Kirjoittaja Aihe: T-Rex 250  (Luettu 92957 kertaa)

k0pter1m1es

• Vieras
Vs: T-Rex 250
« Vastaus #100 : 09 Maaliskuu, 2009, 18:49:07 »
Morjes

Tähän tuli tämmönen ihmeellinen tauko , etten käyny näillä sivuilla vähään aikaan.

Niin jäi viime syksystä tämä rexin 250:nen kaivelemaan.
että tota tietäskö kukaan sanoo edes vihjettä siitä koska näitä voisi olla tulossa suomeen.

Tarkotan siis suomen kauppoihin.

Poissa HPee

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #101 : 10 Maaliskuu, 2009, 23:01:54 »
Tarkoitus olisi tilata T-Rex 250 Super Combo Fast Lad Performancesta.

Mitä radiota suosittelette kyseiselle kopterille? Olisiko Futaba 7C 2.4GHz hyvä?

Mitä muuta kannattaisi / pitäisi vielä lisäksi tilata?

Poissa Karkkis

• Tavallinen torppari
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
« Vastaus #102 : 11 Maaliskuu, 2009, 00:17:22 »
Olisiko Futaba 7C 2.4GHz hyvä?
Futte on hyvä ja toinen on DX7 --> http://www.kopterit.net/index.php?topic=3105.0
Eläkä kysy kumpi on parempi ;)
Varaosia..lapoja,landareita jne.. Ja tietenkin akkuja, esim. http://www.fast-lad.co.uk/store/outrage_3s1p_t-rex_gaui-p-5622.html :-\

T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa Emty

• Tavallinen torppari
  • RC-Kopterit Ry
« Vastaus #103 : 11 Maaliskuu, 2009, 00:38:01 »
Tämä on ihan ehoton, jos sitä ei ole päivitetty jo tohon versioon: http://www.fast-lad.co.uk/store/h25074_tail_rotor-p-5522.html
Sitten landareita ripakopaline, pienikin kopu maha eellä maahaan ja landarit poikki NAKS!
XairCraft 650: DJI WKM, 4s 6000mAh, Olympus E-MP1
FBL T-Rex 700E: 12s 5000mAh, cc ICE HV 160, 3G
FBL T-Rex 500: 6s 2600mAh, cc ICE 75, 4 x S9257, ds760, sk360, 14T
T-Rex 250: Super Combo, 3s 850mAh

Poissa MTHS

• Tavallinen torppari
« Vastaus #104 : 11 Maaliskuu, 2009, 09:28:26 »

Mitä radiota suosittelette kyseiselle kopterille? Olisiko Futaba 7C 2.4GHz hyvä?

Jos on ensimmäinen RC-kopteri kyseessä, niin kannattaa vielä harkita. 250 on monella tapaa aika vaativa.

Poissa Vispilä

• Moderator
    • www.virtualworx.fi
« Vastaus #105 : 11 Maaliskuu, 2009, 10:14:18 »
250 on monella tapaa aika vaativa.

Ja nimenomaan lentoon saamisessa, on hyvä olla rakentelu ja säätelykokemusta ennen mikrokoptereiden hommaamista. Pieni kopu on paljon tarkempi säädöistä ja osat saa myös helpommin hajalle jo rakennus vaiheessa.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #106 : 11 Maaliskuu, 2009, 10:46:08 »

Elä tosiaan osta ekaksi kopteriksi. Itselläni on ollut t-rex 250 kanssa ainakin paljon ongelmia ja osa on ollut sellaisia, jotka olisi välttänyt isommalla kopterilla (minulle kolmas kopteri, mutta en ole mikään kova asiantuntija vielä näissä). Osta enemmin t-rex 450, 500 tai jos budjetti antaa periksi niin osta t-rex 600E niin saat todella vakaan kopterin - itse olen lähinnä korjaillut tota 250: stä ja lennellyt sitten tolla 600: lla :D

Mikäli kuitenkin meinaat ostaa se niin osta heti uudet ruuvit (http://www.fast-lad.co.uk/store/screwz_trex_full_stainless_steel_bolt-p-5837.html) ja ehdottomasti parempi ruuvari:
http://miponline.com/cgi-bin/sc/order.cgi?rd=1&storeid=*16fc367e918b600906aea51ffa&sbid=SSMSB1236760563.51066&prevlocation=http://www.miponline.com/MIP//HWrench_files/widget4_markup.html - itselläni oli perän ruuvit täysin nylppääntynyt sillä paketissa olevalla nylpyttimellä, jolla en saanut kopteria edes kasaan - samat ruuvit toimii täysin moitteetta tällä ruuvarilla. Toki varmaan mulla oli vähän keskimääräistä huonompi toleranssi siinä alkuperäisessä, mutta vika on ilmeinen ja ollut 'kaikilla'

