Kirjoittaja Aihe: CX-20 Cheerson Quanum Nova  (Luettu 172239 kertaa)

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #150 : 09 Syyskuu, 2015, 12:54:47 »
Muuten vihru saitko kopterisi toimimaan? Laitathan tänne tietoo jos saat vehkeen rokkaa. Kiinostaa tietää mistä vika johtui :P
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #151 : 17 Syyskuu, 2015, 18:53:00 »


Noniin uudet motit kiinni kokoa ja näköä tuli ja hyvin kiertää.  ;)




Seuraavaks fpv roippeiden asennus ;D
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2015, 18:55:05 kirjoittanut eggsslayer »
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #152 : 17 Syyskuu, 2015, 21:53:32 »
Näyttää katu-uskottavalle; korotetut landarit ja kaikki   8)

Joko olet päässyt kokeilemaan lennätystä? Näyttäisi että potkurien kiinnitys tulee vähän korkeammalle kuin alunperin, mutta liekö sillä huomattavaa vaikutusta lento-ominaisuuksiin? Teoriassa voisi olla vakaampi kuin kuorma roikkuu alempana.

Alkuperäiset moottorit on kyllä hinnoiteltu varaosana niin suolaisesti (+ että ne on täysin "no-name") että mieluummin sitten vaihtaakin tilalle jotain muuta jos tarvetta tulee.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #153 : 17 Syyskuu, 2015, 23:18:31 »
 ;D ;D Jotenki arvasin et noista landareista tulee ainakin kehuja ;D

Huomena kun saan rusetit postista niin neitsytlento edessä. Tuossa kuivatreeneissä kun tsekkasin et kaikki pörrää oikeinpäin niin huomasin että onpas kierrosherkät pannut. Vääntö ja voima noilla nyt ainaskin pitäis parantua. On jotenkin niiin paljon laadukkaamman oloiset verrattuna vakioihin.
« Viimeksi muokattu: 18 Syyskuu, 2015, 10:53:13 kirjoittanut eggsslayer »
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #154 : 20 Syyskuu, 2015, 00:41:22 »
Joku foorumilainen? 
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #155 : 04 Lokakuu, 2015, 17:47:19 »



Paketti rupee olee kasassa! Kyllä on upee lentää ja nopee, voimaa on ku pienessä kylässä ;D
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #156 : 14 Lokakuu, 2015, 19:28:14 »
Moro taas! Näyttää että mä yksin enää vaan riehun tässä ketjussa mut ei se mitään ;D Eli yks kiperä kysymys,et cx 20 Virtalevystä lähtee 3 kolvattua piuhaa vastarille,okei punanen on 5v ja musta maa nii mikä signaali on se valkoinen johto? Kun vaihdoin toisesta cx 20:sta huono koppaisesta  :-[ romut dji f330:seen niin kaikki muuten jees mut gps toiminnot ei pelaa ollenkaan. gps löytää sateenliitit ja lukitsee ne mutta loiter ynm... ei toimi. Eli sille valkoiselle en löytänyt mitään kohtaa mihin tuossa uudessa rungossa sen kolvaisin. Et johtuisko nyt siitä? Radiot kyllä toimii ja kanavat vastaa kaikki, mp:ssä tarkistin. Mut hanikoista kun lennossa vääntää nii manuaalina homma vaan jatkuu >:( Ja niin vakio escit ei ole kiinni vaan simon 20A. Tiedän et on jostain pienestä kii mut mistä? Jos teillä ideoita nii olisin todella kiitollinen niistä. ;D
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2015, 20:15:08 kirjoittanut eggsslayer »
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #157 : 14 Lokakuu, 2015, 22:00:39 »
Virtalevyssä sinällään ei ole erityistä älyä, alijännitteestä varoittavaa summeria lukuunottamatta. Ainakin Quanumin versiossa on yksi joutava valkoinen johto joka ei liity mihinkään, on vain jäänyt sinne roikkumaan toisesta päästä irti kun 3 -napaisella  servojohdolla on syötetty virtaa vastarille. Yksi signaalijohto toki tarvitaan lentomoodin valintaan, mutta se menee suoraan vastarilta kontrollerille.

