Kirjoittaja Aihe: VBar asennus- ja säätöohje  (Luettu 150573 kertaa)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
VBar asennus- ja säätöohje
« : 01 Tammikuu, 2010, 02:00:00 »
VBar Asennus- ja säätöohje nyt pdf-tiedostona!

Foorumiversioon upposi jokunen kymmenen tuntia, tähän upposi noin kymmenen lisää mutta kannatti :)

- Koko on 67 sivua.
- Tiedoston koko n. 3.5 Mb
- Tiedosto aukeaa selaimestasi riippuen mahdollisesti selaimessa, suosittelen tallentamaan omalle koneellesi.
- Versio 0.3 (18.02.2015)

- Layout on suunniteltu ja tehty niin että tämän voisi vaikka painaa itselleen helposti luettavaan muotoon
- Olen yrittänyt muotoilla tätä hieman helpommaksi lukea kuin pitkä foorumiversio
- Klikkailtava sisällysluettelo helpottaa kummasti

- Sisältöä on hieman jaksoteltu helpommin luettavaksi
- Jokunen kirotusvirhe on poistettu
- Ihan varmasti tuli jokunen tilalle...
- Myös varsinaista asiasisältöä on tarkennettu ja lisätty

Huomio! Foorumiversiota tuskin enää päivitetään.

Huomio! Oppaan tekijänoikeudet on kirjoittajalla, opas on tarkoitettu kopteristien yksityiseen käyttöön, jakelu ja julkaisu (ml. foorumit) ilman lupaa kielletty.

Hae omasi täältä:


Osittain vanhentunut VBar asennus- ja säätöohje jää tähän alle talteen.

Mikäli ohjeesta löytyy jotain toimimatonta ominaisuutta pistäkäähän kertoen, yritän pitää tämän ajan tasalla :)

Opasta ladattu 29.04.2015 mennessä 128 kertaa
« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2015, 23:54:51 kirjoittanut TeroS »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #1 : 12 Elokuu, 2014, 20:28:54 »
VBar asennus- ja säätöohje

Ohje käsittelee VBarin asennusta ja käyttöä nk. perinteisellä radiolaitteistolla (Spektrum, Futaba jne jne). Tämä ohje EI KÄSITTELE VBar Control radiota tai control-ohjelmiston 6.0 versiota mitenkään.

VBar Full-Size, Blueline, Silverline, Mini-VBar??

VBaria on muutamaa eri sukupolvea sekä kahta mallia eli kokoa. Tämä ohje ei keskity ohjelmiston 4.0 sukupolveen eikä black-line sukupolveen.

Ohje on rakennettu nk. Full-Size sekä Mini-mallin perusteella sekä kahdella raudan "ikäpolvella", eli Blueline sekä Silverline. Käytännössä molemmissa on pääyksikössä identtinen rautapuoli mutta selvyyden vuoksi anturimallin vaihduttua uudempaan silverlinessa vaihdettiin myös pääyksikön kotelon väri. Eli blueline siis vanhempi, silverline uudempi. Suurin ero on siis anturiyksikössä siten että silverlinessa on tarkempi XYZ-akseleiden erotus sekä hieman parempi tärinänkesto. Anturit ovat kuitenkin vaihtokelpoisia keskenään, eli siniseen käy hopeinen anturi ja toisinpäin, joitain asetuksia voi joutua muuttamaan pykälän, pari johonkin suuntaan omien mieltymysten mukaan eli anturin vaihdon jälkeen testilennot suotavia jollei jopa pakollisia. (Omakohtaisesti testattu). Myös Blacklien VBar-yksikkö toimii uudempien antureiden kanssa, suosittelen kuitenkin kokelemaan huolellisesti. Tämä ohje ei käsittele blackline-sarjaa.

Suurimpina eroina full-sizen ja minin välillä voidaan mainita minin 3 svassiservoa isommassa on paikat neljälle, lisäksi minissä ei voi käyttää govia nitrolle. Samoin full-size mallissa varsinainen anturi on erillinen kun minissä anturipiirit ovat pääyksikössä sisäänrakennettuna.

Molempien mallien toimintajännitealue on 3.5V - 8.4V eli molemmat kestävät 2S LiPon käytön. Myäs virrankulutus on molemmissa malleissa identtinen, noin 80mA.

Ohjeen tarkoitus

Tämän ohjeen tarkoitus on auttaa ensikertalaista pääsemään alkuun VBarin kanssa, samoin täältä voi löytää jotain vinkkejä mikäli jokin askarruttaa.
Tarkoitus ei ole olla "VBar manuaali suomeksi" vaan ehkä enemmänkin pikaoppaan tyylinen, "mahdollisimman paljon nippeliä yhdessä paikassa"-opas.

Ohje ja sen kuvat on tehty VBar Silverlinella.

Muutamia seikkoja lukemisen helpottamiseksi:
- Jatko-ohjeiden ja/tai lähteiden linkkejä ei ole "piilotettu" vaan näkyvät aina muodossa (LINKKI).
- Tekstissä on myös omia mielipiteitäni, varsinkin liittyen lentotuntumaan, mukavuuteen, tapoihin tehdä asiat jne. Lähdekriittisyys siis suotavaa jollei jopa pakollista.
- Mikäli hajoitat jotain laitteistostasi tämän ohjeen mukaan on syy yksinomaan sinun, kirjoittaja ei ota mitään vastuuta sinun laitteistostasi!
- Nopeudensäätimen moottorille menevät johtimet IRTI joko kaikki tai vähintään kaksi kolmesta!

Sisällysluettelo
Viesti 1 - Aloitus, ohjelmisto sekä ensimmäisten teknisten asetusten teko.
Viesti 2 - Varsinaisten lentosäätöjen teko, sovelluksen vipujen toiminta. (LINKKI)
Viesti 3 - Govin säätö ja toiminta. (LINKKI)
Viesti 4 - Pro-version mahdollisuudet ja hyödyt. (LINKKI)
Viesti 5 - Ebay-bluetoothin käyttöönotto ja käyttö. (LINKKI)
Viesti 6 - VBar kuvat, vinkit ja löpinää (LINKKI)

Lähtökohdat ja laitevaatimukset

- VBar, VBar CD (Tai ajurit netistä), Lähetin ja vastaanotin tai satelliitit, Jännitesyöttö VBarille (BEC tai akku, kopterin setupin mukaan)
- Kopteri jossa digitaaliset servot joita ei ole vielä kytketty!
- Lapakulmamittari

Lopputulos on sitä parempi mitä tarkemmin teet alustavat toimenpiteet, eli kopterin mekaaninen asennus tulisi olla niin hyvin kohdillaan kuin mahdollista.
Vaikka VBar antaakin asetuksissa mekaanisen säädön virheitä anteeksi on kuitenkin paras tilanne se jossa gyrolla ei säädetä pois mekaniikan säätöjen puutteita. Eli, hiero mekaaninen asennus kohdilleen!

Radion asetukset

Perusasiat VBar-käytössä:
- Aloita valitsemalla uusi malli radion muistipaikassa, swashin tulee olla H-1 tai yhden servon mekaaninen miksaus-valinta, radiosta riippuen. (Esim Spektrum DX9 valinta on "Normal")
- Kaikki trimmit nollassa, samoin subtrimmit.
- Dual-ratet ja travelit (Futaballa ATV) normaali-arvoissa eli +-100
- Kaasukäyräksi alkuun lineaarinen 0-100, eli tikku alhaalla = 0, tikku ylhäällä = 100.
- Radio "synkronoidaan" VBarille asennusvaiheessa.

VBar ohjelmisto

Suositeltavinta on asentaa VStabin sivuilta haettu uusin versio ohjelmistosta. Vaatimukset sovelluksen saamiseksi:
- Käytettävä Mikado ID:tä, eli suunnista Mikadon sivuille ja rekisteröidy. (LINKKI)
- Vahvistuksien jne jälkeen kirjaudu VStabin sivuille (LINKKI) jonka jälkeen menet "VBar Downloads" sivulle. (LINKKI) josta edelleen uusimman firmiksen alasivulle. (Tällä hetkellä V5.3)
- Klikkaa "Personal Computer"-linkkiä (Windows käyttäjät) tai "Mac Version" (Omenafanit) jonka jälkeen näet vain tylyn viestin että "Saat hetken päästä sähköpostia, odota." Saat siis sähköpostiisi latauslinkin joka on voimassa 24 tuntia, hae sovellus.
- Asenna ohjelmisto kuten mikä tahansa ohjelmisto.
- Käynnistä Ohjelma, softa on java-kikkare, avautuminen voi kestää.


Kuva 1 - VBar pääikkuna (kytkettynä tietokoneeseen)

Sovellus on pääpiirteiltään helppo ja selkeä kun on ymmärtänyt periaatteen, palataan pääikkunan vipuihin kun on saatu asetukset kopteriin tehtyä ja päästään säädöille jotain tekemäänkin.

VBar setupin teko

Ensimmäistä kertaa setuppia tehdessä SERVOT IRTI VBarista! eli ainoastaan sähkönsyöttö (BEC tai akku) sekä vastaanotin tai satelliitit saavat olla kiinni.

- Kytke USB-johto VBarista tietokoneeseen. Sovelluksen "USB Connectivity" muuttuu vihreäksi kunhan mahdolliset ajurit ovat asentuneet. "Connected"-teksti on edelleen punaisena.
- Seuraavaksi kytke VBariin sähköt, VBar (mini) tai sen anturi (Full) rupeaa vilkkumaan hitaasti ja sovelluksen "Connected"-teksti muuttuu vihreäksi. (SERVOT EDELLEEN IRTI!)
- Klikkaile sovelluksen oikeasta laidasta näkyvää SETUP-painiketta jotta päästään setupin tekoon.


