Kirjoittaja Aihe: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle  (Luettu 23900 kertaa)

Poissa Bastardos

  • Aloitteleva torppari
  • *
Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« : 01 Heinäkuu, 2014, 21:07:18 »
Tuli tilattua tuollainen FC40 ebaysta, kun suht edullinen sattui kohdalle. Puolisen vuotta olen FPV multikopterista haaveillut ja netistä tietoa hakenut, mutta ilmeisesti väärillä hakusanoilla, kun vasta nyt löysin tämän foorumin :)
Innostus taisi lähteä liikkeelle verkkokauppa.comin mainoksessa olleesta parrot ar.drone 2.0 kopukasta, kun huomasin kuinka edullinen sellainen oli. No siitä luin arvosteluita ja katsoin youtube-videoita ja vähän alkoi kalvamaan, että täyttääköhän tarpeitani millään tavalla, kun kamera vaikutti aika onnettomalta ja kantamakin oli melko lyhyt. Sitten kuulin, että eräs tutun tuttu oli ostanut DJI Phantomin (aivan tuntematon käsite itselleni tuossa vaiheessa) ja huomasin, että sehän ei loppujen lopuksi maksa paljoa enempää, mutta vaikutti jo ammattilaistasoiselta laitteelta. Tosin kameraa ei tule mukana ja Hero 3:n hankkiminen lisäksi tuplaisi hinnan. Ajatus jäi siis kytemään, kunnes pari kuukautta sitten huomasin tuon FC40:n, joka oli siis edullinen ja kamerakin tulee mukana. Tosiaan pari kuukautta silloin tällöin lueskelin arvosteluita kyseisestä laitteesta, katselin käyttäjien videoita ja selailin ilmoituksia, mistä saisi halvimmalla.
Tämä pitkä alustus siis lähinnä puolustukseksi heti alkuun, kun ensimmäisenä tämän foorumin löytäessäni vastaan tuli lukuisat vihapuheet siitä, kun näitä myydään kaikille idiooteille jotka sitten lennättävät nämä ties minne ja sen vuoksi lainsäädäntö tulee tiukentumaan.
Tosiaan siis puolen vuoden aikana mitä näistä olen netistä hakenut tietoa, ei ole tullut vastaan yhtäkään videota tai tekstiä, jossa olisi varoiteltu karkaamisesta tai suositeltu opettelemaan lentämään manuaalisesti, siis ennen kun löysin tämän foorumin.
Nyt tuli siis itselle vähän paniikki, kun en ollut edes tiennyt, että tällaisia ongelmia on tai, että näissäkin on edes täysin manuaaliohjaus.
Toki aion nyt ottaa neuvoista vaarin ja opettelen ensin hallitsemaan koneen manuaalisesti, ennen kun kytken gps avut päälle. Aiemmat kopterin lentokokemukset on lähinnä ms flight simulator ja muut pelit ja taas rc puolella muutaman kerran kavereiden polttisautoilla kokeillut. Eli sen verran tiedän, että kopterin hallinta ei ole aivan helppoa ja se ei ainakaan helpotu, kun kopteri ei lennäkkään poispäin itsestä.
Lähinnä kaipailisin nyt siis muita vinkkejä aloittelijalle yleisesti tai koskien tuota fc40 phantomia. Eli mahdolliset parannukset ym. mitä kannattaisi jo alkuun harkita. Akkuja ainakin täytyy hommata lisää ja varmaan parempia kuin alkuperäiset. Tuon alkuperäisen kameran kyvyt vähän epäilyttävät still kuvien osalta, mutta katsotaan sitä sitten, kun olen saanut laitteen käsiini.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #1 : 01 Heinäkuu, 2014, 21:21:26 »
Simulaattori olisi halpa opettelu keino, ei kustannuksia torpeista ja kaikki orientaatiot voi opetella. Kaveri kokeilli kerran mun gauia ja noin 4 sekunttia myöhemmin se oli selällään ojassa. Jä mää luulin että tuo on ainakin helppo lentää, kuitenkin oli selfleveli päällä  ;D.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #2 : 01 Heinäkuu, 2014, 22:11:24 »
Simulaattori (realflight 7 tai joku muu) ja joku pieni kopu millä harjoitella vaikka takapihalla (lady bird tai cp vehjes niinkuin mcpx v2 / BL ) Kulujahan näistä tulee mutta voin luvata että kannattaa  ;) Tollanen multi on niin älyttömän helppo lentää manuaalillakin verrattuna cp kopuihin. Ainoa ongelma on siinä että symmetrisen multin orientaation hahmottaminen on todella vaikeaa. Helposti tulee juupas eipäs tilanne jollei ole 100% skarppina siinä tilanteessa. FPV kannattaa ottaa siinä kohtaa mukaan kun on edes jossain määrin kartalla mitä tekee..
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #3 : 01 Heinäkuu, 2014, 22:46:38 »
Hienoa että uskaltaudut lajiin mukaan.

