Nyt on tehty vähän enemmän lapatestiä. Verrokkina olivat Edgen FB ja FBL sekä Sab black line 525. Yllättäen eroja oli omaan makuun aika selkeästi ja testin häviäjä oli aivan selkeä, se on Sab black line. Edgen kummastakin versiosta tykkäsin tuntumalta, FB ei ole ihan niin huono kuin ajattelin, tietyssä mielessä omaan makuun jopa FBL-lapaa parempi, mutta kokonaisuudessa Edgen FBL on kuitenkin voittaja.
Aikaisemminkin jo kommentoin Black linea ja käsitys vahvistui edelleen. Se on raskas lapa ja kopteri myös tuntui raskaalta lennettävältä niillä. Ihan kuin kyydissä olisi ylimääräistä painoa. Lapa myös reagoi huonosti tikkuun ja tuntuu vaativan enemmän kierroksia toimiakseen samalla tavalla kuin edget. Lapa on äänetön, sehän kertoisi hyvästä aerodynamiikasta, mutta lapa ei vaan tunnu pitävän.
Lentotuntuma oli jotenkin kaiken aikaa epätarkka, ihan kuin gainia olisi liian vähän nupissa ja kopteri luistaisi edes takaisin. En oikein saanut mitään otetta kopteriin noilla. Lopun kruunasi tarkistus akkua ladatessa, ne vie myös virtaa enemmän.
Molemmat Edget taas tuntuu pitävän hyvin ja kopteri on kevyen tuntoinen lentää. Tehoa tuntu olevan selvästi Sabia enemmän. FB lavalla on selvästi enemmän taipumusta haukkailuun varsinkin kovemmassa vauhdissa. Kun tehdään maksimivauhdilla ohilentoja, FB-lavat haukkaavat välillä yllättäen, cyclicin kanssa saa olla tarkkana etenkin lähellä maata. Nuo haukkasi mulla yleensä aina ylös päin (onneksi) ja veti kopterin yllättäen pystyyn, parhaissa vauhdeissa hyvinkin lujaa ja äkäisesti. Tuossa voi olla alitajuista pientä vetoa ylös päin kun pelkää sen haukkaavan maan sisään, eli koko ajan varomista ettei vaan vahingossakaan työnnä keulaa alas matalimmalla kohdalla. Tässä suhteessa FBL- lapa on selvä voittaja.
Toisaalta hitaassa vauhdissa neppailuun FB-lapa on mukavan pirteä ja puraisee tosi ärhäkästi haluttaessa. Siinä on haukkaamisen makua, mutta sen oppii näköjään ennakoimaan. Neppailuun tämä oli jo lähes suosikki lapa. FBL-lapa taas on tasaisen varma ja yllätyksetön, mutta ei eleetön kuitenkaan. Silläkin kääntyy ja tapahtuu ja se on ehkä aavistuksen helpompi ennakoida.
Oma aavistus on että FBL- lapa olisi ehdoton voittaja ellen olisi tottunut kesän mittaan tuohon FB-lapaan niin paljon. Olen lentänyt niillä ylivoimaisesti eniten tänä kesänä ja se on tullut tutuksi. Tämä on siis ollut noparitestin tulosta kun olen mieluiten särkenyt ne jos nopari palaa kuin nuo jo kohta harvinaiset FBL-Edget.
Mun makuun siis Black line ei ole, mutta tuossa voisi olla hyvä lapa rauhallisia lapoja hakevalle. Rotaatioita en ole muistaakseni noilla kokeillut, voisivat periaatteessa Edgeä painavampana rotatoida varsin hyvin.