Kirjoittaja Aihe: LÖYTYNYT - Walkera QR X350PRO lensi tiehensä Espoon Järvenperästä - LÖYTYNYT  (Luettu 9643 kertaa)

Poissa Tapsuxx

  • Aloitteleva torppari
  • *
Hei, uusi käyttäjä tällä forumilla ja heti uusi Walkera QR X350PRO-nelikopteri hukassa Espoon Järvenperän suunnalla.

Lyhyesti: lennätyspaikka Espoossa Karamzinin koulun kenttä ja vallitseva tuulen suunta oli noin pohjoisesta - eli kopteri lienee liikkunut noin etelään, kohti Espoon Pitkäjärven lounaispäätä tai Träskendan puistoa, alle sattuu pientaloaluetta. Toivottavasti vekotin ei ole tehnyt vahinkoa alas tullessaan.

Pidemmästi: Viikon verran ehdin lennättää uutta Walkera QR X350PRO -quadcopteria kunnes äsken sattui ikävästi. Espoossa Karamzinin koulun kentällä lennättelimme poikien kanssa kopteria melko napakassa tuulessa GPS-moodilla (eli teoriassa kopteri pysyy likimain paikallaan leijumassa, sitä pystyy kuitenkin ohjailemaan). Kun laitoin lisää tehoa, kopteri nousi turhan korkealle (ehkä 25m) ja joutui tuulen vietäväksi. Hetken aikaa yritin ohjailla kopteria takaisin, mutta kun ei tuntunut onnistuvan, laitoin sen tulemaan takaisin lähtöpisteeseen (Return to launch = RTL). Tämä valinta ei kuitenkaan tehnyt muuta kuin huononsi tilannetta, kopteri otti lisää korkeutta ja vaikutti lähtevän vain kauemmas tuulen mukana. Aiemmin RTL on toiminut hyvin, joten odottelin melko rauhassa, mutta kaiketi korkealla tuuli oli liian voimakas tai GPS-tieto oli pudonnut pois koska kopteri hävisi tuota pikaa näkyvistä puiden taakse. Akulla oli jo lennetty ennen tapahtumaa ehkä 10 minuuttia, joten noin toiset 10min oli vielä jäljellä. Akun varaustilan pienentyessä alle 10,5V kopteri periaatteessa (ja kokeiltuna tänäänkin samassa paikaasa edellisellä akulla) laskeutuu lähtöpisteeseensä. On siis mahdollista, että vekotin on onnistunut laskeutumaan (eikä putoamaan) vaikkei siis osannutkaan takaisin. Etäisyyttä kunnes kopteri vaipui puiden katveeseen on vaikea arvioida, ehkäpä luokkaa max kilometrin koska sen kuitenkin juuri erotti mustana pisteenä. Liikesuuntia oli enää mahdoton sanoa.

Jälkiviisaus on suurta, eli kokonaan hukkaamisen sijasta kopterin olisi tietysti voinut pudottaa silloin kun se vielä oli jollain lailla järkevällä etäisyydellä (manuaalimoodi päälle ja tehot pois).

Kateissa on siis: Walkera QRX350PRO + 5200mAh -akku, low voltage beeper (asennettuna akkukotelon ulkokanteen), Walkera G-2D gimbal, GOPro Hero3 + 32GB Sandisk MicroSD-kortti. Liitteinä kuvat kopterista alta ja päältä juuri ennen katoamista.

Missään ei tietenkään ollut mitään yhteystietoja, mutta poika lähti uudelleen pyöräilemään ympäristöön ja täytynee laittaa puhelinpylväisiin katoamisilmoituksia.

Hiukan harmittaa, suorastaan ketuttaa, mutta ehtipähän kolme viidesosaa perheestä edes kokeilla kopteria ennen tätä päivää.


« Viimeksi muokattu: 15 Kesäkuu, 2014, 21:12:11 kirjoittanut Tapsuxx »

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera QR X350PRO lensi tiehensä Espoon Järvenperästä
« Vastaus #1 : 14 Kesäkuu, 2014, 22:28:12 »
GPS-moodilla (eli teoriassa kopteri pysyy likimain paikallaan leijumassa, sitä pystyy kuitenkin ohjailemaan).

Aiemmin RTL on toiminut hyvin, joten odottelin melko rauhassa, mutta kaiketi korkealla tuuli oli liian voimakas tai GPS-tieto oli pudonnut pois koska kopteri hävisi tuota pikaa näkyvistä puiden taakse.


