeillä (3S 2Ah akkuja). Nuo vene/vapaa-ajan akut näyttää alkavan jostain 60Ah:sta, mutta esim. laitteille ajateltuja akkuja sitten löytyy vaikka Yleiselektroniikasta, sopiskohan joku tuollainen: http://yeint.fi/index.php?main=64&productCat=1179&productID=22924&productCode=UL18-12&brand=ULTRACELL

Menee pieneksi hifistelyksi, mutta ainakin tuo voisi olla kätevä vaihtoehto jos on tekemässä parin tunnin pikavisiittiä, näppärämpi kentällä kuin gaatti. Toisaalta gaatin tuotoksen voisi bufferoida akkuun, eli pitäisi gaattia pyörimässä tunnin-pari, lataisi tämän ja lentoakut, sitten gaatti pariksi tunniksi pois päältä jne. Jotkut integroivat akun virtalähteeksi lataussalkkuunkin, toteutus taisi olla kuitenkin lipolla niissä?
« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2014, 00:41:27 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Mikä virtalähde kentälle (akku - lipo - gaatti)
« Vastaus #13 : 29 Huhtikuu, 2014, 06:11:13 »
Mää en ainakaan viihtis lyijyakkujen kanssa värkätä, jos olis gaatti käytössä. Sehän on gaatiksi alakanu, eihän ne esim karavaanari tai remppa käytössäkään ole "optimi"kuormalla juuri koskaan.

Sent from Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Mikä virtalähde kentälle (akku - lipo - gaatti)
« Vastaus #14 : 29 Huhtikuu, 2014, 10:32:08 »
On tapauksia, että aggregaattia on käytetty todella pitkään juuri tuollaisilla 100W kuormilla ja kone on siksi karstoittunut tukkoon. 7h ei ole vielä pitkään. Raksahalogeenia välillä kuormaksi, niin lähtee karstat pois ja kone on tyytyväinen.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Mikä virtalähde kentälle (akku - lipo - gaatti)
« Vastaus #15 : 29 Huhtikuu, 2014, 16:55:57 »
Unohtaisin itse myös ylimääräisen akun tarvii kohta peräkärryn, jolla raahata kamaa edes takaisin. Kiporin ig2000:ssa on muistaakseni reilu kolmen litran tankki ja se riittää mulla kolmeen lennätyskertaan. Siitä on vielä ladattu muidenkin kun mun akkuja eli parhaimmillaan siitä otettiin kahteen 700 kokoiseen. Sanoisin että tuo smart throtle toimii hyvin jos gaatti on säädöissään. Ostin tuon maaliskuun puolivälissä ja viime viikonloppuun mennessä oli mennyt vajaa 8 litraa polttoainetta, tuo käy suurin piirtein bensan hajulla.

On tapauksia, että aggregaattia on käytetty todella pitkään juuri tuollaisilla 100W kuormilla ja kone on siksi karstoittunut tukkoon. 7h ei ole vielä pitkään. Raksahalogeenia välillä kuormaksi, niin lähtee karstat pois ja kone on tyytyväinen.
Tai ison kopterin akkuja jämäkällä laturilla.  ;) Varmaan joku isomman kopterin omistaja ei pane pahakseen jos lupaat antaa virtaa joskus ettei kone karstoitu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Akkua virtalähteeksi, mistä?
« Vastaus #16 : 31 Toukokuu, 2014, 02:10:41 »
Nyt alkoi taas tämä lipogaattiajatus vähän kytemään. Lipot virtalähteenä vois hyvin sopia ninjalennon ja gaattikäyntien välimaastoon, ja gaatin kanssa toimia ladattavana bufferina/kuormana.

Vanhan lipoakun käyttö, kuten Matti ehdotti olis pienille akuilla munkin suositus. On kevyt, helppo kuljettaa ja kestää purkamista ja lataamista ja lataus tapahtuu nopeasti. Tuotakaan ei vaan voi sanoa kun ei tiedä kestääkö laturi 18 volttia vai enemmän.

Miksi ajattelitte nimen omaan vanhoja lipoakkuja? Ensiksi tulee mieleen hankintahinta, ja toisaalta ei tarvitse pitää niin tarkkaan huolta esim. jos vaikka vähän säilyttelee täyteen ladattuna jne.

Kun kolmoskopteriin tulee noita 4S 4+ Ah akkuja, niin näitähän voisi käyttää myös virtalähteenä. Yhdestä 4 Ah akusta luultavasti latailee parikin 3S 2 Ah:ta, eli jo parilla tuollaisella voi hyvin pärjätä yhden lennätyskerran. Toki tässä tulee sitten lisäsyklejä 4S akuille, mutta luulen että satunnaisessa käytössä tuo on kustannustehokkaampi kuin pienoinen lyijyakku, kaikkien muiden etujen lisäksi...

Tuo ei tarvitse edes mitään ihmeempää virittämistä... normi latausliittimet vaan kiinni ja sinne laturin toiselle puolelle. Tosin ensin lataa täyteen tai muuten tarkistaa että jännitteet on lähellä toisiaan! Eikä päästä liian tyhjäksi, mutta tonhan varmaan pystyy tekemään jollain halvalla HK:n jännitehälyttimellä jo, jättää sen roikkumaan balanssipiuhaan.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
44 Vastauksia
16025 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Huhtikuu, 2010, 19:26:48
kirjoittanut Mikka
16 Vastauksia
7565 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Kesäkuu, 2009, 21:10:23
kirjoittanut jupe
1 Vastauksia
2314 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2011, 12:18:29
kirjoittanut zeik
5 Vastauksia
5212 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2012, 18:27:36
kirjoittanut pilot4fn
29 Vastauksia
64619 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2014, 20:49:28
kirjoittanut Otou