Kirjoittaja Aihe: Kaikki hyöty irti akusta.  (Luettu 8395 kertaa)

Poissa zem122

  • Aloitteleva torppari
  • *
Kaikki hyöty irti akusta.
« : 13 Kesäkuu, 2014, 20:15:05 »
Jos akku ja runko pysyy samana suurinpiirtein.
Mikä on isoin tekiä mikä vaikuttaa lennon pituuteen ??
Tietenkin kaiken pitää olla balanssissa toisiinsa mutta millä on suurin vaikutus lentoaikaa.
Aluksi on tarkoitus on virittää nykyistä multia.
Miksei runkoakin voisi vaihtaa mutta saavutetaanko moottorien lukumäärää kasvattamalla parempi hyötysuhde ??
Ehkä kysymys pitäisi asettaa millä runko koolla/mallilla/potkurilla saavutetaan paras hyötysuhde/on suurin vaikutus lentoaikaan ?

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #1 : 13 Kesäkuu, 2014, 20:27:44 »
10+ metrinen runko isolla potkurilla ja aurinkokennoilla lentää ehkä muutaman vuoden  ;)

Suuret potkurit taitaa olla resepti perusmultissa. Ja silloin varmaan tri/quad on paras valinta. Mutta hankala vaihtaa jos on jo olemassa se runko ja moottoritkin on samat vanhat.

Luultavasti eniten vaikuttaa paljonko annat kaasua, acrolla ei kestä ihan yhtä pitkään kuin perusleijuttelussa.

Ottaisin lähtökohdaksi kevyen rungon ja isot akut jos lentoaika on se mitä tavoitellaan. 50% painosta jos on akkua niin ollaan optimissa. Joutuu myös miettimään mikä akkukemia tulee, litiumia oon nähny foorumeilla mutta ei oo enää ihan peruslipoa.

Niin ja kiinteäsiipistä kannattaa harkita vakavasti, helposti saa pitemmän lentoajan niillä.

Olihan mulla linkkikin, tää säie voi kiinnostaa: http://diydrones.com/group/arducopterusergroup/forum/topics/multi-rotor-endurance-factors

Toivottavasti ei menny liikaa asian vierestä ;)
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2014, 20:35:46 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #2 : 13 Kesäkuu, 2014, 20:38:48 »
Miksei runkoakin voisi vaihtaa mutta saavutetaanko moottorien lukumäärää kasvattamalla parempi hyötysuhde ??
Ehkä kysymys pitäisi asettaa millä runko koolla/mallilla/potkurilla saavutetaan paras hyötysuhde/on suurin vaikutus lentoaikaan ?

Asiaan vaikuttavia tekijöitä on paljon ja lentoajan optimointi on tapauskohtaista. Karkeasti periaate menee kuitenkin niin, että mitä isommat potkurit ja niille sopivan pienen kv:n moottorit sitä parempi hyötysuhde. Moottorien lisäys ei yleensä auta, vaan päinvastoin. Isot propellit, vähemmän moottoreita -> sama noste, parempi hyötysuhde. Tämä saavutetaan sitten osittain vakauden ja virheensietokyvyn kustannuksella.

Jossain vaiheessa lentopainon kasvaessa raja tulee kuitenkin vastaan, eikä sähkömoottorien vääntö enää riitä tarpeeksi nopeaan reagointiin multin lennon vakauttattamiseen, jolloin moottorimäärän kasvattaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa j0peee

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #3 : 14 Kesäkuu, 2014, 00:24:26 »
Itse päivittelin hexakopteriin potkurit 10" -> 15" ja moottorit 1100kv -> 600kv, kopterilla painoa ilman akkuja 2,4kg, 2x 5000mAh 4s akut n. 1kg. Uudella kokoonpanolla olen muutaman akullisen kerennyt lennellä, lentoaika tuntui nousseen 10min -> +20min.

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #4 : 14 Kesäkuu, 2014, 12:36:32 »
Joutuu myös miettimään mikä akkukemia tulee, litiumia oon nähny foorumeilla mutta ei oo enää ihan peruslipoa.

Olen seurannut harrastusrintaman kehitystä heikosti viimeisen puoli vuotta ja multipuolta vielä heikommin. Mitä akkuja multeissa nykyisin siis käytetään jos LiPo't alkaa olla vanhoja? Litiumia näissä LitiumPolymeeri akuissahan myös on.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #5 : 14 Kesäkuu, 2014, 14:26:42 »
Olen seurannut harrastusrintaman kehitystä heikosti viimeisen puoli vuotta ja multipuolta vielä heikommin. Mitä akkuja multeissa nykyisin siis käytetään jos LiPo't alkaa olla vanhoja? Litiumia näissä LitiumPolymeeri akuissahan myös on.