Perä kannattaa myös vaihtaa:
http://www.fast-lad.co.uk/store/microheli_precision_tail_trex_tx2142ts-p-6062.html - itselläni ei kokemusta alkuperäisestä perästä paljon kun vaihdoin sen melkein heti työtapaturman takia (ruuvit nylppääntyi originaalista niin, että en saanut enää irti kun poralla...), mutta monet on valitellut perän kanssa olevista ongelmista alkuperäisen kanssa myös perän korjaussarjan jälkeen. Tätä perää on kehuttu, että liikeradat on tarkat ja laakerit kestävämpiä ja omat pienet leijuttulet mitä ehdin tehdä kopterilla ennen kun vastari ilmeisesti paloi?!? antoivat myös kuvan, että perä on nyt kunnossa ja ei pyri pyörähtelemään kummallisesti mitä välillä kävi originaalilla.

Ymärrän, että ei ole ollenkaan sama ostaa jotain 600 kopteria 250 viiden sijaan, mutta itselläni meinasi koko harrastu loppua alkuunsa kun pari vuotta siten ostin gyrottoman 250 kanssa saman kokoisen E-Flite CP Pro: n jota sai olla koko ajan vain korjaamassa - sellainen herhiläinen se oli. Nyt 600 kun oli välissä niin uskaltauduin sitten takaisin pikku koptereihin ja ostin 250 luokkaan, mutta nyt on sitten ilmennyt lennon ulkopuolisia ongelmia, joista osa on toki omaa tyhmyyttä (BEC paloi, vastari paloi jne... perän jouduin avamaan kasaus virheen vuoksi ja ruuvari ei kestänyt enää avaamista), mutta samat pienet virheet olen tehnyt 600: lla ja mitään ei ole hajonnut niiden takia. Varmasti 450 olisi sulle järkevin vaihtoehto, jos ekaa kopteria haluat ja sen pitäisi järkihintaan saada, mutta älä mene pienempiin :)
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2009, 10:49:10 kirjoittanut kamakaze »

Poissa HPee

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #107 : 11 Maaliskuu, 2009, 12:23:00 »
Kiitos kaikille vastauksista!  :)

Jos on ensimmäinen RC-kopteri kyseessä, niin kannattaa vielä harkita. 250 on monella tapaa aika vaativa.

Kyseessä olisi ensimmäinen hieman arvokkaampi RC-kopteri.

Elä tosiaan osta ekaksi kopteriksi. Itselläni on ollut t-rex 250 kanssa ainakin paljon ongelmia ja osa on ollut sellaisia, jotka olisi välttänyt isommalla kopterilla (minulle kolmas kopteri, mutta en ole mikään kova asiantuntija vielä näissä). Osta enemmin t-rex 450, 500 tai jos budjetti antaa periksi niin osta t-rex 600E niin saat todella vakaan kopterin - itse olen lähinnä korjaillut tota 250: stä ja lennellyt sitten tolla 600: lla

Ehkä tuo T-Rex 250 ei ole sittenkään se paras vaihtoehto.

Pitää vielä hieman miettiä ja vertailla eri vaihtoehtoja. Foorumilta näyttäisi onneksi löytyvän paljon mielenkiintoista luettavaa ja hyödyllistä informaatiota.  :)

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #108 : 12 Maaliskuu, 2009, 18:33:05 »
T-Rex 250 ei sovellu ensikopteriksi.

k0pter1m1es

• Vieras
« Vastaus #109 : 12 Maaliskuu, 2009, 19:17:35 »
kuinkas hankala se sitten oikeastaan on?

soveltuuko se toiseksi kopteriksi?
siis toiseksi kunnon kopteriksi?

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #110 : 12 Maaliskuu, 2009, 20:33:17 »
Kyllä soveltuu.

Poissa ropellihattu

• Seniori torppari
« Vastaus #111 : 12 Maaliskuu, 2009, 20:55:40 »
Niin, ainoa hankaluus minulla on ollut pieni koko. Siis kun sormet on ku nippu ky...iä, niin ei oikein ole remonttihommat maistunut. Tosin eipä noita nyt ole ollutkaan ku 1 isompi, mutta kumminki.

