Kirjoittaja Aihe: Jamara E-rix 450  (Luettu 12338 kertaa)

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Jamara E-rix 450
« : 19 Huhtikuu, 2014, 19:17:14 »
No nin tulipa sitten ostettua ihan susi vekotin. lentokertoja 4 jokainen alle 2 sekunttia ja aina kaiiki mahdollinen rikki
viimeisen torpin jälkeen katsoin purkaessa konetta että yksi servoista oli luovuttanut.

vein konee myyjä liikkeeseen ja sanoin he ottivat koneen ns takuu huoltoon . nyt sain kopterin takaisin ja kun laitoin kopterin maahan se vain pyörii paikoillaan , perä lapojen säätö ei auta mihinkään ja yksikään nuppi eikä vipu meinaa mitään . kiinnitin jopa kopterin alustaan jolla sillä on vapaa liike , niin mikään säätö ei lopeta tuota oman akselin ympäri pyörimistä..

oma kokemus koptereista on suht pieni noin puoli vuotta olen lennättänyt 100 ja 200 kopteria ja ne pysyy ilmassa niin sisällä kuin ulkona ilman mitään ongelmaa..

onko tuo vekotin vain aivan susi vaiko voiko sillä oikeasti lentää.. ja jos voi voiko joku auttaa , itse asun espoossa olarissa. vai onko vain avattava roskiksen kansi ja mentävä dollaritukku kädessä Vertical Hobbyyn
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #1 : 19 Huhtikuu, 2014, 19:24:26 »
Tehdas setuppi vaatii aina tarkistamista. Siinä voi olla periaatteessa kaikki kohdallaan kun sen ottaa paketista, mutta valitettavan harvoin näin on.

Jos oikein löysin kuukkelista niin se on muuttuvalapakulmainen 450 kokoluokan kopteri. Paljonko sulla on simuttelua takana ennen ekaa nostoa. Oliko harjoitusjalaksia, tarkistiko kukaan etukäteen toimiiko se yms.

Jos olet lentänty koksuja aikaisemmin niin tämä on heti monta kertaluokkaa vaativampi.
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2014, 19:28:44 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #2 : 19 Huhtikuu, 2014, 19:46:07 »
Taitaa gyron korjaussuunta olla väärin päin. Mikä gyro siihen on kiinnitetty? Jos vielä saat muutaman hyvän kuvan kopterista, niin varmasti voidaan kertoa laitteesta lisää.
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2014, 19:48:04 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #3 : 19 Huhtikuu, 2014, 19:56:54 »
Juu muuttuvalapa kulmainen tuo on , harjoitus jalakset oli kiinni , ensimmäiset torpit tuli hetken paikallaan leijuttulun jälkeen kone kallistui voimakkaasti oikealle ja tonttiin , seuraavalla kerralla sama juttu , yritin ottaa korkeutta jotta saisin aikaa korjata virheet mutta korkeutta toki tuli mutta taas oikealle voimaka kaarros ja tonttiin. tuon viimeisen rysähdyksen jälkeen vaihdoin kaikki linkit jotka on lapojen toiminnan kannalta missään tekemisissä , pääakselin , pää lavat ja alumiini rungon , jalakset ja vaikka ja mitä , mutta silloin huomasin että johdoissa oli kosketus häiriöitä , korjasin ne ja samassa huomasin että servo joka kallistaa kopteria sivuille oli kuollut.
Nyt siis pyöriminen on vastapäivää ja se on todella voimakas..

ja siis simua en ole käyttänyt yhtään , ja nuo toiset kopterit joita lentelen ei ole koksuja  jamara 100 pro ja V120D02s

Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #4 : 19 Huhtikuu, 2014, 20:08:29 »
gyrossa vain Jamara

laatikon yläosassa alkean vasemmalta kaksi potikkaa jossa lukee vasemmalla Limit ja arvot 60-140 nyt säädossä 90  ja toisessa delay arvo 0-100 säädossä 40
keskellä kolme luiku katkaisijaa ylin on-off ja katkaisia on kohdassa on 
sitten on Ds ja katkaisija on oikeassa reunassa
Dir  revin ja normaalin keskellä

sitten on teksti Gyro AVCS
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa zapster

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #5 : 19 Huhtikuu, 2014, 20:10:51 »
Veikkaisin että viimonen Dir kytkin on väärin, kokeile laittaa jompaan kumpaan suuntaan ja jos ei auta niin toiseen laitaan.

