Kirjoittaja Aihe: 2S moottorit 3S:llä?  (Luettu 7706 kertaa)

Poissa Kurmu

  • Opetteleva torppari
  • **
2S moottorit 3S:llä?
« : 26 Toukokuu, 2014, 13:42:37 »
Kävi sitten vähän hassusti ja tilasin vahingossa moottorit jotka speksattu vain 2S akuille, olin niin innoissani kun sopivat moottorit löytyivät niin en speksejä paljon katellut.  ??? Noh ajelin äsken yhtä moottoria tossa propellin kanssa 3S:llä ja sain maksimi virroiksi n. 4A joka tekisi täydellä akulla n. 48W (12V*4A) tota enempää en uskaltanut antaa kaasua kun moottori alkoi "resonoimaan" melko voimakkaasti. 2S:llä moottorin maksimi virroiksi on speksattu 21A joka tuntuu aika kovalta, watteissahan olen melko maksimissa omien laskelmien mukaan kun vertaa tohon 2S:ään. Ajoin moottoria täydellä kaasulla n. 30sek ja ennen tätä n. 30sek veivailin kaasua edestakas, moottori oli tämän jälkeen käteen haalean lämpöinen.
Mikä on nyt tärkein seurattava asia jos käytän moottoreita ylijännitteellä? Amppeerit vai teho vaiko lämpö?

Paikalla Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #1 : 26 Toukokuu, 2014, 14:36:34 »
Harjattomissa moottoreissahan ei ole sisällä sähkön kannalta mitään muuta kuin käämilankaa, niin jännitteen nousu 8V -> 12V ei ole mikään niin merkittävä lisäys että sieltä alkaisi läpilyöntejä sen takia tulemaan. Eli sen puolesta ei tarvitse olla huolissaan.

Se millä oikeasti on merkitystä on se, että koska moottorilla on joku tietty kv arvo, niin tämän seurauksena 50% jännitteen nousu johtaa myös siihen että moottori pyörii myös 50% nopeampaa. Tämä johtaa todennäköisesti juuri tuohon kuvailemaasi resonointiin, eli moottoria ei yksinkertaisesti ole tarkoitettu pyöritettäväksi niin nopeasti. Tämä voi johtaa ainakin laakereiden pettämiseen huomattavasti nopeammin mitä normijännitteellä. Sitten kun laitat kuormaa siihen niin alkaa tulemaan myös teho- ja ampeerirajat vastaan. 50% jännitteen nosto johtaa saman suuruiseen virran kasvuun, mutta tehossa se on jo P=UI kaavan mukaan 1.5 * 1.5 = 2.25 kertainen tehon kasvu, eli yli tuplat.

Eli vähä sen mukaan miten paljon moottorin spekseissä on toleransseja, niin kuorman alla viimeistään saat touhusavut moottoriista ulos jos se ei tärinän takia leikkaa kiinni :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #2 : 26 Toukokuu, 2014, 16:52:27 »
Mikä on moottorin paino, tai onko linkkiä spekseihin?

Kierroksia rajoittamalla voi koittaa pitää tehoja hallinnassa, samoin pienemmällä potkurilla tai sen nousulla. Jotkut moottorit kuulemma toimii hyvin ylijännitteelläkin, foorumien mukaan...
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Kurmu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #3 : 26 Toukokuu, 2014, 20:39:52 »
Kiitos vastauksista. Moottori on siis tämä http://www.himodel.com/electric/HL_2308_1900KV_Outrunner_Brushless_Motor_suit_for_250-350mm_multicopter.html. Nuo minun arvot joita olin mitannut niin propelina oli 5x3. Tosiaa kaasukäyrä on rajoitettu nyt niin että vasta ihan täysikaasulla tulee hieman resonointia. Eikai tässä muuta auta kuin laittaa seuraava kopteri kasaan. Eilen väkersin tricopterin ja servo kesti kolme akkua.  ;D

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #4 : 27 Toukokuu, 2014, 16:12:38 »
Kuulostaa kovasti että käytät moottoria väärään sovellukseen, toi olis isommalle potkurille ja pienille volteille. Liekö joku lennokki mihin sitä ajatelleet?

