Hei ja terve kaikille, teillä on oikein mukava foorumi multikoptereihin liittyen!
Olen kuumeisesti viimeisen viikon ajan yrittänyt päästä alkuun multikoptereiden maailmaan, ja en ole vielä ihan varma mitkä olisivat järkevimmät ensiaskeleet kohti omaa multikopteria. Toivoisin kokeneemmilta harrastajilta mielipidettä miten olisi helpointa ja järkevintä lähteä lajiin sisään. Olen aikaisemmin lennellyt halpaa radio-ohjattavaa helikopteria, lentäminen sujuu hyvin, mutta sen kontrollit ovat aivan liian simppelit tarkkaan lentämiseen. Rahaa ei toistaiseksi ole liikaa suhteellisen kalliiden muiden harrastusten vuoksi.
Tähän pohjautuen olen harkinnut muutamia vaihtoehtoja, kaikkea itserakennetun ja all-in-one pakettien väliltä. Tässä harkitsemiani vaihtoehtoja.
1)
Osien tilaaminen itse Hobbykingistä ja rakentaminen. Tarkoituksena olisi rakentaa KK2.* -controllerin ympärille noin puolen metrin halkaisijalla olevalle valmisrungolle quadcopter, joka pystyisi lennättämään GoProta. Tälläisen setin hinnaksi olen saanut muutamalla eri kokoonpanolla noin 300e+toimituskulut (hirvittävät 73 euroa HK:n Global Warehousesta). Sisältää ihan kaiken rakenteluun tarvittavan liposäkkeineen ja ohjelmointikaapeleineen ja palikoineen.
Tämän ratkaisun plussat ja miinukset omasta mielestäni:
+ rakentelu ja sitä kautta oppiminen
+ saat juuri sitä mitä haluat
+ halvempi kuin DJI-vaihtoehtoni
+ osien hajotessa helppo korjata itse kun olet sen myös rakentanut
+ radion kantama
- hirvittävät toimituskulut
- ei fpv:tä
- ei tietoa HK:n toimitusajoista Global Warehousesta (olisi mukava saada laitteet alle 2 viikossa)
- budjettisyistä KK2.xx, ei varaa Nazaan tai muuhun GPS-avusteiseen, ei RTH, kun into kasvaa taitoja suuremmaksi niin tonttiin tullaan
- kun jossain vaiheessa varmasti pudotan laitteen taivaalta syystä tai toisesta, korjauskuluja tulee jonkun verran
2)
Lentämisen harjoittelu halvemmalla laitteella. Ajattelin jos kokeilisi omaa innostusta harrastukseen halvemmalla laitteella. Eniten kiinnostaisi Walkeran Ladybird FPV v2. Hintaa laitteella olisi 107 euroa + 10e toimituskuluja HK:n Euro Warehousesta, mikä sieltä on toimitusaika?
+ halpa
+ kyseinen kopteri on ymmärtääkseni erittäin helppo lentää
+ ei aiheuta suuria vahinkoja törmätessään
+ varaosien hinta
+ FPV! (onko tietoa FPV:n kantamasta kyseisellä laitteella?)
+ voisi jäädä kakkoslaitteeksi myöhemmässä vaiheessa
- FPV:n kantama? toivoisin toimivan melkein yhtä kauas kuin ohjauksenkin.. ei taida toteutua?
- ohjauksen kantama? olisi mukavaa jos kantama olisi 50-100 metriä, taitaa olla toiveajattelua?
- onko liian simppeli värkki kun mielessä pyörii jo isommat laitteet?
- tämän rahan voisi suoraan investoida "seuraavaan askeleeseen"
3)
RTF-setti HK:lta, olisi helposti huollettavissa. Edullinen? Tälläista olen katsellut:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__47013__Turnigy_SK450_Quad_Copter_Powered_By_Multistar_Quadcopter_5X_Package_Mode_2_Ready_to_Fly_.htmlKokonaiskustannuksiksi kaikkine vaadittavine lisätarvikkeineen laskeskelin noin 220-230 euroa plus toimituskulut 73 euroa.
+ edullisempi kuin täysin itserakennettu
+ nopeammin lentämiseen kiinni
+ asiallisista osista kasattu käsittääkseni
- pitkälti samat miinukset kuin vaihtoehdossa 1
- toimituskulut
- toimitusaika?
- menetänkö rakennusvaiheen ohittamisella paljon?
4)
DJI:n tuote. Työskentelen kaupassa joka myy DJI:n tuotteita. Valikoimasta itseäni kiinnostaa DJI FC40 FPV-toimintojensa vuoksi, Phantom 2 lentoaikansa puolesta. Takuuasiat (ei näissä taida juuri sellaisia olla?) pystyn hoitamaan itse helposti töissä.
+ vaihtoehdoista turvallisin lentää?
+ GPS, RTH jne.
+ FC40:n FPV
+ Phantom 2 lennätysaika
- suolainen hinta (noin 450-550 euron settejä)
- huollettavuus muovikuorineen? varaosat?
- kallis jos putoaa!
- pärjäisinkö halvemmalla?
- samalla rahalla rakentaisi vaikka mitä, saisi paremman ohjaimen?
Mitäs mielipiteitä ja kommentteja kokeneemmilla kavereilla olisi näihin vaihtoehtoihin? Varsinkin HK:n Global Warehousen toimitusaika kiinnostaa.
Kiitos jo etukäteen kaikille vaivautuneille.