Kirjoittaja Aihe: Multikopterin 5V syöttötapoja  (Luettu 4223 kertaa)

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Multikopterin 5V syöttötapoja
« : 14 Kesäkuu, 2014, 19:06:35 »
Kuinkas olette hoitaneet lennonohjaimen ja vastarin virransyötön?

Haeskelen ideoita vikasietoiseen virransyöttöön, joka ei olisi yhden karvan varassa. Perinteinen ESC:n antama virransyöttö on melkoinen miina ainakin APM lennonohjaimen kanssa. APM mykistyy yhden sulakkeen palamisen seurauksena. Siinä mykistyy samalla vastaanotinkin ja laskuvarjoa ei sitten enää pihalle saa, jos sitä ei ole kytketty fail safe -tilaan joka laukaisee automaattisesti ohjauksen kadotessa.  Sulake on tehty suojaamaan ohjauspiiriä, mutta on itsessään melkoinen riski. Liekö muissa autopiloteissa samankaltainen suojaus?

Poissa Haukkax

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Multikopterin 5V syöttötapoja
« Vastaus #1 : 14 Kesäkuu, 2014, 20:50:49 »
Itellä on ainakin 2 ubecia toinen on vastarissa kiinni ja toinen apm:ssä ja vastarin ja apm:n välillä on virta piuha.

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Multikopterin 5V syöttötapoja
« Vastaus #2 : 14 Kesäkuu, 2014, 21:15:11 »
Itellä on ainakin 2 ubecia toinen on vastarissa kiinni ja toinen apm:ssä ja vastarin ja apm:n välillä on virta piuha.

Kummalle puolelle veit yhdistävän piuhan, input vai output ja käytätkö jumpperia?

Ongelmana tuossa on se, että FET kuulemma hajotessaan menee useimmiten oikosulkuun, joka aiheuttaa kummankin ubecin palamisen.

Aikaisemmin kokeilin kikkailla diodien kanssa estääkseni oikkarin vaikutuksen, mutta siinä 0.5V:n pudotys diodin yli oli liikaa APM:lle.

Poissa Haukkax

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Multikopterin 5V syöttötapoja
« Vastaus #3 : 14 Kesäkuu, 2014, 22:22:07 »
ubec ja yhdistävä piuha on inputin puolella Jumpperi ei ole paikoillaan. APM:n kanssa ei kannata käyttää escien becejä. Tosin itellä esceille menee pelkät singaali piuhat ja ovat muutenki optot. Jos laitat ledejä tai muuta vastaavaa tai esim servo gimbaalia jota ohjaat flight controllerilla niin voit ottaa esciltä virran ja kytkeä romut outputin virtoihin ja jätät jumpperin pois.
Tää on mun näkemys asiaan viisaammat korjatkoon.

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Multikopterin 5V syöttötapoja
« Vastaus #4 : 15 Kesäkuu, 2014, 19:01:55 »
ubec ja yhdistävä piuha on inputin puolella Jumpperi ei ole paikoillaan. APM:n kanssa ei kannata käyttää escien becejä. Tosin itellä esceille menee pelkät singaali piuhat ja ovat muutenki optot. Jos laitat ledejä tai muuta vastaavaa tai esim servo gimbaalia jota ohjaat flight controllerilla niin voit ottaa esciltä virran ja kytkeä romut outputin virtoihin ja jätät jumpperin pois.
Tää on mun näkemys asiaan viisaammat korjatkoon.

Tuolla lailla sen sitten tein. Käytin kahta Jdronesin powerimodulia, toinen APm:lle inputtiin ja toinen vastarille. Uros-uros servojohdot toimii yhdyskaapeleina. ESCeiltä tulee 5V output puolelle, kun sinnekin se erillinen 5V ohjeen mukaan tarvitaan, jos jumpperi ei ole paikallaan.

Tuo APM:lle tarkoitettu powerimoduli on tarkoitettu APM:n virtaliittimeen, joka on output puolella. Siis juuri sillä puolella, joka sulakkeen palaessa aiheuttaa kaiken mykistymisen. Virtaliittimen korvasin servoliittimellä.

Sen verran meinasin vielä askarrella, että laitan diodin vastarin ja APM:n yhdysplussan väliin. Se poistaa ainakin APM:n powerin oikkarin aiheuttaman tonttauksen, kun vastari ei puske oikkarissa olevaan poweriin virtaa. Laskuvarjo jää kuitenkin vielä laukaistavaksi, kun vastari on hengissä. Toisinpäin hajotessa onkin arvoitus mitä tapahtuu; joko toinenkin poweri kyykähtää tai vastari saa 4.5V diodin yli, riippuen miten poweri hajoaa.

Onhan tää ehkä erikoista kikkailua, mutta nyt on hyvä treenata riskinarviointia vapaaehtoisesti, kun kohta se saattaa olla pakollista.

Niin, ja kaikki ideat ja ajatukset on tervetulleita!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1907 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Marraskuu, 2012, 16:34:55
kirjoittanut yamaha
0 Vastauksia
2665 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2014, 13:50:40
kirjoittanut rotomoto
5 Vastauksia
4057 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2015, 09:04:29
kirjoittanut elvis
16 Vastauksia
7553 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2014, 08:30:04
kirjoittanut Kaapeli
0 Vastauksia
2053 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2015, 21:09:56
kirjoittanut Rollerah