Hyvä että sait homman alkuun... Tuo juotin on sulla kyllä selkeästi alitehoinen! Homma olisi ollut helpompaa ja sensorille turvallisempaa, kun käyttää 65-80+ wattista juotinta, isoa päätä ja antaa juotoslämpötilan olla siellä n. 350C.
Jep, toisaalta lämmön johtuminen kohteen ympäriltä on niin suurta että suurella varmuudella se ei kovin isolta alalta kovin kuumaksi mene. Eri asia että missä vaiheessa sensori alkaa ottamaan kyttyrää lämmöstä, asteita ei nyt tullu kovin paljoa tinan sulamispisteen yläpuolelle mutta kestoa vähän enempi. Helpompaa ja varmempaa se toki olis äkäsemmällä kolvilla.
Tuo "virhe" on hankala arvioida latauksen perusteella kun sekä akku että laturi aiheuttaa epävarmuuksia. Anyway Virhe kuulostaa turhan isolta, kun muissa testeissä on päästy huomattavasti tarkempiin tuloksiin. Kalibroi se sensori uudestaan siltä varalta että lämmitys muutti sitä alaspäin jolloin se näyttää liian vähän. Ja sitten voisi tehdä tarkistusmittauksen:
Mites tuo kalibrointi nyt.. Menin SENSORS valikkoon ja mulla oli siellä slotit 16, 17, 18 tuolle CUR 1678 anturille, laitoin sinne INH ja sitte valitsin saman sensorin slottiin 19, sitten sinne taas INH ja takaisin slottiin 16. Tuliko tällä nyt kalibrointi tehtyä? Koitin noparin johtoja laittaa päälle ja siinä piipitysten aikaan se näytti ainakin kerran 0.5A lukeman ennen kalibrointia ja kalibroinnin jälkeen sain sen näyttämään kerran 0.1A lukeman. Eli eipä tuosta voi mitään päätellä, tarvis leijutella ulkona akullinen kunnolla tyhjäksi ja latailla taas niin sais paremmin käsitystä miten lukemat muuttui..
Laturilla mulla ei oikein onnistu ajoakkujen tyhjennys. Tuota Powerlab 6 laturia kokeilin kerran käyttää akun purkuun, mutta se lopetti virran ottamisen kokonaan purkumoodissa heti samalla kertaa.. Sen jälkeen olen purkanut akut aina TX-warmerilla
EDIT vielä: kuinkahan paljon suurempi sisäinen resistanssi tuossa Turnipsissa on? Menee meinaan silloin enempi lataustehoa lämmöksi kuin Genssillä... Molemmissahan osa latausvirrasta poistuu lämpönä joten ladattaessa sinne pitääkin mennä enempi kuin sensori näytti, koska sensori mittaa aidosti akusta otettua tehoa ja lataus näyttää sinne työnnettyä tehoa, josta osa loiskuu yli laidan lämpönä. Purkamalla saa parempaa osviittaa tarkkuuksista.
Niin toisaalta näin Kirchoffin virtalakia miettii niin sisäisten resistanssien aiheuttamat tehohäviöt nostattaa kyllä latauksessa vaadittavaa jännitettä, mutta virtaa ei pitäisi hävitä mihinkään. Poislukien lipon omat sähkökemialliset epäideaalisuudet. Toisaalta tuota balansointia olen miettinyt monesti että mitenkähän ne laturit ottaa huomioon sen virran mitä juoksee balansointivastusten läpi akun ohi, vai ottavatko mitenkään? Jos se jätetään huomiotta niin silloinhan satavarmasti sisään menevä virta näyttää paljon isommalta kuin mitä se keskimäärin per kenno on ollut. Toisaalta, jos kennoja joutuu balansoimaan kovasti, niin herää kysymys että mitä siellä kennossa tapahtuu kun eri kennot vaativat eri varausmäärän tullakseen samaan loppujännitteeseen, vaikka kaikista on purettu sama määrä varausta ulos.
Eli eli, veikkaanpa että tässä saataisiin parempia tuloksia aikaan kun akkuja ajettaisiin sisään muutama sykli niin että menevät paremmin balanssiin ilman että kennojen väliset epäideaalisuudet on häiritsemässä mittaustuloksia. Nyt ne oli mulla taas viikon seisseet käyttämättömänä, mikä todennäköisesti jonkin verran vaikuttaa lopputulokseen. Katsotaan jos ensviikonloppuna sais 3-4 sykliä per pakka lennettyä niin näkis jo paljon paremmin millasia lukemia sieltä alkaa tulemaan. Luulen että jos laitan esimerkiksi 3000mAh kohdalle hälytyksen ja tuo kopterin aina heti pikapikaa alas kun häly alkaa soimaan, niin siitä on jo helppo yhdellä vilkaisulla laturin näytöltä todeta että paljonko meni enempi mitä anturi näytti.
Edit: Niin unohtu sanoa, Turnipsissa näyttäs olevan ehkä jopa hivenen pienemmät sisäiset resistanssit mitä Gensseissä. Turnigyissä nyt joku 150 sykliä ja Gensseissä 100. En nyt varmaksi mene sanomaan miten isot erot pakkojen välillä on kun PL6 ei laske yhteen koko pakan resistanssia, näyttää vain yksittäisten kennojen resistanssit. Ja resistanssit vaihtelee paljon enemmän kylmän vs. lämpimän akun tai päivän ensimmäisen ja viimeisen latauksen välillä kuin Genssin ja Turnigyn välillä. Kummatkin ne toimii paremmin kun niitä käyttää.