(Vastaus yksityisviestiin, jotta muut voi korjata jotain jos on väärin, etten puhu aivan palturia. En viitsisi huonoilla neuvoilla pistää kenenkään kopukkaa rikki)
Juu, se HH kyllä toimii vaikka mekaaninen puoli ei olisikaan aivan tikissä (eli oikein säädettynä ilman HH modea leijuisi kohtuu hyvin eikä kampeaisi paljoakaan) mutta jos tämä ilman HH modea tehty säätö on pielessä, eli slideri ei ole oikeassa kohdassa leijunnassa, niin se rajoittaa kopterin kääntymiskykyä jompaan kumpaan suuntaan.. Eli slideri bindaa reunaan, ja saattaa hajoittaa servon. Tästä seuraa sellainen ongelma, että pilotti saattaa rajoittaa seräservon liikealuetta pienemmäksi ettei bindausta tapahtuisi, ja näinollen kopterin pironopeus laskee, koska se ei saa tarpeeksi kulmia perälle.
Eli oireet ja lääkkeet:
1. Kun kopteri leijuu ilman HH modea, tai kun kopteri on pyörivässä alustassa kiinni, niin leijunta kierroksilla kopterin tulisi pysyä suhteellisen suorassa. Ei lähde kääntymään oikealla eikä vasemmalle rajusti. Pientä elämistä voi olla, mutta STD modessakin on herkkyys gyrolle, joka reagoi tönimiseen, mutta ei käännä kopteria takaisin alkuperäiseen asentoon.
2. Kun perä on säädetty STD (ilman HH:a) modessa mieleiseksi, niin peräservon horni tulisi olla 90 asteen kulmassa (Eli leijuntaa ja sen kampeamista korjataan servoa liikuttelemalla peräputkessa eteen tai taakse.. Karvanverran kerrallaan), eli perälavoissa aavistus kulmaa joka kompensoi leijunnassa aiheutuvan väännön päälavoilta.
3. Nyt kun kopteri leijuu suht hyvin ilman HH modea, niin haetaan limitit gyron potentiometriä säätämällä. Sliderin tulisi liikkua mahdollisimman kauas molempiin suuntiin, ilman että bindaa reunaan jommalta kummalta puolelta. Lähettimessä end pointit (travel adjust) tulisi olla 100% kumpaankin suuntaan.
4. Kun homma on hoidossa, niin mennään HH tilaan, ja säädetään radion HH asetukset tiukalle. Kopterista ottaan virrat pois, ja laitetaan takaisin päälle, että gyro saa ohjelmoida itsensä.
Kopterin tulisi olla täysin liikkumatta viitisen sekuntia kun gyro tulee toimintaan. Nostetaan kopteri leijuntaan, ja vähennetään gainia radiosta jos perä wägää, eli heiluu edestakaisin. Kun on saavutettu stabiili leijuntatila, niin siltäosin kaikki alkaa olla pulkassa.
Taivaslentoon idle1 ja vähemmän gainia, kunnes perä ei vatkaa lennossa.
Tuosta kyseisestä gyrosta ei ole kokemusta, mutta 401 säätyy näin.. Tuskin se kovin kaukana on.