Kirjoittaja Aihe: Erillaiset potkuri mallit  (Luettu 13421 kertaa)

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Erillaiset potkuri mallit
« : 18 Huhtikuu, 2014, 11:45:38 »
Tässä nyt testaillut erillaisia potkureita koptereissa ja tuntuu että Slowflyerit on aina parempia kuin Thin E:n potkurit.
Kopterit on vakaampia ja kaasunvaste tuntuu myös paremmalta.
Kun kopterissa on painoa ja halutaan mennä kovaa, niin onko silloin Thin E malliset potkurit se oikea valinta?
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #1 : 18 Huhtikuu, 2014, 12:30:34 »
Pääsääntöisesti Thine E:t eivät ole koskaan valinta multikopteriin. Perusteluja: multikopterissa potkuri on jatkuvasti niin sanotusti sakkaavassa tilassa, eli kauhoo ilmaa täysin paikallaan (potkurin normaaliin menosuuntaan katsoen). Nuo tavalliset lennokkipotkurit eivät ole suunniteltu tällaiseen, vaan potkurin pitäisi jatkuvasti edetä läpi ilman tietyllä vauhdilla. Kovaan lentoon on omat potkurinsa, hitaaseen omansa. Tämä kärjistäen. Slow fly:t ovat nimensä mukaisesti suunniteltu nimenomaan hitaaseen lentoon (siis lennokkikäytössä), thin e:t vähän sutjakkaampaan menoon. Kun samat huiskat siirretään multikopteriin ja tuohon edellä mainittuun sakkaukseen, ei kumpikaan potkuri toimi enää optimaalisesti. Mutta koska paikallaan pysyessä ollaan lähempänä slow fly:n suunniteltua lentonopeutta, toimivat ne pääsääntöisesti paremmin.

Koitappa APC:n MR- eli multirotor-potkureita. Ne ovat ikään kuin slow fly:n ja thin e:n risteytys, lavat pienin muutoksin slowflystä ja keskiö & yleinen tukevuus thin e:stä.

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #2 : 18 Huhtikuu, 2014, 13:26:04 »
No siinäpä tuli hyvin kiteytetty vastaus kiitos.
Mulla on X-mallinen kuvaus kikkare ja siinä on APC Slow fly 10x3.8" potkurit ja painoa on 1838g. Onko tuo paino jo liikaa noille potkureille?
Täytyykin laittaa nuo APC MR:t tilaukseen.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #3 : 18 Huhtikuu, 2014, 13:42:40 »
No siinäpä tuli hyvin kiteytetty vastaus kiitos.
Mulla on X-mallinen kuvaus kikkare ja siinä on APC Slow fly 10x3.8" potkurit ja painoa on 1838g. Onko tuo paino jo liikaa noille potkureille?
Täytyykin laittaa nuo APC MR:t tilaukseen.

Mutuilemalla sanoisin, että onhan tuo paljo jos kerta quadista kyse. APC:t kuitenki kovasti kehuttuja kestävyydestään - perus kiinan ämpärimuovilla olisi varmasti jo propellit katkenneet. Paha siis sanoa tarkemmin, mutta en täyttä rallia lähtisi ajelemaan ;D
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Mikroudz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #4 : 18 Huhtikuu, 2014, 16:36:49 »
Sain ite 1300g x quadilla kiinan kikkareet pelkässä kiihdytyksessä napsahtaa poikki. Tuon painoselle jotain laadukkaita hiilikuitupropelleja suosittelisin.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #5 : 18 Huhtikuu, 2014, 16:46:54 »
Minullakin painoa oli vajaa 2kg, ja koska 11x 4,7 APC:t olivat kuulemma liian isot ja siksi quadi oli vaappuva, vaihdoin takasin 10x4,5 kiinanplastiikaan, ja hyvin on kestänyt nuo jo vuoden kolmikennoisela pörinää. Tosin tilasin kyllä 10x4,7 apc-kopiot, mutta kokeilemati. Kaikki kapoista mallia, slow.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #6 : 18 Huhtikuu, 2014, 17:22:13 »
Jos on löytynyt oikea koko, kyllä mäkin laittaisin ruseteiksi hiilaria tai vähintään sekoitetta.

