Järkevästä aloituksesta en tiedä, mutta nyt pari viikkoa omaa TBS discovery kloonia lennättäneenä muutama kommentti.
Ylivoimaisesti suurimman osan ajasta vei netissä tiedon hakeminen, oleellisen seulominen ja sen päättäminen mitä haluaa. Liikkeelle lähdin nollasta ja pelkän innostuksen eteenpäin kuljettamana. Pyrin silti välttämään hätiköityjä ostoja vaikka jossain vaiheessa vain piti se lopullinen ostopäätöskin tehdä. Paketin osia olen tilaillut erikseen pitkin kevättä seuraavista paikoista, kun kiire ei ole ole ollut:
- rungot ("dead cat" ja X): dx.com
- tarvikkeet, liittimet, johdot: dx.com, buyincoins.com
- ohjain (9X) ja frsky lähetin ja vastaanotin: hk-kiina
- moottorien kontrollerit (HK30A), moottorit (NTM 900kv), akut (3700mhA 4S), laturi (Turnigy 7A) ja jotain muuta tarviketta: hk-EU
- Naza M Lite GPS: videovaruste
Työkalut ja tilat löytyivät omasta takaa sekä tarvittavaa kokemusta elektroniikasta ja sulautetuista ohjelmistoista (ei toki pakollinen tässä harrastuksessa, mutta ei haittaakkaan).
Ylivoimaisesti pisin toimitusaika (7 viikkoa) oli hk-kiinalla. dx ja buyincoins tavarat ovat tulleet parin viikon kuluessa. Kaikkea ei välttämättä kannata tilata kiinasta sillä joissakin tapauksissa suomen kauppojen hinnat ovat mielestäni ihan kohtuullisia. Niiden kautta saattaa saada vielä jonkinlaisen takuunkin. Kiinankauppojen takuista ei ole kokemuksia koska onnekseni kaikki vehkeet ovat toimineet ja toisaalta monia komponentteja joutuu modaamaan jolloin takuut joka tapauksessa raukeaa. Suosittelen kuitenkin modaamaan osia yksi kerrallaan ja testaamaan modaamattomat osat niin tietää missä kohtaa hommaa lakkasi toimimasta jos toimi alkuunkaan.
Ohjain modattu ER9X firmiksellä mikä on kyllä huomattava parannus alkuperäiseen. Myös näytön valo ja akku lisätty. OpenTX:ää en ole kokeillut, mutta varmaan hyvä sekin. Nopeudensäätimet päivitetty viimeisimmällä SimonK firmiksellä.
Tarpeelliset kalibrointiproseduurit kannattaa selvittää ohjaimen, säätimien ja Nazan osalta ja noudattaa ohjeita. TBS discoveryn alkuperäinen manuaali oli omassa tapauksessa hyvä ohjenuora samoin kuin Nazan manuaali. Tyypillisimmät ongelmat joista netissäkin kysellään on yllättäen selitetty kyllä noisssakin jos ne vain jaksaa lukea. Mutta kukas nyt manuaaleja lukee
Joka tapauksessa, kun koko paketti oli valmis niin ensilennätys sujui ilman suurempia ongelmia. Jonkin verran piti Nazan vahvistusasetuksia säätää ja vaihtaa halpispotkurit hieman parempiin (jotka myös tilasin heti aluksi), mutta muuten koneella on nyt lennetty onnistuneesti useita kertoja ilman haavereita.
Perus lentäminen on helppoa enkä ole kaivannut treenisessioita jollain pienemmällä koneella. Rahaa on kaikkineen kulunut noin 550€ johon siis kuuluu kaikki laturista lähtien ja jonkin verran ns. ylimääräistä osaa varaosiksi kuten toinen kokonainen runko. Noin puolet budjetista vei Naza ja ohjain+lähetin/vastaanotin. Myös akut ja laturi olivat suhteellisen iso kustannus (muistaakseni 3700mhA 4S akut á ~25€). Samalla rahalla ja ehkä halvemmalla saa toki valmiin paketin esim. Phantomin. Aloituskustannukset on kuitenkin kärsitty ja seuraavan mallin rakentaminen tuleekin jo tavallaan halvemmaksi.
Ja tosiaan suurin osa ajasta on mennyt kaikenlaiseen tiedonhakuun ja muuhun oheistoimintaan, kuten JTAG debuggerin virittelyyn kuin varsinaisen kopterin rakentamiseen.