Kirjoittaja Aihe: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?  (Luettu 7780 kertaa)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« : 14 Huhtikuu, 2014, 12:38:52 »
PWM:lle nyt jotain infoa löytyykin, mutta mistä löytyy tieto ennakon (Timing) vaikutuksesta toimintaan?

Eli mistään ei tunnu oikein osuvan omiin silmiin infoa. En näkisi pahana jos olisi nämä muutkin moottoria koskevat jutut kuten kv-laskennat jne jossain täällä meilläkin?

J@ni, kuiteskin tiedät, jaas hiukan viisauttas?  ;D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #1 : 14 Huhtikuu, 2014, 18:53:22 »
Isompi ennakko on enemmän voimaa mutta myös enemmän hukkalämpöä moottorilta. Tottakai enemmän virtaakin.

Vähemmän ennakkoa sitte päinvastoin.

Ennakkoa voi koittaa lisätä mutta siinä tulee sitte ku veitsellä leikaten raja vastaan. Ilmenee niin että moottori jää jurisemaan paikalleen. Se sitte rikkoo jo paikkoja pitemmän päälle.

Usein kannattaa lähteä aika kesleltä liikkeeelle.

Eri säätimien ennakoiden astelulemat ei päde sitte mitenkään keskenään.

Toisissa säätimissä outrunnerin käyttökelponen alue on jotain muutama astetta ja esim ygessä hyvä lähtöarvo on 18 astetta. Ei siis voi vertailla keskenään eri säätimien kesken.

Vastasinko oikeaan kysymykseen? Onhan nää täällä jossain aiemminkin keskusteltu aika hyvin...
« Viimeksi muokattu: 14 Huhtikuu, 2014, 18:55:16 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #2 : 14 Huhtikuu, 2014, 19:04:10 »
Eli noin kun Tohtori kirjoitteli ja pwm jutut menee karkeesti niin, että isommalla khz luvulla moottorin hyötysuhde on parempi ja noparin huonompi ja toistepäin.

Mitä meinaat noilla kv laskuilla, normi välityksien laskentaa vaiko käämintään liittyviä juttuja?
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #3 : 14 Huhtikuu, 2014, 19:58:24 »
Tähän väliin sopii varmaan kysyä, että jos noparista löytyy tuo "auto timing", niin kannattaako sitä käyttää, vai lähteä hakemaan käsipelillä sopivaa timing arvoa?


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #4 : 14 Huhtikuu, 2014, 20:48:28 »
Kv-jutuilla vähän käämintää juu. Tämä timing on nyt vähän testin alla logossa kun vasn olisi keliä. Oli ajatuksena nostaa pykälän tuosta vakiosta ja testata että suttasko se pieniin puutumisiin. Akuissa vika ei kaiken järjen mukaan ole, tikkumiehen collectivemanagementissa taatusti on vikaa... Pitää kai tilata skorpparilta moottorikitti suoraan J@nille jos ei muu auta ;D

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #5 : 14 Huhtikuu, 2014, 21:29:34 »
Tähän väliin sopii varmaan kysyä, että jos noparista löytyy tuo "auto timing", niin kannattaako sitä käyttää, vai lähteä hakemaan käsipelillä sopivaa timing arvoa?

YGE:n noparissa vaikuttaa olevan parasta pitää timing manuaalisena, muistaakseni Tohtorilla nopari tilttaili auto asetuksilla.
Maailmalla suurin osa käyttää tuota ygen 18* ajoitusta.
Kontronik säätää sekä ajoitusta että taajuutta parhaaksi katsomallaan tavalla ja tuntuu toimivan aika hienosti.

