Kirjoittaja Aihe: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings  (Luettu 8132 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« : 23 Elokuu, 2008, 00:28:54 »
Olin muistaakseni tälläisen topikin aikoinaan perustanut, mutta lienee mennyt siivouksissa bittitaivaaseen...
...Olin siis ihmetellyt aikoinani että miten tuon noparin GOV saadaan käyttöön/säädettyä, no internet pelasti lopulta:

Löysin Scorpionin virallisen support keskustelutopikin RCGroups.comista ja tässä linkki sivulle jossa vastaus on.

Pähkinän kuoressa:

Tuon Scorpionin ESCin kanssa jos haluaa käyttää kuvernööriä, tulee kytkeä SS (softstart) asetukseen 2 ja sitten valita GOV arvoksi se jolla haluaa moottorin kiertävän, eli 50-90 (%) ja nuo ovat siis kaasun asennosta riippumattomia arvoja, ESC itse pitää moottorin kierrokset valitulla arvolla 50,60,70,80 tai 90% todellisista maksimeista, kaasulla ei tehdä yhtään mitään vaan ainut tieto jonka nopari tuossa tilassa haluaa on on/off tieto kaasu tai muusta kanavasta ja kun se saa on tiedon aloittaa se softstartilla kierrosten ottamisen ohjelmoituun arvoon ja pitää ne sitten siinä, eli ei mitään kaasukäyriä, ei edes eri asetuksia normal/idle lentotiloihin vaan ainostaan että moottori päälle tai pois.

Menee sitten nuo radion kaasukäyrät uusiksi, ja joutuu miettimään uudestaan että mitähän eroa noihin eri lentotiloihin sitten keksisi kun ei kaasua voi muuttaa, no lapakulmat saattavat olla hieman rajoittuneemmat tuossa normalissa ja D/R ja EXP asetukset tietysti. Onhan tässä se hyvä ettei tarvitse miettiä ettei ole tarpeeksi kierroksia normal modessa enää jatkossa kun tulee kerran sitten samat kiekat kaikkiin.

Ainut mitä mietin on että laitanko kaasukäyrän normaliinkin suoraksi 100% ja startti/sammutus tulisi tehtyä holdilla vai laittaisiko normaliin 0-100-100-100-100 ? Oisko jollakin kommentia tuohon?
 

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #1 : 25 Elokuu, 2008, 14:50:57 »
Tuli sitten laitettua kaasukäyrät muotoon Normal 0-100-100-100-100 ja kaikissa muissa 100 kokoajan.

Scorpionin ESCin asetukset:
SS 2 (Softstart with governor)
LCV 90 (LowCutVoltage = 9,5V)
GOV 90 (Governor = 90% RPM)
PCT 3 (Program Cut Type = Pulse Warning)

jpheli

  • Vieras
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #2 : 25 Elokuu, 2008, 17:51:59 »
miksi ihmeessä 100% jokapuolella?? turhahan sitä on moottoria hulluna huudattaa kun tikku on keskellä ja lapakulmat nollissa :)

Itsellä taitaa nyt olla joku 100-95-90-95-100 ja toisessa idle modessa 100-90-80-90-100. Tolla flat 100 käyrällä vain hukkaa turhaan kapasiteettia akusta, suurimman osan kuitenkin ajelet tikku likellä keskustaa.

--jp


Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #4 : 25 Elokuu, 2008, 23:39:19 »
Mulla 600E:ssä on normi 0-50-50-50-50 ja molemmissa idleissä 73-73-73-73-73 jolloin nupissa
on 1850-2000rpm(vähän hyytyy moottori välillä :o )
Käsittääkseni kuvernöörille pitäisi jättää vähän pelivaraa että se voi tarvittaessa nostaa tai laskea kierroksia,
jos pistät sinne 100 joka kohtaan niin onko kuvernööristä mitään hyötyä kun moottori huutaa täysillä jo koko
ajan!?!  Korjaatkoon joku jos olen väärässä!
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #5 : 26 Elokuu, 2008, 00:18:10 »
Korjaan, kun tuo Scorpion on siitä metka ettei se välitä siitä paljonko sille annetaan kaasua GOV tilassa, se tunnistaa (tai välittää) kanavalta kaksi arvoa on/off ja itse kierrokset asetetaan ESCistä ohjelmoimalla. minulla on siis 100 sen takia että silloin ESCi syöttää moottorille virtaa ja pyrkii pitämään kierrokset vakiona siinä arvossa joka ESCiin on ohjelmoitu, näin siis Scorpion 45A HV Commander 6S ESCissä.