Toivottavasti jokainen uusi multikopterin omistaja lukee tämän...

Poissa Pentti Lapinpoika

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera QR X350PRO lensi tiehensä Espoon Järvenperästä
« Vastaus #2 : 15 Kesäkuu, 2014, 09:58:57 »
Moi!

Katsoitko miten vihreä valo vilkkui kun kone ei enään ollut lapasessa? Kotiin paluu asento ei ainakaan pelaa jos ei ole vihreä valo vilkuttanut tarpeeksi sateliittejä..Oliko qr kalibroitu oikein ?

Poissa Tapsuxx

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera QR X350PRO lensi tiehensä Espoon Järvenperästä
« Vastaus #3 : 15 Kesäkuu, 2014, 12:32:58 »
Moi!

Katsoitko miten vihreä valo vilkkui kun kone ei enään ollut lapasessa? Kotiin paluu asento ei ainakaan pelaa jos ei ole vihreä valo vilkuttanut tarpeeksi sateliittejä..Oliko qr kalibroitu oikein ?


Lentoon lähtiessä vilkkui oikea ledi neljästi, eli siis 9 satellittia seurannassa. Ilmassa korkealla ei enää ledejä erottanut, mutta jotenkin luulisi ettei laite niitä olisi hukannut. Kalibroinninkin pitäisi olla ollut kunnossa - tosin akun vaihdon jälkeen ei uutta kalibrointia tullut tehtyä.

Suurin tai ehkä ainoa syy ongelmaan on tietysti lennättäjässä, ei auta vaikka on jonkun verran kokemusta Hubsanista, Alignin pikkuquadista ja epälukuisesta määrästä lelukoptereita. Tässä QR X350:ssä on kuitenkin ihan eri luokan suorituskyky eikä viikon lennättely todellakaan riitä tuulisiin olosuhteisiin. Suosittelen tällä lyhyelläkin kokemuksella kaikkia lennättäjiä miettimään etukäteen toimenpiteet mitä tehdä kun (ei siis jos) hallinta menetetään. Minä en ollut miettinyt ja tilanteen ollessa päällä ei harkintakyky enää riittänyt kuin perässä juoksemiseen ja lopulta epätoivoisiin ohjailuyrityksiin.

Pari asiaa mitä kannattaa selvittää moniroottorisestaan ennen lennätystä on mm. IOC:n toiminta. Minä en ollut vielä kokeillut tuota, eli en osaa sanoa (eikä Walkeran ohjeistus) miten homma oikeasti toimii. Olisiko siitä ollut apua orientaation hallintaongelmissa. Ja lisää harjoittelua, jotta nokan suuntaus ei tuota niin suuria pulmia.

Etsinnät tänään eivät valitettavasti tuottaneet tulosta. Lapset laittoivat Facebookiin myös ilmoituksen, joten onhan se mahdollista, että laite vielä löytyy. Pientaloja on etsintäalueella paljon, mutta niin on metsikköä, niittymaata ja järven rantaryteikköäkin.

Harmittaa ja hävettää!

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera QR X350PRO lensi tiehensä Espoon Järvenperästä
« Vastaus #4 : 15 Kesäkuu, 2014, 13:08:57 »
Itellä on kaikissa multeissa fail safe asetettu niin että kopteri tulee just siihen kohtaan alas missä yhteys katkeaa. Mielummin muutaman kympin korjaus kun monen sadan menetys.

Tosin ole käytössä mitään gps ohjattua korttiakaan. Ei ole tarvetta.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera QR X350PRO lensi tiehensä Espoon Järvenperästä
« Vastaus #5 : 15 Kesäkuu, 2014, 14:58:04 »
Parempi se on tiputtaa alas kun katella pois lentämistä. Ainakin Naza:ssa on karkumatkan saanut katkaistua heittämällä manual tilaan. Mutta olihan Naze:ssakin karkailua. Eli ei se aina tarvitse edes gepsiä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Walkera QR X350PRO lensi tiehensä Espoon Järvenperästä
« Vastaus #6 : 15 Kesäkuu, 2014, 15:09:18 »
Ikävä juttu....

Kyllä Walkerassa voi gps-tilat keskeyttää ja lennättää manuaalisesti.

