Olis kiva tietää monenko vuoden kokemus koptereista jne. kyseisestä toiminnasta kaverilla on? Se että heti lähettäis suorilta käsiltä lynkkaamaan toista, niin ei ole soveliasta. Turvallisuus ennen kaikkea ja eiköhän jokainen ketä ammattitoimintana tekee ilmakuvaamista, pitäisi olla turvallisuus aspektit yms. otettu huomioon, sekä kantaa vastuunsa tietenkin vahinkotilanteissa. Itse olen harrastelija ja tiedän vastuuni ja sen mukaan toimin, mutta ei silti kannata lähteä heti tuomitsemaan kaveria. Hienoa ilmakuvamatskua ovat tehneet kopterilla ja jos helikopterilla kuvataan ihmismassojen päällä, niin eiköhän ammatti-ihmiset voi kuvata kopullakin? Se että näihin juttuihin olisi saatava jotkut selvät pelisäännöt ja turvallisuusohjeet, ni on hyvä vaan, vaikka sitten maksaisikin, sillä joka haluaa tehdä työkseen ja ammatikseen, niin hoitakoot luvat ja vakuutukset kuntoon. Ja veikkaampa että ennen kuin mitään onnettomuuksia sattuu, niin näiden jeesusteluiden, päivittelyiden ja negatiivisten kirjoitteluiden vuoksi saattavat tiukentaa lainsäädäntöä, niin ja onko se sitten loppujen lopuksi huono asia, jos kaikki jo nyt tästä asiasta on niin kauhuissaan ja kiukkua ilmassa paasaavat täällä. Pitää kuitenkin tehdä selkeä ero harrastelulle ja ammattikuvaamiselle. Harrastelijan ei kannata mennä ihmismassojen päälle kuvaamaan, ammattilainen voi mennä mielestäni kuvaamaan, mutta silloin myös on vastuussa mahdollisista onnettomuuksista.
Se että tunnin varoitusajalla kiirehtii kuvaamaan Kookoon juhliin, niin onko siinä tarpeeksi valmistauduttu henkisesti kuvaamiseen, lentämiseen ja huomioimaan turvallisuus aspektit, niin voidaan tietty miettiä omassa mielessä ja ehkä kysyä pilotilta itseltään?
Ja itse en nyt näkis kyseisen liiketoiminnan kannalta kauhean hyvänä mehustella julkisesti vaaratilanteilla, jossa fillaristi törmää pilottiin tai kuvaajaan (varovaisuus aspektia ei ole huomioitu riittävän hyvin tilanteessa). Tai niin kuin joku mainitsi tuon lippiksen tai tavaroiden heittämisen kopuun, kaikki on mahdollista, kun se kuuluisa "joukossa tyhmyys tiivistyy" tapahtuu.
Ja vihoviimeisenä pitäisin julkisena tällaista videota;
, jossa ylimielisyys ja hälläväliä asenne paistaa paljon kauemmaksi kuin kopu lentää, vaikka olisikin kuvattu ennen yritystoimintaa, niin ei hyvää markkinointia. Markkinat ovat rajalliset ja marginaaliset, sen takia jyvät erottuu akanoista, joten päälle päin pitää näyttää muutakin kuin uutta kauluspaitaa, turvallisuuden kautta tuo esille omaa ammattimaisuutta.
Oli niin tai näin, nätti settiä ja vilpittömästi toivon menestystä kyseiselle kaverille ammatissaan ja toivon sydämestäni, ettei vahinkoja satu kenellekkään pilotille tai kohteille ja homma pidetään pro-tasolla koko ajan turvallisuudesta tinkimättä.