Muistan itse myös tuon kun aloitin tankolaitteilla ja vaihdoin sitten Brainin molempiin. Ensituntuma oli tunnoton eli juuri tuo sama mitä sanoit että tarpeetonta korjaamista koko ajan. Itselleni se teki fiiliksen että menetin tuntuman kopteriin enkä luottanut siihen. Menee jonkin aikaa että tuohon tottuu. Nyt olis mahtava päästä kokeilemaan uudelleen tankolaitetta.
Eihän tankokopterinkaan säätäminen ole ihan triviaalia kun aletaan mennä näihin hienompiin miksauksiin, mitä parempien koptereiden nupit tarjoaa, Bell, hiller ja nupin ajoitukset, mitä siellä onkaan. Siihen eri kokoisia ja painoisia stabbarin lapoja yms. Sanoisin ennemminkin että se mikä ennen tehtiin noilla, tehdään nyt purkilla. Nuppi on nykyään paljon yksinkertaisempi ja siitä saadaan mekaniikkaa vähemmäksi ja sitä kautta myös välyksiä lähtee helposti. Se mikä ennen tehtiin mekaanisesti ruuvaamalla, tehdään tänään bittejä kääntämällä. On noissa sitten niitä juttuja ettei tarvi osata kompensoida ihan kaikkea kun purkki tekee sen.
Totuttelua se vaatii, ei se ihan samanlainen ole, mutta ihminen tottuu kohtuullisen nopeasti erilaiseen ja omaksuu sen. Itse olin myös aluksi kovin skeptinen mutta nykyään tyytyväinen. Kaikkea en saanut säädettyä suoraan, mutta kun olen kokeillut muiden koneita ja niiden setuppeja niin sieltä on löytynyt hienosti vinkkejä mihin suuntaan omia pitää säätää. Tässä on myös se juttu, että pari vuotta harrastaneena pitää ensin oppia puskemaan rajalle ekat säädöt. Kun taito kehittyy, huomaa mitä kaipaa lisää.
Mutta hienoa että homma ei tunnu ihan olevan pielessä, se on erilainen, onko se huono vai hyvä, riippuu paljon purkin asetuksista. On mulla muutama juttu jolla saadaan sitä tuntoa takaisin, ei ole enää niin lukittu. Sen jälkeen se myös kääntyy ja tuntuu paljon ketterämmältä. Se on vaikeampi lennettävä myös, mutta olen kohtuu varma että entisenä tankomiehenä haluat siihen juuri tuntumaa lisää tuon lukitun fiiliksen sijaan.