Kirjoittaja Aihe: CX-20 Cheerson Quanum Nova  (Luettu 172268 kertaa)

Poissa surfjake

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #50 : 30 Huhtikuu, 2015, 14:31:34 »
Sain eilen Quanum novan Hobbykingistä.
Nyt kun lueskellut tätä ketjua, niin tuntuu kuin kopun käytttöön otto olis aikamoista tiedettä :D
Pitäis kalibroida kompassi ja bindata ja kaikkee ihmeellistä. Mukana tuli vaan lyhyt paperi ohje ja kun sekin on Lontoota, niin ei tunnu kovin yksinkertaiselta.
Missähän olis hyvät ohjeet, mitä nyt pitää tehdä ennen kuin lähtee neitsyt lennolle???
Olis kiva kuitenkin aloittaa varman päälle, ettei samantien laite lennä taivaan tuuliin tavoittamattomiin ;)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #51 : 30 Huhtikuu, 2015, 15:15:54 »
Tästä harrastuksesta ei tule mitään jos lontoo ei taivu. Katso tubesta cx-20 calibrate hakusanalla.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #52 : 30 Huhtikuu, 2015, 19:14:17 »
Hyvä se olisi aukaista kun kuljetuksessa monella on lentoäly irronnut sinne sisälle. Kaksipuoleisella teipillä painelee takaisin jos näin on käynyt.

Propelit pois, akku paikalleen, USB-johdolla tietokoneeseen kiinni (usb jatkojohto suositeltava). Käynnistä Mission Planner ohjelma tietokoneella.

Älä päivitä firmwarea vaan ajelet kalibroinnin kompassille ja ohjaimelle. Sitten piuhat irti, pihalle, propelit paikalleen, varmista että propelit on oikeissa paikoissa (vasen ylä ja sen vastakkainen myötäpäivään ylhäältä katsoessa ja muut toisinpäin). Propelliruuveja ei tarvi kiristää hampaat irvessä, kunhan noin suurinpiirtein pysyy kiinni. Ne kiristyy lentäessä itsestään (periaatteessa).

Manual modessa on autolevel päällä eli ei tarvi tuulettomassa tilassa kuin kaasua harjoitella antamaan.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa surfjake

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #53 : 30 Huhtikuu, 2015, 20:03:14 »
Kiitoksia teille ohjeista!
Youtubessa oli ihan ok ohje tohon kompassin kalibrointiin. Onneks sentään vähän luonnistuu Lontoo että ymmärsi helpot ohjeet siellä.
SIB77 toi jäi ihmetyttämään mitä tarkoittaa manual modessa auto level päällä?? Jaksaisitko aloittelijaa opastaa :D

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #54 : 30 Huhtikuu, 2015, 20:06:30 »
Oikeanpuoleisen ohjainsauvan kun jättää keskelle niin kopteri oikaisee itsensä vaakatasoon.

Nousussa voi hitaasti lisätä tehoja ja jos alkaa kallistumaan esim. eteenpäin niin pikkuisen korjaa ohjainsauvasta taaksepäin että lähtee maasta suoraan ylös.

Kun on harjoitellut tarpeeksi niin tuon saakin pompattua ilmaan (turvallisin tapa nousta ilmaan), eli heti hanaa puoli sekuntia ja sitten leijuttaa sopivalla korkeudella.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa surfjake

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #55 : 30 Huhtikuu, 2015, 20:45:42 »
Okei kiitos SIB. Hyvää tietoa tämäkin.  :D

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #56 : 01 Toukokuu, 2015, 04:43:28 »
Mites muuten, kompassia ei kannattane sisällä kalibroida vaan ulkona mahdollisimman kaukana rautaesineistä, sähköjohdoista jne? Ainakin oman kokemuksen mukaan kompassit näyttävät talon sisällä mitä sattuu kun on senverran magneettikenttiä.