Nii ja tervetuola :)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #6 : 19 Huhtikuu, 2014, 20:15:36 »
Nyt eka kysymys on että miten swash kallistuu kun liikuttelet tikkuja. Kääntyykö se kuten kuuluu. Jos käännät oikeaa tikkua oikealle, pitisi swashin kallistua vasemmalle, kun työnnät eteen niin kallistus eteen jne.

Oikealla tikulla sitten on kaksi vaihtoehtoa. Kun tikkua liikuttelee ylös - alas, pitää swashin liikkua tasaisesti ylös - alas. Se voi myös mennä päin vastoin, riippuen mekaniikasta mutta tärkeintä että se nousee ja laskee kallistumatta mihinkään suuntaan.

Perä on sitten oma juttunsa. Kun käännät oikean tikun oikealle, keula kääntyy oikealle. Perä siis kääntyy vasemmalle. Perälapojen etureunan pitää siis vetää vasemmalle. Gyrolla on myös korjaussuunta. Kun pistät sähköt kiinni ja työnnät sormella perää oikealle, pitää perän pistää vastaan eli lavan etureuna tulee vastaan. Jos menee toisin päin, se korjaussuunta on väärin ja se pyörii tosi ärhäkkäästi ympyrää ilman että sitä voi juuri korjata.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #7 : 19 Huhtikuu, 2014, 20:22:32 »
Koitin googletella sun jamaraa. Oli sen verran paljon vaihtoehtoja mukana olevista gyroista ja 450-koptereista, mutta ei hätää. Jos mahdollista, niin ota kuva gyrosta, nupista, ja rungosta, niin voidaan porukalla kertoa mikä vaikkapa Alignin kopio kopusta on kyseessä, tai mikä mahdollisesti kopio-gyro on kyseessä. Älä anna periksi, kyllä kaikki kopiotkin yleensä lentokykyisiä ovat. Mitä lähetintä käytät?

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #8 : 19 Huhtikuu, 2014, 20:24:27 »
Öö mitään mistään tiiä mutta menikö JuhoV nyt oikeat ja vasemmat sikaisinsekaisin :?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #9 : 19 Huhtikuu, 2014, 20:40:15 »
Joo, Juholla meni vasemmat ja oikeat sekaisin. Oikeaa tikkua liikuttaa oikealle, niin swashi kallistaa oikealle. Oikeaa tikkua työntää eteen päin, swashi kallistaa eteen päin, ja tietysti päin vastoin. Kopteri on tietysti silloin pöydällä peräputki itseesi päin.
Muista, että jos teet kaikennäköisiä testailuja, niin kannattaa irrottaa johdot moottorista, niin lavat ei pääse vahingossa pyörähtämään. Vähintään pää- ja perälavat irti.

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #10 : 19 Huhtikuu, 2014, 21:06:18 »
Tuossa on nuo kuvat
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #11 : 19 Huhtikuu, 2014, 21:14:15 »
Tikut tarkastettu! Kaikki liikkuu kuin pitää  :-\
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #12 : 19 Huhtikuu, 2014, 21:44:37 »
Tikut tarkastettu! Kaikki liikkuu kuin pitää  :-\
Hyvä!
Ensin huonot uutiset: Tuo lähetin on siitä kurja, että et voi siitä säätää mitään kopterille tärkeitä säätöjä, kuten servojensäätöjä, kaasukäyriä, ja gyron (gyro gain) herkkyyksiä.