Muutenhan tuo on oikein mukava laitos.
Nada

Poissa RikuP

• Tavallinen torppari
« Vastaus #112 : 12 Maaliskuu, 2009, 21:04:14 »
Mulla on semmoset pienet ja sievät sormet mut tän kahvikuppi-syndrooman kans kyl meinaa palaa hermot jo 450 kokosen kanssa ni en kyl uskalla ajatellakkaan remppaa 250 kans.

Niin, ainoa hankaluus minulla on ollut pieni koko. Siis kun sormet on ku nippu ky...iä, niin ei oikein ole remonttihommat maistunut. Tosin eipä noita nyt ole ollutkaan ku 1 isompi, mutta kumminki.

Muutenhan tuo on oikein mukava laitos.

seppinen

• Vieras
« Vastaus #113 : 16 Huhtikuu, 2009, 21:48:03 »
Kasailin oman trex250 tälläviikolla ja mukavalta kopterilta vaikuttaa. Sen huomasin että nuo säädöt tosiaan ovat herkemmät. Itse laitoin liian varovaisesti noita säätöjä niin että lievällä tuulella ei meinannut leijutuksessa saa kompensoitua tuulen vaikutusta. Onnistuin sitten lopulta tuo torppaamaan kun rupesin temppulimaan huonoilla säädöillä (flippi meni pitkäksi kun ei jaksanut kääntyä)

Nyt sitten kysymys niille jotka ovat hankkineet tuon teräsruuvisetin trex250:lle. Löytyyköhän tuolle kombossa tulevalle moottorille (RCM-BL250) kiinnitysruuveja tuossa setissä ennen kuin ostan tuo. Nuo mukana tulevat mutterit jostain syystä löystyvät todella helposti vaikka laittaakin lukitetta. Lisäksi en oikein löytänyt erikseen noita muttereita varaosina. Align väittää manuskassa että tuon koko on 2.5X6mm, mutta mauseri näyttää jotain aivan muuta ~2,3mmx6mm

Poissa Hermis

• Seniori torppari
« Vastaus #114 : 23 Huhtikuu, 2009, 21:01:40 »
Todella hyvä että tätä konetta parjataan hankalaksi tässä ketjussa. Oma tuli siksi rakennettua kieli keskellä suuta (eikä poskessa, kuten yleensä) ja tulos oli sen mukainen. Yhtään ruuvia en saanut muljautettua, Aling on laittanut mukaan meisselin johon pienenä vinkkinä mahtuu vain kaksi sormea, joten ilmeisesti kahden sormen momentti on ruuveille tarpeeksi ::) Ensilento oli unelmaa, kaasua lisätessä kone nousi, ja jäi ilmaan lillumaan kuin hyllylle. Tracking oikein ilman säätöä, gyron gaini muutamaa prosenttia vaille oikein, trimmit melkein oikein, vähän haki eteen ja oikealle... Mikään muu kone ei ole ollut näin rakenna-ja-lennätä kokemus. Nyt pitää vaan odotella ehdotonta tyyntä, että pääsee tarkistamaan miten lähelle oikeaa arvasin Idle-upin. ;D

Herrat Szabo, Riva ja Kammerer ovat tehneet loistavaa työtä!

EDIT: Täydestä vauhdista puolikkaalla vaakakierteellä nuppi edellä peltoon: 16,5€ Erinomainen kone! ;D
« Viimeksi muokattu: 25 Huhtikuu, 2009, 11:29:24 kirjoittanut Hermis »
-flybarless, sedative stabilized head-

Harza72

• Vieras
« Vastaus #115 : 21 Toukokuu, 2009, 12:25:42 »
T-rex 250 HEX työkalu asiaa:

MIP 9012 0.9mm Hex ruuvarin sain tilattua itselle mielestäni fiksuun hintaan Hobbieguy liikkeestä USA:sta

http://www.hobbieguyrc.com/Items/mip9012

MIP9012 MIP Thorp Hex Driver, 0.9mm $10.99 USD + Shipping and handling $3.95 USD = 14.94 $USD

Minua palveli Rod niminen heppu ja palvelu oli erittäin nopeaa & hyvää

Harri
« Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu, 2009, 23:49:22 kirjoittanut Harza72 »

Poissa IL

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #116 : 06 Kesäkuu, 2009, 21:35:31 »
Voisikos joku 250 omistaja valaista asiaa servojen liittimien kannalta..??
Tuolla
http://2.4gigahertz.com/receivers/index.html
on R616FFm ja R617FS.
kuten näkyy, ylemmässä on pienemmät liittimet.
Kumpias 250 servoissa on?

