Kirjoittaja Aihe: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...  (Luettu 4734 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« : 13 Elokuu, 2008, 00:43:41 »
...kun pomputtaa kopteria ylös alas niin alastullessa täysnegatiivisilla kulmilla (-11 astetta) ja heittää täydet positiiviset (11) niin perä muljahtaa oikealle, olisiko merkki siitä että kopterissa ei ole tarpeeksi roottorinkierroksia, vai että moottorista (Scorpion 2221-8, pinion 12, 3S, Scorpion HV45A ESC w gov 90%) loppuu vääntö, vai kenties noparin kuvernööri ei toimi, kuitenkin vaikuttaisi että perä ei pidä syystä tai toisesta??

Edit.
Vai kenties Gyro pettää?

TTM

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #1 : 13 Elokuu, 2008, 08:46:02 »
Kokeile lisää gainia gyrolle. Jos alkaa vagaamaan, muuttele perän mekaanisia säätöjä.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #2 : 13 Elokuu, 2008, 12:43:05 »
Lainaus
Kokeile lisää gainia gyrolle. Jos alkaa vagaamaan, muuttele perän mekaanisia säätöjä.

Kunpa tietäisi miten, olen kokeillut gainin arvoja välillä 30 - 95 ja e nole huomannut juurikaan eroa perän käyttäytymisessä. Mulla on tosin perässä ne Kiinalaiset painot, eli pidemmät perälapojen kiinnitysruuvit ja painot niissä, pitäisi keventää servon taakkaa. Itse asiassa tuntuu siltä että se perä wägäisi hieman kokoajan, harmittaa vain kun en ole saanut siihen huomattavaa muutosta edes noin suurella skaalalla eri gainiarvoja. Pitäisiköhän kokeilla vielä alhaisempia kuin tuo 30?


jpheli

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #3 : 13 Elokuu, 2008, 13:34:40 »
Kunpa tietäisi miten, olen kokeillut gainin arvoja välillä 30 - 95 ja e nole huomannut juurikaan eroa perän käyttäytymisessä. Mulla on tosin perässä ne Kiinalaiset painot, eli pidemmät perälapojen kiinnitysruuvit ja painot

Ihmettelen suuresti jos muka tolla skaalalla et huomaa mitään eroa, tuolla 95 päässä pitäisi wägätä jo aivan julmetusti ja taasen 30 alueella se alkaa olemaan rajoilla että tippuu HH pois päältä.

Toiseksi jos räväytät -11 tuonne +11 kulmat niin ei ihme jos alkaa koneesi boggaamaan tossa vaiheessa. Minkähän laista ajoa oikeen vetelet että moisia kulmia tarviit?? Tietty saahan tuolla nopeasti kopterin muuttamaan suuntaa mutta eiköhän ne isossakin maailmassa silloin tällöin vain napauta pikaisesti tikkua moisille kulmille.

--jp

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #4 : 13 Elokuu, 2008, 13:46:46 »
Mitäs tuo boggaus oikeastaan tarkoittikaan?
En noista lapakulmista tiedä sen enempää, taisivat olla ohjeelliset arvot Finlessin videolta, lentely on ihan vielä "perä itseen" touhua, mutta onhan se kiva kokeilla miten se kopukka pomppii ja katoaa taivalle...

jpheli

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #5 : 13 Elokuu, 2008, 14:26:33 »
Mitäs tuo boggaus oikeastaan tarkoittikaan?
En noista lapakulmista tiedä sen enempää, taisivat olla ohjeelliset arvot Finlessin videolta, lentely on ihan vielä "perä itseen" touhua, mutta onhan se kiva kokeilla miten se kopukka pomppii ja katoaa taivalle...

Sitä hyytymistä... Joo tuota vähän ajattelinkin, eli sinuna en olisi ollenkaan huolissani tuosta asiasta tässä vaiheessa. Sitten kun alkaa ajamaan hardcore 3Dtä niin tuo perän kääntyminen alkaa saamaan enemmän huomiota. Siitähän lähdetään että perä pysyy normilennossa nätisti paikallaan ja harjoitellaan moinen ensinnä kunnolla. Sitten voidaan alkaa katsomaan noita kovempia juttuja :)

Tuossa vaan äkkiä rikkoo laitteet ja itsensä kun alkaa repimään tarkemmin tietämättä että mitä ja miten ne liikkeet vaikuttaa kopterin ominaisuuksiin ja muuhun.

Muista että Finlessin ohjeet on tehty kovaan lentoon. Ja normi leijuttelu harjoituksissa ei muutenkaan käytetä kulmia yli jonkun 6-8 astetta ja nuo kulmat riittää jo komeastikkin tuonne isohkoon taivas lentoon saakka.