Oot oikeassa että ulkopuolinen, joka tulee foorumille saa äkkiä käsityksen että äkäistä porukkaa ollaan kun joku kadottaa kopterin  :)

Oikeasti kopteri äijät/leidit on todella fiksua porukkaa, jotka auttaa mielellään ja juttu lentää vaikkei aikaisemmin oltaisikaan tuttuja. Harrastus kun yhdistää.

Lähinnä kokeneempia lennättäjiä ärsyttää aloittelijat jotka ei vaivaudu opettelemaan tai hakemaan tietoa lennätyksestä eli ostaa laitteen, menee ulos ja 5 sekunnin päästä se onkin jo karannut ja ei tietoa onko tullut vahinkoa. Karkaamiset lähinnä ärsyttää, koska siihen tullaan puuttumaan lain puolelta jollakin aikataululla ja jos tapahtuu vahinkoja paljon tulee laistakin tiukempi.

Eihän myyjä laitteita myy idiooteille vaan asiakkaille. Ja asiakkaiden vastuulla on se miten laitetta käytetään. Asiakas voi tehdä itsestään idiootin jos ei vaivaudu opettelemaan ja hankkimaan tietoa :)

Sinulla tuntuu kuitenkin asenne olevan oikea, koska haet tietoa, tulet foorumille ja pyydät vinkkiä. Kun saat laitteen niin suosittelen jonkun kokeneemman kanssa ottamaan se ekan kerran ilmaan kun kokeneemman kanssa tehty tarvittavat toimenpiteet ( kalibroinnit, trimmaukset jne) ennen meinaamista lennättää. Ja täältä foorumiltakin löytyy porukkaa joiden seuraan voi varmasti mennä lennättämään. Ja pienempi kone alkuu olis aika must juttu, kuten Otou vinkkas, koska sen voi torpata eikä tuu vahinkoa millekään :)

Tsemppiä lennätykseen. Jokainen torppaa laitteen jossain vaiheessa, joten sellainen kun käy niin naurua päälle ja osia tilaamaan. Jokaisesta torpista oppii jotakin ja pikku hiljaa menee pitkiäkin aikoja kunnes taas saattaa tulla torppi eteen. On ne ammatikseen kuvaavatkin laitteita torpanneet :D

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #4 : 01 Heinäkuu, 2014, 23:36:36 »
Heh, no nyt on kuitenkin sen verta kaupallisesta laitteesta kyse jonka *pitäisi* lentää out of the box jollain tavalla. Todennäköisesti tuota pystyy aloittelijakin manuaalilla lennättämään ilman simuttamista kun rauhassa ottaa, simuttamisesta ei toki varmasti haittaa ole vaikka itselläkin multeilla simuttamisesta kokemusta pyöreät nolla tuntia..

Suosittelen lukasemaan sen manuaalin ajatuksen kanssa lävitse, tiedä kuinka monta eri lentomoodia tuostakin vekottimesta löytyy. Kun sitten viimein lähdet ulos lennättämään (simutit tai et) niin kannattaa katsoa suhteellisen tyyni ilma ja joku jalkapallokenttä missä ei ketään ole niin ei haittaa vaikka vähän ajautuukin vika suuntaan. Siellä sitten rauhallisilla ohjausliikkeillä koittaa sitä vähän leijutella ja liikutella ja rauhassa ottaa alas jos tuntuu että se haluaa ittekseen mennä johonkin eikä osaa korjata. Ensimmäisillä akuilla ei kannata yaw-suunnassa lähteä pyörittelemään ollenkaan niin ei heti tarvi uusia propelleja ruveta vaihtamaan ;D Paljo karkaamisia tuntuu tapahtuvan sen takia, että kopteri nostetaan ensimmäisillä lennoilla mahdollisimman korkealle ja lennetään pisteeksi koska "sieltä saa hienoja kuvia". Ylhäällä tuulee ja sieltä orientaation hahmottaminen X-multissa on todella vaikeaa

Multikopterit ovat kuitenkin todella vaikaita lennättää noin lähtökohtaisesti, joten ei tämä nyt mitään mahdotonta ole kun rauhassa ottaa eikä lähde heti rajoja etsimään. Niin minäkin näitä olen opetellut lentämään. Nuo cp-kopterit ovat vähän oma maailmansa ja näillä kokemuksilla mitä itsellä on niin niillä tulee romua jos ei ole simulla kokeillut ensin. Itse otin cp-kopun ilmaan kun olin yhden kesän multikoptereilla leikkinyt ja simulla 5 minuutin session ottanut ... ei ollut helppoa ei ja ilman multeilla lentämistä satavarmaa romua olisi tullut. Muttaniin nuo on ihan eri asia