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #57 : 01 Toukokuu, 2015, 10:47:15 »
Riippuu kämpästä. Mission Plannerilla kun katsoo karttaa niin siinä on viiva joka osoittaa kompassin antamaan suuntaan. Jos se pysyy rauhallisesti paikallaan eikä pompi sinne tänne niin sisälläkin voi kalibroida. Ainahan se tietty olisi lennätyspaikalla paras kalibroida.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa surfjake

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #58 : 08 Toukokuu, 2015, 09:08:18 »

Nyt pari kertaa käynyt lennättämässä Novaa ja hyvin tuntuu lentävän. Upee fiilis kyllä näin aloittelijalle, kun en mitään kopteria koskaan ole ennen lentänyt :D

Yksi asia ihmetyttää... ohjain alkaa piipittää heti take offin jälkeen ja piipittää koko lennon ajan. Ohjaimen low bat valo ei vilku ja patterit kyllä täyteen ladatut.
Onko pro miehillä vinkkejä ongelmaan???

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #59 : 08 Toukokuu, 2015, 19:26:09 »
Piipitys kertoo kaasun olevan puolessa välissä. Eli ilmoittaa että on turvallista vaihtaa lentomoodia. Sen on tarkoituskin piipittää.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa surfjake

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #60 : 09 Toukokuu, 2015, 00:06:41 »
Hahah okei. Kiitti taas paljon SIB  :D

Poissa surfjake

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #61 : 19 Toukokuu, 2015, 11:29:16 »
SIB onko noi sun viimeiset videot kuvattu Goprolla ja 2 vai 3 akselisella gimbaalilla?? Onko GP se uusin versio?
Onkohan vaikeeta saada kuvaa vielä paremmaksi mitä noissa videoissa on? kuitenkin jonkun verran tärinä sekoittaa kuvaa...

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #62 : 19 Toukokuu, 2015, 23:06:18 »
Ei ole vielä gopro (4 silver) kuvaa cx-20 tullut kuvattua. Ihan halppis Walkera G-2D muovirunkoinen gimbali tuossa on ollut kiinni. Pitänee käydä filmaamassa joku testipätkä jahka kerkee.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa surfjake

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #63 : 20 Toukokuu, 2015, 09:59:05 »
Se olis kiva nähdä minkälaista kuvaa tulee ;)
Eilen kokeilin uusia Banggoodista tilaamia ropeleita ja ei suostunut lentämään eteenpäin oikeastaan ollenkaan... aika erikoinen juttu. Kaikkiin muihin suuntiin kyllä lensi oikein hienosti.

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #64 : 21 Toukokuu, 2015, 11:22:32 »
Kurkkaa mission plannerista että toimiiko ohjain kunnolla. Voihan sen samalla kalibroidakin.

Tuossa testivideo tältä aamulta. Gimbalissa vakiotatit, tuntuu tärisevän:

Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa smicce77

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #65 : 16 Kesäkuu, 2015, 20:00:58 »
Itsellekin tuli hommattua cx-20, pari lisäakkua, varapotkurit ja jalat.

Aloittelijalle sopivan hintainen ja turvallinen laturi haussa. Minkähänlainen laturi kannattaisi hommata noille akuille kyselee aloitteleva harrastaja?
Toi orkkis laturihan ei taida olla mikään hirveen nopea lataamaan akkuja.

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #66 : 16 Kesäkuu, 2015, 20:47:31 »
Alkuperäistä laturia en ole käyttänyt kertaakaan. Rcgroupissa on muutama tapaus joilla alkuperäinen pilasi akut. Älyttömän hidas se laturi on. Mulla on ainoana laturina IMAX B6AC. Voi käyttää suoraan töpselistä tai auton akusta kentällä. Halpa tuo oli eli ei kaada budjettia. Paremmat laturit vaatii erillisen tasavirtalähteen (PC poweri esim.) yms. kikkailua. En ole muita latureita käyttänyt niin en osaa muita suositella. Kopioitakin on markkinoilla eli älä osta halvinta tarjousta vaan luotettavalta myyjältä.