Radio siis kalibroitu MP:ssä ja siellä näkyy lentomoodin valinnatkin?
Näkyykö myös kompassi ja oikealla asentovalinnailla, että käännettäessä kopteria länsi on länsi ja itä on itä?
Tämä on yleisin ongelma Loiterin ja muiden automaattitilojen kanssa; GPS ja kompassi toimivat parina, molemmista pitää tulla oikeita lukemia.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #158 : 15 Lokakuu, 2015, 23:17:08 »
Nyt kyllä ihmettelen suuresti :o Kyseiset gps ominaisuudet kadonnut totaalisesti. Kompassi näyttää aivan oikein,gps futaa niinku pitää. Radio kalibroitu mp:ssä ja tarkastettu että kaikki vastaa. Ajoin viel backupit paroista ja kunnon kalibroinnit, et varmasti kaikki on samanlailla kun toimivassa cx 20:ssä ja vi**t >:( Kokeiltu eri kompassia,gps:sää ja toimivasta kopterista lentoälyä niin samaa tekee. kompassinkin nostin vielä ylös potkurien yläpuolelle mutta ei >:(  Gps on kyllä just esc:in päällä mut runko kumminkin välissä,aiheutuiskohan siitä jotain häikkää taas gps:sälle? Ilman kompassiahan lento ei vissiin onnistu ollenkaan hallitusti,meinaa tää on muuten todella loistava lentää ja hallita. Kun noi nyt saisin vaan toimii... :(
« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2015, 23:21:08 kirjoittanut eggsslayer »
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #159 : 16 Lokakuu, 2015, 12:09:22 »
Vastaus löytyy mitä todennäköisimmin lokeista. Logitiedosto auki lennolta; mitä tapahtuu siinä vaiheessa kun vaihtaa esim. stabilize-moodista loiteriin, vaihtuuko moodi oikeasti ja pysyykö hdop-arvot kelvollisina myös silloin kun kopteri on ilmassa? GPS:n pitäisi sietää sitä että on kontrollerin päällä, mutta satelliittilukema on jo lähtökohtaisesti rajoilla, niin voi olla pienikin häiriö pudottaa sen käytöstä.
Ja pysyykö kompassi toiminnassa myös lennon aikana, ettei vain pelkästään kun laite on USBissa kiinni?

Ilmaiseeko kopteri ledeillä GPS-fixin normaalisti?
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #160 : 16 Lokakuu, 2015, 16:59:09 »
Kopteri ilmaisee ledeillä kaiken täysin normaalisti. Kun lukitus gps:ässässä tapahtuu nii vihreän vilkkuminen loppuu ja alkaa palaa yhtäjaksoisesti. punainen valo vilkuttelee myös täysin normisti. Mites tutkailen lokeja kopterista? Löysin kyllä jotain lokitiedostoja mutta en ymmärrä miten saan ne fiksusti auki. Ihme kirous tossa f330 rungossa  ;D
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #161 : 16 Lokakuu, 2015, 18:12:23 »
Mission Plannerin vasemmassa alaikkunassa on välilehdet Telemetry logs ja DataFlash Logs, jälkimmäisestä Dowload Dataflash logs via Mavlink pitäisi saada logitiedot ladattua kopterista ja edelleen toiminnolla Review a Log tai Auto Analysis näytölle. Riippuen MP:n versiosta myös Terminalin kautta saa imettyä lokit,  Terminal taisi jäädä pois uudemmista. Lokitettavat tiedot voi määritellä parametreissä mutta jo oletuksenakin taitaa aika kattavasti.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #162 : 16 Lokakuu, 2015, 18:44:54 »
Mission Plannerin vasemmassa alaikkunassa on välilehdet Telemetry logs ja DataFlash Logs, jälkimmäisestä Dowload Dataflash logs via Mavlink pitäisi saada logitiedot ladattua kopterista ja edelleen toiminnolla Review a Log tai Auto Analysis näytölle. Riippuen MP:n versiosta myös Terminalin kautta saa imettyä lokit,  Terminal taisi jäädä pois uudemmista. Lokitettavat tiedot voi määritellä parametreissä mutta jo oletuksenakin taitaa aika kattavasti.