Se mitä QR X350 testannut kovassa tuulessa gps-moodeja ( kuten esim. eilinen oli pääkaupunki seudulla) niin RTH-tilassa kopteri kyllä karkaa tuulen mukana.
Kovassa tuulessa en suosittele lennättämään,  jos ei vankkaa kokemusta lennättämisestä. Manuaalitiloissa pitäisi kopteria pääasiassa lennättää ja apuvälineinä käyttää gps-moodeja.

Toivottavasti kopteri löytyy ja on hyvä, että pystyy myöntämään virheensä. Niiden kautta oppii ja tulee kokeneemmaksi lennättäjäksi ajan kanssa  :)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Walkera QR X350PRO lensi tiehensä Espoon Järvenperästä
« Vastaus #7 : 15 Kesäkuu, 2014, 20:20:47 »
Tässähän on voinut tulla se ikävä tilanne ettei teho yksinkertaisesti ole riittänyt vastatuuleen puskea kotiin.

Jos nyt oikein ymmärsin niin omistaja oli ihan kohtuudella homman kanssa rivillä asetusten suhteen. Laitteen suorituskyky vaan ei tainnut riittää. Toki sitten loppui keinot kesken kun ei oltu edes ajateltu että näin voisi käydä.

Oikeasti alkaa kohta harmittaa käyttäjien puolesta ettei näissä ole ohjeita sen vertaa mukana että tällaisia kerrottaisiin. Myyjähän tekee kauppaa ja sen intresseissä on myydä laitteita mahdollisimman paljon. Liika varoittelu saa ostajakandidaatin ostamaan toisen laitteen kun siinä ei varoitella vaan annetaan virheellisesti ymmärtää että toimii eikä tarvi ajatella, osta tai ymmärtää.

Yleensä mulla ei löydy sympatioita näiden kadottaneita kohtaan, mutta tätä lukieassa tuli vähän toinen fiilis. Omistaja oli kuitenkin mun ymmärryksen mukaan perehtynyt miten astuksia laitetaan kuntoon, tehty tsekkejä niin että kaiken pitäisi olla kunnossa jne. mutta silti käy noin.

Toivotaan nyt ettei tämä listä pitene jatkuvasti.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tapsuxx

  • Aloitteleva torppari
  • *
Hämmästyksen kummastus, eräs vaimoni vanha tuttava ilmestyi hetki sitten pihallemme ja kertoi löytäneensä eilen kadonneen quadkopterimme Aurorakodin pihalta (vanhainkoti Träskändan puistossa, etäisyys lähtöpisteeseen noin kilometri). Ilmeisesti joku muu oli sen ensin löytänyt koska kopteri oli nostettu mutaisena pihakaivon päälle.

Roottorit olivat kärsineet vaurioita (paketissa tuli onneksi vararoottorit), yksi jalas on nurjahtanut hiukan mutta sen saanee lämmittämällä korjattua. Jalasten päissä olevista kumituteista yksi oli kadonnut. Kamera toimii ja kopteri itsessään näyttäisi toimivalta, moottorit pyörii ja gimbaalisäätö pelaa, ei ole vielä testattu lentämistä.

Akku (3S LiPo) on tyhjentynyt, SkyRC B6AC -laturi ei suostu sitä lataamaan ilmoittaen vain BATTERY CHECK LOW VOLTAGE. Voltteja yleismittarilla mitattuna nolla. Laitoin sen kopterin mukana tulleeseen laturiin kiinni, täytyy seurailla mitä tapahtuu.

Nyt ei kun kovaa harjoittelua mentaalitasolla ja sitten uudelleen ilmailemaan.

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Hylkää se akku.  ;) Tolleen tyhjäksi ajettuna ei kannata enää käyttää ilmassa vaikka saiskin herätettyä esim. nimh ohjelmalla. Säätöhommiin voi vielä kelvata..
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Pistä numerosi siihen kopteriin .. Olisi nyttenkin löytynyt nopeammin ::)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4225 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Joulukuu, 2008, 09:57:42
kirjoittanut SJo1
1 Vastauksia
2836 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2013, 07:52:33
kirjoittanut puisto_kemisti
13 Vastauksia
6203 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Marraskuu, 2013, 14:19:29
kirjoittanut Stoneland
58 Vastauksia
29031 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2014, 13:22:16
kirjoittanut JCA
0 Vastauksia
1942 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2014, 15:48:05
kirjoittanut Vispilä