Kirjoittaja Aihe: CX-20 Cheerson Quanum Nova  (Luettu 172236 kertaa)

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #175 : 26 Lokakuu, 2015, 08:09:45 »
Lentotiloista Stabilize on se joka varmimmin toimii, se käyttää vain kiihtyvyysanturia ja pitää kopteria siinä asennossa missä lennättäjä tikuilla määrää. Korkeutta säätää lennättäjä kaasutikulla. Stabilize on ns. peruslentotila, se löytyy kaikista multikopterikontrollerei sta, tosin nimitys saattaa vaihdella.

Alt Hold käyttää kiihtyvyysanturin lisäksi barometria eli ilmanpainemittaria ja pyrkii pitämään korkeutta vakiona sillä oletuksella että korkeus on vakio jos ilmanpaine pysyy vakiona. Käyttää siis myös kaasua lennättäjän puolesta, ikään kuin vakionopeussäädin autossa.  Kuitenkin se sallii myös kaasutikulla annetut korkeusmuutokset  mutta reagoi kaasunantoon laiskemmin. Alt holdilla on mukava lennellä, mutta ihan maan pinnan lähellä se saattaa temppuilla, koska ilmavirta pyörteilee satunnaisesti maan pinnan epätasaisuuksista johtuen => ilmanpaine voi heitellä rajustikin anturilla. Puuskainen tuuli voi myös aiheuttaa paine-eroja.  Muutaman kerran on itsellä kopteri kipannut maassa kun olen laskeutunut Alt Hold päällä.

Seuraavaksi mukaan tulevia antureita ovat kompassi ja GPS, jotka ovat erilliset anturit mutta toimivat käytännössä aina parina. GPS osaa kertoa kontrollerille paikan 3 -ulotteisesti (vaaka-akselit ja korkeus), mutta ei tiedä mihin kopterin nokka osoittaa. Suuntaan tarvitaan kompassia. Esim. Loiter -lentotilassa kopterin paikka tallennetaan GPS:n tietojen perusteella, ja sitten kun paikka muuttuu (vaikkapa kun tuuli painaa kopteria), niin kontrolleri ohjaa kopteria takaisin kompassin osoittamaan suuntaan kunnes entinen paikka on GPS:n tietojen mukaan palautunut. (Jos nyt kompassi osoittaakin väärin niin paluu ei onnistukaan ja seuraava korjausliike saattaa vain pahentaa tilannetta. Esim. näin syntyy fly-away tapauksia.)

Kopterin nopeus lasketaan myös GPS:n avulla.

RTL (return to launch) lentotila pyrkii palauttamaan kopterin lähtöpaikalle. Sen täytyy siis tietää minimissään  GPS:n määrittämä lähtöpiste 3D -avaruudessa (parametreissä määritetty miten, esim. kun moottorit armataan), ja se tarvitsee oikean kompassisuunnan ja lisäksi määrittelyt millä korkeudella tullaan takaisin. Korkeus on hyvä määrittää reilusti yli vallitsevan puuston ja rakennusten jottei tule törmäystä. Tämä onkin jo käytännössä yhden pisteen Automaattitila, sitten kun määritellään varsinaisesti missioita niin kullekin pisteelle annetaan paikka ja korkeus (ja mahdollisesti siirtymänopeuksia yms.) 

--------
Yhteenvetona Stabilize on se lentotila jotka pitää saada ensin haltuun ja oppia tuntemaan kuinka kopteri reagoi ja lentämään sillä. On myös hyvä saada rutiinia siihen että saa Stabilizen kytkettyä paniikkitilanteissakin jos kompassi sekoaa tai GPS hukkaa sijainnin. Alt Holdia voi käyttää lepuuttamaan kaasutikkusormea, kopteri on silloin laiskanhelppo lennettävä kun on riittävästi korkeutta.

Sitten on siirrytään täysin automaattitiloihin (RTL, Auto jne.) niin kopteri ei ole enää lennättäjän hallinnassa vaan lentää antureilla ja muistiin tallennetuilla ohjeilla.