Mitäs kummaa armaa ennen lentoakin vaikka olis kytkimet missä asennossa vaan. Muistaakseni ainakaan loiter asennossa jos ohjain oli nii ei suostunut armaamaan. nyt armaus onnistuu vaikka olis return home päällä. Kummallista? Ihanku ei jotenki tapahtuis mitään noista hanikoista. Laittoi erroria kun yritin lokia lataa.
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #163 : 17 Lokakuu, 2015, 12:21:26 »
Nonii rupee vähän jo hahmottuu vissiin  vian laatu :-\ Eli kaikki gps moodit on ch 5 ja itellä liikku vaan ch6 ja jos kaapelin käännän nii toimii vaan ch8. saanko muutettua mpssä ton gps modit vaikka ch6:seen? :-\
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #164 : 17 Lokakuu, 2015, 12:38:29 »
Noni vika selvis  >:( Eli kotrollerissa kaapelit viturallaan >:(  Kyllä sitä on vielä aika turisti ;D
« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2015, 10:36:26 kirjoittanut eggsslayer »
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #165 : 20 Lokakuu, 2015, 17:46:24 »
Moro pitkästä aikaa, eli lähetin kopterin takaisin Banggoodiin ja tänää postimies pate toi uuden ovelle. Mökillä isäukon kanssa kokeiltiin ja ilman kalibrointia sain ilmaan eikä pahasti säädöt edes pielessä.
Muutama kysymys olisi silti ennenkun tästä eteenpäin meen.. eli moottorien unlockin tuntu olevan vähän epävarmaa.. kaasuvivun väänsin oikeeseen alakulmaan mutta tuntu että kopteri ei siihen reagoinut mitenkään.. muutaman kerran sen silti sain toimimaan? todella erikoista. mitäs sitten kun kopterin on saanut ylös.. kun ne vivut on take offissa.. kun siinä altitude holdia yms ynnä muuta.. esim miten kopterin saa pysymään paikallaan tai pitämään korkeuden? eikös ne nyt ole helppo koittaa kuitenkin? saako ohjaimen trimmeistä sitten kuinka hyvin vielä passattua kopteria? en taida sitä koneella kalibroida kun tuntu silti sen verran hyvissä asetuksissa olevan? kiitos taas jos joku viitsii vastata..
PS. olis perhanan hienoo jos Pirkanmaalla olis jotai alottelijoille olevaa säätöä.. tai ylipäätään keskustelua vaikka ihan livenä.  sais kysellä tyhmiä ja tulla viisaammaks :D
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2015, 17:54:33 kirjoittanut vihru »

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #166 : 20 Lokakuu, 2015, 20:56:05 »
Pari mahdollista syytä moottorien aktivoinnin epävarmuuteen;
- kaasun kalibroinnin alaraja on raja-alueella että hyväksyykö kontrolleri sen vai ei.
- parametreissa on määritetty että pitää olla GPS-lukitus ennen kuin aktivoidaan, ja lukituksen saantihan taas on monesta kiinni.

Lähettimen trimmejä ei oikein voi suositella käytettäväksi lainkaan tämmöisissä laitteissa missä on oma äly. Jos on trimmejä käytetty niin sitten laite kampeaa automaattitiloissa trimmien suuntaan.

Eli jos kopteri ei tyynellä kelillä pysy vaakasuunnassa paikallaan, niin sitten on pakko kalibroida kiihtyvyysanturi. Ja jos aikoo käyttää loiteria tai automaattitiloja; kotiopaluuta (RTL/RTH) ja missioita niin sitten viimeistään tehtävä koko kalibrointiprosessi kokonaisuudessaan.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #167 : 20 Lokakuu, 2015, 22:00:20 »
Pari mahdollista syytä moottorien aktivoinnin epävarmuuteen;
- kaasun kalibroinnin alaraja on raja-alueella että hyväksyykö kontrolleri sen vai ei.
- parametreissa on määritetty että pitää olla GPS-lukitus ennen kuin aktivoidaan, ja lukituksen saantihan taas on monesta kiinni.

Lähettimen trimmejä ei oikein voi suositella käytettäväksi lainkaan tämmöisissä laitteissa missä on oma äly. Jos on trimmejä käytetty niin sitten laite kampeaa automaattitiloissa trimmien suuntaan.