Kuva 2 - Setup aloitusruutu

HUOMIO! Nyt tarkkana: Jos teet setuppia ensimmäistä kertaa klikkaa kohdasta "Create new setup", mikäli haluat vain korjata jotain asetusta klikkaile "Continue".

Kun olet valinnut uuden setupin teon avautuu radiolaitteiston ja kytkennän valinta, sovellus näyttää kytkennät ikkunassa mutta ÄLÄ KYTKE SERVOJA VIELÄ!, ainoastaan vastaanotinjohdot/satelliitit sekä BEC/nopari tulee olla kytkettynä. Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 3 - Radiokytkentä, kuvassa valitaan Spektrumin DSMX-satelliitit 11ms resoluutiolla.

Valinnan jälkeen tullaan bindausruutuun. Bindaaminen tapahtuu Spektrumin satelliiteilla siten että radion oikea tikku pidetään keskellä, vasen tikku alhaalla eli kaasu nollassa, tämän jälkeen laitteisto bindataan normaalisti, radio käynnistetään bind-nappi pohjassa ja VBarille annetaan jännite katko eli sähköt pois ja sähköt takaisin. (Spektrum + VBar satelliiteilla).


Kuva 4 - Bindausruutu, Spektrum satelliitit.

Tämän jälkeen voit valita satelliitteja käytettäessä mikä radion kanava vastaa mitäkin toimintoa VBarissa. Eli esimerkiksi gyron kanavan valinta tapahtuu kuvassa näkyvän (Aux/Gyro-kohdan kanavanumeroa muuttamalla, jos muutat arvoa muista painaa enter kun olet kirjoittanut ruutuun oikean numeron. Samalla muista tarkistaa että oikean kanavan palkki liikkuu kutain tikun/kanavn liikettä vastaavasti. (Esim oikea tikku vastaa aileron ja elevator-kanavia jne)
Ennenkuin jatkat eteenpäin aseta kaasun failsafe, eli laita kaasu nolla-asentoon ja klikkaa painiketta "Set throttle failsafe". Vbar alustaa itsensä uudestaan, odota siis hetki. Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 5 - Radion kanavavalinnat, failsafe, Spektrum satelliitit.

Seuraavaksi säädetään radio siten että kanavat toimivat VBarin nähden oikein arvoilla -100 - +100, ja keskikohta on nollassa. Eli:
- Mikäli suunta on väärin korjaa suunta radion servo-asetuksista.
- Tikut keskellä, lineaarinen kaasu- ja pitchkäyrä, kaikki neljä pystysuoraa palkkia tulee olla keskellä, nollassa. Mikäli ei ole, säädä subtrimmillä kohdalleen. (HUOMIO, siis SUBtrimmillä, ei trimmillä!), kun olet tarpeeksi lähellä paina painiketta "Set center".
- Tarkista kaikkien liikkeiden molemmat ääripäät, eli tikku ihan laitaan, onko arvo 100? Jos ei, säädä kunkin kanavan end-pointeilla. (Futtella ATV, Spektrumilla Travel)
- Tarkista vielä kerran että kaasu- ja gyrokanavat ovat oikein, tarkistä myös näiden liikkeiden arvot  end-pointtien osalta.
Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 6 - Radion kanavasäädöt.

Tämän jälkeen päästään itse asetusten kimppuun, eli valitse neljästä sensorin asennusvaihtoehdosta oikea. Huomaa että sensorin kylkeen asentaminen ei ole vaihtoehto, suosittelen tarkkuutta sen suhteen että sensori on suorassa linjassa pituusakselin suhteen, taas siis kyse siitä että mitä tarkemmin "kaikki on kohdillaan" sitä helpompi gyron on tehdä työnsä. Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 7 - Sensorin asennon valinta.

Seuraavaksi valitaan päälapojen pyörimissuunta, eli ylempänä myötäpäivään, alempana vastapäivään. Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 8 - Päälapojen pyörimissuunnan valinta.

Seuraavana vuorossa oikean nuppigeometrian valinta, eli valitse omaan kopteriisi sopiva swash-tyyppi kuvan vaihtoehdoista. Sovelluksessa kopterin keula vastaa kuvan ylälaitaa. Mikäli sinulla on 140 asteen swashi valitse sitä lähinnä oleva 120 asteen vaihtoehto. Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 9 - Swassin tyypin valinta.

Tämän jälkeen VBarille tulee kertoa nupin kollektiivin toimimissuunta, eli valiltse kahdesta vaihtoehdosta se joka pitää paikkansa, saatko positiiviset lapakulmat kun swassi liikkuu ylös? Valitse ylempi vaihtoehto, muussa tapauksessa valitse alempi. Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 10 - Kollektiivin suunnan valinta.

Tässä vaiheessa kytketään nupin servot VBariin kuvan osoittamalla tavalla, eli kuvassa näkyy servojen numerointi 1-3 swashin suhteen, kytke servo 1 VBarin liittimeen Channel 1 jne. Tarkista toiminta, eli servojen suunnanvalinta tehdään tässä ruudussa servon kuvaa klikkaamalla jolloin sen suunta vaihtuu jonka jälkeen niihin ei enää kosketa. ÄLÄ käännä suuntaa radion servo-asetuksista!. Tarkista että swassi liikkuu oikeaan suuntaan kun liikutat tikkuja ennenkuin jatkat tästä eteenpäin. Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 11 - Servojen kytkentä sekä suuntien valinta.

Tarkista että pitch on keskellä, samoin että oikea tikku on keskellä. Tässä on hyvänä apuna radion monitori jolla saat varmistettua että olet tosiaan keskellä. Tässä vaiheessa otetaan lapakulmamittari esiin ja tehdään viimeiset mekaaniset tarkistukset ja mahdolliset säädöt, eli nyt tulisi lapakulmien olla nolla ja swassin suorassa. Swashin suoruuden voi tarkistaa swash-levelerillä tai vaakasuorassa olevan kopterin (pää-akselin oltava täysin pystysuorassa) lapoja pyörittämällä, lapakulmamittarin tulisi siis näyttää nollaa koko kierroksen ajan kun lapaa pyöritetään nupin ympäri mittari kiinni.
Tarvittaessa voit hienosäätää servokohtaisesti swashin asennon oikeaksi, suosittelen kuitenkin että olet kärsivällinen ja teet mahdollisimman pitkälti tämän mekaanisesti. Mikäli joudut käyttämään korjausarvoja yli 40:n suosittelen servoarmien ja/tai linkkivarsien säätöä.


Kuva 12 - Servojen trimmit.

Mikäli valitset välilehden "Swash" tuon äskeisen "Servo"-välilehden sijaan pääset korjaaman kerralla koko swashin asentoa yksittäisen servon sijasta. Muista kuitenkin että mikäli mekaaninen setuppi on pielessä tai tehty "sinnepäin" on pahimmassa tapauksessa epälienaarinen käytös tai jopa servon bindaaminen joko täysillä positiivisilla tai negatiivisilla kulmilla. Ideaalitilanteessa ainoat säädöt swashille ovat yksittäisen/yksittäisten servojen asteen-pari säädöt. Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 13 - Swashplaten trimmit.

Seuraavaksi valitaan kollektiivin maksimikulmat, ideaalitilanteessa lapakulmamittarin tulisi näyttää 12-14 astetta (Kopterisi/mieltymyksiesi mukaan) kun sovelluksen slideri on 80-100 välisellä alueella. Mikäli positiivinen ja negatiivinen arvo ei ole tarpeeksi lähellä toisiaan kun liikutat radion vasemman tikun ylä- tai alalaitaan ei sinulla ole swash keskellä nollakulmilla. Eli palaa yksi askel taaksepäin ja tarkista asetukset. Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 14 - Max kollektiivikulmien asetus.

Seuraavaksi kerrotaan VBarille nupin geometriasta hieman tietoja, tämä on siis toimenpide jossa kerrotaan gyrolle juuri sinun kopterin nupin geometria, sama toiminto löytyy esimerkiksi BeastX-gyrosta jossa hamutaan kuuluisaa "sinistä valoa kuudella asteella".
Eli, kun tulet tähän ikkunaan tulisi lapakulmien olla nolla kun mitattava lapa on peräputken päällä pitkittäin.


Kuva 15 - Geometrian asetus, lähtökohta.

Klikkaa painiketta "Measure" jolloin lapakulmamittarin tulee näyttää 8 astetta, mikäli ei näytä korjaa sovelluksen sliderilla kunnes mittari on 8 asteessa. VStabin tiedon mukaan toimiva arvoraja on 80-110 yksikköä, mikäli arvo on jotain muuta ei nupin geometria ole täysin ideaalinen VBarille. Lisätietoja VStabin sivuilta. (LINKKI). Kun olet valmis, klikkaa "Continue".


Kuva 16 - Geometrian asetus, mittauskohta.

Nyt kun on nuppi saatu säädettyä kohdilleen laitetaan vielä perä kuntoon. Ensimmäisenä valitaan oikea servotyyppi alasvetovalikosta. Mikäli valikosta ei löydy omaa servoasi selvitä oman peräservosi tekniset tiedot ja vertaa niitä VStabin sivuilta löytyvään taulukkoon. (LINKKI).
Vasta kun oikea servotyyppi on valittu voit kytkeä peräservon VBarin kohtaan "Tail Servo". Tämän jälkeen tarkistetaan perälapojen asento, eli kun servo on keskellä tulisi perälapojen olla 2-3 astetta väännön vastaisesti. Tarkista servon toiminnan suunta, eli vastaako servon suunta tikun suuntaa, mikäli ei, käännä servon suunta klikkaamalla servonkuvaa sovelluksessa. Tämän jälkeen vie tikku täysin toiseen laitaan ja siirrä slideria siten että perä ei enää bindaa eli servo ei jää "junnaamaan". Toista sama toiselle suunnalle ja toisella sliderilla. Mikäli sliderin arvoksi tulee yli 120 on sinulla liian lyhyt servoarmi, vastaavasti arvon ollessa alle 80 on sinulla liian pitkä servoarmi, 8-15mm. Kyse on taas siis optimaalisista asetuksista.
Näiden toimenpiteiden jälkeen perä on valmis. Kun olet valmis, klikkaa "Continue" kolme kertaa palataksesi perusnäyttöön, govi säädetään myöhemmin niin halutessasi. 