Kv-jutuilla vähän käämintää juu. Tämä timing on nyt vähän testin alla logossa kun vasn olisi keliä. Oli ajatuksena nostaa pykälän tuosta vakiosta ja testata että suttasko se pieniin puutumisiin. Akuissa vika ei kaiken järjen mukaan ole, tikkumiehen collectivemanagementissa taatusti on vikaa... Pitää kai tilata skorpparilta moottorikitti suoraan J@nille jos ei muu auta ;D

Vai puutuu se sun monsteri  ;D   Kontronikilta tai Scorpparilta sais tohon aikamoisia lipokillereitä  ;D

Moottorin kv lukuun vaikuttaa aika moni asia jos kääminnän kannalta ajattelee, magneetit, staattori, kuparin kierrosmäärät, noparin ajoitus, magneettien määrä.
Kääminnässä ei tietty paljoo pysty vaikuttamaan muuhun kuin kuparilangan kierrosmäärään ja sillä se haluttu kv haetaankin.
Käytännössä mitä enemmän kierroksia niin sen pienempi kv luku moottorissa on.  Langan paksuus ei juuri vaikuta kv lukuun.

Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #6 : 14 Huhtikuu, 2014, 21:46:11 »
Joo en tiä mikä sitä o alkanu puuduttaan. Lapakulmat on tietysti tehty käytettäväks... ;D

Joku kompromissi pitäis hakea, pitää ny käydä mosan liittimet kunnolla läpi ja muut tommoset. Tai sit pistää lomarahat kesällä johonki punaseen ja kalliiseen :D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #7 : 14 Huhtikuu, 2014, 23:06:57 »
YGE:n noparissa vaikuttaa olevan parasta pitää timing manuaalisena, muistaakseni Tohtorilla nopari tilttaili auto asetuksilla.
Maailmalla suurin osa käyttää tuota ygen 18* ajoitusta.

niin oli. mikä mulla nyt ei olis sekoillu ;D meni 500esp muutaman kerran vedon lakattua lepikkoon tosin hajoomatta ennenku uskoin että se autotiming ei toimi allun moottorien kanssa :D 18astetta manuaalinen toimi sitte oikein nätisti.

Lainaus
Kontronik säätää sekä ajoitusta että taajuutta parhaaksi katsomallaan tavalla ja tuntuu toimivan aika hienosti.
niin tekee ja todella laajalla skaalallakin vissiin. vaan ei sekään aina toimi. mulla goblini antoi välillä kommuntointiongelmia tiukoissa rykäsyissä. sitte ku laitoin ksa moden ni alko toimimaan paremmin. lopullinen korjaus saavutettiin käämimällä mosa yy moodiin.

toi kontronikin KSA MODE rajottaa sitä skaalaa millä se automaagisesti säätää sitä ajotusta ja PWM nopeutta.


yleisesti noi autotimingit on kai sitävarten että niillä olis tarkotus saada sekä maksimaalinen hyötysuhde että maksimaalinen voima. hyvä hyötysuhde koska ennakko menee pieneksi kun ei kuormiteta ja voimaa koska se ennakko säätyy tiukalle kun laitetta kuormitetaan. harvemmin ne toimii ihan niin hyvin. eri moottori ja nopari yhdistelmät toimii vieläpä erilailla.
« Viimeksi muokattu: 14 Huhtikuu, 2014, 23:09:45 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #8 : 15 Huhtikuu, 2014, 20:22:07 »
Field-testin tuloksia tänään:

Nostin timingin 18 asteesta seuraavaan pykälään eli 24 asteeseen. Sai rääkätä melkoisen kovaa, ei kykkäillyt, lämmöt pieneni, keskimääräinen virrankulutus jopa aleni vaikka yksittäiset piikit nousivat. Ja vielä, samalla timerilla rankemmalla rääkkäyksellä jäi akkuihinkin mahheja, siis reilusti. Löysinkö siis jonkin sweet-spotin vai mitä ihmettä? Ideoita?

Pitäis melkein olla toinen nopari jolla kokeilla tuota. Keskimääräinen virrankulutus on mediaanina ehkä jotain 80A joten vielä on vähän headroomia mosan jatkuvaan 100A kestoon.

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #9 : 15 Huhtikuu, 2014, 21:12:11 »
Field-testin tuloksia tänään:

Nostin timingin 18 asteesta seuraavaan pykälään eli 24 asteeseen. Sai rääkätä melkoisen kovaa, ei kykkäillyt, lämmöt pieneni, keskimääräinen virrankulutus jopa aleni vaikka yksittäiset piikit nousivat. Ja vielä, samalla timerilla rankemmalla rääkkäyksellä jäi akkuihinkin mahheja, siis reilusti. Löysinkö siis jonkin sweet-spotin vai mitä ihmettä? Ideoita?