Eli jos kopteri ei tyynellä kelillä pysy vaakasuunnassa paikallaan, niin sitten on pakko kalibroida kiihtyvyysanturi. Ja jos aikoo käyttää loiteria tai automaattitiloja; kotiopaluuta (RTL/RTH) ja missioita niin sitten viimeistään tehtävä koko kalibrointiprosessi kokonaisuudessaan.

kiitos.. noilla pääsee jo alkuun..  missäs tuota kaasun kalibroinnin rajaa muutetaa? mihin tilaan kopteri ilmaan noston jälkeen yleensä sit laitetaan? jos se on siinä take off tilassa..

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #168 : 21 Lokakuu, 2015, 08:18:21 »
kiitos.. noilla pääsee jo alkuun..  missäs tuota kaasun kalibroinnin rajaa muutetaa? mihin tilaan kopteri ilmaan noston jälkeen yleensä sit laitetaan? jos se on siinä take off tilassa..
Sinullahan taisi vaihtua kopteri mutta jäikö lähetin alkuperäiseksi?
Jos lähetin - kopteri pari on muuttunut niin ehdottaisin ainakin lähettimen kalibroimista Mission Plannerissa.

Kaasun alarajaa pystyy säätämään parametreistä Mission Plannerissa, mutta yleensä riittää että lähetin on kalibroitu.
Sitten varsinaisten parametriasetusten puolella valitaan mikä vipu /asento valitsee minkäkin lentotilan - tehtaalla RTF-pakettien ohjaimiin on varmaankin tehty jotkin oletusasetukset jotka selvinnevät manuaalista.

Lentoonlähdössä (ja laskussa) suosittelen käytettäväksi Stabilize -tilaa koska:
- silloin ainoa käytössä oleva anturi on kiihtyvyysanturi (accelerometer) eikä kompassin tai GPS:n tai barometrin sekoilut vaikuta
-> kopteri on täysin ohjaajan hallinnassa mutta vakautettuna

HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #169 : 21 Lokakuu, 2015, 09:48:22 »
Sinullahan taisi vaihtua kopteri mutta jäikö lähetin alkuperäiseksi?
Jos lähetin - kopteri pari on muuttunut niin ehdottaisin ainakin lähettimen kalibroimista Mission Plannerissa.

Kaasun alarajaa pystyy säätämään parametreistä Mission Plannerissa, mutta yleensä riittää että lähetin on kalibroitu.
Sitten varsinaisten parametriasetusten puolella valitaan mikä vipu /asento valitsee minkäkin lentotilan - tehtaalla RTF-pakettien ohjaimiin on varmaankin tehty jotkin oletusasetukset jotka selvinnevät manuaalista.

Lentoonlähdössä (ja laskussa) suosittelen käytettäväksi Stabilize -tilaa koska:
- silloin ainoa käytössä oleva anturi on kiihtyvyysanturi (accelerometer) eikä kompassin tai GPS:n tai barometrin sekoilut vaikuta
-> kopteri on täysin ohjaajan hallinnassa mutta vakautettuna

Ne halus takasi kokopaketin paitsi akun sain pitää koska Suomen posti ei sitä halunnut kiinaan lähettää.

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #170 : 24 Lokakuu, 2015, 18:40:56 »
Uuden kopterin kalibrointi tehty ja nyt saan kopterin nousemaan hyvin..  vielä kuitenkin kopteri menee vähän oikeaan suuntaan..  millä nämä hienosäädöt olisi hyvä tehdä? siis että kun kopteri ei ihan leiju paikallaan..  trimmeilläkö? pitääkö mission plannerissa määritellä että mikä numero on mikäkin mode? tuo SWB ja SWA kytkimet siis? että niillähän se valitaan? Kannattaako kopterin firmwarea päivittää? hyvät lauantai-illan jatkot!

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #171 : 24 Lokakuu, 2015, 18:50:16 »
Jos lentää niin älä päivitä. Tee muistilappu kytkinten asennoista ja vastaavista lentomoodeista. Jos laitat GPS moodiin niin ei liu´u minnekkään. Ilman GPS moodia menee tuulen mukana, kuten nyt ilmeisesti kävi.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #172 : 24 Lokakuu, 2015, 20:14:11 »
Uuden kopterin kalibrointi tehty ja nyt saan kopterin nousemaan hyvin..  vielä kuitenkin kopteri menee vähän oikeaan suuntaan..  millä nämä hienosäädöt olisi hyvä tehdä? siis että kun kopteri ei ihan leiju paikallaan..  trimmeilläkö? pitääkö mission plannerissa määritellä että mikä numero on mikäkin mode? tuo SWB ja SWA kytkimet siis? että niillähän se valitaan? Kannattaako kopterin firmwarea päivittää? hyvät lauantai-illan jatkot!
Kuten SiB77 totesi, niin ihan pienistä valumista ei kannata välittää, niiden korjaus tikulla on normaalia lentämistä. Ilma on tosi liukas alusta, pienikin tuulenvire vie konetta, samoin jos kalibrointi ei ole tehty vaakitetun alustan päällä huolehtien siitä moottorien pohjat ovat varmasti samalla tasolla. Asteenkin heitto on paljon lähes kitkattomalla alustalla. Trimmeihin ei ole syytä kajota.

