Kirjoittaja Aihe: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle  (Luettu 34771 kertaa)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« : 14 Syyskuu, 2014, 23:54:05 »
Moro,

Oulun leirillä viikonloppuna alettiin rankemmin testailemaan tuon sensorin prototyyppejä ja alustavien testien mukaan alkavat olla kuosissa. Näitä tulee lähiaikoina pieni erä saataville halukkaille jahka saadaan vielä hiukan testituloksia ja voidaan varmistua laadusta. Ohessa käyttöohjeet teaseriksi.

Hintana tulee olemaan 40€/kpl postitettuna mutta jos tilaa usemman kerralla saa 35€/kpl.

Palaillaan jahka saan lisää testirapsoja.

t.
Ilkka

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #1 : 20 Syyskuu, 2014, 18:36:43 »
Nooni, tässäpä olis ensimmäinen vajavainen testirapsa.

Alotin homman ohjeitten mukaan, eli rekisteröin sensorin ensin kytkemällä sen Y-haaran avulla mankan SBUS liittimeen. Tovi meni valikoita selaillessa ennen kuin hoksasin että minulla oli valittu 12-kanavainen protokolla käyttöön, tällöin ei ole muuta telemetria saatavilla kuin vastaanottimen oma jännite ja ext-voltage portin jännite. Vaihto 14-kanavaiseen tilaan toi puuttuvan valikon näkyviin ja sain rekisteröinnin tehtyä.

Seuraava homma oli sitten sopiva paikan löytäminen sensorille rungosta, mikä ei ihan triviaalia ollut. Pari iltaa siinä tuumailin ennen kun sopivan kolon löysin ja mallailin johtojen pituudet niin että se sensori sinne myös hyvin menee. Tässä vaiheessa on hyvä pitää mielessä myös virran kulkusuunta sensorin läpi. Jos huolimattomuuksissaan asentaakin johdot sensorille väärinpäin niin tiukka asennuspaikka voi olla entistäkin tiukempi jos sensori pitää asennella sinne "väärinpäin". Sitten vaan isoilla sivuleikkureilla johto poikki ja kolvi käteen. Koitin ensin laittaa johtojen päihin valmiiksi tinaa jotta juottaminen sensoriin olisi helpompaa. Kolvina oli FixPointin 48W juotosasema ja sieltä lämpöä 400 astetta. Kolvin kärkeen kun laittoi sopivan köntän tinaa parantamaan lämmön johtumista johtoon niin kyllähän se tina sinne tarttui. Eihän tuo ihan läpi asti lämmennyt mutta imeytin johdon päähän ja sivuille tinaa niin ettei sieltä mitään irtokarvoja jää törröttämään. Laitoin varmuuden vuoksi vähän eristeteippiä piirilevyn ja ja johtojen väliin siten että vaikka johdosta jäisikin joku karva törröttämään niin se ei pääse koskemaan piirilevylle mihinkään johtavaan kohtaan.

Sitten se vaikein vaihe, eli johtojen juottaminen sensorin jalkoihin. Tässä meinas kädet loppua kesken moneen otteeseen, varsinkin ensimmäistä johtoa juotettaessa. Sain kuitenkin lopulta toisen puolikkaan johdosta kiinni niin että se oli ainakin osittain tinautunut jalkaan kiinni. Tässä vaiheessa jäähdyttelin sensorin ja johdon puhaltelemalla niin pitkään ettei se enää poltellut sormissa. Sitten toisen puolikkaan kolvaaminen, olikin jo paljon helpompaa kun oli sitä kylmää johtoa mistä pitää kiinni. Huomasin muuten senkin että kun tuo toinen puoli on kiinni, niin se johtaa aika tehokkaasti lämpöä pois sensorilta samalla kun toista puoliskoa kolvaa kiinni. Minun piti molempia puolia kolvailla vielä useampaan kertaan uusiksi ennen kuin jälki näytti siltä että siellä on riittävän isolla pinta-alalla tinaa johdon ja anturin jalan välissä. Joka yrityksen jälkeen jäähdyttelin anturia ettei se vaan pääse kuumenemaan liikaa.