Pitäis melkein olla toinen nopari jolla kokeilla tuota. Keskimääräinen virrankulutus on mediaanina ehkä jotain 80A joten vielä on vähän headroomia mosan jatkuvaan 100A kestoon.

Hieman ihmetyttää noi havainnot, jos oot timingia nostanut, niin en tehonlisäystä ihmettelisi mutta sen ei pitäis kyllä hyötysuhdetta nostaa vaan päinvastoin.
Nupissa varmasti samat kierrokset?

Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #10 : 15 Huhtikuu, 2014, 21:15:54 »
Kyllä, taatusti. (telemetria mg-antureilla) ei tää ny o reilua ku tälläi nyyppää hämmennetään ;D

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #11 : 15 Huhtikuu, 2014, 21:24:29 »
Saattaahan se sit olla että oot löytäny ns. sweet spotin :)
Se Scorpparin ilmoittama 5*(YGE 18*) on ilmeisesti aika konservatiivinen ennakko ja sitä voi laittaa yleisesti enemmänkin.
Itselläni oli tossa X3:ssa ollut käämitty Scorpparin 2520 motti ja totesin että toi 24* oli parempi asetus, tosin en ole vertaillut mitään virrankulutuksia kun se imee virtaa niin erilailla riippuen lentotavasta.

Ajoitko monta akkuparia tyhjäksi ja oliko tulokset saman suuntaiset?
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #12 : 15 Huhtikuu, 2014, 21:41:13 »
Molemmat akkusetit eli kaks lentoa, identtinen käyttäytyminen. Rääkkäsin oikeen tarkotuksella semmosia liikkeitä missä aikasemmin oli selkeetä hyytymistä, nyt rokkas tukka putkella. Akun lopussa toisella lennolla oli selkeä kyykkääminen mutta sen lasken normaaliksi, oli se semmoinen rasitusliikekin että oksat pois. Pitää muistaa että tää ei o mikään titaaniruuvein kevennetty ja annoin runtua "isän kädestä".

Eniten tuossa hämmästyttää tuo virrankulutuksen selkeä vähentyminen, ei siis yksinkertaisesti pysty ymmärtämään millään muulla kuin sillä että aikaisempi asetus ei o ollu optimaalinen.

Löysin yhden kaavan tolle PWM:n laskemiselle, sen mukaan tolle olis optimi 10khz ja friikin YGE-lokeroa lueskella paljastui että tuo 12khz vois olla kokeilemisen arvoinen.

Eli tutkitaan lisää, parin päivän pieni työreissu mutta pääsisäisenä on aikaa testailla. PItää vaan muuttaa yhtä arvoa kerrallaan ja testailla.

Henkimaailman juttuja nää sähköt kyllä joskus...

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #13 : 15 Huhtikuu, 2014, 21:48:56 »
Jos viä kyykkäilee ni tilataan TOMMONE ja lahjotaan J@ni käämimään ;D

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #14 : 15 Huhtikuu, 2014, 21:55:59 »
Vau. Että oikein kiesin rakennussarja.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Moottorin PWM ja timing, vaikutukset?
« Vastaus #15 : 16 Huhtikuu, 2014, 12:45:16 »
Jos viä kyykkäilee ni tilataan TOMMONE ja lahjotaan J@ni käämimään ;D

Siinähän olis ny kunnon "murikka" 660g  :D

Hieman aiheeseen liittyen, sain eilen viimeisimmän pannun käämittyä.
Käytännössä Scorpparin 4525 ultimate mutta pykälää paksummalla langalla.



Täytyy kokeilla vaikka Hensussa että kuinka rokkaa :)
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
8000 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Marraskuu, 2009, 15:19:02
kirjoittanut puisto_kemisti
23 Vastauksia
10476 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2009, 18:28:09
kirjoittanut Jyri
2 Vastauksia
2903 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2009, 23:03:34
kirjoittanut jkaija
22 Vastauksia
8569 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2013, 21:08:56
kirjoittanut Tohtori R
4 Vastauksia
2348 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2018, 07:43:59
kirjoittanut 338federal