Ootteko muuten huomanneet kuinka paljon eroa FC:n säädöissä eri potkureilla? Tuosta on ollut puhetta OP:n foorumilla ja testasin sen kun vaihdoin miniin 5x3 muoviset hiilarisiin. Oskilointipiste cc3d:llä oli todellakin eri ja hain uudet säädöt. Tosin joku Naza lentää aika isolla haarukalla ja ei ole niin herkkä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #7 : 18 Huhtikuu, 2014, 17:44:05 »
Ite sain ainakin gainia laskea kymmenyksellä kun vaihdoin Slow fly:n tilalle Thin E, eikä tosiaan ollut kovin mukavan tuntuinen lentää.
Samankaltaisia havaintoja myös pienemmällä quadilla, Slow fly:t vaihtui hiilikuitusiin Thin E:n mutta se pysyi kuitenkin ihan mukavan tuntuisena vielä.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #8 : 18 Huhtikuu, 2014, 18:48:56 »
Kannattaa muovipotkureita käyteyttäessä ehdottomasti valita se aito APC, nuo kiinamuovit on herkkiä katkeamaan hubin juuresta ja ovat vetelämpiä varsinkin hivenenkin isommalla kuormalla.
Kiinamuoveilla tarkoitan noita hobbykingin hiilari/muovisekoitteita. Vaikka nuo ovat identtisiä apc:n kanssa ovat ne kädessäkin jo kokeiltaessa vetelämpiä ja painoa/materiaalia on vähemmän.

APC:n slowflyerit ainakin häviää kopterin herkkyydessä esim hiilikuituisille. Lennossa huomaa ihan selvästi pienen viiveen liikkeissä ja kone ei ole yhtä herkkä.
Tästä voikin päätellä että jäykemmät potkurit on herkempiä/parempia.
Tuo APC:n 12x3.8 slowflyeri on tosin moottorilla kuin moottorilla huippu hyötysuhteeltaan hintaisekseen.
Nuo APC MR mallit on varmasti kokeilemisen arvoisia, thin electriceissä on hieman harmillisen rajunkokoinen hubi tietyille moottorien kiinnityksille ja ovat aika painavia muutenkin.

HK:n hiilarit toimii myös hyvin mutta balansoinnissa voi mennä tovi.
Kerrasta laatua haluavat valitsee melkein sen aidon t-motorin hiilarin tai xoarit.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #9 : 18 Huhtikuu, 2014, 19:02:28 »
Mä muinoin isolla quadilla testailin, niin slowfly:t olivat parhaat, thin e:t merkittävästi huonommat ja jotkut vielä jykevämmät aivan mahdottomat. Kaikki siis APC:tä. Tulin siihen tulokseen, että ainakin potkurin painolla on merkittävä vaikutus kopterin käyttäytymiseen ja tuon kokeilun jälkeen olen pitäytynyt mahdollisimman kevyissä huiskissa (eli slowfly, MR ja hiilariset). Tämä siksi, että painavassa potkurissa on inertia merkittävän suuri, jolloin lennon vakautukseen tarvittavat yksittäisen moottorin kiihdytykset ja etenkin jarrutukset ovat huomattavasti hitaampia verrattuna kevyisiin huiskiin. Myöhemmin ESC32:lla ja eri kopterilla testaillessa thin e:t toimivat aivan yhtä hyvin kuin slowfly:t. Syynä tähän arvelujeni mukaan oli joko ESC32:sta löytyvä aktiivinen jarrutus (eli moottori oikeasti jarruttaa, eikä vaan pyöri "vapaalla" kun kierroksia lasketaan) ja AutoQuadin hyvin toimiva vakautusalgoritmi. Alkuperäisissä vanhemmissa testeissä aivona olivat APM ja Naza. Näistä APM oli selkeästi herkempi reagoimaan eri potkureihin.

