Kirjoittaja Aihe: Ilmakuvausasiakkaiden odotukset, vaatimukset ja asenteet  (Luettu 5929 kertaa)

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Ilmakuvausasiakkaiden odotukset, vaatimukset ja asenteet
« : 29 Heinäkuu, 2014, 18:42:20 »
Varsinkin viimeisen vuoden aikana tuotantoyhtiöt esittävät vaativampia koreografisia kuvioita, kuvamatsku pitää olla vauhdikkaampaa, läheltä kohdetta kuvattua, lähellä ihmisjoukkoja, liikenneväylien päältä tai ihan vierestä jne sekä tietysti kaupunkimiljöössä tai ihan välittömässä läheisyydessä  :-[

Tässä on tosi hyvät mahikset suututtaa tilaajia jos ei hanskaa kommunikaatiokykyjä kun yrittää kertoa että suotavaa olisi että asiat tehdään turvallisesti.

On tullut palautetta että asiakkaan mielestä ei ole mukavaa käydä keskustelua kuvauksista kun "koko ajan" torpataan kaikenlaisilla rajoituksilla tai viitataan erilaisiin "määräyksiin". Eräs heitti että hänen kaveri omistaa Phantomin ja on sanonut että on tosi helppo lentää jopa ilman aikaisempia kokemuksia - en tiedä oliko tämä yritys painostaa meitä mutta jos jostain löytyy joku Phantomhörhö joka suostuu mihin tahansa niin olkoon niin sitten. Tosin emme suoraan kilpaile GoPron kanssa sillä meidän kamerat ovat isompia.

Tämä "ongelma" on noussut pinnalle YouTube videoiden myötä missä lennellään vähän miten sattuu, tavallista on ollut että asiakaskäyntien aikana meille näytetään näitä videoita ja sanotaan että "tämänsuuntaista mekin haluamme".

Me emme ole tänä vuonna tehty "riskialttiita" kuvauksia, mutta asiakaskunta alkaa olla levoton tässä asiassa ... millaisia kokemuksia teillä muilla on?

JCA

  • Vieras
Vs: Ilmakuvausasiakkaiden odotukset, vaatimukset ja asenteet
« Vastaus #1 : 29 Heinäkuu, 2014, 19:24:40 »
Luulen että tässä kohtaa jokainen yrittäjä tekee sen oman linjauksensa että miten etenee.

Kaiken hyväksyminen tietää aina riski lentoja, mutta tokihan asiakkaat tykkää, niin pitkään kun mitään ei satu.

"Teemme mitä vain ja halvalla" -yrittäjät syöksee koko alan syöksykierteeseen. Lopulta homma on samaa kuin vaikka ammattikuskeilla. Älyttömästi direktiivi koulutuksia ja hinnat(palkat) tallottu pohjalukemiin. Homma ei ole enää kannattavaa kun riittävän koulutuksen saamiseksi joudut maksamaan PPL lupakirjan verran rahaa. :D

Ja ne hinnathan saa aina alas, mutta hintojen korotus taas on vuosien, vuosien projekti.

Vähän tällain laajemmin koitan asiaa ajatella, pitkällä juoksulla tapahtuvia asioita.

Minulta kaikki kunnioitus niitä ilmakuvaus putiikkeja kohtaan, jotka kieltäytyvät asiakkaan älyttömistä ideoista jotka saattavat vaarantaa oman tiimin tai sivullisten hengen/omaisuuden, silläkin riskillä että asiakas sanoo morjens ja soittaa sille naapurin Phantom Petterille. Toki, onko parempi että Petteri "viikko sitte sain tän kuadin" lentää sen vaarallisen idean, vai mahdollisesti enempi kokenut ammattilainen.
Jotain kautta se asiakas haluamansa saa, jollain laadulla.