Jonkinlainen extreme-setti varmaan kyseessä mutta ilmeisesti tätä akkua käyttää muutama lentäjä: http://www.elektrosavu.fi/panasonic-ncr18650b-3400mah-p-957.html

Bongasin säikeestä http://fpvlab.com/forums/showthread.php?30606-Let-s-start-a-new-era-in-multirotor-long-range-FPV!-17km-out-and-back-with-the-quad-%29

Itse päivittelin hexakopteriin potkurit 10" -> 15" ja moottorit 1100kv -> 600kv, kopterilla painoa ilman akkuja 2,4kg, 2x 5000mAh 4s akut n. 1kg. Uudella kokoonpanolla olen muutaman akullisen kerennyt lennellä, lentoaika tuntui nousseen 10min -> +20min.

Siis akut ja muut vermeet pysyi samana ja lentoaika nousi noin tuntuvasti? Miten paljon raskaammat moottorit tuli?
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa j0peee

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #6 : 14 Kesäkuu, 2014, 15:48:43 »
Alunperin moottoreina oli NTM Prop Drive Series 35-30 1100kv / 380w valmistaja ilmoittaa 88g painoksi
Nykyään EMAX Multicopter motor MT3510-600KV paino 102g
Nopeudensäätimet DJI opto 30A
Akut 2x Hyperion G3 VX - 4S 5000mAh (35C)

Ennen viimeistään 10min kohdalla naza rupesi vilkuttelemaan jännitteestä, varsinkin rivakoissa ylösvedoissa, nyt ei vielä 20min kohdalla edes vilkuttele.

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #7 : 14 Kesäkuu, 2014, 19:05:27 »
Jonkinlainen extreme-setti varmaan kyseessä mutta ilmeisesti tätä akkua käyttää muutama lentäjä: http://www.elektrosavu.fi/panasonic-ncr18650b-3400mah-p-957.html

Bongasin säikeestä http://fpvlab.com/forums/showthread.php?30606-Let-s-start-a-new-era-in-multirotor-long-range-FPV!-17km-out-and-back-with-the-quad-%29

Siis akut ja muut vermeet pysyi samana ja lentoaika nousi noin tuntuvasti? Miten paljon raskaammat moottorit tuli?

Nuista vaan ei kovin kummosia virtoja ulos revitä :p

Poissa zem122

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #8 : 15 Kesäkuu, 2014, 17:28:37 »
Kiitoksia osviittaa antavista neuvoista.
Kyllä nykyinenkin 12 min lentoaika piisaa mutta jos sitä on mahdollista kasvattaa kohtuulisella työllä niin miksei.
Rakentelu ja asioihin perehtyminen on mielestäni yksi osa tätä harrastusta.Ainahan sitä nyt vähän pitää virittää :)
Koko ajatus lentoajasta lähti kun tavailee saman kokoisten muiden lentoaikoja esim,DJI Phantom ym.

Nykyinen runko on X-CAM Kongcopter 450 Frame Kit johonka saisi kyllä potkurit muutettia 10"->12" mutta jos moottorit vaihtuu matalampiin versoihin niin ei sovi pyöriin.Eli pitää ilmeisesti  kasvattaa multin kokoa muuttamalla varsien pituutta ja samalla tehdä ne hiilikuidusta.Koon kasvattaminen 550 kokoon pysyttäisiin vielä omasta mielestä kohtuullisissa mitoissa.
Sitä pitää vielä puntaroida ostaako täysin osat erikseen sieltä täältä vain valmiin satsin..

Nykyiset moottorit on sunnysky 2216 ja potkurit 10x4.5 potkureiden kasvatus olisi se helpoin alotus mutta jos olen ymmärtänyt oikein jo nyt 4S akulla potkurit on ylikokoa.
Uskallanko silti kasvattaa ? Nykyisellä ajolla ja kuormalla(Gimbala+Gopro) moottorit ovat vain hiukan lämpöiset lennon jälkeen.





Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #9 : 16 Kesäkuu, 2014, 02:33:04 »
Nykyiset moottorit on sunnysky 2216 ja potkurit 10x4.5 potkureiden kasvatus olisi se helpoin alotus mutta jos olen ymmärtänyt oikein jo nyt 4S akulla potkurit on ylikokoa.
Uskallanko silti kasvattaa ? Nykyisellä ajolla ja kuormalla(Gimbala+Gopro) moottorit ovat vain hiukan lämpöiset lennon jälkeen.

Oikeestaan aika hyvä kysymys. eCalcin mukaan tuon kokoiset potkurit olisi suurimmat mahdolliset 2216-11 900kV:llä ja 4S akuilla. Tämä siis olettaen että lennetään toisinaan myös täydellä kaasulla - omat olen mitoittanut aina tällä oletuksella.

