Kirjoittaja Aihe: Lapaura  (Luettu 5952 kertaa)

Poissa RMO

  • Aloitteleva torppari
  • *
Lapaura
« : 20 Toukokuu, 2014, 16:47:11 »
HK-450:een päivitetty suorempia osia ja opiskeltu kopterin säätöä. Tuosta lapaurasta en ota selvää. Sakooko linkin video mitään?



Videosta huomioitavaa:

- Aluksi kopteri heiluu jonkin verran ja lavat vaeltaa miten sattuu heilumisesta johtuen.
- Perä leikkaa välillä komeasti nurmikkoa ja kopteri heilahtelee vähän kovemmillakin kierroksilla.
- n. 8 minuutin kohdalla nupissa n. 2800 rpm
- Roottorin hidastuessa n. 11 ja puolen minuutin kohdalla nupista päätellen kopteri ei heilu ja lavat näyttäs kulkevan samassa tasossa?

Vai mitä sanoo asiantuntijat? Onko toi kopu ihan kujalla?

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Lapaura
« Vastaus #1 : 20 Toukokuu, 2014, 17:00:20 »
Ei tuosta linkin videosta pysty mitään sanomaan.
Nosta kopteri silmien tasolle leijutukseen (jos vaan kone pysyy näpeissä) ja kuvaa siitä silmien tasosta ihan norminopeudella kokokuvaa kopterista.

Mutta näkee sen silmilläkin. Jos näet vain yhden nätin viivan, niin lapaura ok, jos näet 2 niin sitten se ei ole ok vaan hk  ;D . Sitten vaan säätämään.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #2 : 20 Toukokuu, 2014, 17:17:13 »
Niinku Tuoppi sano ei saa mitään selvää videosta ;D
Tuopin sanoihin viä lisäten et laita punanen teippi toisen lavan kärkeen ni näät paremmin kumpi lapa "pois lapaurasta"

-tasapainota lavat (vesilasi temppu)
-lavat sopivaan kireyteen(peräputkesta ku vähän nytkäsee ni lavat vähän repsahtaa alaspäin)

jos näet 2 niin sitten se ei ole ok vaan hk  ;D .
Oikein ;D
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Lapaura
« Vastaus #3 : 20 Toukokuu, 2014, 17:38:47 »
Ihte olen monesti merkannut toisen säätölinkin ja ensi puolikiekkaa auki. Jos parani, niin suunta ok jos ei niin hk.

Sent from Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Lapaura
« Vastaus #4 : 20 Toukokuu, 2014, 17:57:09 »
Jos lavat on ehjät, suorat ja mekaniikka muutenkin kunnossa ja käytössä kunnollinen lapakulmamittari, niin lapaura tulee yleensä kuntoon jo silläkin että säädät nollakulmat samaksi molemmille lavoille. Ihan jo silläkin pääsee pitkälle että mitaat linkkitangot swasilta nupille ja säädät ne yhtä pitkiksi. Digitaalisella lapakulmamittarilla sitten loput. Tuon kun olen tehnyt niin aina on ilmassa ollu lapaura just suora.

Sitten joskus voi tulla niitäkin tapauksia että lavat ovat lähtöjään jotenkin kierot tai vääntyävät eri tavalla kuorman alla, niitä saa sitten säätää kovastikin ennen kun menee lapaura suoraksi. Yhtään vakavampaan lennätykseen ei semmosia lapoja kyllä kannata käyttää. Leijutuksessa ja torppiharjoittelussa toki menee.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lapaura
« Vastaus #5 : 20 Toukokuu, 2014, 18:04:51 »
Halpislavoilla huomasin joskus että pareja vaihtamalla lapaura oikenee tai harittaa enemmän. Eli juuri noissa hapiksissa on yksilöeroja niin paljon että aina kun vaihtaa lavat pitää ura säätää uudelleen. Paremmilla lavoilla tätä ei ole esiintynyt.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Lapaura
« Vastaus #6 : 20 Toukokuu, 2014, 18:05:32 »
Jätin tuon videon pyörimään tuohon taustalle samalla kun touhusin muuta, mutta kyllähän tuo vähän näytti siltä että toinen lapa kiersi alempana kuin toinen. Mutta helpompi tosiaan katsoa ihan vaan silmällä silloin kun kääntää lapakehän silmän kanssa samalle tasolle :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #7 : 20 Toukokuu, 2014, 18:17:25 »
Halpislavoilla huomasin joskus että pareja vaihtamalla lapaura oikenee tai harittaa enemmän. Eli juuri noissa hapiksissa on yksilöeroja niin paljon että aina kun vaihtaa lavat pitää ura säätää uudelleen. Paremmilla lavoilla tätä ei ole esiintynyt.
Tää on totta,Kiinalavois on kyl paljon eroja jo keskenään(paino/suoruus/kierous),joten saman painoset ja tasapainotetut ainakin helpottaa

Digitaalisella lapakulmamittarilla sitten loput.
On vähän "turhan" hipostelu laite HooKoolle ;D
Jos meinaa HooKoolla mennä niin kyl tän jättäisin pois jo pelkästään HooKoon klappien/välysten takia, siinä sit hieroo turhaan kymmenyksien sisään lapakulmaa(kun välykset/klapit on eri luokkaa ku muis)
Mekaaninen vaan sillä pärjää ihan hyvin ja on helpompaa saada noi kulmat kohilleen :)

Ite menin muutaman euron mittarilla pitkään ja aina oon ilmaan saanu ja alas ;D,sit hommasin Allun lapakulmamittarin ja hyvin oon pärjänny
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lapaura
« Vastaus #8 : 20 Toukokuu, 2014, 18:36:37 »
Joo, komppaan kyllä eispiitä tuosta. Mekaanisellakin saa hehtaarille ja se riittää.