Mitenkään en kritisoi Phantomia, se on nyt vaan oiva esimerkki minkä jokainen käsittää. Phantom omistajat älkää siis ottako herneitä nenuun. :)

Asiat vaan täytyy kyetä selittämään asiakkaalle niin, että tämä ymmärtää vaarat ja ehdottaa vaihtoehtoista tapaa, joka saattaisi olla jopa näyttävämpikin. Ei riitä että on pilotti, pitää olla kuvaaja, leikkaaja, ohjaaja ja kaikkea muutakin. Ideoida niitä lentoja ja kuvakulmia eikä mennä vain sillä linjauksella että haluut tollasen ok. Asiakas ei yleensä itse tiedä mitä haluaa, myyntihommien perustietoutta :D Asiakkaalle kerrotaan mitä hän haluaa..

Ammattimainen ilmakuvaaja osaa tehdä asiakkaalle ehdotuksen vaihtoehtoisesta / turvallisemmasta tavasta. Toki aina tähän ei vaan yksinkertaisesti pysty ja on kieltäydyttävä.

Muistaa vain, että asiakkaalle ei ikinä saisi sanoa ei, vaan pitää saada myytyä sille ajatus jostain paremmasta.

Oikeasti hyvän ilmakuvaajan työ lienee siis varsin haasteellista.

Itselläni ei ole siitä kokemusta.
Mutta pääpointtina, että se ei ole vain akku kiinni ja GoPro taivaalle toimintaa. Ainakaan sitten kun asiakkaat on oikeita asiakkaita, eikä siskon kaiman veljen faijan kesämökin kuvaus kalja palkalla.

Minun mielestä jokainen joka suostuu sivullisia vaarantavaan kuvaustoimintaan on vastuuton ja kuseksii oman toimintansa ja koko alan murokippoon.

Tällänen aivopieru tälläkertaa.
Mistään mitään tiiä, mutta tämmösiä ajatuksia heräs. :)

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausasiakkaiden odotukset, vaatimukset ja asenteet
« Vastaus #2 : 29 Heinäkuu, 2014, 19:41:31 »
Ammattimainen ilmakuvaaja osaa tehdä asiakkaalle ehdotuksen vaihtoehtoisesta / turvallisemmasta tavasta. Toki aina tähän ei vaan yksinkertaisesti pysty ja on kieltäydyttävä.

Tämä on ihan hyvä kommentti. Meidän tapauksessa tilaajina on videokuvauksen ammattilaisia jotka ovat valmiiksi täynnä valmiita päätöksiä mitä pitäisi kuvata ja mistä päin. On tavallista että tiedämme vasta on-location mitä pitäsi kuvata ja nyt heti. Tosin poikkeuksiakin on, mutta turhan usein on näin.

Olen kanssasi samaa mieltä että taito hahmottaa tilaa ja kyky löytää vaihtoehtoja pitää kehittää. Huonoin kommunikaatiotapa on käsitellä näitä ajatuksia sähköpostitse.


Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Ilmakuvausasiakkaiden odotukset, vaatimukset ja asenteet
« Vastaus #3 : 29 Heinäkuu, 2014, 20:35:26 »
Asiat vaan täytyy kyetä selittämään asiakkaalle niin, että tämä ymmärtää vaarat ja ehdottaa vaihtoehtoista tapaa, joka saattaisi olla jopa näyttävämpikin. Ei riitä että on pilotti, pitää olla kuvaaja, leikkaaja, ohjaaja ja kaikkea muutakin. Ideoida niitä lentoja ja kuvakulmia eikä mennä vain sillä linjauksella että haluut tollasen ok. Asiakas ei yleensä itse tiedä mitä haluaa, myyntihommien perustietoutta :D Asiakkaalle kerrotaan mitä hän haluaa..

Ne on niitä konsultointitaitoja. Ammattimaisuus tekee vaikutuksen asiakkaaseen, ja osa sitä voisi olla että kerrotaan etukäteen että näitä kuvausjuttuja vähän suunnitellaan etukäteen (turvallisuus ja muut asiat). Ts. on joku tuotekuvaus jonka asiakas saa vaikka puljun web-sivulta, sähköpostissa, tai miksei ihan suullisestikin muutaman lauseen selostuksen mistä hommassa on kyse. Jotenkin senkin voi tuoda esille asiakkaalle että turvallisuus on riski myös asiakkaalle.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Ilmakuvausasiakkaiden odotukset, vaatimukset ja asenteet
« Vastaus #4 : 29 Heinäkuu, 2014, 23:01:00 »
Tämä on ihan hyvä kommentti. Meidän tapauksessa tilaajina on videokuvauksen ammattilaisia jotka ovat valmiiksi täynnä valmiita päätöksiä mitä pitäisi kuvata ja mistä päin. On tavallista että tiedämme vasta on-location mitä pitäsi kuvata ja nyt heti. Tosin poikkeuksiakin on, mutta turhan usein on näin.

