Kirjoittaja Aihe: Lentäminen kopterilla  (Luettu 21598 kertaa)

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Lentäminen kopterilla
« : 08 Heinäkuu, 2014, 19:57:47 »
Muutama tyhmä kysymys

Onko niin että kopteri leijunnassa pyrkii aina
Jonnekin liukumaan , en tarkoita mitää raivokasta hakemista vaan lähinnä leijunnassa ja hiljaa liikkuessa tapahtuvaa ohjauksen tarvetta .

Ja siis jos kopteri on leijunnassa ( hallitusti ) ja pyrin pyöräyttämään kopterin ympäri joko oikean tai vasemman kautta on tikuilla toimintaa kovastikkin . Eli tyyni keli kopu noin 10 metrissä ja siitä kun vasemmalla tikulla kääntää nopeasti kopun niin pitäisikö kopterin vain siististi pyörähtää ?

Ja jos kopterilla lennetään vaikka potkupallo kentän sivuviivaa pitkin pitäisikö kopterin pitää suuntaansa ilman suurempaa oikean tikun sivu korjailua

Ja siis jos näin on että konetta ohjataan kokoajan , onko koneen perus säädöt päin peppua.

Nyt siis kokemus 450 ja 120 ja tuon 120 olen säätänyt netissä olleen videon perusteella ja siitä tuli hyvin vakaa , toki sekin hieman vaeltaa mutta ei ollenkaan niin paljon kuin tuo 450

Ja nyt ei ole kyse mistään väljistä osista tai löysist osista . Kaikki priimaa ja uutta

Eli tuon pienen osalta säädettiin servojen varret 90 asteen kulmaan trimmit keskellä swash suorassa ja akselin puolivälissä . Linkit tasapitkiä ja sillai . Kaasukäyrät ja muut heprea termit on valmistajan ohjeiden mukaiset .

Lento taidot on siis tasolla kaikki on hyvin jos kopteri on joko perä tai jompi kumpi sivu lentäjään päin,
Mutta jos käännän nokan tuolla isolla itseäni päin ja lennän itseeni päin , on herran hallussa mihin se menee :)

Ja joo simua en käytä nyt enkä ole käyttänyt . Teemalla old scool mennään kyllä se on opittava sillä millä lennetään .

Tässä nyt muutama ?
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #1 : 08 Heinäkuu, 2014, 20:12:03 »
Mikäli kopterissa on FBL purkki, nii  sen pitäisi säilyttää aina asento, eli esimerkiksi pysyä suorassa, mutta tuuli sitäkin vie vähän suuntaan tai toiseen. Samoin peräpotkurista tuleva ilmavirta voi vähän liikuttaa kopua sivusuunnassa.

Toisin sanoen mikään kopteri ei pysy täysin paikallaan 360 asteen pyöräytyksessä, ainakaan ilman korjausohjauksia, tai jotain GPS apuja. Toki isomman pitäisi olla vakaampi kuin pienempi.

Toisaalta jos lennät isommalla korkeammalla, niin siellä yleensä tuulee myös enemmän. ;)

Tärkeää on säätää kapakulmat tarkasti ja mallailla painopiste keskiakselin kohdalle, silloin teoriassa kopteri pysyy niin hyvin paikallaan kuin mahdollista.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #2 : 08 Heinäkuu, 2014, 20:27:22 »
Ei se FBL-purnukkakaan mikään ajonvakautus ole, eli kyllä jonkin verran korjausliikettä joutuu aina tekemään, kuten edellä jo todettiinkin.

Mitä nopeampi esim. piro on, niin sitä epätodennäköisemmin kone minnekään kampeaa, jos säädöt ovat siis kohdillaan. Jos taas on suurta heittoa säädöissä, saattaa kone etenkin hitaalla pirolla lähteä kampeamaan voimakkaastikin tiettyyn suuntaan.