Kuva 17 - Perän asetukset.

Asetusten jälkeen olet siis palannut perusnäyttöön jonka asetukset käydään seuraavassa viestissä läpi.

Tässä vaiheessa voisi olla fiksu idea tallentaa asetukset myös omalle koneellesi sovelluksen "Save"-painikkeen kautta.


Kuva 18 - Perusikkuna.
« Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu, 2015, 17:07:37 kirjoittanut TeroS »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
VBar varsinaisten lentoasetusten teko
« Vastaus #2 : 12 Elokuu, 2014, 20:29:08 »
VBar varsinaisten lentoasetusten teko

Tässä osiossa käydään läpi mitä pääikkunan eri vipuset tarkoittavat ja miten saadaan pikkuhiljaa säätämällä VBar omaan makuun ja kopteriin sopivaksi.
Muista turvallisuus eli älä pidä lapoja kiinni vielä tässä vaiheessa, oletus on että ollaan siis tekemässä ensimmäistä säätöä.

Pääikkunan alueet ja selitykset


Kuva 1 - Pääikkuna.

Slideria voi säätää joko kiskomalla ylös/alas tai kirjoittamalla sliderin vieressä olevaan ruutuun numeroarvon ja painamalla enterriä. (Ilman entterin painallusta arvo ei siirry VBarille)
Tohtorin hattu-kuvakkeen jutut (eli Pro-versio) käydään läpi neljännessä viestissä, govi käsitellään seuraavassa viestissä.

Main rotor

Vasemmalla oleva "Main Rotor" on kuten nimi sanookin nupin toimintaan vaikuttava. Perinteinen nupin gyrogain on kiinteä arvo välillä 40-120 eli oikeanpuolimmaisin slideri. Suuntaa antavia arvoja löytyy merkattuna sliderin eri kohdista, periaatteena on sama kuin normaalissa perän gyron gainissakin eli arvo tulisi saada mahdollisimman ylös vägäämättä. Eli aloita jostain kohtaa, joko kyselemäll muilta tai arpomalla, ja hae testilennoin arvoa kohdilleen. Esimerkkikuvassa on Logo 800 Xxtremen gaini-arvoksi tullut 82 joka ei numerollisesti ole kovinkaan suuri.
Arvoa haettaessa tee testilentoja, muista myös että jos/kun olet nostanut nupin gainia liikaa on nupin vatkaus aika hurjan näköistä ilmassa, esimerkiksi nopeassa vaakalennossa nupin aloittaessa vatkaamisen voi tulla ruskeaa raitaa kalsareihin, keskeytä nopeuslento ja laskeudu, korjaa arvoa ja uutta testiä. Tässä ei oikein ole oikotietä onneen.

Keskellä oleva slideri eli Agility on huonosti suomennettuna "ketteryys", tämä löytyy hakemalla omaan tyyliin ja kopteriin sopivaksi. Tämä arvo vaikuttaa ele- ja aile-akselilla pyörimisnopeuteen. Mikäli haluat säätää näitä tarkemmin esim vain aileron suunnassa lisää nopeutta niin tämä tehdään radiosta kyseisen kanavan end-pointteja säätämällä periaatteella enemmän nopeutta, suuremmat endpointit.
Lähtökohtaiset ohjearvot ovat seuraavat:
- 60 Skaalalento
- 80 Sportti/Taivaslento (Aloittelijat)
- 90 3D-lento
- 110 Agressiivinen 3D

Vasemmanpuoleisin slideri eli "Style" on nimensä mukaisesti tyyli, eli mitä suurempi arvo sitä "robottimaisempi" eli tarkempi nupin käyttäytyminen on. Hae testilennoin itsellesi omaan tyyliin sopiva arvo.

Tail rotor

Perän toiminta on softan perusversiossa yksinkertainen, eli oikealla oleva "Gyro gain" perinteinen gaini joka siis on sama kuin missä tahansa gyrossa oleva perän gaini. Tässä vaiheessa tarkista vielä että palkki liikkuu kun muutat arvoa radiosta. (Tätä ei siis oletuksena muuteta sovelluksesta vaan radiosta!) Jos palkki ei liiku kun muutat arvoa radiosta tarkista asetukset setupin teosta, olet tehnyt jotain väärin.
Periaatteena on sama kuin muissakin eli arvo niin ylös kuin saat, jos esimerkiksi nopeassa vaakalennossa perä vägää laske gaini muutama pykälä ja kokeile uudestaan. Hyviä perän säätölentoja ovat nopea vaakalento ja funneli taidon riittäessä. Jos taas perä ei meinaa pitää eli "luiskahtaa alta" nosta vastaavasti gainia. Muista että nupin kierrosnopeuden muuttuessa tarvitsee perän gainia usein muuttaa, eli mitä enemmän kierroksia sitä vähemmän gainia, tämä kopterimallista riippuen. Gyro.kanava voidaan useimmissa radioissa asettaa muuttumaan lentotilojen mukaan. Toinen vaihtoehto on käyttää VBarin pankkeja joista lisää viimeisessä viestissä.

"Yaw-rate" on perän pironopeus eli perän pyörimisnopeus kun radion tikku on laidassa, ohje-arvona arvo 100 tarkoittaa ykhtä kierrosta sekunnissa.

Governor

Goville on ainoastaan govin gainin säätöslideri sekä indikaattorit pyydetylle kierrosluvulle sekä todelliselle kierrosluvulle. Lisäksi alhaalta oikealta löytyy graafinen palkki kierrosnopeudelle sekä tiedot govin toiminnan tilasta. Näistä lisää govin asetusviestissä.

Live display

Täältä näet graafisesti kanavien arvot siten että kanavakohtaisesti vasen palkki on radion signaali ja oikea on VBarin asettama arvo servoille.

Others live

U Batt kertoo Vbarin saaman jänniteen arvon, näitä on kaksi eli aktiivinen sekä minimiarvo. Minimiarvo kannattaa tarkkailla ainakin ensimmäistä kertaa asetuksia tehdessä, eli liikuta vasenta tikkua ylös-alas vauhdikkaasti joitakin sekunteja, mikäli jännite "kyykkää" voi sinulla olla ongelmia sähkönsyötön kanssa. Tämä paljastaa mikäli esimerkiksi käyttämäsi BEC ei anna tarpeeksi virtaa käyttämillesi servoille. Eri servot käyttäytyvät erilailla, lisätietoja VStabin sivuilta. (LINKKI 1) ja (LINKKI 2)

Vib kertoo tärinäarvon, eli nykyinen tärinäarvo vasemmalla ja järjestelmän päälläolon aikainen maksimiarvo oikealla, C-painikkeesta arvot nollautuvat. Tästä lisää Pro-osiossa.

Autotrim

Vbarissa on ominaisuus nimeltään "Autotrim" joka käytännössä tarkoittaa sitä että VBar "oppii" juuri sinun kopterisi oikut ja ominaisuudet. Eli kun setup on tehty ja kopteri lentää niin hyvin kuin mahdollista voidaan (suositellaan) tehdä nk. trimmilento. Lento tehdään seuraavasti:

- Oltava tyyni keli, tästä ei ole hyötyä jos gyro joutuu tekemään tuulikorjauksia!
- Rasti ruutuun "Act"
- Käynnistä VBar (eli kopteri) pitch täysin ylhäällä. (HUOMIO! Laita esim holdilla kaasu pois!)
- Vahvistuksena trimmilennosta VBar nytkayttää nuppia kaksi kertaa alustuksen jälkeen normaalin yhden sijasta
- Nosta kopteri ilmaan laijuntaan, pidä paikallaan mahdollisimman vähillä liikkeilla. Eli kun kopteri alkaa ajautumaan korjaa liike takaisin leijuntaan mahdollisimman herkillä liikkeillä. Toista tämä useamman kerran, mikäli teet homman oikein huomaat että kerta kerralta korjausliikkeen tarve pienenee.
- Tee muutama rauhallinen vaakakahdeksikko, mieluiten molempiin suuntiin.
- Laskeudu, olet tehnyt trimmilennon.

Trimmilennon tarpeellisuudesta on aina keskusteltu, toiset käyttävät, toiset eivät, toiset huomaavat eron, toiset eivät. Se on ainakin varmaa että haittaakaan tästä ei ole ja onhan se kiva kun on kopteri "viimeisen päälle".

Others

Oikeassa laidassa oleva "Others-osiossa voit valita käytätkö gyroa "perinteisesti eli nk. yksillä ajoasetuksilla vai haluatko esimerkiksi normitilaan rauhallisemmat säädöt, vaikka pienempi perän pironopeus, vähemmän äkäinen nuppi jne. Eli VBar mahdollistaa neljän eri "asetuspankin" käytön, näitä kutsutaan siis nimellä "Bank", käytettävissä siis Bank 0 - Bank 3. Heti otsikon alla näkyy numerona juuri tällä hetklellä käytössä olevan pankin numero.

Normaalitilanne siis on että käytät perän gainia suoraan radiostasi jolloin valinta tulee olla kuvan 1 mukaisesti.

Oletuksena VBar käyttää yhtä pankkia eli nollaa, mikäli haluat ottaa pankit käyttöön (Huomio: vaatii Pro-version!) valitse ylemmästä alastulovalikosta vaihtoehto "Bank 0/1/2/3" ja säädä radiostasi gyro-kanava siten että kanava-arvot osuvat seuraavaan haarukkaan:
-100 - -50 = Bank 0
-50 - 0 = Bank 1
0 - +50 = Bank 2
+50 - +100 = Bank 3

Kun tämä on tehty paina painiketta "Coldstart (recalibrate)" jolloin VBar käynnistyy uudelleen ja ottaa pankit käyttöön.  HUOMIO! Perän gaini on nyt pankkikohtainen eli kiinteä!

