Kyllä sillä peräevällä on oikeissakin merkitystä, sopivassa vauhdissa peräroottorin saa sammuttaa kokonaan kun evä pitää koneen suorassa. Jossain toisessa säikeessä FAI-tyypit jutteli kannattaako ajaa tarrat evässä vai ei, eli jotenkin se ilmanvirtaa vastustava pinta-ala vaikuttaa. En tiedä näkyykö Titanissa vaikutus mitenkä, mutta voihan sitä kokeilla. Sgtpepper, kannattaa käyttää jotain tarraa, että ei tarvitse tavan paperia teipin kanssa viritellä.
Jep mutta se myös tarkoittaa että kopterin pitää liikkua lujaa eteenpäin jolloin peräsin alkaa toimimaan. Ei pienessä kikkailussa/leijuttelussa ja hitaassa lennossa.
Kyllähän netissä löytyy esim koptereita missä ei ole peräroottoria ollenkaan, on vain iso peräsin ja nekin lentää ihan komeasti. Taisi olla itseasiassa tuon moottoroidun peräroottorin kehittäjän videoita.
Mutta tälläisessä normi sunnuntai ajossa sillä ei sen suurempaa sexuaalista merkitystä ole. Hyvinä esimerkkeinä esim. mnentwigin pixyt jossa on rautanaula peräkynnen tilalla, ja komeasti lentää 3D ym muut lennot sillä.
Pitä pienempi on nopeus sitä pienempi merkitys on noilla kaikilla eväkkeillä.
Ja tässäkin tapauksessa oli kyseessä pienimuotoinen taivaslento josta käännös ja siitä orientaation/hallinnan menetys. Tässäkin tapauksessa tuo "jokasuunnasta" leijuttaminen olisi homman pelastanu ja kopteri ei olisi valunut mihinkään...
(Ihan kun olis omakohtasia kokemuksia
)
Kopterihan pitää pystyä pysäyttämään, laskemaan ja nostaman joka suunnasta.
Ts. eikun lisää harjoittelua vain, kyllä se siitä alkaa stabilisoitumaan. Noita tuollasia korjaavia liikkeitä taidettiin hienosti kutsua lihasmuistilla eli myöhemmässä vaiheessa ei edes huomaa tekevänsä korjausta tai tekee korjauksen ennen kuin kopteri edes meinaa tehdä jotain hassua.
Eli harjottelemalla noita suuntia saa ziljoonasti paremman tuloksen kun tuunaamalla eviä
--jp