Kysymykseen millä kopteri pysyy paikallaan ilmassa, niin Loiterilla sen pitäisi pysyä jos tikut on keskellä ja kompassi ja GPS toimivat ok. Loiter ei ole aivan täysautomaattitila, kopteria pystyy siirtelemään taivaalla tikuilla joskin se liikkuu (oletuksena) naheasti, ikään kuin Alt Hold mutta lisättynä sivupidolla.

Vipujen toiminta lienee kerrottu manuaalissa? Joka tapauksessa toiminnat voi tarkistaa edellisen viestini ohjeilla MP:n näytöllä, kliksuttelet lähettimen katkaisijoita jolloin kulloinkin valittu tila muuttuu vihreäksi. Ota potkurit pois ensin. Jos kompassi on kalibroimatta niin Loiter ja RTL ja Auto on hyvä jättää pois kokonaan valinnoista. MP:ssä voi valita perusasetuksilla 6 lentotilaa, mutta ei niitä ole pakko niin montaa erilaista käyttää.  Lentotiloja on vaikka kuinka paljon mutta ohjeena - ei pidä valita jos ei ole ehtinyt perehtymään mitä ne tarkoittaa, 6:kin valintaa on aika paljon varsinaisessa hektisessä lentotilanteessa. Jos käytössä on vain 2 kpl 2-asentovipua niin ei niillä 4 valintaa enempää saa teoriassakaan. Mutta en tunne RTF-version lähetintä, ja mitä sillä saa tehtyä.
(Itse kun rakentelen koptereita, niin ensimmäisille testilennoille saatan jättää Stabilizen jokaiseen 6 kohtaan, silloin ei tule vahingossakaan kytkettyä mitään muuta lentotilaa päälle.)

Kiitos hyvin selventävästä vastauksesta. Näillä mennään taas eteenpäin. Huomasin että jos ohjaimen sammuttaa kun kopterissa on virta ja laittaa uudestaan ohjaimeen virran niin se ei kopteriin ota yhteyttä? Eihän tosin ohjainta ole syytä sammuttaa kun moottorit lukittuu juuriki sen takia varmaa ettei vahingossa lähde mihinkään..

Poissa Opaxx

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #176 : 05 Marraskuu, 2015, 21:33:48 »
Terve!

Verkkokaupan parinkympin kopterilla aikansa leikittyäni alkoi mieli tekemään vähän parempaa vehjettä ja aikani selailtua kyseinen laite pomppasi esiin.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__68864__Quanum_Nova_FPV_GPS_Waypoint_QuadCopter_Mode_2_Ready_to_Fly_EU_Warehouse_.html
Täältä melko edullisesti ja ilmeisesti toimitusajatkaan eivät aivan hullut kun EU-varastosta löytyy?

Kameraksi katselin tälläistä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__66581__Turnigy_HD_WiFi_ActionCam_1080P_Full_HD_Video_Camera_w_Waterproof_Case.html
Mitä kaikkea tarvisin että saisin tuosta live kuvaa? 

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #177 : 05 Marraskuu, 2015, 22:34:11 »
Terve!

Verkkokaupan parinkympin kopterilla aikansa leikittyäni alkoi mieli tekemään vähän parempaa vehjettä ja aikani selailtua kyseinen laite pomppasi esiin.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__68864__Quanum_Nova_FPV_GPS_Waypoint_QuadCopter_Mode_2_Ready_to_Fly_EU_Warehouse_.html
Täältä melko edullisesti ja ilmeisesti toimitusajatkaan eivät aivan hullut kun EU-varastosta löytyy?

Kameraksi katselin tälläistä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__66581__Turnigy_HD_WiFi_ActionCam_1080P_Full_HD_Video_Camera_w_Waterproof_Case.html
Mitä kaikkea tarvisin että saisin tuosta live kuvaa?

Tarvitset kamerasta kaapelin videolinkille eli tämä:
Turnigy HD ActionCam FPV Live Video Out A/V Cable

Ja yksi videolinkki vaihtoehto. Noita on useita: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__66190__FT951_5_8GHz_Video_Transmitter_25mW_Full_FCC_and_CE_Certification.html

Sitten näyttö tai fpv lasit mihin kuva välittyy.

Poissa Jampsodi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #178 : 11 Marraskuu, 2015, 23:29:32 »
Moro!