Jotain tämmöistä voi sitten odottaa ensilennolta, ehkä hieman vakaampaa kun kaupallisen tuotteen voisi kuvitella olevan lentokelpoisissa säädöissä
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Bastardos

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #5 : 02 Heinäkuu, 2014, 09:37:32 »
Kiitti vinkeistä. Sen verran tuossa jo harjoittelin, että latasin puhelimeen Quadcopter FX simulator-pelin ja sillä otin "ensituntumaa" :) Eihän tuossa mitään ohjaustuntumaa kosketusnäytöltä saa, mutta vahvisti omia käsityksiä siitä, että ainakin omalla kohdalla orientaatioiden hahmottamisessa on paljon harjoittelemista. Lentäminen sujuu kuin leikkiä fpv:nä, mutta heti kun vaihtaa maanäkymään karkaa se hanskasta lähes heti ensimmäisten ohjausliikkeiden jälkeen :)

Ymmärrän toki sen ärtymyksen,  kun näitä hukataan ja pudotetaan, mutta lähinnä ihmetytti se, että vaikka tietoa olen hakenut melko pitkään, niin kaikki aiemmin löytämäni on ollut juuri sitä, että näin helppoa tämä on ja manuaaliohjausta ei kannata kytkeä päälle.
On tuossa DJI:ssä yksi sellainen hätävara, että manuaalilla harjoitellessa, jos näyttää, että nyt saattaa karata lapasesta, niin voi ohjaimesta näpätä nopeasti gps-moodin päälle.

Onko muuten tämä oikeasti "paras" akku kyseiseen härveliin, kuten mainostekstissä kerrotaan? http://www.digitarvike.fi/giant_power_2800mah_dji_phantom_-akku

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #6 : 02 Heinäkuu, 2014, 12:01:24 »

Onko muuten tämä oikeasti "paras" akku kyseiseen härveliin, kuten mainostekstissä kerrotaan? http://www.digitarvike.fi/giant_power_2800mah_dji_phantom_-akku

Ei välttämättä paras, mutta fyysisesti isoin joka härveliin mahtuu..

Poissa Bastardos

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #7 : 09 Heinäkuu, 2014, 09:44:14 »
No nyt on vajaa 3 akullista lennelty ja hauskaa puuhaa tuo on, vaikka vielä mennään niskat jäykkänä, eikä fpv ruutuun uskalla paljon vilkuilla :)
Ohjeita ei mukana tullut, mutta ne sai tosin ladattua netistä. Jokseenkin sekavat nuo ohjeet on tai sitten opeteltavaa vain on niin paljon, kun vaikka kuinka ohjeita on tullut selattua, niin silti muistissa on vain aiemmin youtubesta katsomani vinkit. Eli lähinnä ohjaimeen virta, koneeseen akku kiinni, moottorit käyntiin ja odotellaan vilkutukset läpi.
Itse kopteri käyttäytyy erittäin rauhallisesti, mutta vaatii aloittelijalle täysin suoran alustan, mistä noustaan ilmaan, muuten kopteri kellahtaa heti kumoon.
Akkukestosta on vielä paha sanoa, kun sellaisissa 7minuutin erissä tuli lennätettyä. Viimeisimmällä lennolla meinasi jo hätä tulla, kun aurinkoa vasten lensin ja jossain välissä huomasin, että siellähän vilkkuu punainen valo, no niin nopeasti, kun puolen tunnin kokemuksella kykenin, takaisin maahan ja en tiedä miten tuo virran loppuessa käyttäytyy ja johtuiko vaan omasta hätäilystä, mutta vajaa metri ennen maanpintaa se tipahti kerrasta (moottorit jäivät kyllä pyörimään). Eli jos johtui virran vähyydestä, niin punaisen vilkkuessa on jo tosiaan kiire.
Hyvä fiilis loppujen lopuksi jäi, mutta paljon parannettavaakin olisi ja mieleen tulikin, että olisiko loppujen lopuksi tullut halvemmaksi ostaa heti Phantom 2 Vision-malli.
Lähinnä miinukset tulee akusta, laturista ja kamerasta. Kameran laatu vastasi jotakuinkin odotuksia, mutta still kuvista toivoin hieman parempia ja kameran käyttöönotto on kirkkaalla ilmalla vaikeaa, kun ei tahdo nähdä, milloin ledi vilkkuu. Akkukesto taas varmaankin on sitä mitä on luvattukin, mutta jostain syystä oletin, että toisen (seuraava hankinta) akun saisi ladattua siinä ajassa, kun toista lentää tyhjäksi.
« Viimeksi muokattu: 21 Heinäkuu, 2014, 10:20:27 kirjoittanut Bastardos »