Olen kanssasi samaa mieltä että taito hahmottaa tilaa ja kyky löytää vaihtoehtoja pitää kehittää. Huonoin kommunikaatiotapa on käsitellä näitä ajatuksia sähköpostitse.

Kyllä oikeat ammattilaiset ymmärtävät ennakkosuunnittelun tärkeyden kun vaan selittää sen etukäteen. Yhdessä lentokuvat suunnittelemalla saa sitten turvallisesti homman tehtyä ja voi vaikka saada kopterin potentiaalin paremmin käytettyä. Eihän sitä jibbiäkään ihan minne vain pystytetä ilman että joku osaava arvioi tuennan tarpeet.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ilmakuvausasiakkaiden odotukset, vaatimukset ja asenteet
« Vastaus #5 : 29 Heinäkuu, 2014, 23:37:13 »
Jos lentäjänä huomaat selvän riskin joka vaarantaa muutakin kuin kalustoa niin kannattaa ystävälisesti kieltäytyä ja suunitella jotain muuta.
Riskin tiedostaminen jo itsestään on ammatitaitoa jota kannattaa kunnioittaa.
Kalusto riskejä voi ottaa jos rahkeet riittää mutta muita ei saa vaarantaa.

Itselläni on tietty tapa toimia kuvauspaikalla ja en poikkea siitä edes asiakkaan pyynöstä.

Ohjaajat ehdottavat varmasti kaikkea "siistejä ja eepisiä" kopu ajoja mutta kannattaa kuitenkin pysyä lujana jos riski on liian iso.

 

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ilmakuvausasiakkaiden odotukset, vaatimukset ja asenteet
« Vastaus #6 : 29 Heinäkuu, 2014, 23:40:09 »
Jäitä hattuun ja rauhallista harkintaa. Me itse asiassa käytämme nykyään kopteria huomattavasti vähemmän ja muita kuvaustapoja enemmän kuin vaikka vuosi sitten...
Ei pidä suostua turhaan ja riskialttiiseen sirkuslennätykseen sillä verukkeella, että sitten joku toinen sen kuitenkin tekee. Hyvä säie!
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Creature

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausasiakkaiden odotukset, vaatimukset ja asenteet
« Vastaus #7 : 02 Elokuu, 2014, 13:26:58 »
Varmaan yksi parhaista tavoista on jättää ADHD-materiaalin vaatijat oman onnensa nojaan. Varmasti iso osa tuotannosta keskittyy aivan rauhalliseen kuvaukseen, jossa nämä kopterit tuovat parhaimmillaan helpotusta ja säästöä näytellen vain teknistä sivuosaa. Uutuusarvolle itsessään ei siis anneta pisteitä. On tuskin kovin erinomaisesti arvattu jos väittää tätä ihan luonnollisen kehityksen suunnaksi muutenkin. Hype haihtuu ja tavat vakiintuu. Häiriköillä on oma hiekkalaatikkonsa ja sen mukaiset seuraukset. Epäkohtiin puuttuminen tämän luonteisissa asioissa on suuren vapauden vallitessa erittäin hankalaa. Kantapääopisto kouluttaa. Ikävää sinänsä.

Voisihan sitä jo nyt koittaa ohjata asiakasta ammattimaisin ottein, että ei se ADHD-kuvamateriaali pidä olla itse tarkoitus ja, ettei kaikki edes arvosta sellaista.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
5453 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2009, 21:53:20
kirjoittanut Timo Huhtamäki
1 Vastauksia
2795 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2021, 19:00:32
kirjoittanut TeroS