Mitä jos lentää rauhallisemmin? Toki parametreja muuttamalla saadaan eri lopputulos. Ja sitten, että mitä oikeasti käy kun mennään ecalcin raja-arvoista yli (teknisesti ottaen nuo 10x4.5 huiskatkin taisi mennä punaiselle). Olen kuvitellut että moottorit hyytyisi lämmön vuoksi, mutta tarkoittaako se sitten että ne sanoo poks ESCien tapaan, vai onko vain elinkaari lyhyempi (tyypillisessä käytössä ei moottorin elinkaarta kovin paljoa nähdä kuitenkaan) vai mitä tapahtuu. En ole kokeillut enkä paljoa nähnyt kommentteja tapauksesta että kun, toki jotkut menevät yli speksien ja kertovat että toimii "ihan hyvin". Mutta jos omia rahojasi haluat tuohon käyttää, niin oletpa ainakin yhtä kokemusta viisaampi.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #10 : 16 Kesäkuu, 2014, 17:10:00 »
Osaisko joku avittaa tässä hieman hexan akkupolitiikkaa. Eli hommasin telemetrian ja akkuina on 4S akkuja väliltä 4000-5800mAh. Uutena asiana on siis se että kun tottakai se jännite kyykkää hexassa lennon aikana, akku oli täytenä telemetrian mukaan 16.4, muutaman minuutin kuluttua telemetria näyttää 14.8 ja tuon äkkiä kopteria alas että nythän se on tyhjä, mutta maassa telemetria + akkumittari näyttää lukemaa 15.9V

Eli mihin arvoihin noita 4S akkuja teoriassa uskaltaa vielä lentää?

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #11 : 16 Kesäkuu, 2014, 17:58:24 »
Lennän yleensä 2x 6000mAh 4s akut n. 3.60V per kenno, tai ainakaan en alle sen.
Varsinkin halvemmat akut saattaa sen jälkeen tiputtaa kennojännitteitä melko nopeasti, ainakin jos kopterin leijuntateho on suuri.

Riippuu tietysti nostettavan kuorman arvosta, lennätystilanteesta, olosuhteista jne kuinka tyhjiksi nuo haluaa ajaa.
Ainakin omasta mielestä 3.4-3.5V alkaa olemaan aika alaraja, oli kyseessä kuvauskopteri tai joku satasen quadi.
« Viimeksi muokattu: 16 Kesäkuu, 2014, 18:00:32 kirjoittanut Vipe83 »

Poissa zem122

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #12 : 16 Kesäkuu, 2014, 18:44:04 »
Olenko aivan hakoteillä ??
Moottori oli sunnysky 2216-12 800kv ja nykyiset potkurit 10x4.5.
Jos potkurin vaihtaisi esim.12x3.8 niin eikö silloin ainakin teoriassa potkurin pito kasva ja hyötysuhde parane mutta samalla saadaan pidettyä moottorin kierrokset optimi alueella.
Kuinka sitten virran käy käytännössä niin.....?
tai lentoajan ?
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu, 2014, 06:50:31 kirjoittanut zem122 »

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #13 : 17 Kesäkuu, 2014, 10:34:41 »
Minkälainen hyöty tommosessa 2,5kg hexassa sit on jos kytken 2x 5000 tai 2x 5800mAh akut kiinni kopteriin kuin joko 1x 4000 tai 1x 5000? ilmeisesti huomattava? Nimenomaa tuohon että akut kyykkää niin herkästi..

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #14 : 17 Kesäkuu, 2014, 10:46:17 »
Minkälainen hyöty tommosessa 2,5kg hexassa sit on jos kytken 2x 5000 tai 2x 5800mAh akut kiinni kopteriin kuin joko 1x 4000 tai 1x 5000? ilmeisesti huomattava? Nimenomaa tuohon että akut kyykkää niin herkästi..

Kyse on taas ihan kopterin virrankulutuksesta, pääosin potkurin ja moottorin hyötysuhteesta tietylle kuormalle. Monesti ei auta lisäakut, jos mennään rajusti pois moottorien optiminostoalueelta.
Yksittäiseksi akuksi kannattaa tietysti valita laadukas akku jonka C arvo on mieluiten hieman ylimitoitettu kokoonpanolle. Kahdella akulla tietysti tulee suhteessa vähemmän rasitusta yksittäiselle akulle, mutta kääntöpuolena merkittävä lisäkuorma.

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaikki hyöty irti akusta.
« Vastaus #15 : 17 Kesäkuu, 2014, 11:00:55 »
Kyse on taas ihan kopterin virrankulutuksesta, pääosin potkurin ja moottorin hyötysuhteesta tietylle kuormalle. Monesti ei auta lisäakut, jos mennään rajusti pois moottorien optiminostoalueelta.
Yksittäiseksi akuksi kannattaa tietysti valita laadukas akku jonka C arvo on mieluiten hieman ylimitoitettu kokoonpanolle. Kahdella akulla tietysti tulee suhteessa vähemmän rasitusta yksittäiselle akulle, mutta kääntöpuolena merkittävä lisäkuorma.

Itellä on nyt sunnysky 580kv motit ja 12" hiilarit hexassa... Silti taitaa painoo olla liikaa, en ymmärrä mistä sitä kerty :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2551 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Syyskuu, 2008, 17:20:41
kirjoittanut Vispilä
1 Vastauksia
2411 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Helmikuu, 2009, 17:57:52
kirjoittanut juza
7 Vastauksia
3269 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Huhtikuu, 2009, 18:28:53
kirjoittanut Jonnis
5 Vastauksia
2570 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2009, 09:40:29
kirjoittanut znake
10 Vastauksia
17145 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Lokakuu, 2010, 16:53:47
kirjoittanut Verre