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #8 : 09 Heinäkuu, 2014, 13:44:58 »
Ensin vilkutukset ja sitten vasta koneet käyntiin  ;)
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Bastardos

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #9 : 09 Heinäkuu, 2014, 15:11:28 »
Totta, niinhän se tais olla :)

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #10 : 09 Heinäkuu, 2014, 16:55:47 »
Ja saahan sen toisen akun ladattua samassa kun toista lentää tyhjäksi kun ostaa kunnon latauskalustoa ;D Tuppaa vissiin noiden RTF pakettien mukana tulevat laturit sellasia pilipalivehkeitä että saa puoli päivää hinkuttaa virtaa akkuun. No mutta voi mainostaa että tulee yksi akku ja laturi mukana hehee...

Sain kans mcpx bl mukana yhden akun ja jonkun paskalaturin. Tunninko se hinkkas sitä täyteen ja akussa sellaset liittimet ettei saanu muilla latureilla ladattua. No kiinasta kasa akkuja lisää ja laturiboardi niin nyt latailee sen 6 akkua johonkin 10 minsaan :) Nää on toki pikkuvehkeitä mut eniveis

Tästä vois esim. saada aloittajalle sopivaa laturia melkein sopuhintaan http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=58216
Täällä juttua foorumilla tuosta laturista http://www.kopterit.net/index.php?topic=23026.0

Itsellä joku 10-18V syövä 200W kiinalaturia, laatua varmaan sama kuin tuo ja ihan ok olen pärjäillyt. Tuommoisen reaktorin olisin varmaan ostanut alkuun jos viime vuonna olisi ollut markkinoilla. Kiinalaturihan se toki on, joten kannattaa googlella kurkata käyttökokemuksia. Poweriksi perus 2 setti servupowereita yhteen liitettynä niin saa kivasti 24V laturille. Hintaa varmaan posteineen 60e luokkaa suomeen. Alkaa phantomin pakat täyttyä varmaan sitä vauhtia, että ennemmin on akkujen max latausvirta esteenä kuin laturin teho ;D

Hiemanhan tuo latauskalusto kasvaa, mutta esim jos nyt tuon 60e sijottaa poweriin josta saa 24V, 40A, 1.2kW ulos niin sillä käytännössä pötkitään jo aika pitkälle. 300W laturi 20A latausvirralla myös riittää todennäköisesti niin kauan että kopterit ovat paisuneet ihan eri kokoluokkaan ja isoja 6S pakkoja pitäisi ladata

Akkuja kannattaa sitten myös olla sopiva satsi niin ei heti tarvi ulkoa hyvästä säästä sisälle tulla vahtimaan akkujen latautumista. Itsellä on 4-6 akkua per lentävä laite noin keskimäärin. Mielestäni varsin sopiva. Toki jos latauskalusto kulkee aina mukana ja jaksaa levittää sen auton perältä ja latailla samalla kun lennättää niin parillakin akulla pärjää
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #11 : 09 Heinäkuu, 2014, 16:56:01 »
Tervetuloa harrastuksen pariin! Voorumeilla saattaa tosiaan keskustelu äityä välillä kärkkääksi, ihmisiä kun on moneen junaan. Kantsii vaan pitää "suodattimet" päällä ja selailla mahdollisimman paljon, niin kokonaiskuva alkaa hahmottua  ;). Pidempään harrastaneita ärsyttää helposti se että nykyään näkee vähän turhan usein kahden kuukauden kokemuksen omaavia "ammattilaisia" yleisötapahtumissa ynnämuissa paikoissa lentämässä ja siitä tulee nopeasti kiihtynyttä keskustelua. Tässäkin harrastuksessa saattaa luottaa kaiken sujuvan ongelmitta, kunnes sattuu omalle kohdalle niitä odottamattomia tilanteita, mitkä kummasti muuttaa asennetta laitteita kohtaan. Varsinkin siinä vaiheessa kun potkuri puraisee omaan sormeen ja joutuu pari kuukautta kärvistelemään tikkien kanssa :-\.