Kierrokset tossa taitaa tosiaan tulla vastaan, tehoissahan olisi pelivaraa vaikka miten. Jackerbes-Stetson-Harrison-estimointimenetelmä antaisi maksimitehoiksi 44 x 3 = 132W.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Kurmu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #5 : 27 Toukokuu, 2014, 23:19:32 »
Kuulostaa kovasti että käytät moottoria väärään sovellukseen, toi olis isommalle potkurille ja pienille volteille. Liekö joku lennokki mihin sitä ajatelleet?

Kierrokset tossa taitaa tosiaan tulla vastaan, tehoissahan olisi pelivaraa vaikka miten. Jackerbes-Stetson-Harrison-estimointimenetelmä antaisi maksimitehoiksi 44 x 3 = 132W.
Jaa-a sovellus voi hyvinkin olla väärä. Ajattelin käyttää näitä pienessä h-kopterissa jonka paino on 500-600g. Piti äsken kasailla testi kopteri, eihän se mihinkään mennyt täydellä kaasulla kun kaasukäyrä oli rajoitettu joten jouduin hieman nostamaan käyrää. Äsken mittasin vielä virrat yhdestä moottorista, n. 8,5A oli huipputeho, ei piikkinä. Noh vielä on savut sisällä joten jatketaan harjoituksia.

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #6 : 28 Toukokuu, 2014, 00:47:37 »
Jaa-a sovellus voi hyvinkin olla väärä. Ajattelin käyttää näitä pienessä h-kopterissa jonka paino on 500-600g. Piti äsken kasailla testi kopteri, eihän se mihinkään mennyt täydellä kaasulla kun kaasukäyrä oli rajoitettu joten jouduin hieman nostamaan käyrää. Äsken mittasin vielä virrat yhdestä moottorista, n. 8,5A oli huipputeho, ei piikkinä. Noh vielä on savut sisällä joten jatketaan harjoituksia.

Tuossa painoluokassa taidetaan yleisesti käyttää 3s 2000-2300kv / 4s 1900kv motteja 5" 2-blade / 3-blade röpelleillä. Näyttä tuo himodeli kertovan noille moteillesi suosituksesksi 8" / 9" 2-blade tai 5" / 6" 3-blade. Joten kannattaa varmaan kokeilla lentäisikö se niillä 3-lapasilla. Tosin ei ehkä 3s:llä kannata ajaa 3-lapasia ettei käy hassusti eli sitten 2s:llä testiä
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #7 : 28 Toukokuu, 2014, 11:08:04 »
Mä sanoisin, että tuo 1900kv motti 2s:änä on auttamatta liian hidas toimiakseen tuon painoisessa laitteessa. Mulla itsellä on lentopainoltaa 570 grammaisessa minih:ssa 2300kv, 3s ja 5" potkurit (kokeiltu sekä 2, että 3 lapaisia) ja siihenkin mä kaipaisin apinaralliin lisää potkua. Voi tietysti olla, että itse haluais vaan kompensoida osaamattomuutta tehoilla... ;D
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #8 : 28 Toukokuu, 2014, 13:50:43 »
Mä sanoisin, että tuo 1900kv motti 2s:änä on auttamatta liian hidas toimiakseen tuon painoisessa laitteessa.
Täysin samaa mieltä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Kurmu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #9 : 01 Kesäkuu, 2014, 12:23:40 »
Moottorit toimivat vielä ihan ok. Lentoja takana noin kahdeksan akullista, laakereissa ei ole vielä ainakaan klappia. Mulla varmaan suurin ongelma jos niitä tulee niin on tuo kierrosten määrä koska virrat pysyvät aisoissa.
2000Kv oli laskelmissa optimaalinen kuin etsin mahdollisimman pitkää lentoaikaa, siksi siis 1900Kv. Kopteri lentää noilla ihan ok mutta puhtia tarvittaisiin kyllä lisää nopeisiin suunnanmuutoksiin, pari torppiakin on tullut tämän takia kun korjaukseen ei ole ole ollut enää tehoa.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #10 : 01 Kesäkuu, 2014, 13:44:15 »
Paljon kopterin paino on akun kera? Toi sun akku on aika järkäle mini h lentämiseen.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Kurmu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #11 : 02 Kesäkuu, 2014, 00:56:17 »
Paljon kopterin paino on akun kera? Toi sun akku on aika järkäle mini h lentämiseen.
Ei sattunut vaakaa reissuun mukaan, mutta laskeskelin tossa että akun kanssa painoa tulee n. 610g. Tosin on mulla pienempiäkin akkuja käytettävissä, 2,6ah ja 1,8ah, tolla pienemmällä lentoaika jää aika lyhyeksi eikä silläkään tehoa liikaa ole, eli lisää tehoa pitäsi olla jos haluaa tehdä muutakin kuin lennellä rauhallisesti.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #12 : 02 Kesäkuu, 2014, 20:43:37 »
Mikä on aika lyhyt lentoaika? Minih ja pitkä lentoaika ei vaan mahdu samaan lauseeseen ;) Noissa on yleensä painot noin 500 gramman tienoilla kaikilla FPV+kamera+akku rojuilla ja 600 gramman ylitys on jo liikaa. Itsellä Mini painaa 534g ja akkuna 1550mAh. Sillä lentelee kunnolllista lentoa noin 7 minsaa. Kokeillut 2200mAh akulla ja on niin kankea lentämään, ettei ole järkeä. Yleisesti minien akkuina käytettään 1000-1500mAh välillä. Enpä ole törmännyt yhteenkään joka lentelis +10 minsan lentoja noilla.