Muista käydä huolellisesti läpi asetukset joka pankilta!

Tämä on hyvinkin mukava ja turvallinen tapa kokeilla eri asetuksia, esimerkiksi pankkiin 0 normaalit, turvalliset asetukset, pankkiin 1 jotain arvoa muutettu johonkin suuntaan, voit lennossa vaihtaa pankin käyttöön ja testailla miltä uusi asetus tuntuu, jos ei ollut hyvä niin palaa takaisin pankkiin nolla ja muuttele arvoja sopivaksi.

Konfiguraation tallennus

Käyttämäsi asetukset voit tallentaa tietokoneellesi, eli paina ylhäältä painiketta "Save" ja tallenna tiedosto sopivalla, kuvaavalla nimellä varustettuna paikkaan mistä et sitä kuitenkaan enää löydä myöhemmin.
Vastaavasti voit palauttaa asetukset joko osittain tai kokonaan "Load" painikkeen kautta, eli hae oikea tiedosto ja valitse rasti-ruutuun periaatteella mitä osioita haluat palautettavan tiedostosta.

Irtikytkentä, lentoonlähtö

Sovellukselle ja/tai VBarille ei tarvitse sen kummempia tehdä asetusten teon jälkeen, USB-johto irti VBarista ja kone ilmaan! Hyviä lentohetkiä!
« Viimeksi muokattu: 10 Lokakuu, 2014, 23:50:12 kirjoittanut TeroS »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
VBar govin säätö ja toiminta
« Vastaus #3 : 12 Elokuu, 2014, 20:29:20 »
VBar govin säätö ja toiminta

Governöörin (govin) tarkoitus on pitää kopterin moottorin ja sitä kautta lapojen kierrosluku mahdollisimman samana rasituksen muuttumisesta huolimatta. En käsittele lapojen kierrosluvun antureita sen kummemmin, kierroslukutiedon saa joko moottorin johdoista yhdella tai kahdella johtimella varustetuilla antureilla, esimerkiksi hobbywingin anturi on aika suosittu tähän. (LINKKI).

Toinen vaihtoehto on hall-anturin käyttö eli vastaavan tyyppinen kuin nitrovehkeissä on käytössä, tällöin päärattaaseen tulee kaksi tai useampi magneetti joiden ohimenosta anturi saa kierrosluvun. (LINKKI).

Govin muutama perusperiaate:
- Govin ollessa käytössä käytetään radiossa tasaisia kaasukäyriä eli nk. "flättikäyriä". Jotkut haluavat normi-tilaan alussa nousevan käyrän, toiset eivät, oman maun mukaan. Varsinaisten lentotilojen (IDLE 1 / IDLE 2 / IDLE 3 jne) kaasukäyrinä käytetään flättikäyriä haluaman kierrosluvun mukaan.
- VBarin govissa asetusten teon jälkeen 100% käyrä ei enää ole "kaikki mitä koneesta lähtee" vaan se mitä seuraavassa asetetaan.
- Throttle holdissa kaasun arvo 0% !

Esimerkissämme on Logo 800 Xxtremen asetukset jossa kierroslukutieto saadaan suoraan YGE-nopeudensäätimeltä.

Govin käyttöönotto

Ennen kuin teet yhtään mitään tallenna olemassaolevat asetukset itsellesi talteen!

Siirry setupissa kohtaan "Gov. 1", valitse governor modeksi "Electric" ja muista painaa "Reset"-painiketta.

Tämän jälkeen valitse millä kanavalla radiostasi tulee kaasu, useimmiten lienee kanava "Ch 1|ESC|Preset" sekä valitse mistä päin VBaria kaasusignaali lähtee VBarilta nopeudensäätimelle, omassani siis "Collective/ESC" Kun olet valmis klikkaa "Continue"


Kuva 1 - Gov. 1.

Govin asetukset

Kohdassa "Gear Settings" asetetaan "Max. headspeed"-ruutuun se kierrosluku mitä halutaan että saavutetaan kun kaasu on 100% asennossa. Esimerkkikuvassa maksimiarvoksi on asetettu 1850 rpm, eli kun laitan radiosta flätti 100% käyrän kiertää nuppi 1850 rpm.

Seuraavaksi täytyy VBarille kertoa mikä on pääakselin ja moottorin ratassuhde, eli omassani moottori kiertää 9,722 kertaa kutakin pääakselin yhtä kierrosta kohden. (Laskukaava siis päärattaan hammasmäärä jaettuna pinjonin hammasmäärällä, itselläni 175/18 = 9,722222)

Ja vielä tarvitsee kertoa rpm-anturin suhde, Scorpionin moottorissa on 10 magneettia, tämä jaetaan kahdella joten arvoksi tulee 5.

Kohta "Autorotation bailout" on toiminto jossa tämä aktivoituna kierrosluku nousee haluttaessa nopeasti eikä normaalilla hitaalla tavalla. Tätä käytetään esimerkiksi autorotaatioharjoituksis sa jossa bailoutilla saadaan kierrosluku jopeasti nousemaan. Normaalitilanteessahan kopterissa kierrosluku nousee hitaasti nollasta.

Kohta "Idle during bailout" liittyy samaan, eli kun käytetään bailouttia tämä rastitettuna kun ollaan tekemässä autorotaatioharjoitusta ja laitettu ilmassa holdi päälle ei VBar pysäytä moottoria aivan kokonaan vaan jättää pienet kierrokset päälle jotta tarvittaessa kierrokset saadaan nostettua nopeammin. (HUOMIO! Käytätkö Kontronikin nopeudensäädintä? Rastita tämä, Kontronikin suositus!)

Kohta "Throttle Servo Adjustment" liittyy siihen että VBarille kerrotaan missä kohtaa juuri sinun kopteri/nopeudensäädin/radio kombo käynnistää moottorin ja missä kohtaa löytyy se 100% kohta.


Kuva 2 - Gov. 2.

Kun asetukset ovat kohdallaan on enää jäljellä govin gaini joka siis säädetään sopivaksi vaikkapa MrMelin ohjeiden mukaan. Periaate govin gainilla on sama kuin muillakin, eli mahdollisimman korkealle ilman oskillointia, siis kaasun "pumppaamista". Testaa esimerkiksi pitch-pumpilla, mikäli kierrosluku lähtee "pumppaamaan" edestakaisin laske gainia. Itse suosittelen että govi otetaan käyttöön vasta kun kopteri muuten lentää, perä on kunnossa jne, pahimmassa tapauksessa sinulla vägää nuppi, perä ja mottori. Sen jälkeen on pilotin sormilla jo töitä ja voi sattua kipeästi lompakossakin.


Kuva 3 - Pääikkuna.

Lopuksi koko govin toiminta testattan ILMAN LAPOJA eli kopteri käyntiin, mankasta sopivat (flätit) kaasukäyrät eri lentotiloille. Mikäli huomaat puutteita, korjaa, älä lähde lentämään ennenkuin toiminta on näiltä osin kunnossa!

Ja vielä ennenkuin lopetat, tallenna asetukset myös omalle tietokoneellesi. Torpissa voi mennä gyrokin rikki.

Ylivoimaisesti paras tapa ymmärtää asia on katsoa MrMelin 23 minuuttinen video aiheesta:

« Viimeksi muokattu: 10 Lokakuu, 2014, 23:52:00 kirjoittanut TeroS »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
VBar Pro-version mahdollisuudet ja hyödyt
« Vastaus #4 : 12 Elokuu, 2014, 20:29:32 »
VBar Pro-version mahdollisuudet ja hyödyt

Kun olet saanut kaupasta kopteriisi VBarin on se Express-versio. Jotta saat täyden hyödyn uudesta gyrostasi suosittelen vahvasti päivittämistä Pro-versioon.

Mitä saa 35 euron lisämaksulla?
- Setup tilassa pääsee suoraan valitsemaan välilehden, ei tarvitse käydä "koko setuppia" läpi
- Setupissa on valittavissa swassi vapaasti, eli esimerkiksi skaalalentäjille joissa joskus mitä ihmeellisimpiä swasseja.
- Swassin pyörimissuunnan valinta
- Mahdollisuus käyttää analogisia servoja
- Huomattavasti tarkemmat säädöt mahdollisia nk. "Tohtorin hatusta"
- Pankit!
- Tärinäanalysaattori
- Lokitiedostot!

Yleinen konsensus siis on että VBar maksaa aina ostohinnan + 35 euroa Pro-softasta koska "se nyt vaan on niin hyödyllinen".