Hunteerasin jonku aikaa ja päädyin tilaamaan Kiinasta Cheerson cx-20 -kopterin. Kyselisin teiltä jotka olette Kiinasta (esim. Banggoodista) kyseisen kopterin tilanneet, oletteko joutuneet maksamaan tulli- tai arvolisäveroa? Eli tuliko paketti ihan normaalisti perille, vai jäikö tullin haaviin?

Jäin mietiskelemään, että olisiko sittenki pitänyt tuolta HK:n Euroopan haarasta ostaa vähän kalliimalla. Ainakin olisi varmasti välttynyt tullilta. ;D ;D

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #179 : 13 Marraskuu, 2015, 11:37:44 »
Alvit pitää maksaa. Ei muuta. Ihan näppärästi se onnistuu.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa XXMikko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #180 : 19 Marraskuu, 2015, 15:53:13 »
Moi,

Mulla olisi yksi uuden karhea CX-20 joutavana . Tilasin loppusyksystä  GB:ltä enkä ole ehtiny kuin pari kertaa lenätellä (~30min) joten pistetään lihoiksi. Ehdin hommata 2*2700 ja 2*2200 mAh akut sekä DJI:n itsekirivät propelit.  Uudenveroinen setti. HP 280€

sp. mikko@oh4xx.com

Poissa XXMikko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #181 : 19 Marraskuu, 2015, 16:01:05 »
Moro!

Hunteerasin jonku aikaa ja päädyin tilaamaan Kiinasta Cheerson cx-20 -kopterin. Kyselisin teiltä jotka olette Kiinasta (esim. Banggoodista) kyseisen kopterin tilanneet, oletteko joutuneet maksamaan tulli- tai arvolisäveroa? Eli tuliko paketti ihan normaalisti perille, vai jäikö tullin haaviin?

Jäin mietiskelemään, että olisiko sittenki pitänyt tuolta HK:n Euroopan haarasta ostaa vähän kalliimalla. Ainakin olisi varmasti välttynyt tullilta. ;D ;D

Tilasin gearbestiltä ja toimitus kesti ihan sairaan kauan.. noh.. viikkoja (4-6?). ALV 24% piti maksaa ennenkuin tuli perille. ts. oikeastaan sama hinta piti maksaa kuin jos olisi tilannut hobby king:ltä ja toimitus kesti niin että himo ehti jo laantua :)

Poissa kimbyyri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #182 : 25 Marraskuu, 2015, 10:38:40 »
Moi,

Mulla olisi yksi uuden karhea CX-20 joutavana . Tilasin loppusyksystä  GB:ltä enkä ole ehtiny kuin pari kertaa lenätellä (~30min) joten pistetään lihoiksi. Ehdin hommata 2*2700 ja 2*2200 mAh akut sekä DJI:n itsekirivät propelit.  Uudenveroinen setti. HP 280€

sp. mikko@oh4xx.com
Missä päin tämon?
Onko "open source" malli.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla


Poissa XXMikko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #183 : 02 Joulukuu, 2015, 12:19:52 »
Missä päin tämon?
Onko "open source" malli.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Moro,
Sorry en oo ehtiny tätä seuraamaan niin missasin kyssärin. Mutta joo open source versio on. Suonenjoki - Kuopio akselilta löytyy :D

Mikko

Poissa kimbyyri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #184 : 02 Joulukuu, 2015, 18:24:35 »
Moro,
Sorry en oo ehtiny tätä seuraamaan niin missasin kyssärin. Mutta joo open source versio on. Suonenjoki - Kuopio akselilta löytyy :D

Mikko


No myytkö 240€ + Matkahuolto.

Poissa XXMikko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #185 : 13 Joulukuu, 2015, 22:56:07 »
kimbyyri.. sorry. tunnustan oon kyllä heikko kauppamies kun en oo seurannu tätä ketjua. pahoittelut ei ollu tarkotus dissata sinun tarjousta. yritän laittaa sinulle sähköpostia ma niin jutellaan aiheesta jos vielä ajankohtainen.

