Tere, testailin pitkästä aikaa Novaa ja täytyy sanoa et melkonen woblaaja oli. Talvella laitoin vahingossa 3.2.jotain sisään (oikeesti vahingossa kun se päivitys oli hämärä ja se vaan lähti). Muistaakseni vakio-ohjaimella lento oli ihan normia vielä, sitten vaihdettiin kaverin kanssa Frsky X8R (gimbaalin ohjauksen rauhoittamiseksi -> nyt on tosi hyvä). Nyt tosiaan pistin tulille ja melko rauhatonta oli meno. Kalibrointi ei enää toimi ohjeen mukaan, kalibroin ohjelmalla kylki kerrallaan jne. -> ei vaikutusta. Onko kellään vielä käyny vastaavaa kämmiä ja päivittäny softaa? Saako jostai alkuperäisen jotta kenttäkalibrointi onnistuis?
Niin joo, toinen muutos oli et heitettiin GPS pulikka "ylä tötteröön) yhdessä kompassin kanssa, virhe?
Päivityksestä ei sinänsä pitäisi olla haittaa. Eikä takaisin vanhaan siirtyminen tässä tilanteessa auta.
Nimittäin koko setup pitää käydä läpi aina päivityksen jälkeen (
http://copter.ardupilot.com/wiki/initial-setup/).
Kiihtyvyysanturi kannattaa kalibroida pöydän päällä ja mielellään vielä vatupassin kanssa varmistaen vaakasuorat ja pystysuorat asennot. Siten tulee hyvä pito Stabilize moodiin, ei vetele mihinkään suuntaan.
Kalibroinnilla tarkoittanet kuitenkin kompassin kalibrointia? Siinä on CX-20:n alkuperäisen kompassin kanssa muistaakseni valittava asennoksi 180 inverted, jotta se lähtisi toimimaan edes oikeisiin suuntiin. Tämän saa tarkastettua kun laite on kiinni Mission Plannerissa ja sieltä flight data näytöstä katsoen että kompassi näyttää karkeasti oikeita ilmansuuntia ja pyörii oikeisiin suuntiin kun kopteria kääntelee.
Kalibrointipyöritykset CX-20:n fc:n ja kompassin kanssa on omassakin laitteessa olleet välillä tuskaisia, dataa kyllä kertyy tuhansia pisteitä mutta valmis -kuittausta ei ole tahtonut tulla. Se ei sinänsä ole haitannut, kunhan perusasentomääritys on oikein. Pitää vain hyväksyä "save anyway" -varoitus.
(Tähän voi liittyä kyllä jotain ongelmia CX:n kontrollerin / kompassin suhteen, itseltä hävisi kaikki kiukuttelut kun vaihdoin tilalle "aidon" APM -kontrollerin ja vähän tehokkaamman GPS&kompassimodulin.)
GPS samassa tötterössä kompassin kanssa ei pitäisi sinänsä aiheuttaa ongelmia. Kompassille se tötterö on oikeasti aika hyvä paikka. Kompass_mot -kalibrointi ei näytä mitään pahoja lukemia, ja tötterö on riittävän kaukana moottoreista ja muista häiriölähteistä. GPS:n keramiikka-antenni pitää toki olla taivasta kohti jotta se näkee satelliitit.
Mitä tarkoitat wobblauksella? Jos laite on epävakaa ihan perus stabilize-moodissa, niin sitten PID-asetukset on pielessä. Yleensä vakioasetukset kyllä toimivat aika hyvin lähtökohtana.
Jos kopteri taas on levoton Loiterissa (tai muissa automaattitiloissa), niin silloin on kompassin ja GPS:n kanssa ongelma. GPSn pitäisi tietää sijainti ja kompassin pitäisi tietää suunta. Kun laite korjaa sijaintiansa niin se lähtee kompassin mukaan määrittämäänsä suuntaan. Jos suunta on väärä niin GPS antaa taas uuden sijainnin perusteella korjauskäskyn jne. Siitä sitten syntyy "fishboiling" efekti jossa kopteri karkaa kokonaan hallusta pahimmassa tapauksessa. Näistä tulee sitten niitä "DJI karkasi Kiinaan" otsikoita. Eli jotenkin onnistunut kompassin kalibrointi on joka tapauksessa saatava tehtyä ennen automaattitilojen käyttöä.
Nämä voi kaikki ennakoida Mission Plannerista käsin, sinne tulee varoituksia, Bad GPS-health yms. jos esim. kytkennöissä on vikaa.