Kirjoittaja Aihe: Lare Lekman  (Luettu 10523 kertaa)

Poissa KMikko

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "Isolla vaihteella ja alamäet vapaalla"
Lare Lekman
« : 13 Toukokuu, 2014, 23:02:54 »
Moi,

Minkälaisia ajatuksia teissä herättää ko.herran tempaus?Tuskin ainakaan lisää meidän harrastelijoiden luottamusta!

T.Mikko

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #1 : 13 Toukokuu, 2014, 23:54:10 »
ihan ok video :)
muutaman shotti ois saanu jättää ottamatta.
veikkaan että viesti on menny perille.

ja näitä varmasti tulee lisää ja paljon.


Poissa RC Foobar

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #2 : 14 Toukokuu, 2014, 01:09:56 »
Mitkä shotit olisit jättänyt ottamatta? Kysyy siis ihan kiinnostuksesta.

Pelisääntöjähän näihin koptereihin tarvitaan yhteiskunnassa pikkuhiljaa, kun ne tosiaan yleistyvät koko ajan.

Hyvin tyylikäs on tämä video, ja uskon että parantaan vain alan harrastusta. Tulee positiivista julkisuutta kun video on hieno ja tyylikäs.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #3 : 14 Toukokuu, 2014, 08:17:33 »
Täyden stadikan päällä lento ja junaradan yllä lento. Nuo nyt ainakin herättää pientä pelko itessä.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #4 : 14 Toukokuu, 2014, 09:38:26 »
No joo meillä taitaa olla junat vaihtovirralla, kun taas sporat tasavirralla ja ei tule vahinkoa jos piuhaan koskee. Mut nättiä kuvaa kundi on kuvannut ja ajatus pelissä. Ei todellakaan sellaista säheltämistä ja vaaran aiheuttamista kun kärppien juhlan kuvaajalla.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #5 : 14 Toukokuu, 2014, 10:28:22 »
Video oli sinällään siisti, vielä editoinnissa pientä hiomisen varaa olisi ollut.

Ainoa huolenaihe kuten monella niin ihmisten yllä lentelyn olisi voinut jättää pois. Olympia Stadionin yläpuolella lentely ei välttämättä kovin järkevää.

Luotto kalustoon ja omaan taitoon saa olla jo aika suuri jos ottaa riskejä ihmismassojen yläpuolelle menossa. Aineellisen tuhon voi korvata, ihmisvahinkoa ei. Jos tekninen vika iskee niin siinä ei auta taito eikä kaluston hinta.

Ehdottomasti Laren kannattaa edelleen kuvata kunhan muistaa turva-asiat ja jättää sen kautta turhan hötkyämisen pois ( eli ihmisten yläpuolella lentelyn).

Itse lennätellyt lennokkeja vuodesta 2003 ja koptereita vuodesta 2010 enkä edelleenkään lähde lentämään ihmisten yläpuolelle. Lare harrastanut vuoden ja vaikuttaa että intoa on, mutta turvallisuus asioita ei ole sisäistetty eikä edes mietitty. Monesti ongelma jos harrastetaan yksin villinä haukkana eikä liitytyä kerhoon tai osallistuta aktiivisesti esim: palstan seuraamiseen. Itse kun aloitin lennokeilla niin liityin kerhoon ja sain kokeneen kaverin opastamaan asioissa. Turva-asioilla aloitettiin ennen kuin edes mietittiin lennätystä vaikka into oli kova.

Maltti, maalaisjärki ja riskien tunnistaminen on tärkeää lennätys puolella.

Muilta osin video sai pisteet :)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #6 : 14 Toukokuu, 2014, 10:52:39 »
Mitkä shotit olisit jättänyt ottamatta? Kysyy siis ihan kiinnostuksesta.

Pelisääntöjähän näihin koptereihin tarvitaan yhteiskunnassa pikkuhiljaa, kun ne tosiaan yleistyvät koko ajan.

Ei ole vaikea uskoa, että koko kaupunkialueelle tulee täysi lennätyskielto. Että sikäli hienoa. ;-)

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #7 : 14 Toukokuu, 2014, 11:46:23 »
Sinällään yksi katsotuin videokategoria youtubessa on fail / laittomuus / tyhmyyskategoria. Tuskin ilmakuvaus tulee poikkeamaan tästä. Kaikki normaali & keskiverto on tylsää & tavallista.
BlackSheepkin on juuri tässä kategoriassa.  Toisaalta vain Duudsonit ovat tainneet onnistua kääntämään teinihölmöilyn rahaksi  - vaikka sitten kaulaliinojen ja kenkien muodossa.