Laturiketjusta voi katsella lisää vinkkejä viisaammilta.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa JaniJL

  • Aloitteleva torppari
  • *
CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #67 : 18 Kesäkuu, 2015, 08:40:49 »
Tere, testailin pitkästä aikaa Novaa ja täytyy sanoa et melkonen woblaaja oli. Talvella laitoin vahingossa 3.2.jotain sisään (oikeesti vahingossa kun se päivitys oli hämärä ja se vaan lähti). Muistaakseni vakio-ohjaimella lento oli ihan normia vielä, sitten vaihdettiin kaverin kanssa Frsky X8R (gimbaalin ohjauksen rauhoittamiseksi -> nyt on tosi hyvä). Nyt tosiaan pistin tulille ja melko rauhatonta oli meno. Kalibrointi ei enää toimi ohjeen mukaan, kalibroin ohjelmalla kylki kerrallaan jne. -> ei vaikutusta. Onko kellään vielä käyny vastaavaa kämmiä ja päivittäny softaa? Saako jostai alkuperäisen jotta kenttäkalibrointi onnistuis?

Niin joo, toinen muutos oli et heitettiin GPS pulikka "ylä tötteröön) yhdessä kompassin kanssa, virhe?
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

tomppa83

  • Vieras
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #68 : 18 Kesäkuu, 2015, 10:42:16 »
Moi, onkohan mitään hippaa kun novan pistää päälle, niin sen saa kalibroinitimoodiin kyllä, eli keltainen/punainen valo vilkkumaan ja kalibroituakin. Mutta sitten kun haluaisi lennellä moottorilukko ei aukene, ohjain on mode 1 mallinen ja senhän pitäisi aueta vasemman kahva keskelle ja oikealle ääriasentoon.

Punainen vaan vilkkuu ja mitään ei tapahdu.

GPS:n vihreä valo kyllä palaa ulkona vihreänä.

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #69 : 18 Kesäkuu, 2015, 19:21:43 »
Tere, testailin pitkästä aikaa Novaa ja täytyy sanoa et melkonen woblaaja oli. Talvella laitoin vahingossa 3.2.jotain sisään (oikeesti vahingossa kun se päivitys oli hämärä ja se vaan lähti). Muistaakseni vakio-ohjaimella lento oli ihan normia vielä, sitten vaihdettiin kaverin kanssa Frsky X8R (gimbaalin ohjauksen rauhoittamiseksi -> nyt on tosi hyvä). Nyt tosiaan pistin tulille ja melko rauhatonta oli meno. Kalibrointi ei enää toimi ohjeen mukaan, kalibroin ohjelmalla kylki kerrallaan jne. -> ei vaikutusta. Onko kellään vielä käyny vastaavaa kämmiä ja päivittäny softaa? Saako jostai alkuperäisen jotta kenttäkalibrointi onnistuis?

Niin joo, toinen muutos oli et heitettiin GPS pulikka "ylä tötteröön) yhdessä kompassin kanssa, virhe?
Päivityksestä ei sinänsä pitäisi olla haittaa. Eikä takaisin vanhaan siirtyminen tässä tilanteessa auta.
Nimittäin koko setup pitää käydä läpi aina päivityksen jälkeen (http://copter.ardupilot.com/wiki/initial-setup/).
Kiihtyvyysanturi kannattaa kalibroida pöydän päällä ja mielellään vielä vatupassin kanssa varmistaen vaakasuorat ja pystysuorat asennot. Siten tulee hyvä pito Stabilize moodiin, ei vetele mihinkään suuntaan.

Kalibroinnilla tarkoittanet kuitenkin kompassin kalibrointia? Siinä on CX-20:n alkuperäisen kompassin kanssa muistaakseni valittava asennoksi 180 inverted, jotta se lähtisi toimimaan edes oikeisiin suuntiin. Tämän saa tarkastettua kun laite on kiinni Mission Plannerissa ja sieltä flight data näytöstä katsoen että kompassi näyttää karkeasti oikeita ilmansuuntia ja pyörii oikeisiin suuntiin kun kopteria kääntelee.

