Mulle tuotti ongelmia se purkin nappi ja mitä milloinkin siitä seuraa. Osasin toki nappia painaa
Paina pitkään, paina lyhyesti, valo sitä ja useampi valo tätä. Ja joku dir?
DIR on ikäänkuin swashplaten säätötila. Säätötilan ollessa päällä gyro ei ole siis toiminnassa ja täten on helpompi laittaa swashplate suoraksi, katsoa lapakulmat yms. Dir-moodiin pääsee pitämällä purkin SET-nappia pohjassa samaan aikaan kun kytkee virrat päälle. Tässä helpottaa joskus toinen käsipari
Nappia siis pidetään pohjassa muutama sekunti, päästä napista heti kun huomaat ensimmäisten ledien syttyvän.
Nyt kun Dir-moodi on päällä, niin täytyy asettaa/varmistua että keskitikulla on nollakulmat ja swash on suorassa. Myös servoarmit pitäisi olla siis lähellä 90 astetta servon runkoon nähden (riippuu tietysti kopusta). Itse olen usein naksutellut tässä kohtaa subtrimmistä swashin suoraan ja keskelle nollat. Pitäisi tosin olla jo aika lähellä mikäli linkit on oikean mittaiset. Jos ei saa pienillä subtrim korjauksilla suoraan, niin kannattanee tarkistaa linkkien pituudet uudestaan.
Esim. Alignin DFC-nupeissa suositellaan usein +-12 astetta collectivekulmia. Swash AFR (mikäs se olikaan spektrumilla?) kohdasta nostetaan tai lasketaan pitchin arvoa siten, että tikku ylhäällä on tuo +12 ja alhaalla -12. Vastaavasti Align suosittelee 8 astetta cyclic-kulmia, joten vasen tikku keskellä, lavat kopun suuntaisesti laita oikea tikku vasempaan tai oikeaan äärilaitaan ja tarkasta mittarista lukemat. Nosta tai laske Swash afr valikosta AIL arvoa kunnes mittari näyttää tuon halutun 8 astetta. Mutta nämä kulmat ovat siis lähinnä suosituksia. Jokaiselle nupille löytyy varmasti omat suosituksensa. Esim. Align FL-nupissa muistaakseni molemmat, collective ja cyclic 12 astetta.
Nyt jos kulmat ovat siis halutut, swash ja servoarmit suorassa, swash liikkuu tikuista oikeaan suuntaan ja vasen tikku on keskellä, niin paina SET-nappia. Nyt purkki haluaa tietää Elevatorsuunnan liikealueen. Työnnä oikea tikku ylös ja pidä siellä muutama sekunti. Purkin vihreä valo pitäisi vilkkua. Päästä tikku keskelle ja paina taas SET-nappia.
Nyt purkki kysyy Elevatorin korjaus-suunnan. Ota kopteri käteen ja kallistele sitä eteen- ja taaksepäin. Kun kallistat kopteria eteenpäin, swashplaten pitäisi kallistua taaksepäin. Ja vastaava tietysti toiseen suuntaan. Jos swash kallisteleekin samaan suuntaan kuin kopteri kallistuu, niin suunta on väärä ja pitää muuttaa. Suunnan saa muutettua liikuttelemalla oikeaa tikkua ylös tai alas. Suunnan muuttuessa myös E.rev valon pitäisi vaihtaa väriä joko vihreäksi tai punaiseksi. Kun korjaus-suunta on oikea, paina SET-nappia uudelleen.
Nyt purkille pitää opettaa Aileron suunnan liikealueet. Joten tällä kertaa oikea tikku oikeaan tai vasempaan laitaan hetkeksi kunnes valo vilkkuu. Paina SET-nappia ja kuten edellä aseta Aileron suunnan korjaus-suunta. Tarkista ja vaihda tarvittaessa siirtämällä oikeaa tikkua oikealle tai vasemmalle. Kun ok, paina SET-nappia ja swashplaten setuppi on valmis
Itse tykkään silti jokaisella lennätyskerralla tarkistaa korjaus-suunnat kun kannan kopteria kentälle.
E: Lisäystä