Kirjoittaja Aihe: FPV:n säädöksistä  (Luettu 1965 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
FPV:n säädöksistä
« : 07 Toukokuu, 2014, 17:54:28 »
Lueskelin tuon ilmailumääräyksen luonnoksen (2/2014 Lausuntopyyntö ilmailumääräyksen OPS M1-23 muuttamisesta) perusteluita, mielenkiintoista tavaraa FPV-kuskeille.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2518/lausuntopyynto_ilmailumaarayksen_ops_m1-23_muuttamisesta

Peruskauraa:

Lainaus
Liikenteen turvallisuusviraston katsoo, että lentosääntöjen väistämissääntöjä voidaan noudattaa ja muun ilmaliikenteen turvallisuus varmistaa, kun miehittämätöntä ilma-alusta lennätetään pitäen sitä koko ajan lennättäjänsä tai lennättäjään yhteydessä olevan tähystäjän näkyvissä, riittävän lähellä lennättäjää tai tähystäjää ja muiden ilma-alusten tavanomaisesti käyttämien lentokorkeuksien alapuolella. Tämän vuoksi etäisyyden lennättäjästä tai tähystäjästä olisi oltava enintään 500 metriä ja lentokorkeuden alle 120 metriä maan tai veden pinnasta. Tällainen toiminta edellyttää kuitenkin poikkeamista lentosääntöjen minimilentokorkeusmääräy ksistä.

Tämä vaikuttaisi hieman vähän kaikkiin harrastajiin ammattilaisiin:

Lainaus
Maa- tai vesialueen käyttämiseen miehittämättömän ilma-aluksen lentoonlähtöön tai laskuun vaadittaisiin alueen omistajan tai haltijan suostumus silloin, kun ei ole kyse lentopaikasta tai avoimesta vesialueesta. Liikenteen turvallisuusvirasto harkitsee, olisiko määräykseen sisällytettävä tämä lain 82 §:ää vastaava vaatimus. Lain 82 §:ää ei tällä hetkellä sovelleta miehittämättömiin ilma-aluksiin, joiden toimintamassa on alle 150 kg.

Ja tulevaisuutta ajatellen:

Lainaus
Ilmailumääräyksen muutosluonnoksessa esitetään periaatteet miehittämättömien ilma-alusten käyttämiseksi lentotyöhön siten, että laitetta lennätetään pitäen sitä koko ajan kauko-ohjaajan tai kauko-ohjaustähystäjän näkyvissä. Poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen tehtäviä varten voitaisiin sallia poikkeuksia muutoin voimassa olevista vaatimuksista. Määräyksessä olisi varauma siten, että lennättäminen ilman näköyhteyttä voitaisiin hyväksyä muuallakin kuin muulta ilmailulta kielletyllä tai tarkoitusta varten erotetulla alueella, kun olemassa olisi Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymä muun ilmaliikenteen havaitsemisen ja väistämisen varmistava menetelmä tai miehittämättömän ilma-aluksen järjestelmä ja toiminnasta olisi esitetty turvallisuustarkastelu.
« Viimeksi muokattu: 08 Toukokuu, 2014, 18:01:13 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: FPV:n säädöksistä
« Vastaus #1 : 07 Toukokuu, 2014, 18:32:18 »
1 Soveltamisala

Tämä määräys koskee lentotyötä.


Lisäys:

Miehittämätön ilma-alus, UA: Ilma-alus, joka on tarkoitettu lentämään ilman ilma-aluksessa mukana olevaa ohjaajaa. Lennokkia ei katsota miehittämättömäksi ilma-alukseksi.


Lennokki: Lentämään tarkoitettu laite, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harraste- tai urheilutarkoitukseen.


Eli nämä määräykset on yritystoimintaa harjoittaville, eivät siis koske harrastajia.. tästä on pitkä keskustelu muualla tällä foorumilla.
« Viimeksi muokattu: 07 Toukokuu, 2014, 18:44:38 kirjoittanut jkkmobile »

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: FPV:n säädöksistä
« Vastaus #2 : 08 Toukokuu, 2014, 18:00:26 »
Miehittämätön ilma-alus, UA: Ilma-alus, joka on tarkoitettu lentämään ilman ilma-aluksessa mukana olevaa ohjaajaa. Lennokkia ei katsota miehittämättömäksi ilma-alukseksi.


Lennokki: Lentämään tarkoitettu laite, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harraste- tai urheilutarkoitukseen.


Eli nämä määräykset on yritystoimintaa harjoittaville, eivät siis koske harrastajia.. tästä on pitkä keskustelu muualla tällä foorumilla.

Missähän säikeessä tuo taas olikaan?  ??? Pitänee verestää muistia ja tsekata miten asioita pitäisi tulkita.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: FPV:n säädöksistä
« Vastaus #3 : 08 Toukokuu, 2014, 18:34:29 »

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: FPV:n säädöksistä
« Vastaus #4 : 10 Toukokuu, 2014, 21:30:19 »
Vähän hämäävästi otsikoitu tuo ketju, siinähän lähdettiin liikkeelle ilmailumääräyksestä, jonka linkin olin myös tähän kopioinut. Otsikko oli kuitenkin ilmailulaki. Sisällön ja prosessin puolesta nuo nyt kuitenkin liittyvät varmaan yhteen, molempia uudistetaan vähän rinta rinnan nyt.

Koskeeko lennokkeja (= harrastetoimintaa) yleensä (ja FPV-koptereita erityisesti  ;) ) edes suoraan mikään laki tai määräys? Foorumista ja googlesta etsimällä ei löydy paljoa. Parhaimmat kaksi nopealla haulla on nämä, eikä näissäkään suoraan sanota että koskevat nimenomaan harrastelennokkeja:

http://mekri.uef.fi/uav/ilmailuhallinto.htm
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/0480/dndqc/Lehmann-Aviation-LA300-itsenaisesti-lentava-lennokki-Lumia-1

Tuolta bongasin että viranomaisilla on valtuudet kieltää toiminta jos katsovat tarpeelliseksi, mikä valtuus varmasti ulottuu myös harrastepuolelle, mutta muuten oikeastaan on aika vaikea löytää selkeitä säännöksiä lennokkitoiminnalle.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)