Yllättävän nopsaan tuli asiantuntevia vastauksia! Kiitos opastuksesta jo tähän asti
Riippuu miten määritellään "hyvä ilmakuva".. Onko se sitä että kopteri säilyy ehjänä alas ja ottaa sivussa ei-tärähtäneen stillin? Saa ihan ok videota, kehtaa näyttää kavereille? Mainosproduktioon sopivaa? Hobitin alkukohtaus?
Tähän oikeastaan jo vastaakin seuraava:
Kannattaa ehkä muuttaa lähestymistapaa reilusti, tämmöinen listaus koptereista ja gimbaleista yms, selvästi halvimman hinnan / laadun toivossa vie aikaa oikealta harjoittelulta.
Eli vahvasti harrastustoiminnan näkökulmasta asiaa katson. Ilmakuvauksesta tuskin saisin hyvää elantoa, ennemmin lähtee kehittämään vaikka omaa flight controlleria. Useimmat mielenkiintoiset alustat on tosiaan tehty GoProa ajatellen, ja sillä näyttää saavan varsin salonkikelpoista kuvaa YouTubeen, eli sen voi ottaa lähtöoletukseksi. Varsinkin kun kamera on olemassa ja sillä kopterilla olisi tarkoitus tehdä muutakin... Kohdat 2-5 on niitä jotka ovat kovasti mietityttäneet.
Kysyin hieman yleisemmällä tasolla koska asiahan on vähintäänkin akateemisesti mielenkiintoinen. Varmasti moni harrastaja (tai tuleva ammattilainen) pohtii samoja asioita. Muuttuuko perusperiaatteet paljonkaan kun mennään ammattipuolelle? Toki hinta ja tekniset ominaisuudet kasvavat, tuoden uusia mahdollisuuksia kuten assarin ja sitten toki asiakkaat ja koko muu yritystoiminta siihen päälle. Mutta yhtä hyvin jossain RCG:ssä näkee näitä säikeitä tyyliin "Tulee kesä ja asiakkaat haluaa filkkaa. 6 tonnia on käytössä. Mikä on paras???"
Pieniä quadeja, jotka kantaa gimbalin kera gopron on valtava määrä, valinta voi olla vaikeaa. Helpompi on päättää kauan haluaa puuhastella itse koneen parissa kuvauksen sijaan.
Valmiilla koneella pääsee nopeammin maistamaan pitkää ja kivistä tietä ilmakuvauksen harjoittelussa. Kun oppii käyttämään laitteita oikein ja saa niillä näyttävää jälkeä, on helpompi ostaa ensi kerralla laadukkaampi osa suoraan ilman turhia perusteluja.
Eli rahaa tiskiin. Ja jonkin ajan päästä sama kierros uudestaan.
Olen ajatellut, että iteraatiot ovat todella tärkeitä RC-harrastuksessa. Liian moni aloittelija on kerralla rakentamassa valtavaa speksiä yrittäen osua maaliin ilman kummempaa kokemusta. Mutta kun yrittää toistamiseen niin on joku käsitys siitä minkä saa helposti toimimaan ja mitkä on oikeat tarpeet.
Filosofinen kysymys sitten, haluaako maksaa valmiista paketeista jotka väittävät vastaavaan perimmäisiin tarpeisiin, vai nauttiiko enemmän siitä oppimisesta joka tulee pitkän ja kivisen tien mukana. Budjetti sitten säätelee sitä, miten isoja ne iteraatioiden harppaukset voivat olla.
Hyvä huomio tämäkin, että kohdat 7-8 vaativat paljon harjoittelua, ennen kuin mitään jälkeä syntyy. Mikä on ollut foorumilaisten kokemus, miten paljon harjoittelua tarvitaan, että omat tuotokset alkavat olla siedettäviä? Aloittelijalla on varmasti monia ongelmia, joita harvoin dokumentoidaan minnekään. Kaveri joka on enemmän kallellaan ilmakuvaukseen kommentoi, että esim. se häiritsee kun kopteri kaarroksissa liukuu sivulle päin. Yleisellä lentotaidolla on paljon merkitystä mutta ilmakuvaus varmaankin on oma alalajinsa, jossa lentäminen pitää opetella erikseen?
Laadukkaat moottorit ja potkurit, esim T-Motoria kierros, ei tule jelloa kuvaan vaikka pyörittää 20" huiskia. Yka asia mikä piti opetella kantapään kautta oli panostaminen laatuun. Halvallakin voi tehdä vaikka mitä jos jaksaa käyttää iltansa tasapainotteluun joka voi osottautua liki mahdottomaksi tehtäväksi. Laakerijumppa tulee varmasti tutuksi myös.
Lisää rahaa tiskiin. Check.
Kantapää on tehokas oppimisväline. Tarkoitus on käyttää aikaa muuhun säätämiseen kuin ilmakuvauspuoleen, tosin tiedä vaikka gimbaalin virittämisestäkin innostuu vielä, varmasti mielenkiintoinen kapistus jos hetken opiskelee.
tai sitten paluukuva ja assari
Lisätään varusteluetteloon.