Mikko

Poissa kimbyyri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #186 : 14 Joulukuu, 2015, 06:06:33 »
kimbyyri.. sorry. tunnustan oon kyllä heikko kauppamies kun en oo seurannu tätä ketjua. pahoittelut ei ollu tarkotus dissata sinun tarjousta. yritän laittaa sinulle sähköpostia ma niin jutellaan aiheesta jos vielä ajankohtainen.

Mikko


Moi. Meni jo. Sain uuden cx:n 280€.

Poissa XXMikko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #187 : 14 Joulukuu, 2015, 12:42:55 »
Ok hyvä homma! Tilasin jo nimittäin tuohon omaan gimbaalin ja läjän muuta kamaa  ;)

Poissa Markoolio

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #188 : 19 Joulukuu, 2015, 13:13:55 »
Osaako joku sanoa ottaako tuo Cheerson CX-20 häiriötä mikäli kopterissä on kii Gopro joka on wifillä yhteydessä kännykkään? Jostain olin lukevinani tällaista.

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #189 : 19 Joulukuu, 2015, 13:38:30 »
Osaako joku sanoa ottaako tuo Cheerson CX-20 häiriötä mikäli kopterissä on kii Gopro joka on wifillä yhteydessä kännykkään? Jostain olin lukevinani tällaista.

Ei saa käyttää Wlan-laitteilta yhdessä näiden kanssa, koska Wlan noissa toimii samalla 2.4Ghz:n taajuudella, kuin kopterin ohjaussignaali. Pahimmassa tapauksessa se wlan blokkaa koko ohjaussignaalin ja sitten mennään metikköön. Eli wlan ehdottomasti kauaksi näistä lentävistä vehkeistä.

Eri asia, jos laitteet on suunniteltu toimimaan keskenään, eli toimii sulassa sovussa siellä 2.4Ghz:n´taajuudella, tai ohjaus on 5.8Ghz:n taajuuksilla niinkuin Phantom 2 Visionissa.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2015, 13:40:04 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #190 : 25 Joulukuu, 2015, 11:56:03 »
Moi,

CX-20 löysi tiensä Gearbestista pukinkonttiin. Valintaan vaikutti paljon sekin, että koneesta oli täällä näin aktiivisesti kirjoiteltu. Kiitos siis jakamistanne kokemuksista. Nyt, kun olen päässyt lukemaan manuaaleja, niin haluaisin varmistaa, että olen ymmärtänyt termit oikein. Manuaalissa ja ohjaimissa nimittäin lentotilat on nimetty eri tavalla kuin tässä keskustelussa. Tässä päätelmäni vastaavuudesta:
Keskustelut - Manuaali - Ohjain
Stabilize mode = Manual mode = Take-Off
Loiter mode = Positioning mode = GPS Hold
nyt en löytänyt vastaavuutta = Non-Nose mode = Orientation
Alt hold = Height-setting mode = Altitude Hold
RTL (Return To Launch) = One-key Return = Return Home

Onko kellään kokemuksia, voiko kalibroinnin tehdä jollain Mission Planneria vastaavalla Mac OSX-yhteensopivalla ohjelmalla? Toinen vaihtoehto on asennella Mission Planner Windows-työläppäriin.

Hyvää joulun jatkoa!
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2015, 13:13:22 kirjoittanut alasalom »

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #191 : 26 Joulukuu, 2015, 11:47:26 »
Moi,

CX-20 löysi tiensä Gearbestista pukinkonttiin. Valintaan vaikutti paljon sekin, että koneesta oli täällä näin aktiivisesti kirjoiteltu. Kiitos siis jakamistanne kokemuksista. Nyt, kun olen päässyt lukemaan manuaaleja, niin haluaisin varmistaa, että olen ymmärtänyt termit oikein. Manuaalissa ja ohjaimissa nimittäin lentotilat on nimetty eri tavalla kuin tässä keskustelussa. Tässä päätelmäni vastaavuudesta:
Keskustelut - Manuaali - Ohjain
Stabilize mode = Manual mode = Take-Off
Loiter mode = Positioning mode = GPS Hold
nyt en löytänyt vastaavuutta = Non-Nose mode = Orientation
Alt hold = Height-setting mode = Altitude Hold
RTL (Return To Launch) = One-key Return = Return Home

Onko kellään kokemuksia, voiko kalibroinnin tehdä jollain Mission Planneria vastaavalla Mac OSX-yhteensopivalla ohjelmalla? Toinen vaihtoehto on asennella Mission Planner Windows-työläppäriin.