Kolvailun jälkeen tarkistin sensorin antaman lukeman irtaallaan, näytti edelleen nollaa. OK! Mitään kalibrointia en edes tehnyt tuolle vielä. Eli se oli sitten valmis asennettavaksi kopterin runkoon. Nyt oli hyvä huomata että se pussin mukana tullut kutistesukan pätkä oli edelleen siellä pussissa... No, eristinpä sensorin sitten teipillä. Ja lopuksi laitoin koko härveli nippusiteillä johdoista runkoon kiinni niin ettei se pääse liikkumaan. Tein pikaisen testin kotipihalla leijuttelemalla. Leijutuksessa meni jotain 26A luokkaa virtaa ja sen vähän mitä ahtaassa tilassa uskalsin kokeilla pitch-pumppia niin 72.1A oli korkein virtapiikki mitä jäi mankan tietoihin. Varausta kertyi reilun minuutin testissä 620mAh

Seuraavaksi pitäisi löytää aikaa siihen että kävisin muutaman akullisen ajamassa oikeaa lentoa ja tarkistaa lataamalla että laskettu varaus täsmää ladattuun virtaan niin hyvin että tällä uskaltaa korvata timerin mankasta. Toiveet on korkealla että tästä tulee hyvä vielä :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #2 : 21 Syyskuu, 2014, 14:51:05 »
Seuraava osa testirapsasta. Eli tänään käytettiin kopteria ilmassa lähipellolla sen verran että pääsin vertaamaan kulutettua virtaa laturin lukemiin. Mulla oli tässä nyt Turnigyn 5000mAh ja Gens Acen 4400mAh pakat. Ensimmäinen lataus oli rinnanlataus millä vedin vain molemmat parit täyteen, mutta seuraavan latauksen lukemat virta-anturin arvoihin on tässä:

Turnigy:
2505 / 2242 = 1.11730

Gens Ace
2726 / 2536 = 1.07492

Eli molemmilla akuilla anturi antoi selvästi pienemmät milliampeerilukemat mitä laturi, mutta Turnigyn pakalla lataus vs. sensorin ero oli selvästi isompi kuin Gensseillä. Sitä en osaa vielä sanoa johtuuko eri akkuparien välillä ilmenevä laturin vs. sensorin välinen ero erilaisesta akkukemiasta (Turnigy hukkaa enempi virtaa latau/purkusyklissä?) vai sensorin epätarkkuudesta. Vaatii enempi toistoja ja tilastointia.

Mutta alustava arvio on että kyllä tällä selvästikin pystyy lennättämään niin että mankkaan laitetaan hälytys varausrajalle ja käytetään timeriä vain lisävarmistuksena niin ettei ukko pääse väsymään äärettömän pitkissä pienillä kierroksilla leijutteluissa :)

Tähän väliin seuraa kuitenkin kysymys, onko 14SG:ssä mahdollista miksata telemetrian antama hälytys myös johonkin kytkimeen siten että saan sen pois päältä siinävaiheessa kun se alkaa hälyttämään? Ei nimittäin ole kovin kiva jos vibra pärrää mankassa niin pitkään kunnes saan kopterin alas ja sieltä vastarin irti.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #3 : 21 Syyskuu, 2014, 15:29:20 »
Tähän väliin seuraa kuitenkin kysymys, onko 14SG:ssä mahdollista miksata telemetrian antama hälytys myös johonkin kytkimeen siten että saan sen pois päältä siinävaiheessa kun se alkaa hälyttämään? Ei nimittäin ole kovin kiva jos vibra pärrää mankassa niin pitkään kunnes saan kopterin alas ja sieltä vastarin irti.

Ei ole mahdollista tehdä näin. Mutta 4.0 softaversiossa on TELEM.SET valikossa optio jolla telemetriahälytyksen saa toistumaan ja maksimikeston pystyy määrittelemään. Laitoin nyt kokeeksi siten että hälytys kestää 1 sekunnin ja toistuu 30 sekunnin välein. Tuo riittää jo siihen että kopterin saa alas johdot saa noparilta ja vastarilta irti ennen kuin se alkaa uudelleen hälyttämään. Ja vaikka hälyttäisikin uudelleen, ei se kestä sekuntia pidempään. Tällähän tämä on jo hyvä!
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #4 : 21 Syyskuu, 2014, 15:30:33 »
Moro,

Hyvä että sait homman alkuun... Tuo juotin on sulla kyllä selkeästi alitehoinen! Homma olisi ollut helpompaa ja sensorille turvallisempaa, kun käyttää 65-80+ wattista juotinta, isoa päätä ja antaa juotoslämpötilan olla siellä n. 350C.