Simulaattorilla, sisätiloihin sopivalla pikkuquadilla ja manuaalimodella aloittelu on ehdottomasti hyvä idea. Ei ole helpoin tapa opetella, mutta loppupeleissä kaiken ajan arvoista. Sitten kun kopteri pysy hallussa joka asennossa ja pystyt lentelemään kahdeksikkoja ilman paniikkia, olet jo päässyt hyvin sisään lennättämisen perusteisiin. Jos lentää pelkästään GPS avusteisesti alusta lähtien niin voi olla hankala opetella manuaaliohjausta parissa sekunnissa, siinä vaiheessa kun sitä oikeasti tarvitaan.

Kompassin kalibrointi on hyvä tehdä aina kun vaihdat ympäristöä tai lennätyspaikkaa, jotta kompassivirheet pysyy minimissä ja kopteri tietää missä on. Ennenkuin kopterin nostaa ilmaan kannattaa odottaa että GPS löytää tarpeeksi satelliitteja, jotta failsafe tilanteessa kopterin ei tarvitse arvailla lähtöpaikkaa (lentää takaisin kiinaan) :). Paikka kannattaa myös valita siten että kopterilla on tilaa laskeutua. GPS on avoimella paikalla hyvä ja luotettava järjestelmä mutta se on täysin riippuvainen näköyhteydestä taivaalle, esimerkiksi korkeiden talojen ja puiden välissä kopteri saattaa poukkoilla useitakin metrejä ja failsafe ei välttämättä toimi. Tätä kannattaa siis välttää / jos on pakko lentää tiukoissa paikoissa, niin manuaalitilassa. Myös radiomastoja ja voimalinjoja kannattaa vältellä, kopteri on nopeasti vikatilassa jos sopiva magneettikenttä sattuu kohdalle!

Ja tärkeintä on ehdottomasti pitäytyä valmistajan ilmoittamissa toiminta etäisyyksissä, FC40:n ohjaus toimii 5.8Ghz taajuudella mikä on kantamaltaan jonkin verran herkempi kuin yleisesti käytetty 2.4GHz (varsinkin jos lentää EU tehoilla, eli 25mW:lla). DJI käyttää 2.4Ghz taajuutta videon lähettämiseen, mikä on vähän outo ratkaisu. Parempi olla kokoajan itse pilottina, kuin antaa failsafen lennellä itsekseen  :)

Toivottavasti näistä mietteistä oli apua
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Bastardos

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #12 : 21 Heinäkuu, 2014, 10:39:42 »
Kiitos taas vastanneille. Nyt on jo jonkinlaista varmuutta tullut lennätykseen ja puhelimen ruutuakin uskaltaa jo katsoa. Pari tehokkaampaa akkua on hommattu sekä propellisuojat. Näihin liittyykin seuraava kysymys.
Eli voiko olla, että joko näiden myötä lisääntynyt paino tai jokin propellisuojissa aiheuttaisi sen, että kopukka vaikutti nyt vakaammalta kuin ennen? Saattaa tosin johtua vain siitä, että nyt oli täysin tyyntä, mutta jälkeenpäin videota katsoessa huomasin, ettei vaappumista ja nykiviä käännöksiä esiintynyt kuin vähän. Kiinan gimbal lähti myös tilaukseen. Saa nähdä miten tuon fc40 kameran saa siihen istutettua siksi aikaa, että rahat riittää gopro hero3 be:n.
Onkos muuten tuohon gimbaliin liittyen tietoa, saako tuohon fc40 ohjaimeen kameran tilt-kääntöä? Netistä löytyi juttua aiheesta ja ebayssa myytiin sarjaa, jolla saa kääntövivun ohjaimen takaosaan mutta näiden kohdalla ei ollut mitään mainintaa fc40-mallista. FC40 osalta taas löytyi youtubesta video, missä joku oli tinannut potikan ohjaimeen, mutta mietin vain, että olisiko se sama vipu toiminut myös?

Poissa Bastardos

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #13 : 28 Heinäkuu, 2014, 16:01:18 »
Onkos nuo propellit kuinka tarkkoja kolhuista?
On viime aikoina alkanut tuo kopukka "ajelehtimaan", eli saattaa lähteä hiljalleen lipumaan johonkin suuntaan, kun ohjaimista päästää irti tai sitten kiertää muutaman metrin alueella.
Tuli vain mieleen, että voiko potkureiden pienillä vekeillä ja naarmuilla olla niin suuri vaikutus, vai onko suurempaa vikaa?
Toinen minkä olen huomannut lähes uudesta asti (saattaa olla, että oli uudesta asti, mutta vasta vähän myöhemmin kiinnitin asiaan huomiota), että yksi moottoreista pyörii vähän muita raskaammin käsin pyöritettäessä ja sammutettaessa sen huomaa selvästi, kun se yksi moottori pysähtyy selvästi muita ennen.
Kopteri on muutamia kertoja kaatunut kyljelleen nousuun lähdössä tai laskeutuessa ja nyt pari kertaa omia rajoja kokeillessa lentänyt puuhunkin.
Avasin kuoren ja silmämääräisesti mitään ei ole rikki ja samalla tarkistin, että uusin firmware on sisällä ja nollasin kaikki asetukset.

