Tuosta sivujuonteesta vähän vielä... Vai olisikohan pitänyt jo avata oma säie tästä...
Tietääkö kukaan oikeasti tuosta metanolin säilyvyydestä miten se käyttäytyy, onko kemistejä joukossa?
Tuossa aiemmin mainittiin että lämpötilavaihtelut kondensoivat vettä pulloon, mutta eikös tuo kondensoituva vesi ole se joka siellä oli siinä vaiheessa kun pullo suljettiin? Eihän sitä sinne mistään tule lisää, vai tuleeko? Imeekö metanoli vettä muovipullon läpi? Vai vuotaako korkki sen verran? Kuitenkin se päästää suhauksen kun korkkia avaa, joten ihan kaikki ilma ei kulje korkinkaan raosta.
Vai voisiko tuossa olla että metanoli/öljy/nitro reagoivat keskenään jollain aikavälillä ja se heikentää ominaisuuksia ja käyntiä tms? Mutta miten jos säilyttää komponenti erikseen ja sekoittaa tarpeen mukaan tonkan tai kaksi.
Mahdetaankohan tuota olla koskaan testattu/mitattu? Tonkka sääkaappiin ja näytteitä ottamaan sillointällöin tms?
Ei ole tarkoitus provosoida vaan epätietoisena kysellä, varsinkin kun tämä on itselle ajankohtainen asia, juuri kannoin autosta varastoon metanolia, öljyä ja nitroa joista taitaa saada sekoiteltua tuollaiset 45l valmista. Ja jos noiden säilyvyys on vuoden tienoilla niin kovasti pitää Rapukkaa ulkoiluttaa
Edit - Itsekin olen usein lukenut että metanoli/polttoaine ei säily kovin pitkään vaan kerää itseensä kosteutta ja ainakin rissapolttoaineissa huomaa värisävyssä muutoksia muutaman vuoden säilytyksen jälkeen. Nyt koitin etsiä asiasta kertovia nettisivuja, mutta ainakin vastaan tulleet kertoivat lähinnä kiihdytysautoista ja siellä lähinnä metanolin tyhjentämisestä pois tankista/polttoainejärjestelmästä koskapa imee kosteutta enemmän tai vähemmän avoimissa tankeissa jne. Varsinaisesta varastoinnista ei mainittu mitään.