Tuo "virhe" on hankala arvioida latauksen perusteella kun sekä akku että laturi aiheuttaa epävarmuuksia. Anyway Virhe kuulostaa turhan isolta, kun muissa testeissä on päästy huomattavasti tarkempiin tuloksiin. Kalibroi se sensori uudestaan siltä varalta että lämmitys muutti sitä alaspäin jolloin se näyttää liian vähän. Ja sitten voisi tehdä tarkistusmittauksen:
1) akku täyteen
2) pura laturilla maksivirroilla tyhjäksi (laita purettu kapa muistiin)
3) lataa täyteen

--> antaa osviittaa laturin lataushyötysuhteesta

5) purku vaikka 50% lennättämällä (pienehköjä virtoja: harjoittele vaikka leijuntaa :)
6) pura laturilla loppuun

Veikkaan että 2-kohdan kapa on aika lähellä 5) + 6) -kapoja, jos laturi on hyvä.


EDIT vielä: kuinkahan paljon suurempi sisäinen resistanssi tuossa Turnipsissa on? Menee meinaan silloin enempi lataustehoa lämmöksi kuin Genssillä... Molemmissahan osa latausvirrasta poistuu lämpönä joten ladattaessa sinne pitääkin mennä enempi kuin sensori näytti, koska sensori mittaa aidosti akusta otettua tehoa ja lataus näyttää sinne työnnettyä tehoa, josta osa loiskuu yli laidan lämpönä. Purkamalla saa parempaa osviittaa tarkkuuksista.

Ilkka Jetpowerista Saksanmaalta ( sade pilas tän päivän mutta muuten Yes ja aivan älyttömän hieno yöshow!)
« Viimeksi muokattu: 21 Syyskuu, 2014, 15:59:52 kirjoittanut ija »

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #5 : 21 Syyskuu, 2014, 21:07:20 »
Hyvä että sait homman alkuun... Tuo juotin on sulla kyllä selkeästi alitehoinen! Homma olisi ollut helpompaa ja sensorille turvallisempaa, kun käyttää 65-80+ wattista juotinta, isoa päätä ja antaa juotoslämpötilan olla siellä n. 350C.

Jep, toisaalta lämmön johtuminen kohteen ympäriltä on niin suurta että suurella varmuudella se ei kovin isolta alalta kovin kuumaksi mene. Eri asia että missä vaiheessa sensori alkaa ottamaan kyttyrää lämmöstä, asteita ei nyt tullu kovin paljoa tinan sulamispisteen yläpuolelle mutta kestoa vähän enempi. Helpompaa ja varmempaa se toki olis äkäsemmällä kolvilla.

Tuo "virhe" on hankala arvioida latauksen perusteella kun sekä akku että laturi aiheuttaa epävarmuuksia. Anyway Virhe kuulostaa turhan isolta, kun muissa testeissä on päästy huomattavasti tarkempiin tuloksiin. Kalibroi se sensori uudestaan siltä varalta että lämmitys muutti sitä alaspäin jolloin se näyttää liian vähän. Ja sitten voisi tehdä tarkistusmittauksen:

Mites tuo kalibrointi nyt.. Menin SENSORS valikkoon ja mulla oli siellä slotit 16, 17, 18 tuolle CUR 1678 anturille, laitoin sinne INH ja sitte valitsin saman sensorin slottiin 19, sitten sinne taas INH ja takaisin slottiin 16. Tuliko tällä nyt kalibrointi tehtyä? Koitin noparin johtoja laittaa päälle ja siinä piipitysten aikaan se näytti ainakin kerran 0.5A lukeman ennen kalibrointia ja kalibroinnin jälkeen sain sen näyttämään kerran 0.1A lukeman. Eli eipä tuosta voi mitään päätellä, tarvis leijutella ulkona akullinen kunnolla tyhjäksi ja latailla taas niin sais paremmin käsitystä miten lukemat muuttui..