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #14 : 28 Heinäkuu, 2014, 23:39:04 »
Onkos nuo propellit kuinka tarkkoja kolhuista?
On viime aikoina alkanut tuo kopukka "ajelehtimaan", eli saattaa lähteä hiljalleen lipumaan johonkin suuntaan, kun ohjaimista päästää irti tai sitten kiertää muutaman metrin alueella.
Tuli vain mieleen, että voiko potkureiden pienillä vekeillä ja naarmuilla olla niin suuri vaikutus, vai onko suurempaa vikaa?
Toinen minkä olen huomannut lähes uudesta asti (saattaa olla, että oli uudesta asti, mutta vasta vähän myöhemmin kiinnitin asiaan huomiota), että yksi moottoreista pyörii vähän muita raskaammin käsin pyöritettäessä ja sammutettaessa sen huomaa selvästi, kun se yksi moottori pysähtyy selvästi muita ennen.
Kopteri on muutamia kertoja kaatunut kyljelleen nousuun lähdössä tai laskeutuessa ja nyt pari kertaa omia rajoja kokeillessa lentänyt puuhunkin.
Avasin kuoren ja silmämääräisesti mitään ei ole rikki ja samalla tarkistin, että uusin firmware on sisällä ja nollasin kaikki asetukset.

Varmaan se motti ottanut itseensä jossain kyljelleen kaatumisessa. Todnäk laakerin vaihtamisella voisi olla jälleen kuin uusi

Propellit lommoilla / eri kokosina palasina aiheuttaa värinöitä runkoon jonka myötä fc tärisee myös ja gyrot tykkää kyttyrää. Tärinöiden mukana voi tulla kaiken maailman mukavia nytkähdyksiä sinne sun tänne ja muita ei toivottuja ohjausliikkeitä. Tarpeeksi kovat värinät ja avuton fc niin saattaa heittää vaikka voltin ykskaks. Lähtökohtaisesti sanoisin että yli 8" potkureilla ei kannata lentää jos niistä paloja puuttuu.. Tuntuu että pienillä propelleilla ole niin väliä, mutta noilla isommilla sen sitten jo alkaa huomata. Propellit on sen verta halpoja että kannattaa vaan tilata läjä uusia rikottavaksi
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Bastardos

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #15 : 29 Heinäkuu, 2014, 17:41:14 »
Näin vähän epäilinkin. Tilasin jo sarjan uusia laakereita, mutta tarkoitus on ainakin avata moottori, puhdistaa ja rasvata laakerit uudelleen (siis jos muuta vikaa niissä ei vaikuta olevan). Mitäs rasvaa suosittelette näihin laakereihin?
Toista mukana tullutta propellisarjaa en ole vielä käyttänyt ollenkaan, kun ajatus oli, että mennään noilla nyt "harjoituskausi" / niin kauan kuin kestää, mutta ilmeisesti ne on "entiset" vähän pienemmästäkin kolhusta, kuin kuvittelin. Potkureita pitänee tilata samantien myös lisää.

Poissa jkopteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #16 : 18 Elokuu, 2014, 04:24:35 »
Terkkuja ihkauudelta jäseneltä, oli mahtava löytää tällainen forum :)
Olen ihan uusi harrastaja ja tarkoitus on keskittyä harrastuksenomaiseen ilmakuvaukseen quadkoptereilla. :)

Tällaisen  otsikossa mainitun multikopterin eilen illalla tilasin itsellenikin toivon mukaan astetta paremmaksi harjoittelu- ja kuvausvälineeksi kuin aiemmin tilaamani Syma X5. Sitä Symaa aion käyttää harjoitteluun, ensin sisällä, sitten ulkona. En näet ole metriäkään lentänyt tällaisilla laitteilla vielä. Ajattelin asian niin, kun joka tapauksessa halusin tuon FC40-mallin, että tilaan Englannista muutamalla kympillä mainitun Syman ihan vain harjoitteluun, etten suotta heti rikota tuota kalliimpaa (Minulle se on kallis!) laitetta...siksi näen perusteellisen harjoittelun ihan välttämättömäksi. :) 

Kiitos tähänastisista vinkeistä!

