Mainostetaan nyt vielä tuohon kokohaarukkaan eli Gaui X-5. Katoppa tuolta mun torppiluettelosta miten se kestää, se on aika tankki kestävyytensä suhteen.
Kokoluokka on jo sen verran isompi, että se tuntuu myös lentotuntumaltaa huomattavasti 500 kokoista trexsiä isommalta, mutta myös 600 kokoista pienemmältä. Korjaushinta on noin samaa kuin 500 kokoiselle räksällä koska se ei yleensä hajoa täysin pirstaleiksi. Tosin siitäkin on kuultu toisenlainenkin mielipide. Keskimäärin sitä pidetään halpana torpata.
Sen runko on äärimmäisen yksinkertainen, käytännössä sen huolto ja korjaaminen on siis helppoa, ennen kaikkea se on jo sen verran iso, ettei osia tarvi etsiä suurennuslasilla. Ruuvit on jo jämäkämpiä eli kannat ei porsi yms.
Tuossa on yksi sulakeosa, joka hajoaa kun perä kyntää. Eli sateenvarjorattaat hajoaa rungon päästä, perällä ne jää lähes 100% varmuudella ehjäksi. Systeemi on toteutettu huomattavasti huoltoystävällisemmin kuin trexsissä. Toinen ratas on peräputkessa laakeroituna ja tulee putken mukana ulos. Toisen taas saa irti saman tien kun peräputken irrottaa. Ei siis mitään rungon halkaisua tms. joutavaa. Erittain halpa rataspari ja varsin helppo ja nopea vaihdettava.
Lapojen hintaa en laskisi mukaan, ne kun maksaa aina saman verran kun puhutaan samasta kokoluokasta. Allun lavat on saman hintaiset, pistääpä ne Gobliniin, trexsiin tai Gauiin.
Mulla on nyt ollut tuo 2,5 vuotta ja sillä on edelleen mahtava lentää. Ei se ole 700 kokoinen, mutta silti mahtava lennettävä. Ennen kaikkea tietää ettei torppikulut nouse tonniin kun vetää kunnolla peltoon. Tuolla uskaltaa lentää edelleen lähes samalla tavalla kuin 450 kokoisellakin.
Ennen kaikkea osia saa trex storelta, siis suomesta nopealla toimitusaikataululla. Niillä on hyvä valikoima ja lisäksi myös X-4II ja NX-4 malleissa on muutamia samoja torpissa hajoavia osia. Se parantaa entisestään niiden saatavuutta. Jos jotain huonoa pitää hakea niin tuo formula koppa on ihan hävyttömän kallis, mutta fusunolla on jo vähän halvempia korvaavia tarjolla. Toisaalta se alkuperäinen on uskomattoman kestävä, se ei ole palasina joka torpissa, etenkin jos ei vedä keula edellä asfalttiin.
Lisäystä tuohon kardaaniin:
Tähän myydään erikseen pelkkää peräputkea, erikseen pelkkää torque tubea (siinä on laakeri kiinni aina valmiina + se kumitutti), lisäksi löytyy vielä putki-kardaani-laakeri-hammasratas paketti. Tämä viimeinen on täysin bolt on systeemi, käy suoraan paikoilleen ilman lisäosia yms.
Käytännössä korjasin keväällä näytöslennon aluksi paikan päällä kopterin kun siitä puuttui tuo peräputki. Eräs paikalle tuleva kaveri toi mulla tuon viimeisen yhdistelmän. Olin jo valmiiksi kasannut perän ja rungon täysin valmiiksi. Kentällä pistin vaan peräputken kardaaneineen paikoillen + perän tuet ja tönärin. Korjaus kesti aloittamisesta noin puoli tuntia ja siihen kuului myös tärinätesti ilman lapoja + yksi ylimääräinen purkaminen kun intoilin ja pistin osat kiinni vaikka välistä puuttui tavaraa. Unohtui siis tönäri ja sen kiinnike.
Nyt oulun leirillä korjattiin samalla tavalla lauantaiaamun eräs X-vitonen, omistajalta puutui tuo osa ja minä toin sen aamulla paikalle. Omistaja pääsi lentämään täysipainoisesti reilusti alle tunnissa kun etsittiin työkaluja, lukitetta yms.
Tämä alkaa olla myös suurin kokoluokka joka lentää vielä kunnolla 6S setupilla, Mikadolla on yksi logo, joka on vielä isompi eli käyttää 550 mittaisia lapoja, se lentää myös vielä hienosti 6S setupilla.
Jos hihna on välttämätön niin helifreakissa on osa porukasta halunnut tämän hihnavetoiseksi. Siihen löytyy tehdasosat eli ei tarvi viritellä. Jos nousu- ja laskupaikkana on edes leikattu nurmikko, en näe syytä vaihtaa hihnalle. Jos taas on mättäitä ja pidempää heinää niin ehkä sitten voisin harkita, mutta kokeilisin ensin kardaanilla. Nurtsilla ei ollut mitään ongelmaa nousta ja laskea.