APC on laadukas merkki ja hinta kuitenkin niin edullinen, että en ole ensimmäisten kokeilujen jälkeen edes harkinnut kiinalaisia ämpärimuoviruuveja. En ole muuten yhtään kiinalötköä saanu poikki ilmassa, mutta resonoimaan kylläkin. Se oli "hauskaa" katsottavaa, kun potkuri alkoi kesken lennon päristä ja lapaura räjähti parista millistä noin viiteen senttiin... :D Tuli sentään ehjänä alas, kun resonointi laantui kaasun laskemisella.

Slowfly ja MR käyttäytyvät keskenään hyvin vastaavalla tavalla, eikä lentoajassakaan ole suurta eroa. MR:llä saa ehkä jokusen pronsettia puristettua lisää lentoaikaa, mutta ero on marginaalinen. Kopterin käytös on täysin identtinen mun kokemusten mukaan slowfly vs. MR. Täysin eri mallisia hiilaripotkureita (esim. multikopterikäyttöön tarkoitetut kolmiomaiset, tyvestä todella leveät) en ole vertaillut rintarinnan perinteisiin.

Eri aivot tosiaan hanskaavat eri potkurit eri tavalla. Osa on ylipäätään helpompi säätää lentäväksi, eli kopteri pysyy ilmassa kunhan säädöt ovat vähän sinne päin. Tällöin myös potkureja voi vaihdella surutta ja kikotin lentää silti. Toiset aivot puolestaan vaativat tarkempaa säätöä, jolloin sietokyky potkurin vaihdollekin on merkittävästi huonompi. Pitäisi olla rutkasti pinnaa, että jaksaisi tehdä hyvät ja vertailukelpoiset testit eri potkureiden välillä, jos aivo on vähääkään ronkelimpi säädöille. Naza on pääsääntöisesti tyytyväinen kun piuhan päässä on mikä tahansa fööni, APM puolestaan vaatii usein paljonkin PIDien rukkaamista pienenkin muutoksen jälkeen.

Jos joskus olisi aikaa ja viitseliäisyyttä, olisi mukava tehdä tai nähdä jonkun tekevän penkkitestejä eri potkureilla. Ihan siis vain perusjuttuja, eli virrankulutus, teho ja noste. Aikaa ja vaivaa tuossa olisi, mutta sillä saisi rakennettua jonkinlaista tietopankkia itselleen tai yleiseen käyttöön eri moottoreiden ja potkureiden hyötysuhteista ja soveltuvuudesta eri käyttöihin. Mittauksella olisi helppo esimerkiksi määrittää, mikä potkurikoko on omalle multikopterille se oikea, jolla vehje leijuu puolikaasulla. Ja luvuista näkisi suoraan, mikä on odotettavissa oleva lentoaika milläkin potkurilla. Mittauksia on toki pitkin maailmaan tehty paljon, mutta usein vain yhdellä moottorilla ja parilla potkurilla. Voi olla että edes jokseenkin standardisoidun testipenkin tekeminen on sen verran haastavaa, ettei kukaan ole lähtenyt sellaista duunaamaan. Mittaustavan ja käytetyn nopeudensäätimen & teholähteen pitäisi kuitenkin olla testissä vakioitu, jotta eri ihmisten mittaustulokset olisivat edes etäisesti vertailukelpoisia. Taikka sitten joku noheva pistää puoliautomaattisen testipenkin pystyyn ja loput harrastajat lähettävät hänelle moottorinsa ja potkurinsa testiin. :) En ilmoittaudu vapaaehtoiseksi. ;)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #10 : 18 Huhtikuu, 2014, 21:26:12 »
Hyvää infoa.

Tulin sitten vaihtaneeksi ne vale-apc:t paikalle. Harmillisen huonosti istuvat akselipaksuuteeni, kuten aidotkin, joiten jotai piti keksiä.
Yhdessä kukkasuihkupullossa oli mukavasti sopivahko letkupaksuus, joten siitä sopivia pätkiä. Hieman vielä tarvitaan jotain klapinpoistoon, joten seuraava avitus: kopparipaperista sopiva pliisu, kokeilemalla selvisi mikä oli hyvä, 30mm pitkä ja 4mm leveä oli aika hyvä. Se kieretään tiukasti ohuen ruuvarin akselille, ja sijoitetaan potkurin sisään, annetan levitä ja sovitetaan potkuri sovitteineen: kierretään varovasti moottorin akselille. Aika hyvin ja klapitta asettui. Huomenissa koitetaan pörinät.