Se kuka keksii hurjimman tempun saa katsojat ja rajattoman kunnian.
Elannon hankkiminen tuosta kategoriasta voi olla vaikeaa. Toisaalta ei taida olla helppoa mistään muualtakaan...


Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #8 : 17 Toukokuu, 2014, 21:32:56 »
Lare harrastanut vuoden ja vaikuttaa että intoa on, mutta turvallisuus asioita ei ole sisäistetty eikä edes mietitty. Monesti ongelma jos harrastetaan yksin villinä haukkana eikä liitytyä kerhoon tai osallistuta aktiivisesti esim: palstan seuraamiseen. Itse kun aloitin lennokeilla niin liityin kerhoon ja sain kokeneen kaverin opastamaan asioissa. Turva-asioilla aloitettiin ennen kuin edes mietittiin lennätystä vaikka into oli kova.

Pistää kyllä mietityttämään mihin ollaan menossa. Jos jokainen phantomin ostaja haluaa olla se seuraava Lekman tai Team BlackSheep niin harmia ja vaivaa on tiedossa meille kaikille. Ihan ensiksi ilmailuviranomainen voisi puuttua näihin Lekmaneihin ja päästä lehdistöön niin joku tiedonjyvä voisi kulkeutua suurelle yleisölle. Olen ehkä vähän tiukkis turva-asioissa kun on kyse muitten lentelystä, mutta kaikki ne hyvät asiat voisi hyvin ottaa rauhassa totutellen vuosien varrella eikä hirveällä riskillä koko harrastukselle.

Kopterit Ry ja aktiiviset multiharrastajat voisivat myös aktivoitua, jotta saadaan luotua ja jaettua pelisääntöjä uusille harrastajille. Esim. joku FAQ-tyylinen julkaisu teemalla mitä kopterilla voi/saa/kannattaa tehdä voisi olla hyvä, jos tuo saataisiin mediaan ja jälleenmyyjille. Jos harrastajat ovat näissä turva-asioissa liikkeellä vahvalla otteella, sehän tarkoittaa sitä että Trafin ja lainsäätäjän työ helpottuu, eikä mennä linjalla "pistetään nyt täyskielto kun menee muuten liian vaikeaksi, saadaanpa pahimmat ongelmat kuriin".
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa KMikko

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "Isolla vaihteella ja alamäet vapaalla"
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #9 : 18 Toukokuu, 2014, 14:43:13 »
Moi,

Olen "variksen" kanssa samoilla linjoilla ....

T.Mikko


Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #10 : 18 Toukokuu, 2014, 15:04:29 »
Olihan tuo my helsinki-video ihan helvetin hieno, sitä en kiistä. mutta oli kyllä aika hurjan (lue vaarallisen) näköistä kun lenteli tuolla keskellä kaupunkia.
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #11 : 18 Toukokuu, 2014, 18:42:48 »
No. Parin kuvan suhteen olisin eri mieltä kuvauksen järkevyydestä, mutta muuten kyseinen video ei ole oikeastaan mitään erilaista kuin mitä on jo vuosia tehty. Mutta nettinäkyvyydeltään se on huima, ja varmasti saa yleisön, harrastajat ja ammattilaisetkin keskustelemaan.
Mikä on oikein ja mikä väärin tehtyä kuvausta multikopterilla on hankala tarkkaan määritellä lopputuloksen perusteella. Emme olleet vieressä katsomassa kuinka lennot tehtiin. Toki voimme päätellä paljon-esim. onko lennetty turhan riskialttiisti tai jopa typerästi.

Käytetyn kopterin koko on myös aika tärkeä asia-itse on tullut ajettua kaikkea 1-13 kg. Tietysti sitä ajaa rennommin kilo taivaalla kuin reilusti enemmän. Mutta taas suurempi kopteri on luotettavampi, siinä on parempi kontrolleri, enemmän kuin neljä moottoria ja kaksi akkua. Jos esim. 3s akusta poksahtaa lennossa yksi kenno, alas tullaan.