Niiden perusteella tilasin ihan suosiolla propellin suojukset....vaikkei itse FC40 olekaan vielä tullut postista minulle.
Toivottavasti tulee oikea osa.
Oli merkitty nimittäin Phantomiin sopivaksi, mutta FC40-mallista ei puhuttu mitään.
Tilaamani suojukset ovat nämä: http://www.suomenpelastuskeskus.fi/spkshop/product_details.php?p=1706
Kai ne suojukset sopii FC40-malliinkin?

Samaten tilasin kahta eri sorttia tehokkaampia akkuja: Your order details are:
1x #N4000.3S.25/32631 Turnigy nano-tech 4000mah 3S 25~50C Lipo Pack (EU warehouse) = 28.55
1x #ZC.4000.3S.25/36073 ZIPPY Compact 4000mAh 3S 25C Lipo Pack (EU warehouse) = 27.95

Tivottavasti nuokin sopivat FC40-malliiin? Jos ei...tarttee keksiä niille joku muu käyttö :)
Jos sopivat, vaativatko jotain modifikaatioita? Ja jos sopivat, millainen laturi olisi hyvä niille?
Kiitos etukäteen :)

terv. JP
« Viimeksi muokattu: 18 Elokuu, 2014, 04:35:44 kirjoittanut jkopteri »

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #17 : 18 Elokuu, 2014, 13:57:13 »
Suojat käy kyllä FC40 malliinkin kun kopteri kuitenkin on tavallinen Phantom 1.
Akuista en satavarma ole, mutta pahaa aavistan ettei mahdu Phantomin sisälle, koska vakio 2200mah on jo aika naftisti
sisällä.
Ulkopuolellekkin ovat akkuja viritelleet, mutta jonkulainen kiinnitystelinehän niille pitäisi sitten rakennella, ja ottaa huomioon että kamerakin pitäisi mahtua alle, sitten hankkimaan jo korokejalkoja yms  :D

Alkuun pärjää Phantomin omalla laturillakin, mutta kannattanee hankkia joku parempi ja suoraan tehokkaampi varsinkin jos
isompia akkuja latailee, eli vähintään 6ampeerin laturi. Ja tietysti ehdottomasti balansoiva,  esim tämä: http://www.verticalhobby.com/kauppa/bantam-estation-bc6dxii-220v12v-p-1848.html

Poissa jkopteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #18 : 18 Elokuu, 2014, 14:48:01 »
Kiitos! :)

Loistavaa että suojat käy, ettei ole heti ropellit rikki jos hassusti käy :)

Sellainen parempi laturi täytyy sitten kyllä laittaa tilaukseen. Oletan että ainakin ensin alkuinnostuksessa akkuja tyhjenee huimaa tahtia.

Sen tiedon ison akun sopimisesta sain ihan tästä, eli se on tekstilinkkinä tämän videon ihan alussa

En osaa tässä forumsoftassa linkittää toutube-videota tähän suoraan näkyviiin, vaikka se muista threadeista päätelle on mahdollista, mutta tässä siis:



Noista tilaamistani Zippy on ulkomitoiltaan ainakin tilausssivun mukaan vielä pienempi kuin videon käsittelemä Turnigy.
« Viimeksi muokattu: 18 Elokuu, 2014, 14:53:32 kirjoittanut jkopteri »

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #19 : 18 Elokuu, 2014, 15:26:14 »
Kiitos! :)

Loistavaa että suojat käy, ettei ole heti ropellit rikki jos hassusti käy :)

Sellainen parempi laturi täytyy sitten kyllä laittaa tilaukseen. Oletan että ainakin ensin alkuinnostuksessa akkuja tyhjenee huimaa tahtia.

Sen tiedon ison akun sopimisesta sain ihan tästä, eli se on tekstilinkkinä tämän videon ihan alussa

En osaa tässä forumsoftassa linkittää toutube-videota tähän suoraan näkyviiin, vaikka se muista threadeista päätelle on mahdollista, mutta tässä siis:



Noista tilaamistani Zippy on ulkomitoiltaan ainakin tilausssivun mukaan vielä pienempi kuin videon käsittelemä Turnigy.