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #11 : 19 Huhtikuu, 2014, 08:05:02 »
Onko kellään tietoa kummat olisi laadultaan paremmat. Vertical:n ilmeisesti E-Max? http://www.verticalhobby.com/kauppa/hiilikuitupotkuri-11x47-pari-p-3300.html vaiko HImodel:n http://www.madpilot.fi/11x47-carbon-fiber-propeller-set-cwccw-p-2488.html

Kummatkin potkurit nyt ainakin pitäisi olla jäykemmät kuin APC SF:n Kö?
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #12 : 19 Huhtikuu, 2014, 09:46:10 »
En osaa noista kertoa, mutta vaikka katsoo pelkkää kuvaa voi vetää jotain johtopäätöksiä siitä, onko APC MR jäykempi kuin kumpi tahansa noista edellä mainituista... :) http://www.verticalhobby.com/kauppa/apc-multi-rotor-prop-10x55-p-3483.html Sori kun tuputan, mutta suosittelen lämpimästi kokeilamaan!

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #13 : 19 Huhtikuu, 2014, 10:27:21 »
En osaa noista kertoa, mutta vaikka katsoo pelkkää kuvaa voi vetää jotain johtopäätöksiä siitä, onko APC MR jäykempi kuin kumpi tahansa noista edellä mainituista... :) http://www.verticalhobby.com/kauppa/apc-multi-rotor-prop-10x55-p-3483.html Sori kun tuputan, mutta suosittelen lämpimästi kokeilamaan!
Jep, tilaus sisällä. :) Nousua noissa on himpun verran enemmän kuin vanhoissa, mutta moottoreina on NTM2830-750kv, joten onhan siinä vielä varaakin kivasti.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Hodarij

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • http://hodari73.kuvat.fi/kuvat/Harrastuksia./
    • Omat lelut.
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #14 : 20 Huhtikuu, 2014, 06:11:29 »
miten noi kolmelapaiset kun niitäkin tyrkytetään phantomiin mm..
esim  tässä:
http://www.digitarvike.fi/3_blade_gws_9x5x3_hd-9050x3__cw_+_ccw_


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #15 : 20 Huhtikuu, 2014, 08:54:06 »
Nyrkkisääntönä: enemmän nostetta, huonompi hyötysuhde. Mitä useampi lapa ilmassa huiskii, sitä suurempi potkurin ilmanvastus on ja sitä sotketummassa ilmassa jokainen lapa joutuu työskentelemään. Turbulensseista johtuen noste ei nouse aivan lapojen määrän kasvatuksen suhteessa.

Ideaalitilanteessa yksilapainen potkuri olisi paras. ;) Ilmanvastus on matalin mahdollinen (paitsi että toispuoleisen lavan vaatima vastapaino jarruttaisi toki myös) ja lavan kohtaama ilma on niin puhdasta kuin mahdollista. Tämä siis teoriassa.

Poissa Hodarij

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • http://hodari73.kuvat.fi/kuvat/Harrastuksia./
    • Omat lelut.
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #16 : 20 Huhtikuu, 2014, 09:38:54 »
 :o ai. no tuo oli hyvä tietää ettei menny tilaileee heti kun luki että hyvä huippu lapa jne.. jossain muuten näin sen yksilapasen multivehkeessä..
ja onhan sellanen jossain moottoriveneessäkin  ::)