ZMR:ät on ihan toimivat ja ennen kaikkea halvat. Jotkut 1550mAh akut maksaa HK:n EU varastolta alta kympin kipale. Ja jos sulla on vielä toi runko mikä blogissa, laihduta ne jalat 10x10mm kokoon. 15 milliset on hätävarjelun liioittelua ja turhaa painoa ;) :)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #13 : 02 Kesäkuu, 2014, 21:05:31 »
Joo, näiden minien kanssa kun hetken pelaa, oppii laskemaan niitä grammoja. Mulla minih laihtui viikonloppuna 11 grammaa ja senkin muka jo huomasi lennossa.  ;D
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #14 : 02 Kesäkuu, 2014, 21:17:47 »
Mikä on aika lyhyt lentoaika? Minih ja pitkä lentoaika ei vaan mahdu samaan lauseeseen ;) Noissa on yleensä painot noin 500 gramman tienoilla kaikilla FPV+kamera+akku rojuilla ja 600 gramman ylitys on jo liikaa. Itsellä Mini painaa 534g ja akkuna 1550mAh. Sillä lentelee kunnolllista lentoa noin 7 minsaa. Kokeillut 2200mAh akulla ja on niin kankea lentämään, ettei ole järkeä. Yleisesti minien akkuina käytettään 1000-1500mAh välillä. Enpä ole törmännyt yhteenkään joka lentelis +10 minsan lentoja noilla.

ZMR:ät on ihan toimivat ja ennen kaikkea halvat. Jotkut 1550mAh akut maksaa HK:n EU varastolta alta kympin kipale. Ja jos sulla on vielä toi runko mikä blogissa, laihduta ne jalat 10x10mm kokoon. 15 milliset on hätävarjelun liioittelua ja turhaa painoa ;) :)

Aidot Gensit suomesta vajaa 14€ tällä hetkellä :) Klick

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #15 : 02 Kesäkuu, 2014, 21:43:29 »
Mulla on genssejä ja Rhinoja tilasin EU:sta täytteenä kun muutakin olin tilaamassa. Potkii ihan siinä missä genssitkin ja eroa ei huomaa lentoajoissa. Akkuhäly kun pärähtää, kumpaankin akkuun menee ihan saman verran sisään. Jos nyt vähän lyhyempi elinaika noilla olis, ei haittaa kun hinta on puolet "aitoon" ;)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #16 : 03 Kesäkuu, 2014, 03:19:15 »
Itsellä on noita 3s 1550mah genssejä ja 3s zippy compact 1500mah minissä. Eroa käytännössä 30g lentopainossa, mutta saman ajan ne lentää. Timeri huutaa 6min30sec ja laskuun tullaan 7min kohdalla jolloin jännitteet molemmilla merkeillä 3.7-3.8v