CP-kopuissa kannattaa ehdottomasti ainakin aloittelijan käyttää swash leveleriä jolla saat pitch-iikkeen lineaariseksi, tai ainakin lähes lineaariseksi.

Mikään kopu tuskin pysyy maailman tappiin saakka paikallaan jos tikkuihin ei kosketa. Viimeistään eetterin liike vaikuttaa lentoon... ;)

Noh, edellisen voi ehkä unohtaa...

EDIT: Aamen alla olevalle vastaukselle... :D
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu, 2014, 20:32:35 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #3 : 08 Heinäkuu, 2014, 20:28:57 »
Kyllä ne kampeaa jonkin verran aina. Otappa ne kaasukäyrät hallintaan ja mieti kopterin toimintaa. Jos sulla on ohjeen mukaiset niin enpä ihmettele jos leijuttelu on vaikeaa, sen verran pomppiva härpäke se on silloin.

Noissa pyöräytyksissä tulee helposti myös käytettyä collectivea, sen ei pitäisi sinällään kääntää eikä kallistaa kopteria, mutta niin monen tekijän summa se on että vaikea on trimmata kopteri niin että se leijuu oikeasti täysin paikallaan ilman ohjausta. Saattaa olla myös purkeissa vähän eroja, mutta Tohtorin jollain videolla näkyy miten kopteri leijuu paikallaan ohjaamatta aika kauan, se tosin on sisällä hallissa.

Mutta noin pääsääntöisesti näitä pitää koko ajan vähän korjata. Kun oppii homman, sitä ei edes huomaa ohjaavansa, pienet liikkeet tulee niin selkärangasta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #4 : 08 Heinäkuu, 2014, 20:58:45 »
Juu leijunta on  tullu harjoiteltua joka hitonnpäivä , sillä lennän myös omalla pihalla , ja taasen tossa vieressä on täysin tyhjä fudiskenttä jossa lentelen paljon tänäänkin on molemmilla lennettiin varmaan yhteensä 18 akkua , tuo pyöräytys on hämmentänyt sillä jos liike on nopea niin kopu on täysin paikallaan kuten tuossa sanottiin, mutta jos liike on hidas niin sitten tulee talon seinä tai puut kovaa vastaan . Eli tämä siis normaalia .

Mutta siis jos kopterilla lentää suoraan eteen onko silloin  lento siis viiva suoraa ilman isompaantarvetta ohjaamiseen ?
 
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #5 : 08 Heinäkuu, 2014, 21:03:11 »
Tuo "Slow upright piro" (eli suomeksi hidas paikallaan pyörintä oikeinpäin tai jotain) on oikeasti tosi vaikea liike. Et saa sitä millään pysymään paikallaan, ennenkuin osaat leijuttaa kopteria kaikissa orientaatiossa, myös nokka itseen päin. Mutta siitä se tosiaan lähtee että opettelet seuraavaksi sen nokka itseen päin leijun.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #6 : 08 Heinäkuu, 2014, 21:11:19 »
Juu tuo nokka itseen päin on kokoajan ohjelmassa , ja se siinä pysyykin  mutta kämmenet märkänä:)

Sitten vielä onko normi juttu että kadottaa taivaslennossa , kopterin asennon ? Se niinkun tyyliin pysäyttää sydämmen .  Oonko jotenkin sokee , vai onko tuttua juttua
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #7 : 08 Heinäkuu, 2014, 21:14:02 »
Juu tuo nokka itseen päin on kokoajan ohjelmassa , ja se siinä pysyykin  mutta kämmenet märkänä:)

Sitten vielä onko normi juttu että kadottaa taivaslennossa , kopterin asennon ? Se niinkun tyyliin pysäyttää sydämmen .  Oonko jotenkin sokee , vai onko tuttua juttua