Hyvää joulun jatkoa!
Tuota tarjotaan Macille: http://ardupilot.com/downloads/?did=90

Termien muunnokset vaikuttaisi olevan oikein. Manual Modella voidaan tarkoittaa eri yhteyksissä eri asioita mutta tässä käy Stabilize.  .
Itsellä on eri lähetin, joten Non-nose menee vähän arvailuksi, mutta voisi olla Simple tai Super Simple MP-termein,´,


HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #192 : 27 Joulukuu, 2015, 21:10:38 »
Tuota tarjotaan Macille: http://ardupilot.com/downloads/?did=90

Kiitokset. Tuolla sain kaikki kalibroinnit tehtyä. Lentotiloille oli näköjään APM Plannerissa vielä hieman erilaisia nimityksiä   ;D. Toki ne olivat saman henkisiä.

Tänään oli komea keli: täysin tyyntä ja aurinkoista. Niinpä oli aika ensilennolle. Oli kyllä aikamoinen pettymys, kun emme saaneetkaan kopteria ilmaan  :(. GPS:n merkkivalo vilkkui vielä 15-20 minuutin odottelun jälkeen. Minulta loppui maltti ja käynnistimme ohjaimen. Ajattelin, että koitetaan varovaisesti Stabilize Modella. Ohjaimen yhteys ei tuntunut kuitenkaan aukeavan, tai ainakaan moottorilukko ei auennut, vaan vasenkin valo jatkoi vilkkumistaan. Roottorit eivät pyörähtäneet kertaakaan. Ne vain hievahtivat, kun kytkin akun kopteriin.

Itsellä on pari ajatusta mistä se voisi johtua:
  • Radion kalibroinnissa käytin mode 2:sta, joka oli oletusarvo. Muut vaihtoehdot eivät olleet ainakaan paremman oloisia, mutta tässä oli outoa se, että vasemman sauvan sivuttaisakseli liikutti "pitc" palkkia ja oikean sauvan "roll" palkkia. Mielestäni olisi pitänyt olla toisin päin.
  • Fail safe puolella kytkin akulle RTE:n. Oletuksena se oli pois päältä. Raja-arvoiksi laitoin 10,5 V (oletusarvo) ja 300 mAh. Ehkä tälläistä muutosta ei pidä tehdä, vaan tyytyä laskemaan kopteri itse alas, kun virta käy vähiin.

Poissa kimbyyri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #193 : 27 Joulukuu, 2015, 21:15:58 »
GPS mokkula pitää olla lämmin että "lukkiutuu" voit lämmittää ilman kuorta kädellä tai vaikka auton jalkatilassa. Radion säädöt ei mielestäni vaikuta gps:ään.

Xperia tapatalk


Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #194 : 28 Joulukuu, 2015, 18:39:36 »
GPS mokkula pitää olla lämmin että "lukkiutuu" voit lämmittää ilman kuorta kädellä tai vaikka auton jalkatilassa. Radion säädöt ei mielestäni vaikuta gps:ään.

Kiitos vinkistä. Vahingosta viisastuneena otimme lavat irti ja kytkimme akun kotona sisällä. Pihassa sitten GPS-valo lukittui, eli tarpeeksi monta satelliittia löytyi. Moottorilukitus ei kuitenkaan avautunut vieläkään. Koska epäilen edelleen tuon radion kalibroinnin vaikuttavan siihen, ettei moottorilukitus aukea, laitan liitteeksi kalibroinnin tuloksen.

Jotta sain nuo tulokset talteen, liitin kopukan uudelleen APM Planneriin. Nyt ohjelma valittaa: "PreArm: Compass not calibrated". Ensimmäisellä kerralla se ei tuota valittanut. Nyt tein tuon kalibroinnin pariinkin kertaan uudelleen, mutta herja ei lopu. Ohjelman Flight Data -näkymässä kopukkaa käännellessä kompassi vaikuttaisi kyllä näyttävän oikein.