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #117 : 06 Kesäkuu, 2009, 22:03:36 »
Normaali kokosia, eli R617FS 7-Channel Receiver sopivia.

Poissa sgtpepper

• Seniori torppari
« Vastaus #118 : 06 Kesäkuu, 2009, 22:33:46 »
Aijai, nyt alko tämä kone kiinnostamaan, käykö tähän koneeseen nuppiin ds410-servot? Entä käyvätkö hs-65? Entä gy-401?
Minititanilla en enää tykkää ollenkaan lentää, sen vois myydä pois, mutta mitä sitä nyt yhdellä koneella tekee??? :-\

Edit. Äkkiseltään vois setiksi hommata nämä:

Tuos ois ite runko + 3x ds410 servoja, nuppiin (ovatko kuinka passelit servot?) Tuossa ei sanota, onko tuossa lavat mukana?
http://www.fast-lad.co.uk/store/align_trex_with_servos-p-5514.html

Akuiksi tuommosia: (kolme kappaletta riittänee??)
http://www.fast-lad.co.uk/store/outrage_3s1p_t-rex_gaui-p-5622.html

Peräservo ja gyro, servosta vielä: Onko 0.9Kg vääntö liian pieni???
http://www.fast-lad.co.uk/store/logictech_2100t_gyro_lts-3100g_servo_combo-p-3761.html

Vastariksi ilmeisesti paras olis tämä:
http://www.fast-lad.co.uk/store/ar6200_dsm2_receiver_ultralite-p-1685.html

Ja se ois sit vähän niinkun siinä. Kaikkein isoin miinus lienee tällä hetkellä se, että suomesta ei saa osia, kun trex-store ei (ainakaan vielä) myy siihen osia. Täytyy vissiin tilata UK:sta, listatkaas siis vähän niitä ''sulakeosia'', niitä vois tähän samaan syssyyn tilata jo isomman läjän, niin ei sitten myöhemmin tarvii niin kaukaa ruveta kahta ruuvia ostamaan...

-Tero
« Viimeksi muokattu: 06 Kesäkuu, 2009, 23:26:07 kirjoittanut sgtpepper »
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #119 : 06 Kesäkuu, 2009, 23:42:40 »
Mulla on nupissa DS410 ja Gy-401. HS-65 käy myös nuppiin. Tuossa paketissa tulee muutama pari lapoja. Kolme akkua ei riitä millään. Mulla on 15 akkua tuohon ja pikku latureita 6. Niillä voi lennättää niin kauan kun se pysyy nipussa. Osta multa koko paketti pois? Varaosia Veromodan paperipussilinen (400€). Laita viestiä jos kiinnostaa.

Jos oikeasti olet ostamassa niin kuljetus onnistuu Lahteen. Olen siltä kotosin ja tulen sinne kyllä ensiviikolla ja muutenkin (mulla on vene siellä). Ensi viikko kesälomaa.
« Viimeksi muokattu: 06 Kesäkuu, 2009, 23:47:33 kirjoittanut juza »

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #120 : 07 Kesäkuu, 2009, 00:03:16 »
Kasailin oman trex250 tälläviikolla ja mukavalta kopterilta vaikuttaa. Sen huomasin että nuo säädöt tosiaan ovat herkemmät. Itse laitoin liian varovaisesti noita säätöjä niin että lievällä tuulella ei meinannut leijutuksessa saa kompensoitua tuulen vaikutusta. Onnistuin sitten lopulta tuo torppaamaan kun rupesin temppulimaan huonoilla säädöillä (flippi meni pitkäksi kun ei jaksanut kääntyä)

Nyt sitten kysymys niille jotka ovat hankkineet tuon teräsruuvisetin trex250:lle. Löytyyköhän tuolle kombossa tulevalle moottorille (RCM-BL250) kiinnitysruuveja tuossa setissä ennen kuin ostan tuo. Nuo mukana tulevat mutterit jostain syystä löystyvät todella helposti vaikka laittaakin lukitetta. Lisäksi en oikein löytänyt erikseen noita muttereita varaosina. Align väittää manuskassa että tuon koko on 2.5X6mm, mutta mauseri näyttää jotain aivan muuta ~2,3mmx6mm

ei ole muistini mukaan noita motin ruuveja siinä. Siitä puuttuu kaikki itse kiristyvätkin muistaakseni.

