Hankin itselleni tuommoisen phantom vision plussan ensimmäiseksi harjoittelukoneeksi. En ole koskaan aikaisemmin lennättänyt oikeastaan mitään
Eli olen ihan täysi untuvikko mikä tulee yhtään minkään lennättämiseen.
Ensimmäiset kokemukset ovat että aivan älyttömän helppo lennättää ja hallita normaalissa gps tilassa. Ensimmäisellä lennolla ikinä lentelin vähän ehkä liian tiheässä maastossa siihen nähden että en ole mitään koskaan lennättänyt ja hieman liian matalalla niin tuli vähän trimmattua yhtä koivua, ihan vähän vaan, ei paljon. Tästä vähän viisastuneena kävin sitten isolla kentällä harjoittelemassa ja lennättämässä sitä, vähän kokeilemassa omia ja kopterin rajoja.
Minulla on kaikenlaisia leluja ollut mutta tämä on kyllä paras lelu mitä minulla on toistaiseksi ollut. Vähän kallis lelu, mutta aivan törkeän hauska. Vähän näin jälkijättöisesti aloin sitten lukemaan noita lainsäädäntöjä ja konsultoin tuttuja lentäjiä näistä rajoista ja säännöistä, mitä ja miten kannattaa ja saa lentää tuota. Huomasin että olen aikaisemmin kyllä tainnut käydä vähän, ehkä, semmoisen laillisuuden rajamailla tuolla kopterilla mutta jatkossa pyrin sitten pitämään sitä tarpeeksi matalalla jne.
Olen kokeillut aika monella eri tavalla myös noita kotiin paluu-toimintoja, nyt myös ground station-sovellusta mikä tulee sen DJI oman sovelluksen mukana uusimmassa päivityksessä. Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia oikeastaan minkään muun kanssa kuin oman hätäilyn kanssa. Pitää muistaa kalibroida se kompassi ennen jokaista lentoa, yhdellä kerralla kun en tehnyt sitä kun halusin sen vaan äkkiä ilmaan niin se lähti täysin holtittomasti vetämään hirveetä vauhtia sivulle vaikka en mihinkään koskenut. Kompassin kalibroinnin jälkeen kopteri pysyi taas kuin tatti paikallaan ilmassa vaikka oli aika voimakas tuuli.
Ainoa tekninen ongelma mikä minulle on tullut on tuo wlan videon pätkiminen. Ilmeisesti vaikuttaa jonkun verran myös se missä sitä lennättää, jossain ei ole mitään ongelmia kun jossain muualla taas on lähes mahdotonta nähdä mitään siitä puhelimen sovelluksesta. Esimerkiksi Oulun karjasillalla en saanut käytännössä ollenkaan videota kun taas jossain syrjäseudulla (ylikiiminki) tuntuu että vaikka ground stationilla pyörittää koko kirkonkylän ympäri niin tasaista ja sujuvaa videota näkee puhelimen sovelluksesta kopterista.
Se mikä vähän on jäänyt vaivaamaan on että miten tuo vaikuttaa jos joku muu ottaa yhteyttä siihen phantomin wlaniin? Se on avoin verkko eikä ole salasanoja eikä edes piilotettu verkko. Jossain vähänkään tiheämmällä asustetussa ympäristössä löytyy miljoona laitetta josta ehkä joku yrittää automaattisesti siihen kiinni. Saako tuota wlania jotenkin suojattua ulkopuolisilta? Saako jossain määriteltyä käytettäviä kanavia jos huomaa että jotkut kanavat on täynnä naapureiden wlaneja tms?
Ajattelin tänään kokeilla sitä wlan booster sovellusta androidille (
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.givux.app.vbooster.wifi_booster)
Jos jotain videoita haluatte nähdä mitä olen tuolla kuvanut niin löytyy tuolta
https://www.youtube.com/user/tubehoppa.