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #195 : 28 Joulukuu, 2015, 19:22:49 »
Kiitos vinkistä. Vahingosta viisastuneena otimme lavat irti ja kytkimme akun kotona sisällä. Pihassa sitten GPS-valo lukittui, eli tarpeeksi monta satelliittia löytyi. Moottorilukitus ei kuitenkaan avautunut vieläkään. Koska epäilen edelleen tuon radion kalibroinnin vaikuttavan siihen, ettei moottorilukitus aukea, laitan liitteeksi kalibroinnin tuloksen.

Jotta sain nuo tulokset talteen, liitin kopukan uudelleen APM Planneriin. Nyt ohjelma valittaa: "PreArm: Compass not calibrated". Ensimmäisellä kerralla se ei tuota valittanut. Nyt tein tuon kalibroinnin pariinkin kertaan uudelleen, mutta herja ei lopu. Ohjelman Flight Data -näkymässä kopukkaa käännellessä kompassi vaikuttaisi kyllä näyttävän oikein.



Kopteri kiinni mission planneriin Ja standart parametreistä katsot että Arming check on disable tai jos oot päivittänyt firmiksen nii kohdasta ruksit pois. Johan rupee armaamaan. Tietenkin olet myös kaliproinut kopterin (kompassin ja acc) sitä ennen ja varsinkin radion oikein? Noiden kalibrointi ilman muuta mission plannerissa. Varovasti ilmaan sitten!  ;)
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #196 : 28 Joulukuu, 2015, 19:41:46 »
Kopteri kiinni mission planneriin Ja standart parametreistä katsot että Arming check on disable tai jos oot päivittänyt firmiksen nii kohdasta ruksit pois. Johan rupee armaamaan. Tietenkin olet myös kaliproinut kopterin (kompassin ja acc) sitä ennen ja varsinkin radion oikein? Noiden kalibrointi ilman muuta mission plannerissa. Varovasti ilmaan sitten!  ;)

Tarkastin, että tuo Arming check oli disable jo valmiiksi. Firmis ei ole päivitetty, kun ei suostunut asentumaan :). Kaikki kalibroinnit tehty APM Plannerilla, mutta se herjaa edelleen, ettei kompassia olisi kalibroitu. Kokeilin tehdä sen myös manuaalisesti, mikä vaikutti kyllä onnistuvan, mutta silti APM Planner herjaa samaa. Kalibrointitilaan siirtyminen toimi ohjaamalla oikean tikun oikeaan alakulmaan käynnistymisvaiheessa. Se ja ohjaimen kalibroinnin onnistuminen APM Plannerissa vahvistavat, että radioyhteys toimii. Moottorilukitus ei vain lähde pois päältä pitämällä vasenta tikkua oikeassa alakulmassa :-[. Tänään ei enää lennellä, mutta olisi kiva saada akselit pyörimään ;).

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #197 : 28 Joulukuu, 2015, 20:17:11 »
Tarkastin, että tuo Arming check oli disable jo valmiiksi. Firmis ei ole päivitetty, kun ei suostunut asentumaan :). Kaikki kalibroinnit tehty APM Plannerilla, mutta se herjaa edelleen, ettei kompassia olisi kalibroitu. Kokeilin tehdä sen myös manuaalisesti, mikä vaikutti kyllä onnistuvan, mutta silti APM Planner herjaa samaa. Kalibrointitilaan siirtyminen toimi ohjaamalla oikean tikun oikeaan alakulmaan käynnistymisvaiheessa. Se ja ohjaimen kalibroinnin onnistuminen APM Plannerissa vahvistavat, että radioyhteys toimii. Moottorilukitus ei vain lähde pois päältä pitämällä vasenta tikkua oikeassa alakulmassa :-[. Tänään ei enää lennellä, mutta olisi kiva saada akselit pyörimään ;).


Oletko kokeillut kalibroida ohjainta ihan manuaalisesti eli vaan suoraan ohjaimesta? Tietenkin olet yrittänyt armata kopteria stabilize tilassa?
Mites kun kompassia olet kalibroinut niin onko itse kertaakaan sanonut että kalibrointi valmis eli pisteitä löytynyt tarpeekis? Vai oletko mennyt vaan valmis perjaatteella kun on tarpeeksi kopteria pyöritelty? Akkuhan sinulla myös on ollut kiinni kalibrointeja tehdessä? Eli älä edesyritä pelkallä usb virralla. Pelkän Fc voi usb voimin kalibroida mutta jos kaikki kii kopussa voi käry käydä.