(Itse kun teen kalibrointeja, niin minulla on työtilassa vaakitettu pöytä ja tuen kopterin moottoripukeista (ei landareista) jotta saan kopterin takuulla vaakatasoon. Sitten ison suorakulman avulla tuen kopterin vastaavasti vertikaaliasentoihin - tätä tosin pidetään hifistelynä koska oleellista on perusasento eli kopteri vaakataso.)

En tunne RTF-version lähetintä joten sen säätämisestä en tiedä. Mutta lentotilojen perusvalintoja voi muokata MP:ssä ruudulla Initial Setup- Flight Modes:

https://www.dropbox.com/s/6d00lc6r81einvu/Filght%20modes.JPG?dl=0

Kun kopteri on linkitettynä Mission Planneriin ja lähetin on päällä ja yhteydessä kopteriin niin lähettimestä aktiiviseksi valittu lentotila näkyy vihreänä (kuvassa Flight Mode 2 / Alt Hold). Kunkin ruudun kohdalla on alasvetovalikko josta voi mielensä mukaan valita lentotilan. Lopuksi painetaan isoa vihreää nappia joka tallettaa asetukset, jos niitä on muuttanut.


Varoitus: Älä vain ruksaa Simple tai Super Simple -ruutuja!

Sitten varovaisuutta GPS tilojen suhteen (Loiter, RTL, Auto jne.) Jos kompassi ei ole oikein kalibroitu tai GPS ei ole saanut fixiä, niin kopteri voi lähteä välittömästi lapasesta.  Itse testaan asian niin että nostan kopterin noin 10m korkealle riittävästi tilaa ympärillä ja kytken Loiterin päälle, sitten odottelen hetken että kopteri alkaa korjata asentoansa. Jos se pysyy suht. vakiosti paikallaan, niin OK. Mutta jos se alkaa heijaamaan, ja yleensä vielä kasvavasti liikehtimään kehämäisesti, niin heti takaisin Stabilize tai AltHold -tilaan, silloin joko kompassi tai GPS näyttää väärin.

Firmwaren päivitystä ei ole tarvetta/syytä tehdä. Se tyhjää kaikki asetukset jotka pitää mieluusti ensin olla talletettuna ja sitten osata ladata uuteen firmikseen. Mitään erityistä hyötyä ei tietääkseni ole myöskään 4  -moottoristen suhteen, mutta haittana tulee terminaaliliittymän menetys, muisti on niin piukalla APM-pohjaisissa siruissa.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #173 : 25 Lokakuu, 2015, 15:48:51 »
Kuten SiB77 totesi, niin ihan pienistä valumista ei kannata välittää, niiden korjaus tikulla on normaalia lentämistä. Ilma on tosi liukas alusta, pienikin tuulenvire vie konetta, samoin jos kalibrointi ei ole tehty vaakitetun alustan päällä huolehtien siitä moottorien pohjat ovat varmasti samalla tasolla. Asteenkin heitto on paljon lähes kitkattomalla alustalla. Trimmeihin ei ole syytä kajota.

(Itse kun teen kalibrointeja, niin minulla on työtilassa vaakitettu pöytä ja tuen kopterin moottoripukeista (ei landareista) jotta saan kopterin takuulla vaakatasoon. Sitten ison suorakulman avulla tuen kopterin vastaavasti vertikaaliasentoihin - tätä tosin pidetään hifistelynä koska oleellista on perusasento eli kopteri vaakataso.)