Se että onko tolla kuvernöörillä tarpeeksi pelivaraa kun olen säätänyt sen 90%iin? Sitä en tiedä, täytyy tutkailla Eagle Treen logeja lisää jahka saan taas kopterin ilmaan.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #6 : 01 Syyskuu, 2008, 00:39:53 »
Vaikuttaa siltä että tuo 90% ei riittänyt, ESC meinaan ilmoitti aina välillä keltaisella valolla että GOV on joutunut antamaan 100*% ulos eikä riittänyt, uutta yritystä 80%, ei tainnut ihan riittää vieläkään, tai antaa edelleen keltaista valoa kun tarjoaa max pitchit (jotka on nyt muutettu n. +-10 astetta lukemaan). täytynee kokeilla vielä 70% arvollakin.

Ohessa logia 80% leijuttelusta...

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #7 : 01 Syyskuu, 2008, 15:53:37 »
Ei taida oikein toimia tuo Scorpionin GOV, ohessa vielä lisää 80% logia, ja kun katsoo että kierrokset on seilanneet välillä 2900 - 2400 niin kovin on suurta tuo hajonta, pitänee vissiin ruveta vääntämään kaasukäyriä.

PS. Ellei sitten tule hankituksi Jazzia ;)

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #8 : 01 Syyskuu, 2008, 20:08:24 »
Mikään laite ei taida täyttää tuota sinun kriteeriä...

Oletettavaa olisi varmaan noparin arvaavan milloin tökkäät tikun kattoon, jotta tietää potkia mosalle tehoja kasvavaan kuormaan.  ;)

Viimeksi liittämäsä kuvassa kierrokset on aika lailla linjassa kun ottaa huomioon kuinka nopeasti lapojen uorma aiheuttaa muutosta sekunnin osia aikaisempaan nähden. Juuri kun kuvernööri on ollut tiputtamassa tehoja niin on tullut jo uusi lapakuorma päälle, niin vängälläkin siinä notkahdusta nuppikiekoissa tapahtuu...

Taas toisaalta ensiksi kannattaisi koettaa saada aikaan itselle kaasukäyrä vastaamaan lapakulmakäyrää ja miettiä sitten eteenpäin...
ettei tule mentyä persuus edellä puuhun.  :D

Josko kuitenkin jossain vaiheessa tulee siirryttyä nitroon, niin siellä tulee väistämättä kääsukäyrän teko.
Nitron kuvernöörin mennessä häiriö tilaan tulee määrääväksi radioon ohjelmoitu kaasukäyrä. Jos taas se on tehty persiilleen... loppu on sitten arvattavissa.

Viisaampien pitää oikaista... (olen kuitenkin hakoteillä)
-Jari-
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-


Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #10 : 01 Syyskuu, 2008, 20:51:24 »
Mutta mietin vaan, jotta miksi nuppikiekkojen pitäs olla just koko ajan samat.

Sen voin ymmärtää, jotta kolmee deetä ja Fai kuvioita ajellessa on helpompi pitää liikkeet tasaisina kun on nupissa vakio kiemurat, mutta osaatko sanoa mitä meidän tasolla siitä hyödytään? No, onhan se kiva esittää sellanen käppyrä ruudulla, mutta...  :-\

Siltikin pidän ajatusta mahdottomana näillä kamppeilla saada aikaan tasaista viivaa nuppi kiekkoihin.
Toisaalta mulla nyt ei haittaa vaikka tuo kontronik heittäs parikin sattaa kiekkaa...  :D
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #11 : 01 Syyskuu, 2008, 21:38:32 »
En tiedä varmuudella olisiko siitä mitään hyötyä muuta kuin mielenrauha ;) sellainen kutina on kuitenkin että saisi tuon leijuttelun tehtyä helpommin kun kiekat pysyisivät vakioina ilman mitään pumppausta kierroksissa (ei kulmissa).
Tosin niinhän se on että tasaisessa leijuttelussa ne kiekat olisivat parhaiten vakiot jos menisi käyrillä, 3Dssä tietty on tuo käyrien säätäminen hieman työläämpää.
Kaipa minä kuitenkin kokeilen niitä käyriä ennenkuin tilaan tuon JAZZin, tosin ainakin teoriasssa kuvernöörillä pitäisi olla saavutettavissa pidemmät leijutteluajat...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #12 : 02 Syyskuu, 2008, 19:03:44 »
Eräs hyvin tunnettu harrastaja kertoili viime leirillä miten tärkeää on olla tismalleen samat kiekat nupissa koko ajan, mutta valitettavasti tämä ei tule ainakaan 3D:n saralla tapahtumaan ainakaan kymmeneen vuoteen. Nykyään on vielä tarvittavaa hallita kulmat niin että kiekat palaa mahdollisimman nopeasti takaisin ilman että tarttee hidastella. Täysillä +14 asteen kulmilla aika harva setuppi pitää kiekat tasasina.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"


Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #14 : 02 Syyskuu, 2008, 19:49:35 »
Muistelen vaan että jotkut ovat puhuneet että JAzz pitää 600sessa kierrokset 50 rundin sisällä  :o

Minähän se sanoin noin olevan itselläni. Jos vertaat 600 kokosta 450 kokoseen niin tuon 50r/min hajonnan voit kertoa varmaan kahdella. Onhan tuossa 450 rexissä paljon enemmän kierroksia nupissa kuin 600E.


Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #16 : 02 Syyskuu, 2008, 21:30:34 »
Mutta kun nuo kierrokset seilaa 400-500 rundin sisällä. Mites tossa 600sessa kun ne kiekat on 50nen sisällä, niin millaisessa lennossa?

Sellaista lentoa jota olet minun nähnyt lentävän. Ei ole 3D eikä 3E. Edes takasin taivaalla ja väliin loiva silmukka.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #17 : 02 Syyskuu, 2008, 22:17:57 »
No se lienee hieman helpompaa kuormaa kuvernöörille kuin tuo ylös alas pitch jumppa, joten ehkä tuo kuvernööri toimii suht koht ok. Pitäsii kuitenkin varmaan jossakin välissä kokeilla vääntää nuo käyrät silti ja katsoa mitä sillä saa irti, ehkä kuitenkin vasta sitten kun tuo varsinainen leijuttelukausi alkaa olemaan takana (jos koskaan).

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #18 : 02 Syyskuu, 2008, 22:48:35 »
Ja taas ollaan menossa persuus edellä puuhun.
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-


Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #20 : 02 Syyskuu, 2008, 23:27:28 »
Mun shuttelissa ei ole kuvernööriä, ei senaattoria eikä kaupunkijjohtaja Jarmo Rantasta. Mutta mulla on säädetty kurvi.
Itse alotin kurvien säätämisen harjoittelun siitä että kiekkoja koneeseen 30 - 40%, ja lapakulmaa reilusti liikaa, mosa booaaa ja sitte räplätään radiota. --> lopputulos on se että tietää mitä haluaa niiltä kurveilta ja on jonkinlainen käsitys siitä että miten paljon vaikuttaa niiden puukotus.

Tällähetkellä tikkukeskellä normitilassa leijuu hienosti, suht tyynellä kelillä n. 10 sek paikallaan koskematta mihkään. Mut toi onkin helppo kopukka toi thussle.

Itse suosittelisin kokeileen (omien taitojen rajoissa) reilusti erilaisia setuppeja ja tutustumaan että miten mikäkin tekee mitäkin. Voi olla että löydät jonkin mieleisen ratkaisun kurveista siten että saat lisää hätästä liikettä. Esim. miksaat kaasun ja aileronin ja elevaattorin. Samalla pitch ja kaasu kurvi sellatteeks että kun pitsiä lisätään vähä ni kaasua pannaan kompensoimaan reilusti. Tai jotain... mielikuvitusta tää kait vaatis?
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #21 : 03 Syyskuu, 2008, 00:16:09 »
ehkä kuitenkin vasta sitten kun tuo varsinainen leijuttelukausi alkaa olemaan takana (jos koskaan).
Se sun kopteri toimii ihan hyvin!! Mut jos haluat sinne poweria et ei mosa hyydy niin osta NEU ja aja neljän kennon lipoilla
niin rupee olemaan pikku räksä ihmeissään!!
Mut sitä ennen keskittyisin enemmän treenaamaan kopterin hallintaa ja kun tuntuu et kopukka pysyy joten kuten hanskassa niin sit vois olla aika miettiä noita nupin kierroksia sun muita ongelmia :P
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Scorpion Commander 45A HV ESC: Governor / settings
« Vastaus #22 : 03 Syyskuu, 2008, 00:48:24 »
Oon kyllä miettinyt 4S setuppia, mutten kuitenkaan vielä, vaan vasta sitten kun lento alkaa oikeasti sitä kaipaamaan. Nyt olisi vaan kiva saada säädöt ihan kohdalleen, kun tuossa Scorpionissa pitäisi kuitenkin olla potkua ihan kivasti.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4700 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Lokakuu, 2009, 21:15:42
kirjoittanut tuupola
15 Vastauksia
5554 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Syyskuu, 2009, 19:18:34
kirjoittanut 1m4s0_
1 Vastauksia
2009 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2012, 23:42:02
kirjoittanut Kehno
12 Vastauksia
4520 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Tammikuu, 2014, 22:35:51
kirjoittanut Kaapeli
9 Vastauksia
2816 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 01:31:16
kirjoittanut Tohtori R