Toisen linkin merkkaaminen ja kääntäminen, tarkistus menikö huonommaksi vai paremmaksi ja sitä kautta säätäminen käy noille halpiksille vallan mainiosti. Tosiasiassa se käy hifilaitteillekin mainiosti kun hoksaa homman.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa RMO

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lapaura
« Vastaus #9 : 20 Toukokuu, 2014, 20:36:11 »
Ok. Arvelinkin ettei videosta välttämättä mitään selviä. Tulipa mieleen vain kokeilla kameraa joka kuvaa 1200 kuvaa sekunnissa. :)

Tuohon HK:n härveliin tuli vaihdettua Align pääakseli rattaineen ja lavat. Äänet ja värinät on ihan silmä/kuulo perusteellakin paljon paremmat nyt. Tässä joku päivä kun on aikaa eikä suuremmin tuule, niin täytyy käydä taas lentämässä tuota.

Taitaa kyllä muutenkin seuraava hankinta tähän harrastukseen olla joku ns. merkki kopteri.

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #10 : 20 Toukokuu, 2014, 20:43:45 »
Tuohon HK:n härveliin tuli vaihdettua Align pääakseli rattaineen ja lavat. Äänet ja värinät on ihan silmä/kuulo perusteellakin paljon paremmat nyt.
Ei nois allun rattais/pääakselis oo paljoo eroo vs Kiina, yhtä suoria/kieroja ne on 8)
Lavois on taas suurikin ero(noi allut on hyvät) mut kalliit alku taipaleen torppailluun :)

Taitaa kyllä muutenkin seuraava hankinta tähän harrastukseen olla joku ns. merkki kopteri.
No mikäs vika HooKoos on ;D
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Lapaura
« Vastaus #11 : 20 Toukokuu, 2014, 20:44:09 »
Lapakulmamittariksi kannattaa hommata digitaalinen, ebaysta löytää alle kahenkympin. Ja sitte voi jättää swash levelerin ostamatta.

Sent from Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa RMO

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lapaura
« Vastaus #12 : 20 Toukokuu, 2014, 21:43:02 »
Ei nois allun rattais/pääakselis oo paljoo eroo vs Kiina, yhtä suoria/kieroja ne on 8)

Joo ei kyllä aivan suoria ollu alignikaan mutta ainakin tuossa omassa HK:ssa etenkin pääratas oli ihan kiero tai reikä ei ollut lähelläkään keskipistettä. Välityksiä ei meinannut saada niin, että klappia ei olisi jossain kohtaa likaa jossain liian vähän. Nyt on siltä osin merkittävästi parempi.

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Lapaura
« Vastaus #13 : 21 Toukokuu, 2014, 09:22:41 »
Ei se oo niin tarkkaa hk:n kanssa. Klappeja on vähän siellä sun täällä. Sitä pitää vaan lennättää sen verran kovaa, että ne välykset ei haittaa  ;) Ainut mitä päivittäisin tai tuunaisin tuosta perus hk:sta on tuo perän työntötanko joka taipuilee ja vääntyilee. Sen jäykistät jollakin hiilarin pätkällä tms.

Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa RMO

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lapaura
« Vastaus #14 : 21 Toukokuu, 2014, 20:43:59 »
Ei se oo niin tarkkaa hk:n kanssa. Klappeja on vähän siellä sun täällä. Sitä pitää vaan lennättää sen verran kovaa, että ne välykset ei haittaa  ;) Ainut mitä päivittäisin tai tuunaisin tuosta perus hk:sta on tuo perän työntötanko joka taipuilee ja vääntyilee. Sen jäykistät jollakin hiilarin pätkällä tms.

Tuo perän työntötangon päivittäminen tuli ajankohtaiseksi ennemmin kun luulinkaan. Eilen testailin lapauraa varten kyllä täysiä kierroksia (n. 2800rpm) ja tänään meinasin leijutella/lentää mutta tuo perä räjähti atomeiksi ja kääntyi 180 astetta peräputkeen nähden. Perälapa pitimineen sujahti aika kovaa ohitseni ja olin n. 5 metrin päässä. Jostain jäi vissiin ruuvilukite laittamatta kuitenkin vaikka mielestäni kaikkiin ruuveihin sitä laitoin kasatessa..

https://www.dropbox.com/s/ccnhjk6lzvzfcgj/HK450.jpg

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #15 : 21 Toukokuu, 2014, 20:48:52 »
Tuo perän työntötangon päivittäminen tuli ajankohtaiseksi ennemmin kun luulinkaan. Eilen testailin lapauraa varten kyllä täysiä kierroksia (n. 2800rpm) ja tänään meinasin leijutella/lentää mutta tuo perä räjähti atomeiksi ja kääntyi 180 astetta peräputkeen nähden. Perälapa pitimineen sujahti aika kovaa ohitseni ja olin n. 5 metrin päässä. Jostain jäi vissiin ruuvilukite laittamatta kuitenkin vaikka mielestäni kaikkiin ruuveihin sitä laitoin kasatessa..

https://www.dropbox.com/s/ccnhjk6lzvzfcgj/HK450.jpg
Hyvä ettei osunu olis tehny aikas kipeetä
Luultavasti jääny lukitteet perälavanpitimesta,kun on ruuveineen irronnu :-\
Ei muuta ku kasaan ja kohti uusia pettymyksiä :)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Lapaura

Aloittaja Tuukka Teoria

24 Vastauksia
16580 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Maaliskuu, 2009, 21:57:41
kirjoittanut Anders
34 Vastauksia
14453 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2009, 22:16:44
kirjoittanut Leskentekijä
3 Vastauksia
2463 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Toukokuu, 2012, 09:15:30
kirjoittanut LoneWolf