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #17 : 20 Huhtikuu, 2014, 10:10:24 »
Jos on moottori joka vääntää hyvin pienillä kierroksilla, mutta potkurin halkaisijaa ei voi jostain syystä kasvattaa, voisi perustellusti käyttää useampilapaista huiskaa jotta *moottori* toimisi parhaan hyötysuhteen kierroksilla pienemmälläkin potkurilla. Mutta kuten Trnquill sanoikin, sellaisen *potkurin* hyötysuhde jäisi pienemmäksi kuin vaikka kaksilapaisella potkurilla jolla on suurempi halkaisija.
« Viimeksi muokattu: 20 Huhtikuu, 2014, 10:12:34 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #18 : 20 Huhtikuu, 2014, 10:44:27 »
Ei noihin kauppiaiden kauniisiin sanoihin kannata paljoo uskoonsa perustaa, ostin itte kauppiaan kovasti kehumia
hiilaripotkureita ja sain täyttä paskaa.
Pintakerrokset aivan ruvella, tasapainottaa sai rälläkällä, helvetillinen meteli, menivät lopulta roskiin.
Potkuripaketin päällä luki Emax  ;D

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #19 : 20 Huhtikuu, 2014, 11:02:40 »
Mää sain ekat stanan hyvät potkurit, paketin päällä luki T-Motor ja hintalappu kohtalainen, laatu kulkee käsi kädessä :)

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #20 : 20 Huhtikuu, 2014, 18:50:17 »
Vesalla taas joku ihmeellinen pätemisen tarve. ;D
Ei ne Emaxit nyt niin paskoja ole..
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #21 : 20 Huhtikuu, 2014, 19:00:54 »
No niin, alkaa olla sopivasti teippiä tuossa painona  ;D

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #22 : 21 Huhtikuu, 2014, 19:05:55 »
Graupnerin e-propit on myös hintalaatusuhteeltaan varsin ok. Itselleni t-motorin hiilarit olivat jopa hienoinen pettymys, kun laitoin 10x3.3 versiot Graupnerin 10x5 huiskien tilalle. Loggerin tuella perus leijuttelussa vertailtuna hyötysuhde kasvoi jonkun prosentin, mutta lentotuntuma pehmeni huomattavasti. Itse tykkäsin enemmän Graupnerien terävämmästä reagoinnista ja energiankulutuksen muutoskin on varmaan virhemarginaalin sisällä. Toisilla moteilla tulos olisi varmaan jotain muuta. Tässä oli käytössä 750kv koneet 4s akulla.

Graupnerin mallista on myös edullisia hiilarikopioita myynnissä. Näistä ei ole kokemusta. Alkuperäisetkin on aika jäykkää kamaa ja balanssissa suoraan paketista.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #23 : 21 Huhtikuu, 2014, 19:14:59 »
miten noi kolmelapaiset kun niitäkin tyrkytetään phantomiin mm..
esim  tässä:
http://www.digitarvike.fi/3_blade_gws_9x5x3_hd-9050x3__cw_+_ccw_
Noita kokeilin ensimmäisessä quadissani jokunen vuosi sitten, kun olivat halpoja HK:ssa (3 dollaria/6 kpl). Silppusin ne lopulta liukurin propelleina, kun ei niillä muuta tehnyt. Perinteistä laatumerkkistä 2-lapaista suosittelisin. 
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #24 : 23 Huhtikuu, 2014, 20:59:25 »
No ni, APC MR:t testattu ja hyvin skulaa. :)
Säätöihin ei tosiaan tarvinnut koskea vaikka nousuakin oli hiukan enemmän kuin vanhoissa. Potkurit on myös hyvin balanssissa niin kuin APC:t yleensäkkin on ja oli myös ääneltään hiljaisemmat kuin SF potkurit.

Kokeilin myös FC450 korttia ja Thin E potkuria joka tuntui suoriutuvan paremmin kuin KK2.0, mutta FC450 on kai vähän sama kuin Naza, eli oli potkurina mikä vaan vaikka kahvilusikat, niin kyllä se ilmassa pysyy. :)
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3796 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2008, 20:23:21
kirjoittanut Hermis
126 Vastauksia
77990 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2010, 20:18:35
kirjoittanut tuupola
7 Vastauksia
21776 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2013, 11:17:27
kirjoittanut mikuni
1 Vastauksia
2781 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2014, 15:54:18
kirjoittanut VERTICAL
9 Vastauksia
7836 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2016, 22:47:43
kirjoittanut TeeSCee