Kirjoittaja Aihe: Phantomin akun rakenne  (Luettu 5304 kertaa)

Poissa S-T-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Phantomin akun rakenne
« : 01 Elokuu, 2014, 00:03:37 »
Onko kukaan kurkistanut Phantomin koteloidun akun sisään? Kiinnostaisi että miten tuo lipo-akku sinne oikein on koteloitu? Laturissa ei ilmeisesti ole kuin + ja - napa, miten akku sitten balansoidaan? Itse en ole Phantomin käyttäjä, vaan tulin juuri hankkineeksi Dji Ronin - gimbaalin jonka akut näyttävät aivan samoilta kuin Phantomin akut. Ainoat erot lienevät siinä että väri on musta ja kennoja on kolmen sijasta neljä..
Ei viitsisi ostaa kalliita alkuperäisakkuja mikäli normaalit lipot saisi jotenkin kytkettyä tuohon.

Eli ymmärrän että kun akku tökätään paikoilleen niin kahdesta isommasta nastasta lähtee sähköt eteenpäin, mutta mikä virka on kahdella pienellä nastalla jotka kytkeytyvät kun akku asetetaan paikoilleen?

Vaikeaa selittää ilman kuvia.. :)

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantomin akun rakenne
« Vastaus #1 : 14 Lokakuu, 2014, 22:53:46 »
En ole purkanut akkua..mutta olisikohan ne pienet kontaktit akun elektoniikan ja p2 elektroniikan välisessä käytössä? Orginaali akun tunnistus jne.. Olen kyllä sen tiedon lukenut jossain ulkomaisella foorumilla mut..ei nyt muista :/

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantomin akun rakenne
« Vastaus #2 : 15 Lokakuu, 2014, 00:21:25 »
Phantomin "äly"-akussa on käsittääksäni sisäänrakennettu lipolatauspiiri, joka hoitanee myös kennojen tasaamisen. Akun lataaminen ei vaadi lipolaturia, vaan tasainen 12 v jännitesyöttö sopivalla virralla riittää. Lisäksi sisällä on ylilataus- ja alijännitesuojat kuin perus läppäriakuissakin.

Perinteisen akun käyttäminen vaatisi varmaan aika rankkaa modaamista: Kotelon purku ja elektroniikka irti kennoista. Sitten piirilevyyn juotellen sopivat liittimet mihin saa kytkettyä irtoakun. Ei mitään hajua, onko näitä maailmalla tehty, tod.näk.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantomin akun rakenne
« Vastaus #4 : 15 Lokakuu, 2014, 10:57:41 »
http://www.phantompilots.com/viewtopic.php?t=27538
Tuolla kun ihmetellään 6-kennoista ratkaisua, niin eiköhän syy siihen ole akun fyysiset mitat. Tarpeeksi paksuja yksittäisiä kennoja ei taida valmistajilta löytyä. Ratkaisu ei ole mitenkään eksoottinen, vaan vastaavaa rakennetta käytetään esim. ihan merkkivalmistajien saddlepack-mallisissa akuissa. Jos kotelon on kovin paksu suhteessa sarjassa olevien kennojen määrään, täytyy kennoja laittaa useampi päällekäin rinnan kytkettynä.

Normiakkuajen käyttäminen voisi onnistua, kun kytkee piirylevyn jotenkin kiinteästi kopteriin ja vaihtaa kennojen tilalle johdot ja akkuliittimet.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa lordjw

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Phantomin akun rakenne
« Vastaus #5 : 17 Lokakuu, 2014, 10:40:34 »
No eihän tuolla itse 6-kennoisuutta ihmetellä, vaan sitä että kaksi kennoa on kytketty aina rinnan. Tällöin laturi ei välttämättä havaitse yhden parin huonoa kennoa ja yksi huono kenno kuudesta voi tietenkin aiheuttaa ongelmia.

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantomin akun rakenne
« Vastaus #6 : 17 Lokakuu, 2014, 11:09:46 »
No eihän tuolla itse 6-kennoisuutta ihmetellä, vaan sitä että kaksi kennoa on kytketty aina rinnan. Tällöin laturi ei välttämättä havaitse yhden parin huonoa kennoa ja yksi huono kenno kuudesta voi tietenkin aiheuttaa ongelmia.

Niinpä, mutta mites teet 3s-akun kuudella kennolla kytkemättä kennoja rinnan? Jutussa ei ymmärretä, että akun fyysiset ja tarvittu 12 v jännite asettaa rajat, joihin akun rakenne suunniteltava. Ja tästä heikkoudesta huolimatta akkuja ladataan muutenkin paljon rinnan, vaikka olisivat erillisiä pakkoja.

Toki dji voisi tehdä 6s-phamtomin, suunnitella akkukotelot eri lailla tai käyttää kalliimpia kennoja, mutta se lienee toinen tarina...
« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2014, 11:16:34 kirjoittanut mop »
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantomin akun rakenne
« Vastaus #7 : 17 Lokakuu, 2014, 12:24:04 »


Kätevä sivu mistä voi tarkistaa kytkentäkaavion http://www.scriptasylum.com/rc_speed/lipo.html

PS: Pitäs opetella lukemaan teksti, kyse oli siis kennojen rinnan kytkemättä jättämisestä ;)
« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2014, 12:31:21 kirjoittanut Petsku »

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantomin akun rakenne
« Vastaus #8 : 15 Helmikuu, 2015, 08:59:22 »
Tuossa akku purettuna.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2663 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Kesäkuu, 2009, 17:53:00
kirjoittanut juza
9 Vastauksia
4675 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2009, 20:29:02
kirjoittanut Vispilä
1 Vastauksia
3631 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2014, 19:59:39
kirjoittanut Tonppa72
6 Vastauksia
4217 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Joulukuu, 2014, 09:49:26
kirjoittanut Tuomas P.
30 Vastauksia
18122 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2015, 08:27:16
kirjoittanut mikek