Tarina alkaa siitä kun aloittelija lentää kopterinsa itä-helsingin turpeeseen, jonka seurauksena vaihtoon menee kahden nuppiservon rattaat, kaikki lavat ja rattaita iso kasa. No aloittelija kasaa kopterin ja katsoo että lapakulmat on ok ja säätelee silmämääräisesti swash platen vaakatasoon subtrimmeillä.
Tänään kaupunkijuhannuksen kunniaksi menin sitten kokeilemaan miten homma toimii. Omaksi yllätykseksi kopteri nousee nätisti ilmaan ja pienellä lisäsäädöllä pysyy myös about paikallaan leijunnassa. Ongelma tulee siinä kun lähden pyöräyttämään kopteria niin eipäs pysy enää paikallaan. Jos käännän niin, että perä kääntyy vasemmalle niin kopteri lähtee kaatumaan vasemmalle kyljelleen ja samalla lähtee myös kulkemaan eteenpäin. Jos kääntyy kopteria niin että perä kääntyy oikealle niin tapahtuu samantyyppinen efekti.
Gyrona kopterissa on Vbar ja siihen en ole koskenut muuta kun kerran ihmetellyt asetuksia kun kasailin härveliä takaisin kasaan.
Ideoita mistä toi voisi johtua ja onko siitä jotain haittaa että subrtimmit näyttää melko suuria lukuja futuban radiossa? Niiden avulla sain tuon swash platen vaakatasoon. Niin ja kopteri on Trex 600 dfc
Mulla oli tuossa viime viikolla juuri samanlainen ongelma miniprotoksen kanssa, pienen torppin jälkeen korjattu kopteri kallistui pirottaessa voimakkaasti vasemmalle etuviistoon. Myös kopteria kädessä pitäessä ja pääakseĺin ympäri kääntäessä swash kallistui selvästi.
Eli korjauksen jälkeen päätin tehdä Vbarin setupin kokonaan alusta alkaen, koska alunperin tein sen kiireessä hieman sinnepäin. Jo setupin alussa ihmetytti kun mankan keskipisteet ja endpointit oli päin seiniä. Mutta muistelin, että ne olivat myös ensimmäisellä kerralla, tosin ei noin paljon. Aina ennen muilla koptereilla nollakohdat ovat kuitenkin olleet aina suorilta kohdallaan ja end pointit vain muutaman prosentin huti.
No, kuten tuossa ohjeessa vasemmalla kehoitetaan, säädin nuo kohdilleen subtrimmeillä ja endpointeilla. Loput setupista kuten aina ennenkin ja kentälle testaamaan ja toteamaan nuo yllä olevat oireet. Tämän jälkeen säätöä ja ihmettelyä. Kokeilin ilman goviakin, kun sitä ei aiemmin ollut käytössä. Samoin setupin uudelleen tekoa, lupaavan kuuloisen "Set center" napin klikkailua, ohjaimen tikkujen kalibrointia ja ties vaikka mitä, mutta ei apua. Epäilin myös tuota subtrimmin käyttöä, joten nollasin ne muutamaankin kertaan ja yritin tehdä setuppia alusta, mutta ilman niitä en keksinyt miten nuo nollakohdat saisi kohdilleen.
Juhannuspäivänä otin tuon taas ihmettelyn alle ja vihdoin huomasin missä mentiin vikaan. Bindatessa Vbar+Spectrum satelliitti comboa (en tiedä onko samoin myös normaaleja vastareita käytettäessä) Vbar ottaa kanavien keskikohdat silloisista tikkujen asennoista, eli tikut on pidettävä keskellä. Tai no tarkalleen ottaen se ottaa ne ohjaimen kanavien arvoista, eli myös kaasu on oltava keskellä, flättikäyrä ei siis toimi?
Eli siis ratkaisuna oli laittaa ohjaimen normi moodiin kaikki kanavat 50%:iin kun tikut keskellä ja sen jälkeen uudelleen bindaus.