Ihan normaalia. Alussa tuota tapahtuu ihan jokaiselle. Harjoittelua vaan niin kyllä se siitä :)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #8 : 08 Heinäkuu, 2014, 21:19:21 »
Kun lennät kauempana ja suoraan eteen päin, sulla katoaa kiintopiste. Se osittain auttaa siinä, että se näyttää menevän täysin kuin juna kiskoilla. Hyvin säädettynä fiilis on myös ettei sitä tarvi korjailla jos purkin asetukset on oikein. Sen sijaan kaarros tasaisella nopeudella, korkeudella ja säteellä vaatii jatkuvaa tuulen kompensointia ja on erittäin vaikea liike. Kaksi kasia symmetrisenä peräkkäin on todella haastava.

Samoin silmukan lentäminen niin että se osuu  samalle korkeudell mistä se lähtee, on vaikea liike, ysi tulee helposti yms. Ihan perusliikkeet on kopterilla todella vaikeita jos ne halutaan tehdä tarkasti. Leijutus ei ole tuosta poikkeus.

Et maininnut mikä purkki sulla on kopterissa. Kaikissa vähänkin kehittyneimmissä purkeissa on kompensaatio tuolle piroliikkeelle eli sen pitäisi oikoa myös itseään siinä. Monesti vaan aloittelijalla ei pokka pidä ja sitä tuppaa häiritsemään radiolla vaikka pitäis antaa sen mennä. Häiritessä se häiriintyy ja lähtee vetelemään omiaan johonkin.

Lisäys:
Tuo orientaation menetys tulee juuri siitä ettei luota että kopteri on siinä asennossa kun sen on sinne lentänyt. Jos lentää kaarrosta, kyllä se sieltä tulee halutussa asennossa takasin kun sen osaa ja luottaa. Aloittelijan virhe on yleensä että mennään hämmentämään tikuilla ja liikkeet on aivan liian rajuja tai sitten aivan liian pieniä. Yleensä taivaslentovaiheeseen päässeellä liian rajuja. Jos eika korjaus menee väärään suuntaan, se törähtää peltoon heti. Oikea ratkaisu on odotella tekemättä mitään ja ottaa orientaatio taas haltuun. Jos se ei ole menossa maata kohti vaudilla, se ei ala sinne mennä itsekseen vaan se ajetaan maahan. Aikaa on niin kauan kun se ei ole menossa maata kohti.
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu, 2014, 21:23:46 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #9 : 08 Heinäkuu, 2014, 22:30:16 »
Oma kokemukseni (ilman FBL-apuja) on se, että taivaslento on sitä helppoa kauraa. kopterin ja lennokin erot ovat tuossa pienimmillään. Mutta tuo asennon kadottaminen on toki mahdollista, etenkin jos on hermostunut eikä oikein usko itseensä (lue: ropellihattu aina). Taivaslennossa kopteri on yleensä niin vakaa että se ei juuri reitiltä poikkea muutoin kuin toki tuulen voimasta.

Taivaslennon opettelussa pätevät mielestäni samat säännöt kuin leijuttelussakin. Pikku hiljaa skaalaa laajentaen. Ensin vaikka 30 metriä vasemmalle ja sieltä takaisin kaartaen siihen suuntaan joka on mieluisin. Itsellä toi suunta on vasemmalta nokka ulkokautta takasin päin ja oikealla toisin päin. Varmaan joillain ei ole mitään väliä, mutta mä olen sen verran vinksallaan... ;)

Mutta mä en ole mikään lennonopettaja joten tää vaan kommenttina. Kaikki sen oppii jos haluaa mutta ei se ole mikään yhden päivän juttu. Vaatii osia ja hermoja... :P
Nada