Gauin keltainen VBar on Gauin ostama brändätty mini-vbar jonka kuitenkin saa samantasoiseksi / samanlaiseksi kuin mini-vbar pro-versiolla ostamalla pro-päivityksen jonka jälkeen laitteeseen voidaan ladata nk. tavallinen Pro-versio jotta "päästään eroon" hieman vajaasta Gaui-versiosta. (Ole kuitenkin tarkkana, tälle pitää ostaa oma pro-päivitys, jälleen se Gaui-brändätty)

Pro-version ostaminen ja asentaminen

- Tietokoneen jossa VBar softa sekä nettiyhteys
- Kirjaudu Mikadon sivuille omalla mikado-id:lläsi, mikäli sinulla ei sitä vielä ole, rekisteröidy. (LINKKI).
- Kytke VBar tietokoneeseen
- Valitse valikosta File" -> "Online Update" (HUOMIO! Tämä EI toimi bluetoothin kautta!), avautuu uusi ikkuna, odota rauhassa että ikkuna lukee tiedot VBarilta.
- Valitse Pro-versio ja klikkaa ""Infos"-painiketta
- Avautuu uusi selainikkuna jossa näkyy myös VBarisi sarjanumero, kopioi tämä maalamalla se hiirellä ja painamalla CTRL-C
- Siirry Mikadon web-shoppiin ja etsi tuote VBar Software 5.3 PRO (LINKKI) HUOMIO! Gaui-versiolle VBarista toinen tuote (LINKKI)
- Klikkaa mikadonsivulla Pro softassa painiketta "Purchase"
- Anna VBarisi sarjanumero (Klikkaa ruutua hiirellä, paina CTRL-V) ja paina "Continue"
- Osta tuote, eli siirry kassalle ja maksa 35 euroa. Ei toimituskuluja.
- Siirry takaisin VBar softaan, sulje päivitysdialogi ja avaa se uudelleen, nyt voit päivittää firmiksen Pro-versioon. (Huomio: Gaui-version saa päivitettyä "normaaliksi" Pro-versioksi lataamalla gyroon normaalin Pro-version.)
- Valitse listasta Pro versio ja klikkaa "Load", seuraa ohjeita ja odota.
- Kun päivitys on tehty tulee vähintäänkin tarkistaa että kopterin setup on kunnossa, itse tekisin setupin uudestaan.
- Tarkista että softassa on nk. "Tohtorin hatut" käytössä.


Kuva 1 - Päivitysikkuna.

Pro-versio ja setup

Jo mainitun välilehtien käytön lisäksi setupissa ilmastyy tohtorin hattua muutamaan kohtaan.

Ensimmäisenä on mahdollisuus valita swassin tyyppi vapaasti, samoin voit valita käytätkö analogisia servoja. Tärkeimpänä täällä on nk. "cyclic ring" jonka avulla voit rajoittaa nupin liikeratoja mahdollisen mekaanisen bindaamisen estämiseksi. Eli ele- ja aile- tikkuja käytettäessä (kollektiivi nollakulmilla) äärirajoilla pyöritä nuppia, mikäli nuppi ottaa kiinni pienennä cyclic ring-arvoa kunnes ei enää bindaa.

Pich pump-arvo on dynaaminen kollektiivin säätö, hyödyllinen esimerkiksi tic-toceissa. Eli mitä nopeammin liikutat tikkua sitä vähemmän tikun liiketta tarvitaan saman servoarmin liikkeeseen. Suositellut arvot 30-60, arvon ollessa 0 toiminto on kytkettynä pois päältä. Hiukan siis kuin negatiivinen expo kun tikkua paiskotaan nopeasti vaikkapa juuri tic-tocissa.


Kuva 2 - Swassin asetukset.

Swashin trimmille on myös hienosäätöä tarjolla, eli setupin Trim-välilehdellä annetaan tohtorin hatusta mahdollisuus säätää swassi suoraan kollektiivin maksimi- ja miniasennoissa, tämä auttaa korjaamaan mahdollisen mekaaniikan aiheuttamien heitot pois kopterista.


Kuva 3 - Swassin trimmi.

Kollektiivin säätöön annetaan myös lisä-apuja Collective välilehdellä.


Kuva 4 - Kollektiivi.

Samoin cyklikille on tarjolla tarkempaa säätöä:


Kuva 5 - Cyclic.

Lentosäädöt ja Pro-softa

Mielestäni suurimpia etuja Pro-softasta saadaan värinaanalysaattorin ja lokitoiminnon lisäksi lentosäätöjen tarkkuuksilla.

Main rotor

Main rotor-osio:

- RC deadband - Määritellään alue jossa tikkujen keskikohdan liiketta ei huomioida, tarkkaile VBar softan TX-monitoria setupissa ja pidä radiosi oikea tikku keskellä. Mikäli arvo vaeltaa ei radiosi potikat ole välttämättä oikein kuosissa tai sinulla on jotainmuita ongelmia järjestelmässä. Kasvata tässä olevaa arvoa kunnes ei enää ole liiketta VBarissa kun tikku on keskellä paikallaan. Mikäli joudut käyttämään suurempaa arvoa kuin 15 suositellaan radion huoltoa/vaihtoa.
- Elevator precompensation - Leijunnasta nopealla nousulla (esim pitch pump) kopterin keulalla voi olla nousemistaipumuksia. Mitä enemmän keula nousee, sitä suurempi arvo tähän. Säädä arvo siten että keula ei enää nouse.
- Paddle simulation - Simuloidaan flybar-kopterin lätkiä, arvot 20-40 ovat normaaleja, 0-arvo kytkee toiminnon pois. Esimerkiksi kevyillä lavoilla tämä arvo voi antaa "tarkemman" tuntuman.
- Expo - No, se on expo. Pehmentää tuntumaa keskialueella. Sama kuin radiosta säädettävä expo ele- ja aile akselilla.
- Control loop - Rastitettuna VBar optimoi itseään, eli säätää control luuppia siltä kuin parhaaksi katsoo. Itse olen tuon pitänyt päällä.


Kuva 6 - Main rotor.

Tail rotor

Perän säädöt ovat melko kattavat tohtorin puolella.

Parametrit:
- RC Deadband - Sama kuin nupin RC deadband. Määritellään alue jossa tikkujen keskikohdan liiketta ei huomioida, tarkkaile VBar softan TX-monitoria setupissa ja pidä radiosi oikea tikku keskellä. Mikäli arvo vaeltaa ei radiosi potikat ole välttämättä oikein kuosissa tai sinulla on jotainmuita ongelmia järjestelmässä. Kasvata tässä olevaa arvoa kunnes ei enää ole liiketta VBarissa kun tikku on keskellä paikallaan. Mikäli joudut käyttämään suurempaa arvoa kuin 15 suositellaan radion huoltoa/vaihtoa.
- Acceleration - Perän kiihtyvyys, eli kuinka nopeasti perä saavuttaa täyden pironopeuden kun rudder-tikku paiskataan toiseen laitaan. Mitä heikompi perä (matalat kierrokset, pienet perälavat jne) sitä pienemmäksi tämä arvo on laitettava. Normaaliperäisille suositellaan arvoja 30-60, skaalalaitteille 25-40. Huomioithat että mikä hätäisempi kiihtyvyys sitä suurempi rasitus myös voimansiirrolle perään.
- P-Gain - Perän gainarvo, määrittelee suhteellisen gainarvon. Ei suoraan riippuvainen varsinaisesta normaalista gain-arvosta. Liian korkea P-gain aiheuttaa 2-3Hz:n muutaman asteen vägäystä.
- I-Gain - Perän heading hold eli I-gainin suhteellinen arvo. Ei suoraan riippuvainen varsinaisesta normaalista gain-arvosta. Liian korkea I-gain aiheuttaa hidasta, alle 1Hz:n perän heiluntaa esimerkiksi vaakalennossa. (Eli heading hold)
- Stop Gain A - Myötäpäivään pyörivät päälavat: Stop arvo, eli miten perä käyttäytyy kun pysähdytään myötäpäivään tehdystä pirosta. Mikäli perä ei pysähdy tarkasti niin kasvata arvoa, mikäli pysähdyksessä tapahtuu epäröintiä/vägäystä pienennä arvoa.
- Stop Gain B - Myötäpäivään pyörivät päälavat: Stop arvo, eli miten perä käyttäytyy kun pysähdytään vastapäivään tehdystä pirosta. Mikäli perä ei pysähdy tarkasti niin kasvata arvoa, mikäli pysähdyksessä tapahtuu epäröintiä/vägäystä pienennä arvoa.
- Expo - No, se on expo. Pehmentää tuntumaa keskialueella. Sama kuin radiosta säädettävä expo rudder akselilla.

Torque precompensation:
- Collective - Staattinen kompensaatio kun kollektiivikulmat muuttuvat nopeasti. Säädä sopivaksi esimerkiksi pitch-pumpilla. Eli jos perä ei pysy suorassa pitch-pumpissa kasvata arvoa.
- Cyclic - Sama mutta cyclikille, eli kompensoidaan nopean/suuren cyclic-liikkeen aiheuttamaa rasitusta.
- Zero colllective - lukee radiosi nollakulman asennon, laita radion tikulla kopteri nollakulmille ja klikkaa "Set" painiketta.

Modes:
- Lock mode - Normaalimode, eli tässä siis normaalin FBL CP-kopterin tila.
- Rate mode - Ei heading holdia. Kokeile omalla vastuulla...
- Microheli mode - Sama kuin Lock Mode mutta pienille koptereille.

Control loop:
 Rasti ruutuun periaatteella toimiva optimointiluuppi perälle, eritoten stop-gaineille. Itse todennut tuon hyvin toimivaksi.
 
ja vielä viimeisenä Reset-painike jolla saat arvot tehdasasetuksiin jos menee liian vaikeaksi. Muistathan aina tallentaa konfiguraation tietokoneellesi joka tapauksessa ennenkuin aloitat muutelemaan mitään!


Kuva 7 - Tail rotor.

Governor

Parametrit:
- Runup Speed Limit - Kuinka nopeasti reagoidaan nopeuden muutoksiin joita radio pyytää, vaikuttaa myös spooluppiin. Mitä pienempi arvo sitä hitaampi reagointi. Vakioarvo "3" antaa spoolupiksi noin 10-12 sekuntia. Suositellut arvot 2-6.
- Collective Add - Kollektiivin aiheuttama govin kaasun lisäys, eli tee pitchpumppia, mikäli kierrosluku laskee ylöspäin noustessa nosta tätä arvoa. Mikäli pitchpumpissa ylöspäin kierrosluku nousee laske tätä arvoa, suositellaan muuttaamaan 5 pykälissä.
- Cyclic Add - Sama kuin collective add, mutta cyclikille. Eli taa vaakakierteitä, mikäli kierrosluku nousee, laske tätä arvoa, mikäli kierrsluku laskee nosta tätä arvoa. Suositeltu nostoporras 10 pykälää kerrallaan.
- Collective Dynamic - Periaatteessa melkein sma kuin collective add, mutta tämä on dynaaminen, tämä arvo vaikuttaa nopeaan kollektiivin muutoksiin. normaaliarvo 40, voi olla jopa 80. Testaa vaikutus omassa kopterisasi.
- Electric painike - Asettaa sähkökopterin oletukset.