Aijai, nyt alko tämä kone kiinnostamaan, käykö tähän koneeseen nuppiin ds410-servot? Entä käyvätkö hs-65? Entä gy-401?
Minititanilla en enää tykkää ollenkaan lentää, sen vois myydä pois, mutta mitä sitä nyt yhdellä koneella tekee??? :-\

Edit. Äkkiseltään vois setiksi hommata nämä:

Tuos ois ite runko + 3x ds410 servoja, nuppiin (ovatko kuinka passelit servot?) Tuossa ei sanota, onko tuossa lavat mukana?
http://www.fast-lad.co.uk/store/align_trex_with_servos-p-5514.html

Akuiksi tuommosia: (kolme kappaletta riittänee??)
http://www.fast-lad.co.uk/store/outrage_3s1p_t-rex_gaui-p-5622.html

Peräservo ja gyro, servosta vielä: Onko 0.9Kg vääntö liian pieni???
http://www.fast-lad.co.uk/store/logictech_2100t_gyro_lts-3100g_servo_combo-p-3761.html

Vastariksi ilmeisesti paras olis tämä:
http://www.fast-lad.co.uk/store/ar6200_dsm2_receiver_ultralite-p-1685.html

Ja se ois sit vähän niinkun siinä. Kaikkein isoin miinus lienee tällä hetkellä se, että suomesta ei saa osia, kun trex-store ei (ainakaan vielä) myy siihen osia. Täytyy vissiin tilata UK:sta, listatkaas siis vähän niitä ''sulakeosia'', niitä vois tähän samaan syssyyn tilata jo isomman läjän, niin ei sitten myöhemmin tarvii niin kaukaa ruveta kahta ruuvia ostamaan...

-Tero

en suosittele ostamaan ds410 servoja. Itselläni aikakin paloi ensimmäinen 3 lentokerralla ja olen lukenut netistä samoja ongelmia. Ne olivat kyllä pirun nopeat servot, mutta tosi heppoisen oloiset. Kolmannessa torpissakin meni rattaat aika heppoisen oloisesti. Osta enemmin vaikka Futten S3153MG - keskittää todella loistavasti ja itsellani ei mitään ongelmia vaikka olen torpannut kyseisen kopterin varmaan 20 kertaa :D

Akut mitä suunnittelit on hyviä. Niiden kanssa vain tulee muistaa, että ne menee ihan loppuun tosi helposti ja ainakin omalla ajotavallani on tosi vaikea ennustaa edes kellolla kauan ne kestää, joten autorotaatioita saada harjoitella ihan tosissaan - ei muuten tolla kopterilla oikein onnistu kun liike-energia vain loppuu kesken :P

Perä servoksi itse ostin vähän ison, mutta varsin toimivan ds3500G - se on oikein kiva ja toimii hyvin. Suosittelen päivittämään perän Microheli Precision CNC Tail Set Pro - Trex 250 TX2142TS - tosi tarkka ja kulmia saa tosi rajusti tarvittaessa. Myöskin kyseinen perä kestää aika kivasti (itselläni takana tosi iso kasa torppeja sillä eikä mitään vääntymisiä edes)

Yksi mielestäni must homma tämän kopterin kanssa on toi kantolaatikko. Tosi kätevä kantaa kentälle vähän huoltokalustoa ja 5 akkua ajoa varten. Hintaakaan sillä ei ole kun jotain 30 kieppeillä.

Muuten kaikille tiedoksi, että kun vihdoin sain kopterin peräin toimimaan niin olen kyllä aika ihastunut tähän värkkiin - torpit maksaa kahvirahaa ja lentämään voi lähteä aika kovassakin tuulessa ja melkein missä vain pienessä parkkipaikassa tai muussa vastaavassa.

Ongelmieni lähteen olenkin tilittänyt jo aikaisemmassa postissa ja ne olivat gyron asentaminen manuskan osoittamaan paikkaan vastarin alle. Se otti vähän kiinni tukihiilareihin sekä johto ei ollu riittävän vapaasti ilmeisesti. Tärkein syy oli kuitenkin, että kun asensin sen rungon sisään niin värinät vähenivät huomattavasti ja perä rauhoittui merkittävästi. Nyt kopteri on minullakin niin hyvässä timmissä, että voi helposti lentää 10sek koskematta mihinkään (pysyy hyvin balanssissa siis 'itsestään').