--jp

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #6 : 13 Elokuu, 2008, 14:47:11 »
Hyytymistä, ok eli siis että kuormaa on enemmän kuin pannussa vääntöä, sähkömoottoreissahan on tuota vääntöä heti alusta alken eli jos tuo hyytyy niin ei liene apua siitä että vaihtaisi isomman pinionin, lähinnä kai vielä pienempi, mutta silloin taitaa vaan tippua liikaa nuo nupin kierrokset eli nyt mennään seuraavilla:
- 12t pinion vakio Trex  450 SE V2
- Scorpion HK-2221-8 V2 Brushless Motor (475W, 3595Kv)
- Scorpion 45A 6-Cell Brushless ESC with Switching BEC
- Align 325 pro (wood) blades

Vai voiskohan toi bogaus johtua siitä että akut ei annakaan tarpeeksi jerkkua, vaikka ovat 20 ja 25C rated, näkisköhän tuon loggerin datasta?

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #7 : 13 Elokuu, 2008, 14:52:17 »
Lainaus
Muista että Finlessin ohjeet on tehty kovaan lentoon. Ja normi leijuttelu harjoituksissa ei muutenkaan käytetä kulmia yli jonkun 6-8 astetta ja nuo kulmat riittää jo komeastikkin tuonne isohkoon taivas lentoon saakka.

Ajattelin vaan että on parempi totutella heti sellaisiin asetuksiin joilla on sitten aikanaan tarkoitus lentää ihan oikeasti, siksi rupesin lentämään (leijuttelemaan) melko nopeasti idlellä ja tällä hetkellä tuntuu että tuo normi mode tuntuu jopa vaikeammalta kuin idle jos kopukka reagoi tikkujen liikkeisiin samantien eikä sellaisella kuminauhamaisella viiveellä niinkuin normimodessa. Joka kerta kun lopettelee ja tulee laskuun ja vaihtaa idlestä normi modeen tuntuu että kopterin ohjaaminen on vain vaikeampaa tuossa normisssa kuin idellä, varsinkin tuulella jolloin nuo kovemmat nupin kiekat tuntuvat rauhoittavan menoa.

Pitäisiköhän nostaa normi moden kiekkoja, nyt on normissa 73 pinnaa kuvernöörillä ja idle 1 on 90 ja idle 2 95, ja tuolla idle kakkosella on kaikkein mukavinta leijutella, jostain vain muistelisin että leijutteluun suositeltiin noita alhaisempia kiekkoja ???

TTM

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #8 : 13 Elokuu, 2008, 15:48:38 »

Vai voiskohan toi bogaus johtua siitä että akut ei annakaan tarpeeksi jerkkua, vaikka ovat 20 ja 25C rated, näkisköhän tuon loggerin datasta?

Kyllä 3-kennoisilla lipoilla hyytyy mosa.(tai akku) 4-kennoisilla huomaa ettei kone enää hyytäsekään lainkaan niin paljon.

Kyllä alhaisen gyron gainin pitäisi tehdä perästä äkkiä laiskan kuin lehmän häntä. Jos ei gainin suurentaminen auta, voi kokeilla servoarmin pidentämistä. Jos ei edelleenkään auta, on peräservo liian hidas tms.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #9 : 13 Elokuu, 2008, 16:22:31 »
Tai sit vois kattoa että onko radiosta laitettu gainin säätö oikeelle kanavalle tms, jos siis radiosta säätelet ;)


Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #11 : 13 Elokuu, 2008, 18:19:23 »
Kiinnostaisi tietää onko kyse 5-10 sentin muljahduksesta vai puolesta metristä? Pienistä heitoista ei kannata välittää, koska niitä saattaa esiintyä nopeilla kulmien vaihtelulla vaikka olisin täydellisesti säädöissä. Tarkalla alumiiniperällä ja nopealla servolla voi parantaa pitoa. Jotain vikaa on jossain oltava jos 30 ja 95 välillä ei huomaa eroa.

-op-
« Viimeksi muokattu: 13 Elokuu, 2008, 18:21:12 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Perä muljahtaa...
« Vastaus #12 : 13 Elokuu, 2008, 18:39:52 »
Kyseessä on n. 20-25 cm muljahdus kun tulee oikein vauhdilla alas ja heitää täydet positiiviset.

Sitä minäkin olen ihmetellyt että jotain vikaa pitää olla jossakin kun en huomaa ero 30 - 95 arvojen välillä?

Tuon servon joka mulla on perässä pitäisi olla kyllä ihan nopeimpia mitä on saatavilla, eli perässähän mulla on Logictech 2100T ja Robbe FS 61 BB SPEED DIGITAL.

Servon speksit:
  Dimensions: 23 x 11.4 x 24.1 mm
  Mass/weight: 9.83 gr
  Operating voltage: 4.8...6 Volts
  Nominal voltage: 4.80 Volts
  Torque: 1.3kg
  Transit speed: 0.05 Sec/45°
  Holding power: 3kg

Eli ei luulisi että ainakaan servosta on kiinni?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
7557 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Elokuu, 2010, 21:20:50
kirjoittanut arin
9 Vastauksia
4014 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Lokakuu, 2011, 14:39:13
kirjoittanut OulunPekka
5 Vastauksia
3503 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Elokuu, 2012, 16:21:02
kirjoittanut reittila
12 Vastauksia
5286 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Syyskuu, 2012, 18:35:21
kirjoittanut Eispii
12 Vastauksia
5469 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2014, 10:52:54
kirjoittanut virtakuono