Kuva 8 - Governor.

Tärinäanalysaattori

Mikäli kopterissa on esimerkiksi lokeissa tärinäilmoituksia voit paikallistaa niitä tärinä-analysaattorilla. Tapoja on useita, yksi vaihtoehto on käyttää VBarissa bluetooth-palikkaa ja laittaa läppäri kantomatkan sisälle ja joko leijuttaa kopteria normaalisti käytettävillä kierroksilla (tarkin tapa) tai pyörittää kopteria maassa joko lapojen kanssa tai mieluiten ilman. HUOMIO! Pidäthän huolen että a) mahdollinen USB-kaapeli ei pääse tarttumaan mihinkään liikkuvaan osaan, b) että kopteri ei pääse karkaamaan tai c) kopterin lavat eivät pääse osumaan mihinkään. Itse teen tämän yleensä ilman lapoja maassa. HUOMIO: Koskeee myös perälapoja, se perä ampuu aikasta lujaa kun sattuu sormi osumaan rudder-tikkuun! Muista turvallisuus!

Analysaattori avataan pääikkunan "Others live"-osion oikeasta ylökulmasta olevasta "vihrestä käppyrä"-painikkeesta.

Analysaattori näyttää VBarin kokemien tärinöiden voimakkuuden ja taajuuden. Jos mietitään kopterissa olevia pyöriviä osia niin moottori pyörii yhdellä nopeudella, pääakseli toisella ja perä kolmannella. Nämä kaikki tiedetään kun tiedetään pää-akselin tai moottorin kierrosluku ja hammasrattaiden suhteet. Esimerkiksi mikäli tärinä löytyisi esimerkkikuvan mukaisesti noin 55hZ taajuudelta jolloin hiiren kanssa kursorin siihen siirtämllä saadaan kierrosluku 3276 rpm päästään jo eteenpäin, eli tässä esimerkkikuvassa 450 kopterin kierrosluku olisi tuo 3276 rpm.

Analysaattorilla päästään tarkastikin selvittämään mikä tärisee ja mistäpäin kopteria tärinöitä lähdetään hakemaan. Yksi tapa saada perä tärinättömäksi on esimerkiksi se että pyöritetään kopteria ilman päälapoja, tutkitaan perän pyörintänopeuden tärinä-arvo. Laitetaan tämä muistiin ja lisätään pieni teipinpala toiseen perälapaan, uusi testi, mikäli tärinäarvo nousi, vaihdetaan teippi toiseen lapaan. Mikäli laski voidaan joko olla tyytyväisiä tai lähdetään hakemaan vieläkin parempaa arvoa teipin kohdalla ja/tai erikokoisella teipillä jne. Tämä on siis yksi tapa, itse tosin tasapainotan pää- ja perälapani perinteisellä tyylillä. 

Ikkunan oikeassa laidassa näkyy kokonaisarvona vasemmassa palkissa nykyinen tärinäarvo ja oikessa palkissa suurin mitattu arvo.

Mikä sitten on kokonaisarvona hyvä tulos ja mikä on huono? Paras ja oikea tulos on tärinätön kopteri. Muistetaan että mitä vähemmän laitteessa on tärinöitä sitä tarkemmin ja helpommalla gyro hoitaa hommansa.


Kuva 9 - Spektrum Analyzer. (kuva: www.vstabi.info)

Lokit

Yksi toiminto jonka saa Pro-softan mukana on lokitoiminto josta on hyötyä esimerkiksi outojen tapahtumien selvityksessä, onko esimerkiksi jotain tapahtunut lennossa jota ei ehkä pitäisi tapahtua? Katso lokit.

Lokit saat esiin pääikkunan valikosta "Info" -> "Event log". Avautuvassa ikkunassa on mahdollisuus hakea joko 100 viimeisintä tapahtumaa tai kaikki tapahtumat sekä tallentaa loki pdf-tiedostona omalle koneellesi. (Usein selkeämpää)

Lokista löytyvät tiedot:

- Tärinätasot - Tärinätason varoituksi voi tulla normaalissa lennossa esimerkiksi nousussa ja laskussa, lisäksi esimerkiksi 3D lennossa näitä tulee jo ihan luonnostaankin. Tulkinta siitä mikä on normaalia ja mikä ei auttaa se että heti lennon jälkeen tarkistaa lokin jolloin se äskeinen lento on vielä muistissa.
- Jännitevaroitukset - VBar tarvitsee sähkö, mikäli tulojnnite laskee alle 4,5 voltin tulee informaatioviesti lokiin, alle 4.0 voltista tulee varoitus ja alle 3.5 voltista tulee error-viesti. Mikäli näitä löytyy lokistasi suosittelen vahvasti miettimään virransyötön tarkistamista ja tehostamista. Yksi suosittu ja helppo tapa on lisätä järjestelmään kondensaattori VBariin. Tämä on nk. vakava asia, gyro ei käynnisty mahdollisen virtakatkon jälkeen kovinkaan nopeasti, tuloksen gyron coldbuutille on mitä suurimmalla todennäköisyydellä torppi.
- Vastaanotinsignaalin virheet - Loki paljastaa kun VBar on esimerkiksi vaihtanut satelliittia, tämä on normaalia mikäli näitä ei ole liikaa. Varsinkin isommalla kopterilla on käytännössä mahdoton saada molempia satelliitteja "näkymään" radiolle koko lennon aikana. Muistithan uuden kopterin/asennuksen range checkin?!
- Sensor failure - Tämä on vakampi ilmoitus, mikäli VBarin sensorissa tapahtuu virheitä tai sensori ei lähetä dataa VBarille on tilanne vakava, käytännössä tämä tarkoittaa sitä että VBar ei tiedä miten päin olisi ja mitä korjata mihin suuntaan. Tämä virhe voi tapahtua esimerkiksi torpissa jolloin sensorit saavat "liian ison" arvon. Torpin jälkeen tarkista aina huolellisesti sensorin ja gyron toiminta.
- Ohjelmistovirheet - Näitäkään ei saisi olla, eli lokiin voi tulla merkintöjä mikäli firmiksen sisällä tapahtuvassa toiminnassa on häiriöitä. Itse tekisin ensimmäisenkin jälkeen firmiksen uudelleenasennuksen sekä kopteriin uuden setupin ja perusteelliset testit.

- Normaalit ilmoitukset - Lisäksi lokista löytyy nk. normaaleja ilmoituksia kuten "power up" kun laite on alustettu, "Good health" ilmoitus 10 sekunnin välein jne.
« Viimeksi muokattu: 10 Lokakuu, 2014, 23:53:04 kirjoittanut TeroS »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Ebay-bluetoothin käyttöönotto ja käyttö
« Vastaus #5 : 12 Elokuu, 2014, 20:29:43 »
Ebay-bluetoothin käyttöönotto ja käyttö

VBaria voi käyttää kätevästi myös bluetoothin kautta koska VBar-yksikön liikennöinti tietokoneelle on puhdas sarjaportti. Ainoat vaatimukset liikennöinnin onnistumiselle on että yhteys on nopeudeltaan 9600 baudia, bluetooth-palikka on nimeltään sellainen että alkaa sanalla "VBar" ja että VBar-sovelluksessa on määritelty sovellus käyttämään bluetoothia.

Sinänsä siis yksinkertainen setup. Valmis vaihtoehto on Mikadollakin hintaan 59 euroa, halvemmalla pääsee esimerkiksi RJX:n BT-palikoilla, hinta pyörii 29 euron nurkilla. Jos hiukankaan haluaa itse tehdä jotain pääsee samaan hommaan reilusti halvemmalla.

Tarvittavat osat ja sovellukset siis ovat seuraavat:
- Sopiva BT-kikkares, parhaiten löytyy hakusanoilla JY-MCY Bluetooth. Esimerkkinä vaikkapa Dealextremen LINKKI.
- Tietokoneeseen sopiva USB-RS232 adapteri josta saa kätevästi myös jänniteen ohjelmoinnin ajaksi. Samoin vaikkapa Dealextremen LINKKI Huomioi että linkit ovat esimerkkejä, molempia löytyy halvemmallakin.
- Asetusten tekoon ehkä parhaimpia sovelluksia on "Hercules Setup" (LINKKI).


Kuva 1 - Bluetoothpalikka.

BT-palikan ohjelmointi

Laita USB-RS232-sovitin kiinni tietokoneeseesi, tarkista että laite saa ajurit ja että sinulle tulee sarjaportti laitehallintaan. (Oikea-klikkaa "oma tietokone"-kuvaketta, valitse "Hallinta", avautuvasta ikkunasta valitse vasemmalta "laitehallinta", paina oikealla puolella "Portit"-kohdan plussaa jotta näet sarjaportit. Omalla koneellasi nimi voi olla muutakin kuin esimerkkikuvassa)


Kuva 2 - Laitehallinta.

Tämän jälkeen käynnistä Hercules-sovellus ja valitse välilehti "Serial". Valitse oikeassa laidassa itselläsi oleva sarjaportti anna muiden asetusten olla kuvan mukaisia. (Mikäli yhteys ei muodostu kokeile nopeutta 38400)


Kuva 3 - Hercules.

Seuraavaksi paina painiketta "Open" jolloin terminaaliruutuun tulisi tulla teksti "Serialport COMxx opened" jolloin ainakin tiedetään että on jokin toimica  portti kyseessä. kirjoita alareunassa olevaan ruutuun "AT" ja paina send-näppäintä, terminaaliruutuun tulis tulla punaisella lähetetty teksti "AT" sekä heti perään bluetooth-palikan lähettämä vastaus "OK". Mikäli ei tule, käännä TX ja RX-kaapelit toisinpäin ja kokeile uudestaan. Mikäli vieläkään ei toimi tarkista kytkennät. (Vilkkuuhan bt-palikka eli saa sähköä USB-palikalta?)