Tuossa video millä tavalla itse olen saanut kompassin kalibroitua, tuota vaan jatkaa niin kauan ku lukitsee itse ja sit vaan save. Voi välillä mennä pitkäänkin tuossa että on valmis, välillä tuntuu ettei millään valmistu.
« Viimeksi muokattu: 28 Joulukuu, 2015, 20:55:12 kirjoittanut eggsslayer »
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #198 : 28 Joulukuu, 2015, 20:59:14 »

Oletko kokeillut kalibroida ohjainta ihan manuaalisesti eli vaan suoraan ohjaimesta? Tietenkin olet yrittänyt armata kopteria stabilize tilassa?
Mites kun kompassia olet kalibroinut niin onko itse kertaakaan sanonut että kalibrointi valmis eli pisteitä löytynyt tarpeekis? Vai oletko mennyt vaan valmis perjaatteella kun on tarpeeksi kopteria pyöritelty? Akkuhan sinulla myös on ollut kiinni kalibrointeja tehdessä?

Tuossa video millä tavalla itse olen saanut kompassin kalibroitua, tuota vaan jatkaa niin kauan ku lukitsee itse ja sit vaan save. Voi välillä mennä pitkäänkin tuossa että on valmis, välillä tuntuu ettei millään valmistu.

Kertaalleen tein ohjaimen manuaalisenkin kalibroinnin. Ohjaimen SWB ja SWA ovat olleet asennoissa 0 ja 0, eli stabilize tila on ollut päällä. Kompassin kalibroinnissa Plannerissa olen pyöritellyt kopteria sen 60 sekuntia, kunnes ohjelma on ilmoittanut, että uusi offset on tallennettu. Manuaalisessa kompassin kalibroinnissa koitin paria erilaista pyörahdysmäärää, mutta siinä ei mitään valmiuskuittausta tullut. Kuitenkin tarkastin nyt uudelleen neuvomasi ARMING_CHECK parametrin ja nyt se olikin Enabled! No, laitoin Disabled ja Planner lakkasi herjaamasta kompassin kalibroinnista. Ongelmana on kuitenkin vielä se, ettei moottorilukko avaannu. Monta asiaa tässä on tullut kuitenkin jo opittua.

Poissa kimbyyri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #199 : 28 Joulukuu, 2015, 21:03:48 »
Kertaalleen tein ohjaimen manuaalisenkin kalibroinnin. Ohjaimen SWB ja SWA ovat olleet asennoissa 0 ja 0, eli stabilize tila on ollut päällä. Kompassin kalibroinnissa Plannerissa olen pyöritellyt kopteria sen 60 sekuntia, kunnes ohjelma on ilmoittanut, että uusi offset on tallennettu. Manuaalisessa kompassin kalibroinnissa koitin paria erilaista pyörahdysmäärää, mutta siinä ei mitään valmiuskuittausta tullut. Kuitenkin tarkastin nyt uudelleen neuvomasi ARMING_CHECK parametrin ja nyt se olikin Enabled! No, laitoin Disabled ja Planner lakkasi herjaamasta kompassin kalibroinnista. Ongelmana on kuitenkin vielä se, ettei moottorilukko avaannu. Monta asiaa tässä on tullut kuitenkin jo opittua.
Voi olla myös kaasutikku vasen ala. Voi myös kokeilla radioon virrat ensin tai kopteriin virrat ensin, 5-15 sek tikkua alakulma.

Xperia tapatalk


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
6982 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2011, 19:22:46
kirjoittanut Sandu
94 Vastauksia
57457 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2016, 11:20:59
kirjoittanut jesi
2 Vastauksia
4354 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2015, 01:08:56
kirjoittanut Mikka
0 Vastauksia
3035 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2014, 19:11:26
kirjoittanut PetriJM71
0 Vastauksia
1927 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Lokakuu, 2016, 14:21:35
kirjoittanut Erkki Vainio