Tänään uusi ongelmani oli tehot. Jostain syystä moottori on hukannut kaikki tehot ylöspäin lentäessä. Selällään ja negatiivisilla se liikkuu aika kivastikin, mutta jostain syystä positiivisilla kulmilla se ei jaksa nyt lentää. tarkistin kulmat ja minulla oli vähän liikaa kulmia (noin 16) joten pienensin niitä 12 endpointtien ja pit curvella, mutta tästä ei ollut mitään apua. Kone selvästi hyytyy kun pistää kunnolla positiivisia (koitin käsin, että jäykkyyttä siellä ei tule). Myöskin jos räppää nopeasti positiivisia ja negatiivisia niin molempiin suuntiin näkyy samaa hyytymistä. Voisiko vikana olla motin rikkoutuminen osittain? Ajattelin huomenna tarkistaa, että noparin govin (YGE 18) säädöt eivät ole ihan killissä vielä, mutta tulee jollekin mieleen jotain mistä vika voisi johtua?

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #121 : 07 Kesäkuu, 2009, 00:08:43 »
Unohdin äskeisestä tilityksestä, että ostin tänään kopteriin vielä Hyperion G3 VX - 3S 1100mAh (35C) akkuja sekä paljon mainostettu 5C lataus 10-12min (60min sijaan) - niissä on jonkin verran lisää kapasiteettia ja painavat tosin 30g enemmän joka tekee 10% lisää painoa - se tuntuu näin pienessä, mutta saa nähdä josko ei kuitenkaan liikaa. Itselläni on nokassa yksi painolevy kun oli niin perä painoinen ja todennäköisesti näillä akuilla sen saa ottaa pois joten painoa ei kerry ihan näin paljon lisää.

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #122 : 07 Kesäkuu, 2009, 00:15:37 »
Jos en olekaan kopteri asiantuntija niin sulake osista 250 mulla on valitettavan paljon kokemusta joten taidan ammentaa sitä vähän tähän :D

Lavat menee hyvin usein sen verran paskaksi tai epätasapainoon, joten osta niitä 5-10paria - jos osaat lentää etkä ota riskejä niin sitten voi riittää vähemmänkin.

perälavat hajoaa vielä herkemmin eikä maksa mitään joten niitä noin 10 paria.

jalakset on alignin bisnesidea tässä kopterissa selvästi, joten niitä vähintään saman verran kun lapoja - menee poikki lähes aina - olen saanut ne poikki jopa hallitusta autorotatiosta 10 metristä kun tämän kokoisessa ei tunnetusti liike-energia oikein säily lavoissa.

ylimmät linkit menee myös tosi usein torpissa väljäksi ja kannattaa vaihtaa lähes aina joten osta niitäkin riittävästi.

Hihnoja menee säännöllisen epäsäännöllisesti, sillä ne kuluu.

Moottorit ovat lukemani mukaan aika lyhyt ikäisiä, joten voi kannattaa ostaa jo valmiiksi uusi ja tehokkaampi (esim 5100).

Ne osat jotka sitten isompiin koptereihin tottuneille saattaa olla yllätys niin tästä ei saa kovinkaan helposti pääratasta rikki joten niitä ei 2-3 enempää tarvitse kovakaan torppari. Samoin peräputki ei hajoa läheskään yhtä helposti kun esim 600: stani menee (en ole saanut kun yhden rikki).

Edit: unohdin ne perinteiset pääakselit, stablarin tangot ja feathering shaftit jotka joutuu vaihtamaan aina (näin pieneen ei kannata ottaa riskiä tärinöistä)

« Viimeksi muokattu: 07 Kesäkuu, 2009, 00:19:07 kirjoittanut kamakaze »

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #123 : 07 Kesäkuu, 2009, 00:32:43 »
Heikko lenkki, landarit, kaikki lavat, lepatusakseli, nupin kaikki laakerit.

Poissa IL

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #124 : 07 Kesäkuu, 2009, 05:58:57 »
Normaali kokosia, eli R617FS 7-Channel Receiver sopivia.

Pitääpi käydä semmoinen sitten hakemassa mukaan.
Hinteroahan noilla ei juuri ole (50/60), mutta koko eroa vähän enemmän.