Kuva 4 - Hercules.

Seuraavaksi kirjoitetaan alalaidan ruutuihin ohjelmoitavat tiedot:
- Laitteelle annettava nimi muodossa "AT+NAMEVBar_Kallen500" (Tärkeää on että nimi alkaa kirjaimilla "VBar", älä käytä ääkkösiä tai välejä!)
- Laitteelle annettava bluetooth-yhteyden pin-koodi muodossa "AT+PIN1234" jossa 1234 on haluamasi pin-koodi.
- Määritetään laite käyttämään nopeutta 9600 baudia komennolla "AT+BAUD4"

Anna kukin komento kerrallaan painamalla Send-painiketta, tarkista terminaaliruudusta että saat kuvan mukaiset tulokset näkyviin, eli että bt-palikka kuittaa kaiken ok-viestillä.


Kuva 5 - Hercules.

Tämän jälkeen paina "Close"-painiketta katkaistaksesi yhteyden ja irrota bt-palikka USB-adapterista. Olet ohjelmoinut oman VBar-BT-kikkareen!


Kuva 6 - Hercules.

BT-kikkareen kytkentä VBarin control panel-porttiin

Bluetooth-palikka kytketään full size VBarissa "Control Panel"-porttiin kuvan mukaisesti.

Pinnijärjestys kuvassa vasemmalta + - TX RX (Ole tarkkana ettet kytke jännitettä väärin!)

Pinni 1 - V+ = VCC
Pinni 2 - V- = GND
Pinni 3 - RX = TXD
Pinni 4 - TX = RXD

Mini VBarin pinnijärjestys on sama: (Pinni 1 aivan gyron reunassa)

Pinni 1 - V+ = VCC
Pinni 2 - V- = GND
Pinni 3 - RX = TXD
Pinni 4 - TX = RXD


Kuva 7 - Control-panel lähtö.

Kytke BT-palikka VBaariin ja laita kopteriin (vähintään VBaariin) virrat päälle, muista turvallisuus
Tämä jälkeen hoidetaan BT-palikan asennus tietokoneeseen sekä laitetaan VBarin sovellus käyttämään sinihammasta.

BT-palikan ja tietokoneen yhdistäminen

Etsi joko ohjauspanelista tai system traysta bluetooth-ominaisuudet ja valitse "lisää bluetooth-laite"


Kuva 8 - Lisää bt-laite.

Tietokone alkaa etsimään kuuluvuusalueella olevia laitteita:


Kuva 9 - Etsitään laitteita...

Nyt sinun tulisi nähdä listassa juuri ohjelmoitu BT-palikka, valitse oikea ja jatka seuraavaan ruutuun.


Kuva 10 - BT-laitelistaus...

Seuraavaksi tietokone haluaa tietää oliko laitteella pin-koodia, ja koska meillä on valitse vaihtoehto "Käytä koodia joka on laitteen ohjeissa" ja anna ruutuun ohjelmoimasi pin-koodi ja lopuksi jatka painamalla seuraava.


Kuva 11 - BT-yhteyden määtittely

Windows lisää nyt laitetta tietokoneeseesi sekä asentaa mahdolliset muut BT-palikan tuottamat komponentit, meitä kiinnostaa että nyt pitäis asentua myös sarjaportteja kaksi kappaletta.


Kuva 12 - BT-yhteyden muodostus

Lopuksi tulisi tulla valmistumisruutu.


Kuva 13 - BT-asennus valmis.

Tarkista vielä tietokoneen bluetooth-laitelistauksesta että VBar-palikkasi näkyy siellä:


Kuva 14 - BT-laitteet

VBar softa bluetooth käyttöön

Omasta mielestäni helpon tapa käyttää VBarin sovellusta on se että olen tehnyt kaksi pikakuvaketta, toinen on suoraan USB-yhteydelle ja toinen suoraan bluetooth-yhteydelle.

Eli kopioi olemassaoleva VBar pikakuvake ja oikeaklikkaa, valitse ominaisuudet. Pikakuvakkeen ominaisuuksissa on "Kohde"-ruudussa lopussa teksti "config_53 -u -n", tässä tuo "-u" tarkoittaa USB-yhteyttä. Muuta se tähän kopioituun pikakuvakkeeseen muotoon "-b" jolloin lopputulos on seuraavan näköinen, klikkaa "Käytä" ikkunan alalaidassa jonka jälkeen "Ok".


Kuva 15 - VBar pikakuvake bluetoothille

Nyt avaa VBar-sovellus tästä uudesta pikakuvakkeesta, odota rauhassa. Java on hyvä kahvin nimike mutta hidas tietokonekäytössä.

Tämän jälkeen avaa pääikkunan ylälaidan "BT"-painikkeesta yhteyden valintaikkuna. Täällä pitäisi nyt näkyä ohjelmoimasi ja yhdistämäsi BT-palikka, mikäli yhteys ei ole jo muodostunut (sovellusikkunassa ei pala vihreä "connected"-teksti) valitse oikea BT-palikka pikkuikkunasta ja valitse "Connect" ja odota hetki. Yhteyden pitäis muodostua. Sulje pikkuikkuna, olet valmis. Tämän jälkeen yhteys muodostuu automaattisesti aina kun olet laittanut BT-kikkareen kiinni VBaariin, laittanut siihen virrat päälle ja avaat sovelluksen BT-moodissa. Sovellus voi myös olla valmiiksi päällä kun kytket VBaariin virrat, yhteyden pitäis muodostua automaattisesti.

Bluetooth-yhteydellä käyttö on täysin samanlaista kuin USB-yhteydelläkin, eroina se että esimerkiksi tärinäanalysointi on huomattavasti turvallisempaa kun voit olla läppärin kanssa kauempana ja että aivan kaikkea ei voi tehdä BT-yhteydellä kuten esimerkiksi firmiksen päivitystä. Muuhun toimimattomaan en ole ainakaan itse törmännyt.


Kuva 16 - VBar BT-valinta

Eipä se tämän vaikeampaa ollut!
« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2014, 07:55:10 kirjoittanut TeroS »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
VBar kuvat, vinkit ja löpinää
« Vastaus #6 : 12 Elokuu, 2014, 20:31:15 »
VBar kuvat, vinkit ja löpinää

Seuraavassa kuvat VBarin kytkennöistä sekä pinnijärjestykset.

Vbar full-size

Peräservolle on oma paikkansa eli keltainen nuoli, nupin servoja on mahdollista kytkeä neljä, kolmen servon nupissa kanava 4 jää kytkemättä. Vihreällä on merkittynä kanavat vastaanottimelta mikäli käytetään erillistä vastaanotinta eikä esimerkiksi Spektrumin satelliitteja tai Futaban S-Bussia, JETIn tai Graupnerin HOTTia. Muistutuksena siis että AUX on normaalisti gyron kanava.


Kuva 1 - Vbar full-size (Kuva www.vstabi.info)

Servoliitäntöjen pinnijärjestys siis siten että liitinpanelia katsottaessa negatiivinen ylinnä, positiivinen keskellä ja signaali alinna. Yhtenevä koko liitinriivistölle.


Kuva 2 - Vbar full-size (Kuva www.vstabi.info)

Anturi-puolen liitännät, takaa katsottaessa, pinnijärjestykset vasemmalta oikealle:
- Vasemmalla alhaalla kolmenapainen liitin gyron anturille, pinnijärjestys anturin oranssi - punainen - ruskea.
- Vasemmalla ylhäällä control-panel liitin, tähän kytketään myös bluetooth. Pinnijärjestys positiivinen - negatiivinen - TX - RX.
- Oikealla ylhäällä servoliitäntä esim. nitron kaasulle, pinnijärjestys signaali - positiivinen - negatiivinen.
- Oikealla alhaalla sensoriliitäntä goville (RPM), pinnijärjestys signaali - positiivinen - negatiivinen.


Kuva 3 - Vbar full-size (Kuva www.vstabi.info)

Satelliittiliitännät kyljessä, satelliitti 1 oikealla, satelliitti kaksi vasemmalla. Yhtä satelliittia käytettäessä käytettävä liitäntää 1.


Kuva 4 - Vbar full-size (Kuva www.vstabi.info)

Mini-Vbar

Peräservolle on oma paikkansa eli keltainen nuoli (RD), nupin sevroja on kolme full-size VBarista poiketen. Vihreällä on merkittynä kanavat vastaanottimelta mikäli käytetään erillistä vastaanotinta eikä esimerkiksi Spektrumin satelliitteja tai Futaban S-Bussia, JETIn tai Graupnerin HOTTia.

RXA: Vastaanottimelta tulevat Aileron / Elevator / Rudder (ylhäältä alas, HUOMIO: Ei siis jännitettä tähän!)
RXB: Kollektiivi (pitch) sekä jännitetulo
RXC: Gyro-kanava sekä jännitetulo

Päällä liitännät control panelille sekä USB-kaapelille. Control-panel liitännän pinout kuvan mukaisesti ylhäältä alas positiivinen - negatiivinen - TX - RX

Kuvan alalaidassa merkittynä kyljessä olevat satellittin liitännät, vasemmalta katsottuna satelliitti 1, satelliitti 2. Yhtä satelliittia käytettäessä käytettävä liitäntää 1.


Kuva 5 - Mini-Vbar (Kuva www.vstabi.info)

Mini-VBarin servoliitäntöjen pinnijärjestys siis ylhäältä alas negatiivinen - positiivinen - signaali.
HUOMIO! Muista että RXA sisältää kolme signaalia, ei siis jännitettä tähän!