Laturilla mulla ei oikein onnistu ajoakkujen tyhjennys. Tuota Powerlab 6 laturia kokeilin kerran käyttää akun purkuun, mutta se lopetti virran ottamisen kokonaan purkumoodissa heti samalla kertaa.. Sen jälkeen olen purkanut akut aina TX-warmerilla ;)

EDIT vielä: kuinkahan paljon suurempi sisäinen resistanssi tuossa Turnipsissa on? Menee meinaan silloin enempi lataustehoa lämmöksi kuin Genssillä... Molemmissahan osa latausvirrasta poistuu lämpönä joten ladattaessa sinne pitääkin mennä enempi kuin sensori näytti, koska sensori mittaa aidosti akusta otettua tehoa ja lataus näyttää sinne työnnettyä tehoa, josta osa loiskuu yli laidan lämpönä. Purkamalla saa parempaa osviittaa tarkkuuksista.

Niin toisaalta näin Kirchoffin virtalakia miettii niin sisäisten resistanssien aiheuttamat tehohäviöt nostattaa kyllä latauksessa vaadittavaa jännitettä, mutta virtaa ei pitäisi hävitä mihinkään. Poislukien lipon omat sähkökemialliset epäideaalisuudet. Toisaalta tuota balansointia olen miettinyt monesti että mitenkähän ne laturit ottaa huomioon sen virran mitä juoksee balansointivastusten läpi akun ohi, vai ottavatko mitenkään? Jos se jätetään huomiotta niin silloinhan satavarmasti sisään menevä virta näyttää paljon isommalta kuin mitä se keskimäärin per kenno on ollut. Toisaalta, jos kennoja joutuu balansoimaan kovasti, niin herää kysymys että mitä siellä kennossa tapahtuu kun eri kennot vaativat eri varausmäärän tullakseen samaan loppujännitteeseen, vaikka kaikista on purettu sama määrä varausta ulos.

Eli eli, veikkaanpa että tässä saataisiin parempia tuloksia aikaan kun akkuja ajettaisiin sisään muutama sykli niin että menevät paremmin balanssiin ilman että kennojen väliset epäideaalisuudet on häiritsemässä mittaustuloksia. Nyt ne oli mulla taas viikon seisseet käyttämättömänä, mikä todennäköisesti jonkin verran vaikuttaa lopputulokseen. Katsotaan jos ensviikonloppuna sais 3-4 sykliä per pakka lennettyä niin näkis jo paljon paremmin millasia lukemia sieltä alkaa tulemaan. Luulen että jos laitan esimerkiksi 3000mAh kohdalle hälytyksen ja tuo kopterin aina heti pikapikaa alas kun häly alkaa soimaan, niin siitä on jo helppo yhdellä vilkaisulla laturin näytöltä todeta että paljonko meni enempi mitä anturi näytti.

Edit: Niin unohtu sanoa, Turnipsissa näyttäs olevan ehkä jopa hivenen pienemmät sisäiset resistanssit mitä Gensseissä. Turnigyissä nyt joku 150 sykliä ja Gensseissä 100. En nyt varmaksi mene sanomaan miten isot erot pakkojen välillä on kun PL6 ei laske yhteen koko pakan resistanssia, näyttää vain yksittäisten kennojen resistanssit. Ja resistanssit vaihtelee paljon enemmän kylmän vs. lämpimän akun tai päivän ensimmäisen ja viimeisen latauksen välillä kuin Genssin ja Turnigyn välillä. Kummatkin ne toimii paremmin kun niitä käyttää.
« Viimeksi muokattu: 21 Syyskuu, 2014, 21:14:02 kirjoittanut Kaapeli »
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #6 : 21 Syyskuu, 2014, 21:33:40 »
Pitäs tehdä tuosta sensorista semmonen irtomalli liittimien väliin, jotta sen saisi:
- akkuun kiinni latauksen aikana => näkee laturin ja sensorin välisen eron
- tx-warmeriin purkamisen ajaksi => max 100W vakiopurkuteho ilman piikkejä
Tx-warmer purkaa varsin tarkasti vakio cutoff-jännitteeseen (eli n. samaan kapasiteettiin kun liposta on kyse) kun akun lämpötila on vakio.