Videollahan se laitteli kahta akkua Phantomiin, ja ilmeisesti muokkasi akkukoteloa. En niin tarkkaan ehtiny katsoa, mutta nopeesti vilkasin niin
noi sun tilaamat akut on kyllä liian pitkiä sopiakseen Phantomiin sisälle, jos ei sitten saa tehtyä lisää tilaa.
Toinen tais olla n 7cm pidempi kuin vakio, ja toinenkin melkein 5cm pidempi. Mulla on tälläsiä http://multikopterit.mycashflow.fi/product/258/dji-phantom-akku vakioakun lisänä, ja tiukasti menee sisälle. Ja siis vain yksi kerrallaan  :)

Poissa jkopteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #20 : 18 Elokuu, 2014, 15:54:10 »
Videollahan se laitteli kahta akkua Phantomiin, ja ilmeisesti muokkasi akkukoteloa. En niin tarkkaan ehtiny katsoa, mutta nopeesti vilkasin niin
noi sun tilaamat akut on kyllä liian pitkiä sopiakseen Phantomiin sisälle, jos ei sitten saa tehtyä lisää tilaa.
Toinen tais olla n 7cm pidempi kuin vakio, ja toinenkin melkein 5cm pidempi. Mulla on tälläsiä http://multikopterit.mycashflow.fi/product/258/dji-phantom-akku vakioakun lisänä, ja tiukasti menee sisälle. Ja siis vain yksi kerrallaan  :)

Mutta siellä videon yläreunassa siis on teksti ja linkki toiseen videoon jossa akku jonka tuo tyyppi väittää mahtuvan Phantomiin ja siksi hänen kahden akun modauksensa olisi vanhanaikainen jo...mutta ei siis ilmeisesti mahdukaan? :(

Poissa jkopteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #21 : 18 Elokuu, 2014, 16:02:41 »
Eiku mulle onkin siis tulossa tämä ja vastaavan kokoinen Zippy: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=56846&aff=1355672

Edit: Helkkari soikoon se Zippy on sittenkin se vääränkokoinen. Tuo toinen on ihan oikea. Otin sinne nyt yhteyttä, koska eivät ole vielä postittaneet, joskos sen Zippyn saisi vaihdettua siihen toisenlaiseen myöskin. :(
« Viimeksi muokattu: 18 Elokuu, 2014, 19:43:22 kirjoittanut jkopteri »

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #22 : 19 Elokuu, 2014, 07:25:00 »
No niinpäs olikin kun tarkemmin katso.
Joo, eli tuo sun linkin akku pitäs mahtua kyllä, nuo aiemmat ei kyllä mitenkään  :)

Poissa jkopteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #23 : 24 Elokuu, 2014, 03:04:41 »
Mä olen nyt taas kyselemässä tuosta akkuhommasta, nyt latauksesta :)

- Akkuna on siis tämä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=56846&aff=1355672
- Laturina tämä: http://fi.eurorc.com/product/6674/vista-power-80w-laturi-ac-dc

Mihin tasolle siis säädän sen latausvirran? Mulle ei tuo "Max Charge rate 2C" sano yhtään mitään, joka mainitaan akun tiedoissa  :(
Jännite toki oli minullekin itsestäänselvyys kun se lukee selkeästi akussakin että 11,1voltttia.


Muuten olen kopteriin ollut tosi tyytyväinen, jopa t'llainen vastaalkaja on sen kanssa suht hyvin pärjännyt, mutta vakioakulla se ei lennä kuin ihan hävytömän lyhyen ajan, muutaman minuutin eikä uskalla lennättää siksi kuin ihan lähellä, koska tosi nopeasti alkaa vilkkua kopterissa punaista punaista ja se suorittaa itsestään hätälaskun ja sen jälkeen akku onkin ihan loppu jo :(

Ehkäpä nuo tehokkaamat akut ja tilaamani hiilikuituinen noin 15 euron tupla-akkuteline jakopiuhoineen auttavat asiaa? Ainakin toivon niin. :)

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom FC40 tulossa, vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #24 : 24 Elokuu, 2014, 10:17:51 »
Tuo charage rate muodostuu osista kerroin(2) ja kapasiteetti(C). Eli Sulla noissa isoissa on 2x4.0A eli 8A latauksella maksimissaan. Eli ohjelma 3s(eli kolme kennoinen, ladataan 12,6v jolloin on täysi ja kennoissa 4,2v) ja maksimi lataus näyttäisi olevan 6,3A jolloin ollaan laturin kestämällä 80W rajoilla.

Tietenkin pitää muistaa, että ladatessa laturin tehojen rajalla niin laturi voi kuumeta eli tarkkailisin hieman lämpöä. Ja jos ei oo kiire niin ajelee vaikka 4A niin ei akku tai laturi ainakaan ota kyttyrää.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
66 Vastauksia
38176 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Joulukuu, 2010, 18:25:09
kirjoittanut 1m4s0_
29 Vastauksia
17087 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2014, 23:23:47
kirjoittanut mop
0 Vastauksia
1976 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2015, 17:43:49
kirjoittanut KOPTERISTI
2 Vastauksia
2616 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2015, 14:20:13
kirjoittanut smullero
4 Vastauksia
3248 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2015, 16:35:25
kirjoittanut SiB77