Tossa nuo zippyn akut http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36157
Vähä kevyemmät ku rhinot, mutta toisaalta aikamoinen pitkula ;D
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Kurmu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #17 : 05 Kesäkuu, 2014, 21:18:15 »
Noniin nyt on vaakakin käytettävissä. Painoa olikin sitten yllättävän paljon, ilman akkua vaaka näytti 510g.  :o Eli takaisin suunnittelupöydän ääreen. Kopteri on tosiaan juuri tuo joka tuolla blogissa on. Varret on tosiaan hieman paksua tavaraa, mutta sillä mennään mitä kaupasta saa (täällä etelässä tietenkin on enemmän valinnanvaraa). Ja ettei mene ihan otsikon viereen niin lentoja tuli lomalla noille moottoreille yhteensä n. 20kpl. Klappia ei ole vieläkään joten uskalla sanoa että moottorit toimivat myös 3s akulla. Eivät myöskään lämpene käytössä.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #18 : 05 Kesäkuu, 2014, 21:40:46 »
ZMR:ät on ihan toimivat ja ennen kaikkea halvat. Jotkut 1550mAh akut maksaa HK:n EU varastolta alta kympin kipale. Ja jos sulla on vielä toi runko mikä blogissa, laihduta ne jalat 10x10mm kokoon. 15 milliset on hätävarjelun liioittelua ja turhaa painoa ;) :)

13 grammaset motit?  :o Siis miten noilla voi pysyä ilmassa  ::) Mä tilasin omaan 30 grammaset  8) Saman kokoset on acrotankissa (lentopaino tais olla 670) ja hyvin lentää.

15mm mäntykädet on tossa acrosetissä (X320 proto) ja jos lentäsin sillä täysillä kiviseinään, niin ne kädet varmaan jäisi jäljelle.

Mulla 1.5Ah - 2.2Ah akkua, kylmän sodan hengessä on puolet zippy compactia (esim. toi linkattukin) ja puolet genssiä. Mä funtsin että se lentoaika olis tossa minissä tärkee, että kerkee pujotella niitten puitten välistä. Eli akkua olis melko paljon painosta, mulle tulee pienempi runko tai toivottavasti kevyempi ainakin kuin tuo 320. Sen kanssa ajat jää 5-6 minuuttiin jos antaa vähän kaasua. Ne 15mm kädet oikeesti painaa.

Noi zippyt vaan on järjettömän kevyitä akkuja (valitsee sopivan koon, niissä on aina pieniä eroja) kun vertaa genssiin ja muihin merkkeihin. Eli vaikka speksi ei olisikaan yhtä rehellinen niin siinä painossa sitten otetaan takaisin. Toistaiseksi en oo huomannu että mitotutkset olis ollu tiukilla, ecalc max A <= akun const A mun seteissä.
« Viimeksi muokattu: 05 Kesäkuu, 2014, 21:45:11 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2S moottorit 3S:llä?
« Vastaus #19 : 05 Kesäkuu, 2014, 21:46:01 »
Hyvin noilla pysyy ilmassa sen 7 minsaa mini h:lla :) Eikä oo mitään leijuttelua ;)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
4120 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2008, 11:01:17
kirjoittanut k0pter1m1es
4 Vastauksia
2507 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Kesäkuu, 2010, 09:42:12
kirjoittanut B12
6 Vastauksia
3972 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Elokuu, 2011, 10:32:29
kirjoittanut Falconi
21 Vastauksia
9216 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Lokakuu, 2013, 17:48:08
kirjoittanut JuhoV
19 Vastauksia
8807 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2014, 07:30:12
kirjoittanut Petsku