Hyvät uutiset: Kopteriin käy ainakin Align 450 SE V2-osat. Muoviset voi halutessaan päivittää metallisiin jne.

Gyro oli aika kantikkaan näköinen, mutta villi veikkaus on toiminnaltaan sama kuin Futaban 401, tai Hobby Kingin GY-401 gyro. http://www.kopterit.net/index.php/topic,19502.0.html

Niin kun edellä mainittiin, sulla taitaa DIR-dippi, (se pieni liukukytkin, olla väärässä asennossa) koska kopteri pyörii paikallaan. Koita jollain terävällä liuttaa se toiseen asentoon, joita on vain kaksi. Jos sen jälkeen ei enää villisti pyöri, niin asiat on ainakin paremmin.


Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #13 : 19 Huhtikuu, 2014, 22:21:20 »
Katselin vielä noita kuvia, ja niistä päätellen runkolevyt olisi alumiiniset. Vastaava laite on tuossa ilman sähköjä. http://hobbyking.com/hobbyking/store/__10811__HK450_CCPM_3D_Helicopter_Kit_Align_T_rex_Compat_Ver_2.html

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #14 : 20 Huhtikuu, 2014, 06:47:13 »
Juu täsmälleen sama laite , ainoa ero on siniseksi eloksoidut alumiini palikat , kaikki gyron säädöt käyty läpi ohjeiden mukaan ei vaikutusta voin tuon dir kytkimen muutos vain vahvisti tuota pyörimistä. . Jos vasenta ohjain tikkua pitää täysin vasemmalle käännettynä perä pysyy paikallaan noin puoleen kaasuun asti sitten se alkaa väkisin taas kääntymään .

Ja juu tiedän että tuo radio joutaa verkonpainoksi ,  luuletteko että homma helpottuu jos tuohon vaihtaa radiot , Servoina näyttää olevan Hitec he-55 x 3 ja yksi musta tuntematon servo noparina on joku jamaran oma siniseen kutiste sukkaan puristettu
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #15 : 20 Huhtikuu, 2014, 07:17:05 »
Vielä kun katsoin kuvaa, jossa on kuvattu servoa, niin mielestäni näyttäisi siltä että hihna voi olla liian löysällä, eli ei saa riittävää kontaktia hammaspyörästä, ja hihna hyppii hampaiden yli. Se ei saa olla niin kireällä että "soi". Liian kireä hihna kuluttaa itse hihnaa ja edessä voi olla hihnan katkeaminen, tai laakerivaurio. Jos hihna tuntuu löysältä, löysäät rungon ruuveja sen putkikasetin kohdalta ja tietysti ne putkitukien ruuvit löysätään kanssa, sitten vedät putkea ulos. Älä väännä putkea koska putkessa oleva ohjurihahlo voi vioittua. Varovasti voi nitkuttaa jos ei tule helpolla ulos. Löysät vain kiristetään pois, ja se on siinä.

Tarkista myös, että perälapojen se koko hubi, eli koko mötikkä, missä lavat ovat kiinni, sen ruuvi on oikeassa kohtaa siinä peräakselissa. Akselissa on muistaakseni kolo, johon pidätinruuvi pitäisi kohdistua. Hubi voi olla löysällä, eikä saa kunnon otetta akselista. Samassa kannattaa tarkastaa se hihnapyörä sieltä perästä. Yhdessä omista kopiokopterissa (olisiko ollut SDX 450) oli tuo hihnapyörä ruuvilla lukittavaa mallia, ja se oli löystynyt, eikä pyörittänyt kunnolla peräakselia.

Riittävän hyvällä, en tarkoita kalliilla lähettimellä, voi kopterin säätää niin kuin pitäisi, olettaen että kopteri on mekaanisesti rakennettu ohjeen mukaisesti. Sen jälkeen lähettimestä säädetään servojen liikeratoja, jotka ovat tärkeitä, sekä gyron herkkyyttä, joka on myös tärkeä, kaasukäyrät, lapakulmakäyrät jne.