Kalibrointipyöritykset CX-20:n fc:n ja kompassin kanssa on omassakin laitteessa olleet välillä tuskaisia, dataa kyllä kertyy tuhansia pisteitä mutta valmis -kuittausta ei ole tahtonut tulla. Se ei sinänsä ole haitannut, kunhan perusasentomääritys on oikein. Pitää vain hyväksyä "save anyway" -varoitus.
(Tähän voi liittyä kyllä jotain ongelmia CX:n kontrollerin / kompassin suhteen, itseltä hävisi kaikki kiukuttelut kun vaihdoin tilalle "aidon" APM -kontrollerin ja vähän tehokkaamman GPS&kompassimodulin.)

GPS samassa tötterössä kompassin kanssa ei pitäisi sinänsä aiheuttaa ongelmia. Kompassille se tötterö on oikeasti aika hyvä paikka. Kompass_mot -kalibrointi ei näytä mitään pahoja lukemia, ja tötterö on riittävän kaukana moottoreista ja muista häiriölähteistä. GPS:n keramiikka-antenni pitää toki olla taivasta kohti jotta se näkee satelliitit.

Mitä tarkoitat wobblauksella? Jos laite on epävakaa ihan perus stabilize-moodissa, niin sitten PID-asetukset on pielessä. Yleensä vakioasetukset kyllä toimivat aika hyvin lähtökohtana.

Jos kopteri taas on levoton Loiterissa (tai muissa automaattitiloissa), niin silloin on kompassin ja GPS:n kanssa ongelma. GPSn pitäisi tietää sijainti ja kompassin pitäisi tietää suunta. Kun laite korjaa sijaintiansa niin se lähtee kompassin mukaan määrittämäänsä suuntaan. Jos suunta on väärä niin GPS antaa taas uuden sijainnin perusteella korjauskäskyn jne. Siitä sitten syntyy "fishboiling" efekti jossa kopteri karkaa kokonaan hallusta pahimmassa tapauksessa. Näistä tulee sitten niitä "DJI karkasi Kiinaan" otsikoita. Eli jotenkin onnistunut kompassin kalibrointi on joka tapauksessa saatava tehtyä ennen automaattitilojen käyttöä.
Nämä voi kaikki ennakoida Mission Plannerista käsin, sinne tulee varoituksia, Bad GPS-health yms. jos esim. kytkennöissä on vikaa.



HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa leijjuu2014

  • Aloitteleva torppari
  • *
CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #70 : 23 Kesäkuu, 2015, 19:37:37 »
Kertokaas viisaat ja kokeneet tälläselle vuode verrra ladybirdiä lentäneelle että kandeeko tilata tällänen cheerson cx-20 vai toisena houkuttais walkera qr x350 pro? Kummanko kanssa noi mission plannerit sun muut juttelee helpommin. Softa ja rauta ei oo ongelma itelle, mut lähinnä jos jollain on kokemuksia molemmista niin kuuntelisin kommentteja mielellään. Varsinkin SiB77 kommenttaja olis kiva kuulla. Voi pistää vaikkapa yvlläkin tarinaa.
Kauhee polte olis tilailla, mutta jos jollain haluja myydä oma cx-20 koko paketti niin nyt vois päästä eroon ennen kuin täräytän tuolta banggoodista tilatan.
Edit: Tilaukseen meni :)
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu, 2015, 22:59:40 kirjoittanut leijjuu2014 »