Harrastaminen vs. työnteko. Se on aivan sama onko pudonut tai karkuun lähtenyt kopteri ollut ilmassa alunperin työn vai harrastuksen takia. Raja voi tietysti olla hämärä. Käytännössä ehkä kuitenkin kyse on harrastajat phantomeineen tms, keskikasti S800/Vulcan-osasto, ja sitten raskas RED/ Blackmagic- kameroille räätälöity kalusto. Harvoin muuten kuin Phantomeilla lennellään hölmösti, sitä tapahtuu,  mutta harvemmin.
Kummasta pitäisi olla enemmän huolissaan, siitä, että kopteri on käynyt yleisön yläpuolella vai siitä että se putosi yleisöön? Tietysti jälkimmäisestä. Ja ensimmäinen voi johtaa seuraavaan. Mutta myös täysin muualla kuin yleisön lähellä lentänyt kopteri voi päätyä putoamaan yleisöön. Tai aivan jonnekin muualle.
Eli missä ja miten, mitkä ovat hyvät käytännöt? Maalaisjärki auttaa. Mietitään useampi hätälaskupaikka valmiiksi. Mieluummin koko lennon alapuolinen alue on sopivaa hätälaskupaikkaa. Mietitään miksi halutaan tässä ja nyt lennättää. Onko se tarpeellista? TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #12 : 18 Toukokuu, 2014, 19:40:27 »
Ammattilaisista ja harrastajista vielä. Peruskuviohan on tämä, henkilö x ostaa lentovalmiin kuvauskopterin ja perustaa ilmakuvausyrityksen. Vaikka ei oliskaan ikinä aikaisemmin lennättänyt tai kuvannut...
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Mingo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #13 : 18 Toukokuu, 2014, 20:46:47 »
Ammattilaisista ja harrastajista vielä. Peruskuviohan on tämä, henkilö x ostaa lentovalmiin kuvauskopterin ja perustaa ilmakuvausyrityksen. Vaikka ei oliskaan ikinä aikaisemmin lennättänyt tai kuvannut...
TP.

Ja, jos se putoo, niin tuskin ostaa toista. Tai ainakaan kolmatta. Syyhän oli laitteessa.  Ne osaajat jää sitten jäljelle.
Ennen pelotti, nyt on autopilotti.

Poissa Pennanen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #14 : 19 Toukokuu, 2014, 16:29:28 »
Todennäköisyys vain sille, että kopteri putoaa jonkun niskaan on suurempi, kun lennetään yleisömassan päällä. Voihan sitä sitten pienessä kännissäkin ajaa autoa varovasti, kunhan ei osu kehenkään.?

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #15 : 19 Toukokuu, 2014, 20:54:55 »
Todennäköisyys vain sille, että kopteri putoaa jonkun niskaan on suurempi, kun lennetään yleisömassan päällä. Voihan sitä sitten pienessä kännissäkin ajaa autoa varovasti, kunhan ei osu kehenkään.?

Mahtaisiko olla ihan laillistakin, jos ei aja tiellä tai muulla liikenteeseen tarkoitetulla alueella?
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #16 : 19 Toukokuu, 2014, 21:10:33 »
Mahtaisiko olla ihan laillistakin, jos ei aja tiellä tai muulla liikenteeseen tarkoitetulla alueella?

Melkoisen off-topiccia mutta ei sillä autolla saa ajaa edes kuussa päissään. kts. esim: http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/kannissa-ei-kannata-ajaa-peltoa-eika-jaata/2059760

...en jaksa just nyt alkaa selaamaan viitettä Finlexiin.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #17 : 30 Toukokuu, 2014, 10:25:13 »
Nyt voi tilata kuvauskeikkojakin kesälle  ;)

http://lekman.fi/ilmakuvaus/

Onkos Lare muuten foorumin miehiä?

Poissa Pennanen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #18 : 31 Toukokuu, 2014, 21:49:00 »
Noudatan ilmakuvauksissa Trafin suosituksia:

    Lentokorkeus enintään 150 metriä
    Kopteria lennätetään näköetäisyydellä
    Riskit tunnistetaan ja minimoidaan
    Vältetään vaaran aiheuttamista

 :o :o :o
    Kunnioita muita, minimoi riskit ja lennä järkevästi.
« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2014, 21:59:57 kirjoittanut Pennanen »

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #19 : 31 Toukokuu, 2014, 22:14:55 »
Näin..

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #20 : 31 Toukokuu, 2014, 22:23:44 »
No ehkä Lare on vaan ottanut opiksi kun video ja nimi on pyörinyt julkisuudessa.