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #16 : 20 Huhtikuu, 2014, 07:42:13 »
Kiitos tämä tutkitaan heti , elikkä nyt. Koska tuo vertical hobby on tossa naapurissa niin onko nuo heidän myymät devo 7- 10 radiot käyttökelpoisia ,noin niinkuin jatkon kannalta
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #17 : 20 Huhtikuu, 2014, 07:48:26 »
Itsellä ei ole Devoista kokemusta, mutta toivottavasti joku osaa niistä kertoa enemmän.

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #18 : 20 Huhtikuu, 2014, 07:51:42 »
Ps. Hihna oli todella löysä . Nyt kiristetty ja nyt pihalle kokeilee
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #19 : 20 Huhtikuu, 2014, 08:31:52 »
 :) no voihan nenä ,koko akku leijuntaa. Olo on kun omenalla.

Kopteri oli noin 40 cm korkeudella en uskaltanut nostaa sitä ylemmäs , harjoitus ristikko on noin metri koneen kulmista ( muoviputkea ristiin jalaksissa)

Kopteri oli kuitenkin hyvin "rauhaton" eli molemmat tikut oikea sai olla hieman keskialuetta ylempänä ja yläviistossa siis noin kello kahdessa ja vasen keskellä kello yhdeksään päin hieman .jotta kopu pysyi paikoillaan , eli ymmärtäisin että trimmit on ihan pielessä , vaiko onko maan läheisyys se joka tekee lentämisen tuossa korkeudessa hyvin epävakaaksi .

Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #20 : 20 Huhtikuu, 2014, 09:12:22 »
Hyvä että sait kopun leijumaan!
Joskus muinoin kopterien säätökurssilla joku viisas sanoi, että maa-efekti ei enää vaikuta, kun kopu on noin 1.5 kertaa roottorin halkaisijan verran irti maasta.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #21 : 20 Huhtikuu, 2014, 09:26:02 »
Varmasti on 40cm korkeudella vielä maaefektiä. Eikä ne harjoitusjalakset kopterista ainakaan paremmin toimivaa tee. Harjoittelet vaikka akullisen pari nousua ja laskua, otat ne jalakset pois ja katsot säätötarpeen uudestaan. Niiden kanssa en ainakaan itse lähtisi kovin paljoa säätelemään. :)
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #22 : 20 Huhtikuu, 2014, 09:40:11 »
Onnea uudesta harrastuksesta. Seuraavaksi kone kainaloon ja lennokki / kopterikentälle näyttämään sitä isoille pojille. Saat säätövinkkejä ja pojat katsoo että kone on lennätyskunnossa. Voit säästää tuolla paljon opetteluaikaa kun kone on kunnossa eikä tartte torppailla niin paljon.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #23 : 20 Huhtikuu, 2014, 10:16:27 »
Juu oo kyttäilly milloin jengi alkaa olee ämmänsuolla , ja sinne ois tarkoitus mennä seisomaan jalkaterät sisään käännettynä , ja katse maahan , ja pikku kyynel silmäkulmassa .

Rc kokemukset on tuolta autojenpuoleta , niinkuin isolla kädellä . Maailmaa kierrelty 10 vuotta ja ite olen myös elättänyt itseni rc kaupalla ja radalla . Sen osaalueet tunnen joka suunnalta , mutta on kui pitäis oppia yhdekkäkädellä seisonta , tää kopteri touhu. Mutta juuri se on se joka tässä viehättää . Itsensä voittamista ja uuden oppimista.

Ja kiitos super asiallisesta palautteesta ja opista
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Jamara E-rix 450
« Vastaus #24 : 20 Huhtikuu, 2014, 14:38:27 »
Ja taas sama homma heti kun jalakset irtoaa maasta alkaa pyöriminen vastapäivään
Ei mitään kolhuja tai mitään , kaikki alkoi taas 4 akun jälkeen , kaikki liikkuvat osat kunnossa , oisko tuo gyro kaput
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14