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #10 : 08 Heinäkuu, 2014, 22:42:39 »
Mulla alkoi lentäminen oikein avautuun joulukuussa kun simulaattorilla keskityin leijuttamaan paikoillaan ja trimmasin hitaasti pirottamaan. Noin kierros minuutissa ja vartti kerrallaan, alkuun siitä ei tullut yhtään mitään, mutta nyt opettelen sitä inverttinä :)
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #11 : 29 Elokuu, 2014, 06:14:06 »
Muutama sananen lentotaidon etenemisestä , ostin tossa kesällä walkeran 120 ja ajattelin että jos opettelisi tuntumaa tuolla pienellä kopulla , jos ei jaksa tuohon kentälle mennä. ( onnekkaasti tuossa vieressä Espoon liila kauppakeskuksen edessä on urheilukenttä joka on aidattu jossa ei koskaan ole ketään )  tuon pikku kopun hankinta osoittautui hyväksi , halpa torppaa ja radio tulee tutuksi devo 10
Nyt on mennyt muutama kk tuon pikku kopterinnostosta ja kuin itsetään lento itseäni päin on yht äkkiä alkanut sujumaan omalla pihalla on joku 20x20 metrinen nurtsi alue jolla ei oikein viitsi 450 koon kopulla kuin leijutella , ettei naapurin aamiais pöytään ilmesty mun kopteri . Tuolla alueella on juuri hyvä hinata tuota pikkukopua . Jännää tässä on se että 2 viikon tauon jälkeen kun otin ton 450 lentoon niin huomasin kuinka älyttömästi helpompaa oli lentämisestä tullut , reaktiot oli nopeat ja kahdeksikko ja ympyrät sujui jo suht hyvin , eli mulle ainakin tuo varmuus kasvoi aivan hirveesti kun tolla pienellä on lennelty tossa pihalla 4-5 akkua illassa muutaman kk .
Nyt tarttis varmaan päästä tuohon 3d puuhailin pariin , kynnys on vaan ihan pimeen iso , eikä hajuakaan kuinka moiset temput tehdään , eli kuinkas tuo kopu käännetään katolleen . En ole Anttia juurikaan päässyt häiritsemään ! On kopterit pysyneet kasassa jo pari kuukautta. Eli jos muutaman vinkin saisi jostain aloittelijalle sopivasta trikistä ni pääsisi taas werticaliin ostelemaan :)

Ps onko tässä Espoossa muita harrastajia jos eksyttäisiin samaan aikaan tuohon kentälle tai finnoon tien pelloille ( ihan luvan kanssa)
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #12 : 29 Elokuu, 2014, 07:00:19 »
Onhan meitä paljonkin Espoossa lennättäjiä.
Itse olen Latokaskesta.
Meillä,on Ämmässuonkenttä missä,on hyvät
lennätys alueet,sinne anomaan lennätyskorttia
ja eikun mukaan.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #13 : 29 Elokuu, 2014, 07:01:39 »
Nyt tarttis varmaan päästä tuohon 3d puuhailin pariin , kynnys on vaan ihan pimeen iso , eikä hajuakaan kuinka moiset temput tehdään , eli kuinkas tuo kopu käännetään katolleen . En ole Anttia juurikaan päässyt häiritsemään ! On kopterit pysyneet kasassa jo pari kuukautta. Eli jos muutaman vinkin saisi jostain aloittelijalle sopivasta trikistä ni pääsisi taas werticaliin ostelemaan :)

Hanki simulaattori. Sanoisin että ilman simulaattoria 3d lennon opettelu ei järkevästi onnistu. Tai sitten pitää löytyä poikkeuksellista luonnonlahjakkuutta ja korjaussinnikkyyttä :)

3D lentoa varten sulla pitää olla ohjaimesta lapakulmakäyrä asetettuna niin, että kaasutikku keskellä lapakulmat ovat nollassa. Tikku alhaalla kulmat on negatiivisella ja tikku yhäällä kulmat positiivisella. Tämä mahdollistaa 3D lennon. Helpoimpia temppuja alussa ovat silmukat. Eli lentää vaan eteenpäin, nokkaa tasaisesti ylös ja katon kautta ympäri. Tossa ei tarvi juurikaan osata tehdä ohjausliikkeitä inverttinä. Vasenta tikkua pitää vaan liikuttaa keskikohdan alapuolelle (lapakulmat negatiiviselle) kun kopteri kääntyy selälleen.

