Kasailin oman trex250 tälläviikolla ja mukavalta kopterilta vaikuttaa. Sen huomasin että nuo säädöt tosiaan ovat herkemmät. Itse laitoin liian varovaisesti noita säätöjä niin että lievällä tuulella ei meinannut leijutuksessa saa kompensoitua tuulen vaikutusta. Onnistuin sitten lopulta tuo torppaamaan kun rupesin temppulimaan huonoilla säädöillä (flippi meni pitkäksi kun ei jaksanut kääntyä)
Nyt sitten kysymys niille jotka ovat hankkineet tuon teräsruuvisetin trex250:lle. Löytyyköhän tuolle kombossa tulevalle moottorille (RCM-BL250) kiinnitysruuveja tuossa setissä ennen kuin ostan tuo. Nuo mukana tulevat mutterit jostain syystä löystyvät todella helposti vaikka laittaakin lukitetta. Lisäksi en oikein löytänyt erikseen noita muttereita varaosina. Align väittää manuskassa että tuon koko on 2.5X6mm, mutta mauseri näyttää jotain aivan muuta ~2,3mmx6mm
ei ole muistini mukaan noita motin ruuveja siinä. Siitä puuttuu kaikki itse kiristyvätkin muistaakseni.
Aijai, nyt alko tämä kone kiinnostamaan, käykö tähän koneeseen nuppiin ds410-servot? Entä käyvätkö hs-65? Entä gy-401?
Minititanilla en enää tykkää ollenkaan lentää, sen vois myydä pois, mutta mitä sitä nyt yhdellä koneella tekee???
Edit. Äkkiseltään vois setiksi hommata nämä:
Tuos ois ite runko + 3x ds410 servoja, nuppiin (ovatko kuinka passelit servot?) Tuossa ei sanota, onko tuossa lavat mukana?
http://www.fast-lad.co.uk/store/align_trex_with_servos-p-5514.html
Akuiksi tuommosia: (kolme kappaletta riittänee??)
http://www.fast-lad.co.uk/store/outrage_3s1p_t-rex_gaui-p-5622.html
Peräservo ja gyro, servosta vielä: Onko 0.9Kg vääntö liian pieni???
http://www.fast-lad.co.uk/store/logictech_2100t_gyro_lts-3100g_servo_combo-p-3761.html
Vastariksi ilmeisesti paras olis tämä:
http://www.fast-lad.co.uk/store/ar6200_dsm2_receiver_ultralite-p-1685.html
Ja se ois sit vähän niinkun siinä. Kaikkein isoin miinus lienee tällä hetkellä se, että suomesta ei saa osia, kun trex-store ei (ainakaan vielä) myy siihen osia. Täytyy vissiin tilata UK:sta, listatkaas siis vähän niitä ''sulakeosia'', niitä vois tähän samaan syssyyn tilata jo isomman läjän, niin ei sitten myöhemmin tarvii niin kaukaa ruveta kahta ruuvia ostamaan...
-Tero
en suosittele ostamaan ds410 servoja. Itselläni aikakin paloi ensimmäinen 3 lentokerralla ja olen lukenut netistä samoja ongelmia. Ne olivat kyllä pirun nopeat servot, mutta tosi heppoisen oloiset. Kolmannessa torpissakin meni rattaat aika heppoisen oloisesti. Osta enemmin vaikka Futten S3153MG - keskittää todella loistavasti ja itsellani ei mitään ongelmia vaikka olen torpannut kyseisen kopterin varmaan 20 kertaa
Akut mitä suunnittelit on hyviä. Niiden kanssa vain tulee muistaa, että ne menee ihan loppuun tosi helposti ja ainakin omalla ajotavallani on tosi vaikea ennustaa edes kellolla kauan ne kestää, joten autorotaatioita saada harjoitella ihan tosissaan - ei muuten tolla kopterilla oikein onnistu kun liike-energia vain loppuu kesken
Perä servoksi itse ostin vähän ison, mutta varsin toimivan ds3500G - se on oikein kiva ja toimii hyvin. Suosittelen päivittämään perän Microheli Precision CNC Tail Set Pro - Trex 250 TX2142TS - tosi tarkka ja kulmia saa tosi rajusti tarvittaessa. Myöskin kyseinen perä kestää aika kivasti (itselläni takana tosi iso kasa torppeja sillä eikä mitään vääntymisiä edes)
Yksi mielestäni must homma tämän kopterin kanssa on toi kantolaatikko. Tosi kätevä kantaa kentälle vähän huoltokalustoa ja 5 akkua ajoa varten. Hintaakaan sillä ei ole kun jotain 30 kieppeillä.
Muuten kaikille tiedoksi, että kun vihdoin sain kopterin peräin toimimaan niin olen kyllä aika ihastunut tähän värkkiin - torpit maksaa kahvirahaa ja lentämään voi lähteä aika kovassakin tuulessa ja melkein missä vain pienessä parkkipaikassa tai muussa vastaavassa.
Ongelmieni lähteen olenkin tilittänyt jo aikaisemmassa postissa ja ne olivat gyron asentaminen manuskan osoittamaan paikkaan vastarin alle. Se otti vähän kiinni tukihiilareihin sekä johto ei ollu riittävän vapaasti ilmeisesti. Tärkein syy oli kuitenkin, että kun asensin sen rungon sisään niin värinät vähenivät huomattavasti ja perä rauhoittui merkittävästi. Nyt kopteri on minullakin niin hyvässä timmissä, että voi helposti lentää 10sek koskematta mihinkään (pysyy hyvin balanssissa siis 'itsestään').
Tänään uusi ongelmani oli tehot. Jostain syystä moottori on hukannut kaikki tehot ylöspäin lentäessä. Selällään ja negatiivisilla se liikkuu aika kivastikin, mutta jostain syystä positiivisilla kulmilla se ei jaksa nyt lentää. tarkistin kulmat ja minulla oli vähän liikaa kulmia (noin 16) joten pienensin niitä 12 endpointtien ja pit curvella, mutta tästä ei ollut mitään apua. Kone selvästi hyytyy kun pistää kunnolla positiivisia (koitin käsin, että jäykkyyttä siellä ei tule). Myöskin jos räppää nopeasti positiivisia ja negatiivisia niin molempiin suuntiin näkyy samaa hyytymistä. Voisiko vikana olla motin rikkoutuminen osittain? Ajattelin huomenna tarkistaa, että noparin govin (YGE 18) säädöt eivät ole ihan killissä vielä, mutta tulee jollekin mieleen jotain mistä vika voisi johtua?