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #71 : 27 Kesäkuu, 2015, 22:56:16 »
Moro tuli hommattua cheerson cx-20. Heti harmaita hiuksia kun en ole ennen näitten gps ja kompassi vehkeidenkanssa pelannut. Muuten nelikopterit on tuttuja ja nelikon lennätys loistavasti hallussa (vaikka itse sanonkin) Eli sit asiaan =( Ohjain ei ota kalibroituakseen sitten millään,välillä saan moottorit unlockattua kun jotenkin ihmeen kaupalla ohjain suostuu yhteistyöhön. Kompassit kalibroitu ja jne..  kun yritän lähteä leijumaan asetukset tietenkin alussa 0 asennossa niin vähän aikaa toimii ehkä 10s sit yhtäkkiä ei tottele ohjainta ja ottaa flyaway ja crash. Olisko ohjain niin sanotusti paskana potikoista,kun ei lähellekkään aina ota kalibroituakseen vaikka kuinka oikein tekee? kopterin sisällä kaikki kunnossa boxit siististi kiinni eli ei ulkoista näkyvää vikaa. lentoboxin päällä lukee versio D eli mitä tarkoittaa?? Ja mites toi mission planner toimii että sais senkautta kateltua noi kalibroinnit? Älkää heti kivittäkö mua =( näin hienolaite on aikas uus juttu mulle. Ja anteek kirjoitus virheistä. kaikki apu olis nyt tärkeää. Kiitos jo etukäteen!  PS.Niin vielä lisäys,ohjain ei kalibroitunut ohjeenmukaisesti vaan piti pyöritellä juuri toiseen suuntaan miten ohjeessa luki niin sain välillä ohjaimen jotenkin mukaan ja unlockattua moottorit.
« Viimeksi muokattu: 27 Kesäkuu, 2015, 23:35:43 kirjoittanut eggsslayer »
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #72 : 28 Kesäkuu, 2015, 22:22:44 »
Ton ohjaimen on pakko olla paskana kun ei kalibroidu enään ollenkaan. Huoh!
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #73 : 29 Kesäkuu, 2015, 22:26:52 »
Noniin vika löytynyt eli ohjain katkoo kaasun just keskikohdassa, potikassa joku ongelma =( Vähänku tattia kovemminpainaa nii ottaa kontaktia. Cheerson on mallia fat shark/big shark,päivitin firmiksenki onnistuneesti eikä senjäkeen ees ole seonnut kun ohjaimen kuolokohta tulee. Lentämään ei kyllä pysty ennenku uusi ohjain on saatu joka on jo tilattu.
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa ElbeH

  • Pro torppari
  • ****
    • Youtube-kanava
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #74 : 30 Kesäkuu, 2015, 20:02:46 »
Minulla on ollut tuo CX-20 nyt noin 3 kuukautta. Olen ostanut siihen lisäksi lisäakun, gimbaalin (http://www.banggood.com/FPV-2-Axis-Brushless-Gimbal-With-Controller-For-DJI-Phantom-GoPro-3-p-908068.html), ja FPVFactoryG3 kameran. Ennen gimbaalin asennusta GPS toimi hyvin ja GPS oli todella tarkka. Mutta gimbaalin asennuksen jälkeen GPS heittää aika paljon. Kun laitan esimerkiksi korkealla position holdin päälle kopteri lähtee nousemaan vähän ja ei pysy oikeen paikallaan. Tiedän että tarkkuus on 2-5 metriä mutta tuntuu että GPS ei pidä ollenkaan. Olen tehnyt kompassin kalibroinnin, sekä muut mahdolliset kalibroinnit ja ennen gimbaalin asennusta, mutta en ole ikinä käyttänyt Mission planner ohjelmaa. Onko siihen syytä miksi gps heittää? Manual mode toimii hyvin, mitä nyt vähän vasemmalle heittää manuaalissa, mutta sen saa trimmillä kuntoon. Onko GPS:sälle jotain GPS FIX ohjelmaa, vai mitenköhän tuon saisi kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 30 Kesäkuu, 2015, 20:04:54 kirjoittanut ElbeH »
Aerial Finland

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
6982 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2011, 19:22:46
kirjoittanut Sandu
94 Vastauksia
57460 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2016, 11:20:59
kirjoittanut jesi
2 Vastauksia
4354 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2015, 01:08:56
kirjoittanut Mikka
0 Vastauksia
3035 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2014, 19:11:26
kirjoittanut PetriJM71
0 Vastauksia
1927 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Lokakuu, 2016, 14:21:35
kirjoittanut Erkki Vainio