Mutta hommaa tosiaan ihmeessä tuo simulaattori. Sen osto maksaa itsensä takaisin hyvinkin nopeasti.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #14 : 29 Elokuu, 2014, 07:22:55 »
Hanki simulaattori. Sanoisin että ilman simulaattoria 3d lennon opettelu ei järkevästi onnistu. Tai sitten pitää löytyä poikkeuksellista luonnonlahjakkuutta ja korjaussinnikkyyttä :)

3D lentoa varten sulla pitää olla ohjaimesta lapakulmakäyrä asetettuna niin, että kaasutikku keskellä lapakulmat ovat nollassa. Tikku alhaalla kulmat on negatiivisella ja tikku yhäällä kulmat positiivisella. Tämä mahdollistaa 3D lennon. Helpoimpia temppuja alussa ovat silmukat. Eli lentää vaan eteenpäin, nokkaa tasaisesti ylös ja katon kautta ympäri. Tossa ei tarvi juurikaan osata tehdä ohjausliikkeitä inverttinä. Vasenta tikkua pitää vaan liikuttaa keskikohdan alapuolelle (lapakulmat negatiiviselle) kun kopteri kääntyy selälleen.

Mutta hommaa tosiaan ihmeessä tuo simulaattori. Sen osto maksaa itsensä takaisin hyvinkin nopeasti.

+1

Kuten Iron_man sanoi niin osta se simulaattori aluksi :) Sillä on hyvä hakea rajoja ja opetella temppuja :)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #15 : 29 Elokuu, 2014, 07:27:42 »
Jopa siinä, että oppii antamaan kulmia oikeaan suuntaan selällään ollessa meni ainakin ihtellä oma aikansa ja oikealla kopterilla se olisi maksanut jonkin verta. :-D
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Nyksy

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #16 : 29 Elokuu, 2014, 18:24:37 »
Vaan onkohan noissa Hayabusan Walkeroissa 6-axis gyrot? Se kun tuppaa tekemään 3D-lennosta aika epäintuitiivista kun kopteri pyrkii jatkuvasti suoristamaan itseään. Simulaattorillakin on tällöin hankala harjoitella, kun nuo 6-axis vehkeet on sen verta erilaisia eikä niitä taida olla mallinnettu kovinkaan moneen simuun.
ladybird, genius cp, v120d02s, v450d01
devo7

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #17 : 30 Elokuu, 2014, 06:20:12 »
Juu nuppi säädetty tuohon 3 d setuppiin ja käsittääkseni soveltuu hyvin tuohon 3 d touhuun walkera V120DO2S ja V450D03
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #18 : 30 Elokuu, 2014, 06:26:44 »
Tuon iron manin ohjeen mukaisen silmukan kokeilu oli super hauskaa , ja sehän sujui :) vähintäänkin mielenkiintoisesti , ja miljoonaan tonttiin , mutta ajatus tuosta selvisi yrityksellä 7 joka onnistui  ainakin jotenkin l ja tuosta selvittiin vain perän rattatien vaihdolla :)
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentäminen kopterilla
« Vastaus #19 : 30 Elokuu, 2014, 08:07:48 »
Nonii, siitä se lähtee :)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3161 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2009, 21:45:42
kirjoittanut kaardian
nurinpäin lentäminen?

Aloittaja potkuri kalle Lentotaito

6 Vastauksia
4781 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2009, 10:41:21
kirjoittanut Leskentekijä
2 Vastauksia
4153 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2009, 00:39:34
kirjoittanut Sammy
6 Vastauksia
5095 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2013, 22:24:08
kirjoittanut jekuusi
20 Vastauksia
9004 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Elokuu, 2015, 10:19:07
kirjoittanut Koippa