En tunne RTF-version lähetintä joten sen säätämisestä en tiedä. Mutta lentotilojen perusvalintoja voi muokata MP:ssä ruudulla Initial Setup- Flight Modes:

https://www.dropbox.com/s/6d00lc6r81einvu/Filght%20modes.JPG?dl=0

Kun kopteri on linkitettynä Mission Planneriin ja lähetin on päällä ja yhteydessä kopteriin niin lähettimestä aktiiviseksi valittu lentotila näkyy vihreänä (kuvassa Flight Mode 2 / Alt Hold). Kunkin ruudun kohdalla on alasvetovalikko josta voi mielensä mukaan valita lentotilan. Lopuksi painetaan isoa vihreää nappia joka tallettaa asetukset, jos niitä on muuttanut.


Varoitus: Älä vain ruksaa Simple tai Super Simple -ruutuja!

Sitten varovaisuutta GPS tilojen suhteen (Loiter, RTL, Auto jne.) Jos kompassi ei ole oikein kalibroitu tai GPS ei ole saanut fixiä, niin kopteri voi lähteä välittömästi lapasesta.  Itse testaan asian niin että nostan kopterin noin 10m korkealle riittävästi tilaa ympärillä ja kytken Loiterin päälle, sitten odottelen hetken että kopteri alkaa korjata asentoansa. Jos se pysyy suht. vakiosti paikallaan, niin OK. Mutta jos se alkaa heijaamaan, ja yleensä vielä kasvavasti liikehtimään kehämäisesti, niin heti takaisin Stabilize tai AltHold -tilaan, silloin joko kompassi tai GPS näyttää väärin.

Firmwaren päivitystä ei ole tarvetta/syytä tehdä. Se tyhjää kaikki asetukset jotka pitää mieluusti ensin olla talletettuna ja sitten osata ladata uuteen firmikseen. Mitään erityistä hyötyä ei tietääkseni ole myöskään 4  -moottoristen suhteen, mutta haittana tulee terminaaliliittymän menetys, muisti on niin piukalla APM-pohjaisissa siruissa.

Kiitoksia! Onko tuo stabilize ja alt hold niitä yleisempiä tiloja vai millä kopteri parhaiten paikallaan pysyy? Miten nuo vivut sit katsotaan? SWB ja SWA? Eli miten ne toisiinsa vaikuttaa?

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #174 : 25 Lokakuu, 2015, 21:00:32 »
Kiitoksia! Onko tuo stabilize ja alt hold niitä yleisempiä tiloja vai millä kopteri parhaiten paikallaan pysyy? Miten nuo vivut sit katsotaan? SWB ja SWA? Eli miten ne toisiinsa vaikuttaa?
Lentotiloista Stabilize on se joka varmimmin toimii, se käyttää vain kiihtyvyysanturia ja pitää kopteria siinä asennossa missä lennättäjä tikuilla määrää. Korkeutta säätää lennättäjä kaasutikulla. Stabilize on ns. peruslentotila, se löytyy kaikista multikopterikontrollerei sta, tosin nimitys saattaa vaihdella.

Alt Hold käyttää kiihtyvyysanturin lisäksi barometria eli ilmanpainemittaria ja pyrkii pitämään korkeutta vakiona sillä oletuksella että korkeus on vakio jos ilmanpaine pysyy vakiona. Käyttää siis myös kaasua lennättäjän puolesta, ikään kuin vakionopeussäädin autossa.  Kuitenkin se sallii myös kaasutikulla annetut korkeusmuutokset  mutta reagoi kaasunantoon laiskemmin. Alt holdilla on mukava lennellä, mutta ihan maan pinnan lähellä se saattaa temppuilla, koska ilmavirta pyörteilee satunnaisesti maan pinnan epätasaisuuksista johtuen => ilmanpaine voi heitellä rajustikin anturilla. Puuskainen tuuli voi myös aiheuttaa paine-eroja.  Muutaman kerran on itsellä kopteri kipannut maassa kun olen laskeutunut Alt Hold päällä.