Kuva 6 - Mini-Vbar (Kuva www.vstabi.info)

Hyvänä apuna säätöihin voidaan mainita MrMelin videot, mikäli näidenkään avulla ei homma aukea kannattaa jo suosiosta kilauttaa kaverille (LINKKI).

Silverline, Blueline, Blackline, Piraatit netissä ja muuta löpinää

Full-size Vbaria on tällä hetkellä paljon käytössä bluelinena sekä uudempana silverline-versiona. Rakenteellisesti eroja ei ole, suurin ero on anturissa joka on silverlinessa uudempaa tekniikka ja kestää mm. nitrokopterin tärinöitä paremmin.

Full-size VBarissa on kaksi osaa, eli varsinainen kytkentä/elektroniikkaosa sekä anturiosa. Ei ole varsinaista merkitystä käytätkö blueline-yksikköä silverline anturin kanssa tai toisinpäin. Anturit ovat keskenään vaihtokelpoiset, tosin testilento ja asetukset voivat erota hiukan toisistaan joten esimerkiksi torpin jälkeen on täysin mahdollista lainata vaikka kaverilta anturia vianhakuun. Ohjelmointitiedot, asetukset jne ovat varsinaisessa pääyksikössä, anturissa ei ole asetuksia muistissa. Esimerkiksi oma silverline toimii vallan mainiosti kun testasin vanhemmalla bluelinen anturilla.

Full-size Vbarista on ohjelmallisesti kaksi versiota, eli Mikadon Xxtreme koptereille oma softaversio joka on mm. kontrolliluupeiltaan optimoitu juuri näille koptereille. Tämä on aina Pro-versiolla jo alusta alkaenkin. Tuotteen voi laittaa muuhunkin kopteriin, halutessaan Xxtreme-version voi päivittää nk. "tavalliseen" versioon (Pro) ottamalla yhteyttä Mikadoon, muutos on maksuton.

Mini VBarista on olemassa myös Gauille brändätty versio, tätä ei siis saa sekoittaa piraattituotteisiin. Gauin Mini VBar on koteloltaan keltainen mutta voi olla myös muissa väreissä joita voi ostaa ihan “laillisesti”. On myös muistettava että Pro-softaa ostettaessa Gauin versiolle on oma softatuote Mikadon web-shopissa.

Mini VBarista on netissä myynnissä erinäköisiä ja erilaatuisia kopioita, löytyy esimerkiksi FuBar jota Hobbyking möi kunnes saatiin kai laikimiesten avulla pois myynnistä. Lisäksi netin syövereissä on myynnissä Koala-gyroa, KBaria jne. Ebaystä löytyy myös ihan oikealla nimellä varustettuja kopioita jossa ei alkuun mikään viittaa piraattiin, eli si siis kopioitu tuote vaan väärennetty. Yhteistä näille kaikille on halpa hinta sekä se että useimmiten näitä mainostetaan jollain tapaa jo alkujaan "Pro"-veriollisina. KBar taisi olla alle 20 euroa. Yleensä nämä toimivat samalla VBarin ohjelmintisoftalla tai sitten eivät, lisäksi on huomioitava että rakenteellinen ja komponenttien laatu näissä kopioissa on mitä suurimmalla varmuudella kyseenalaista. Eli joko toimivat tai eivät toimi. Osa käyttäjistä on hyvinkin tyytyväisiä ja osa on torpannut kopterinsa näillä. Joten tee valintasi ihan itse, riskit tiedostaen.

Itse en ole nähnyt full-size VBarista kopioita.
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu, 2015, 19:47:18 kirjoittanut TeroS »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #7 : 12 Elokuu, 2014, 20:38:58 »
Eikös nämä ohjeet olis enemmänkin tuonne wikiosioon kuin tänne muun foorumin puolelle. Ei sillä, hyvä jos johonkin tulee, mutta käsitin että verstas olis tällaisten paikka ja sieltä sitten moderaattoreiden mukana eteen päin kun juttu on hyvä tai valmis.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #8 : 12 Elokuu, 2014, 21:47:43 »
En jaa kantaasi tällä kertaa. Nyt ei ole kyse kopterin toiminnasta yleisesti vaan yhden tietyn laitteen toiminnasta joka nyt sattuu olemaan gyro eli kuuluu alueelle "Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet". Jos haluan tietoa kuinka jokin tietty gyro säädetään tulen ainakin itse sitä hakemaan nimenomaan gyrojen säätöpaikasta, eli täältä, en wikistä jossa mielestäni tulee olla nuo perusohjeet kopterin toiminnasta.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #9 : 13 Elokuu, 2014, 11:54:13 »
Lisätty varsinaisten lento-asetusten teko.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #10 : 13 Elokuu, 2014, 12:42:57 »
Lisätty govi.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #11 : 13 Elokuu, 2014, 15:26:14 »
Lisätty Pro-softaosio.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #12 : 13 Elokuu, 2014, 17:38:55 »
En jaa kantaasi tällä kertaa. Nyt ei ole kyse kopterin toiminnasta yleisesti vaan yhden tietyn laitteen toiminnasta joka nyt sattuu olemaan gyro eli kuuluu alueelle "Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet". Jos haluan tietoa kuinka jokin tietty gyro säädetään tulen ainakin itse sitä hakemaan nimenomaan gyrojen säätöpaikasta, eli täältä, en wikistä jossa mielestäni tulee olla nuo perusohjeet kopterin toiminnasta.
Olen tuossa eri linjoilla. Eli mun mielestä tämä tekee taas yhden  naulatun otsikon lisää otsikon alle ja niistä pitäisi mun mielestä päästä eroon. Toiseksi jos ohjeita on täällä ja wikissä, jompi kumpi on tarpeeton, niitä joutuu kahdesta paikasta etsimään. Mun mielestä tämä lisää sekavuutta ja tekee wikistä tarpeettoman jos näin päätetään tehdä. Linjanvetokysymyksiähän nuo on, mutta esim. wiki on nyt aika tarpeeton, siellä ei ole oikein mitään jäsenneltyä tietoa. Tässä olisi sinne aivan loistava juttu.

Nuo kiinteästi asennetut jutut on mun mielestä enemmänkin hetken ajankohtaisille jutuille, esim. leiriä järjestäessä. Kun leiri on ohi, puretaan kiinteä asennus tarpeen vaatiessa tehdään sitten taas uusi. Nyt nuo kiinteät on jääneet roikkumaan tuonne ja ovat ikään kuin pysyviä. Jos noita alkaa tulla hirveästi lisää, (kuten olisi tietysti asian puolesta hyvä) alkaa jutut vasta toiselta tai kolmannelta sivulta. Mun mielestä kaikki liimatut kuuluisi vikiin (lähtökohtaisesti, toki vanhimpia ja ajastaan jäljeen jääneitä pitää karsia jos sellaisia vastaan tulee)

Tämä näin tiukasti rajattuna, tosin ainahan jotain poikkeuksia tarvitaan.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #13 : 13 Elokuu, 2014, 17:59:47 »
Niinno, mielestäni vähän mielipideasiakin. Niin tai näin, tuon asian puintiin tämä on väärä paikka.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #14 : 13 Elokuu, 2014, 20:45:45 »
Lisätty Ebay-bluetoothin käyttöönotto ja käyttö.

Poissa ryder

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • asd
    • Zzz
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #15 : 13 Elokuu, 2014, 21:39:06 »
Hyvä ohje!

(Pro version govin säädöissä kuva 8 on väärä.)


SAB Goblin 700 | Outrage Fusion 50 | Compass Warp 360 | MSH Protos 380 Evo | DS62

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #16 : 13 Elokuu, 2014, 21:49:16 »
Kiitti vinkistä, korjattu.

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #17 : 13 Elokuu, 2014, 21:59:56 »
Lisätty Ebay-bluetoothin käyttöönotto ja käyttö.

Tarttee opiskella. J@nilla oli joku 30-40€ sparttanin bt palikka ja homma kävi kyllä näppärästi. Laietaan tämä vaikka joka aiheen alle punasella niin ei voi olla löytymättä ;D
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #18 : 13 Elokuu, 2014, 22:19:08 »
Itselläni samallainen spartanik bt palikka.  Ei paljo tartte opiskella.  Vaikein osuus taitaa olla sen mokkulan tilaaminen. Bt kikkare kiinni vbariin.  Paritat sen luurin kanssa ja avaan vbar appin. Samat säädöt kuin pcllä :) suosittelen

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #19 : 14 Elokuu, 2014, 12:23:37 »
Lisätty VBar kuvat ja vinkit.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #20 : 14 Elokuu, 2014, 15:49:19 »
Kirjotelkaahan jos löydätte virheitä? (Typoista ny tarvi välttämäti pottuilla ;D)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #21 : 14 Elokuu, 2014, 15:54:50 »
Oot kovan vaivan nähny  :) Kiitos.
Pitääpä kokeilla säätää uusi purkki tämän mukaan.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #22 : 18 Elokuu, 2014, 21:01:31 »
Lisätty infoa eri rautaversioista sekä lisäinfoa pro-softaan koskien Gaui-versiota ministä.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #23 : 10 Lokakuu, 2014, 23:56:02 »
Kuvat siirretty kopterit.netin palvelimelle jatkuvuuden varmistamiseksi.

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: VBar asennus- ja säätöohje
« Vastaus #24 : 30 Lokakuu, 2014, 22:01:24 »
Koska tulee vbar control osio
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3325 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Kesäkuu, 2009, 10:43:20
kirjoittanut tuupola
1 Vastauksia
2837 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Syyskuu, 2010, 15:57:38
kirjoittanut MPa
0 Vastauksia
2352 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Huhtikuu, 2011, 14:04:49
kirjoittanut harju6
3 Vastauksia
2805 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2013, 15:32:36
kirjoittanut Tohtori R
10 Vastauksia
28925 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2018, 14:04:12
kirjoittanut jnsfi