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #21 : 31 Toukokuu, 2014, 22:39:01 »
Taas on harrastajalla järki mukana touhussa...
Lennä täyteen ahdetun stadikan yllä? Vielä YÖLLÄ

Edit:

Lainaus
Noudatan ilmakuvauksissa Trafin suosituksia:

    Lentokorkeus enintään 150 metriä
    Kopteria lennätetään näköetäisyydellä
    Riskit tunnistetaan ja minimoidaan
    Vältetään vaaran aiheuttamista

Hymyilen leveästi  :D
« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2014, 22:55:15 kirjoittanut xio »

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #22 : 02 Kesäkuu, 2014, 12:28:43 »
Saatoin hymyillä KOVAAN ääneen... aika kovaan. just. en sano mitään. tai sanon. Ei ihan pidä kutiansa tuo. :D
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa Creature

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lare Lekman
« Vastaus #23 : 02 Kesäkuu, 2014, 16:41:47 »
Nyt eletään sitä vaihetta, kun harrastuksen uutuusarvo ja suosio suuren yleisön keskuudessa on kovassa nousussa. Mukaan mahtuu koheltajia ja myös kauppiaita, jotka ylläpitää kyseenalaisia mielikuvia. No, tällaisessa vaiheessa jos sattuu isompi vahinko vaikka vaan harrastajalle itselleen niin kaikki älähtää ja viranomainen näkee helpoimmaksi kieltolinjaukset. Näin ne asiat aina menee. Minkäs teet. Mitäs tähän sanot. No jaa`a.

Tietysti taitotaso on suorassa suhteessa turvallisuuteen noin esimerkiksi. Automatiikkaan ja elektroniikkaan ei lopulta paljon kannata luottaa. Mikä sitten erottaa idiootin ammattilaisesta? En minä osaa tyhjentävää vastausta antaa, mutta ei ainakaan se, etteikö ammattilaisellakin, joka saa jopa sen luvan kuvata lähempänä yleisöä, tule hexat ja oktot järkkäreineen väkijoukkoon. Koska sellaista ei voi luvata ikinä. Idiootti ei taas ymmärrä mitään. Välinpitämätön ei välitä, jne. Eikä heitä useinkaan mikään muuta. Sitten on vielä asiallisten harrastajien puhtaat vahingot.

Ymmärrän hyvin huolen ja amatööriräpeltäjänä syrjässä lennättäessä joudun "pelkäämään" lähinnä perisuomalaista isäntää vihaamassa "epämääräistä" puuhastelijaa niityn laidassa. Yleisöä en harrastamiselleni ole kaivannut - myöskään perisuomalaiseen tapaan. Kentillä lennätettäessä tiedostan erinomaisen hyvin sen seikan, että oli kyse kiinteäsiipisestä tai kopterista niin suuren, suuren osan ajasta kyse on korkeintaan sekunneista jos alkaa tapahtua. Vaikka joka ukko, akka ja kakara seuraisi silmä kovana herkeämättä konetta niin harva on sellainen superman, että taidolla väistää kun kohti tulee. Puhumattakaan tilanteesta, jossa koneita on useita ilmassa.

Täytyy myös todeta, että onhan se tosiasia, että jotkut kentät ovat kovin erikoisessa paikassa ajatellen vaikka oikeaa lentoliikennettä. Lähinnä hirvittää nämä karkaamiset joista joskus kuulee. Muutaman vuoden harrastaneena olen huomannut, että tämä RC-lennättely on nyt aika kuohunnassa. Meillä on silti harrastuksia, kuten moottoripyöräily, jossa harrastuskausi päättyy haudankaivuuseen useiden kohdalla joka vuosi, usein ilman mitään varsinaisia tyhmyyksiä. Kuohunta on kuitenkin vakiintunut. Lento-onnettomuuksiakin tapahtuu varsin usein. Kuria ja sääntöjä siis pitää olla. Järkeä olisi hyvä olla, mutta sitä ei kaupasta lisää saa. Asioiden suhteellisuutta kannattaa joskus tovin ajatella. Hyvä, että keskustellaan ja joskus älähdetään, mutta ei tässä nyt varmaan maailma ole niin paljon muuttunut, ettei vanhat merkit pidä paikkaansa. Aikansa kuohuu ja sitten asettuu. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Ajatuksia pyydettiin ja tällaista tuli.

Ps. muistelen kerran kun kaveri poltteli tupakkaa kesäillassa grillatessaan ja sanoi, ettei syö tummunutta makkarankuorta kun siitä voi saada syövän. Ei näin. Ei todellakaan näin.  ;D