Seuraavaksi mukaan tulevia antureita ovat kompassi ja GPS, jotka ovat erilliset anturit mutta toimivat käytännössä aina parina. GPS osaa kertoa kontrollerille paikan 3 -ulotteisesti (vaaka-akselit ja korkeus), mutta ei tiedä mihin kopterin nokka osoittaa. Suuntaan tarvitaan kompassia. Esim. Loiter -lentotilassa kopterin paikka tallennetaan GPS:n tietojen perusteella, ja sitten kun paikka muuttuu (vaikkapa kun tuuli painaa kopteria), niin kontrolleri ohjaa kopteria takaisin kompassin osoittamaan suuntaan kunnes entinen paikka on GPS:n tietojen mukaan palautunut. (Jos nyt kompassi osoittaakin väärin niin paluu ei onnistukaan ja seuraava korjausliike saattaa vain pahentaa tilannetta. Esim. näin syntyy fly-away tapauksia.)

Kopterin nopeus lasketaan myös GPS:n avulla.

RTL (return to launch) lentotila pyrkii palauttamaan kopterin lähtöpaikalle. Sen täytyy siis tietää minimissään  GPS:n määrittämä lähtöpiste 3D -avaruudessa (parametreissä määritetty miten, esim. kun moottorit armataan), ja se tarvitsee oikean kompassisuunnan ja lisäksi määrittelyt millä korkeudella tullaan takaisin. Korkeus on hyvä määrittää reilusti yli vallitsevan puuston ja rakennusten jottei tule törmäystä. Tämä onkin jo käytännössä yhden pisteen Automaattitila, sitten kun määritellään varsinaisesti missioita niin kullekin pisteelle annetaan paikka ja korkeus (ja mahdollisesti siirtymänopeuksia yms.) 

--------
Yhteenvetona Stabilize on se lentotila jotka pitää saada ensin haltuun ja oppia tuntemaan kuinka kopteri reagoi ja lentämään sillä. On myös hyvä saada rutiinia siihen että saa Stabilizen kytkettyä paniikkitilanteissakin jos kompassi sekoaa tai GPS hukkaa sijainnin. Alt Holdia voi käyttää lepuuttamaan kaasutikkusormea, kopteri on silloin laiskanhelppo lennettävä kun on riittävästi korkeutta.

Sitten on siirrytään täysin automaattitiloihin (RTL, Auto jne.) niin kopteri ei ole enää lennättäjän hallinnassa vaan lentää antureilla ja muistiin tallennetuilla ohjeilla.

Kysymykseen millä kopteri pysyy paikallaan ilmassa, niin Loiterilla sen pitäisi pysyä jos tikut on keskellä ja kompassi ja GPS toimivat ok. Loiter ei ole aivan täysautomaattitila, kopteria pystyy siirtelemään taivaalla tikuilla joskin se liikkuu (oletuksena) naheasti, ikään kuin Alt Hold mutta lisättynä sivupidolla.

Vipujen toiminta lienee kerrottu manuaalissa? Joka tapauksessa toiminnat voi tarkistaa edellisen viestini ohjeilla MP:n näytöllä, kliksuttelet lähettimen katkaisijoita jolloin kulloinkin valittu tila muuttuu vihreäksi. Ota potkurit pois ensin. Jos kompassi on kalibroimatta niin Loiter ja RTL ja Auto on hyvä jättää pois kokonaan valinnoista. MP:ssä voi valita perusasetuksilla 6 lentotilaa, mutta ei niitä ole pakko niin montaa erilaista käyttää.  Lentotiloja on vaikka kuinka paljon mutta ohjeena - ei pidä valita jos ei ole ehtinyt perehtymään mitä ne tarkoittaa, 6:kin valintaa on aika paljon varsinaisessa hektisessä lentotilanteessa. Jos käytössä on vain 2 kpl 2-asentovipua niin ei niillä 4 valintaa enempää saa teoriassakaan. Mutta en tunne RTF-version lähetintä, ja mitä sillä saa tehtyä.
(Itse kun rakentelen koptereita, niin ensimmäisille testilennoille saatan jättää Stabilizen jokaiseen 6 kohtaan, silloin ei tule vahingossakaan kytkettyä mitään muuta lentotilaa päälle.)



HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
6982 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2011, 19:22:46
kirjoittanut Sandu
94 Vastauksia
57457 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2016, 11:20:59
kirjoittanut jesi
2 Vastauksia
4354 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2015, 01:08:56
kirjoittanut Mikka
0 Vastauksia
3035 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2014, 19:11:26
kirjoittanut PetriJM71
0 Vastauksia
1927 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Lokakuu, 2016, 14:21:35
kirjoittanut Erkki Vainio