En usko että latauksen aikana juuri hukkaa tulee esim akun sisäisten resistanssien aikana, tai ei ainkaa mulla akut 2C-latauksella lämpene  ::)  Taitaa suurin heitto lataus- vs purku-mAh tulla purkuvaiheessa kun virtaa otetaan piikeissä reippaammin jolloin lämpökin (P=I^2*R) syntyy aivan eri malliin. Olennaistaha olisi vain löytää sensorille raja-arvo johon asti uskaltaa luotettavasti ajaa. Toki jännitehäly on hyvä pitää "perälautana" ettei aja akkuja liian tyhjäksi.

En usko että laturit niin fiksuja olisivat että vähentäisivät tasaukseen menneen virran (eli tasurin kautta purettu virta). Jostain käppyrästähän ton äkkiä kattos kun vertaa virtaa ja mAh-määrää ja niiden suhdetta latauksen CV-vaiheessa. Tosin ei mahdotonta ole koska varmasti on tiedossa tasurien purkuresistanssit jolloin virtakin on helppo laskea ilman sensoria. Toki tuotakinha voisi kokeilla sensorin kanssa kun lataa charge- vs balance-ohjelmalla ja vertaa laturin antamia lukemia sensorin vastaaviin. Sensorihan ei tuossa tiedä tasausvirroista yhtään mitään.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #7 : 21 Syyskuu, 2014, 21:44:19 »
Anturiin, sensoriin yms. en osaa sanoa mitään, eikä itellä ole telemetiaa mankassa edes tarjolla.

Tuo Kaapelin huomaama juttu eli että akut alkaa toimia paremmin kun niillä lentää useamman syklin peräkkäin. Tuo olis ihan mukava saada mitattua jossain vaiheessa että mitä tapahtuu. Mulla on itellä myös varsin vahva fiilis ettei akku toimi viikon jälkeen ekalla lennolla kunnolla. Ikään kuin ei vaan lähtis sitä mitä odottaa, mutta jos lentää päivän aikana paljon, toisella lennolla on jo selvästi parempi ja kolmannella tuntuu olevan taas täydessä iskussa.

Lähinnä tuosta olis mukava nähdä jotain faktaa eli lähinnä onko tuo kuvitelmaa, meneekö ekat lennot muutan vaan jäykästi ja tuntuu ettei kopteri tottele vai onko tuo oikea fakta.

Leirillä Tero mittas mun vanhemman akun jossa on vähän yli 200 sykliä, resistanssien mukaan se on edelleen erittäin hyvässä hapessa. Se on kuitenkin vähän pehmentynyt jos vertaa uudempaan. Tämä vanhempi on siis genssin 4400 mAh 45C. Latauksena on viime aikoina käytetty 4C fast charge ohjelmaa kentällä, kotona yleensä 2C.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #8 : 21 Syyskuu, 2014, 21:52:21 »

Mites tuo kalibrointi nyt.. Menin SENSORS valikkoon ja mulla oli siellä slotit 16, 17, 18 tuolle CUR 1678 anturille, laitoin sinne INH ja sitte valitsin saman sensorin slottiin 19, sitten sinne taas INH ja takaisin slottiin 16. Tuliko tällä nyt kalibrointi tehtyä?

Hmmm... En ole varma, mitä teit. Käytitkö Radion Sensor -valikon SET SLOT -toimintoa? Eli sillä toiminnolla vaihdat sensorin slotin vaikka siksi 19:ksi ja sitten takaisin 16:ksi. Kalibrointi tapahtuu joka kerta, kun kerrot WRITE -komennolla uuden slotin sensorille. Eli sensori täytyy olla siellä radion persuuksissa kiinni Y-kaapelilla akun kera ja sensorin virtamittausjohdoissa ei saa mennä virtaa, kun se sensori on radiossa kiinni (muuten kalibrointi menee kunnolla metsään). Kalibrointi saattaa tapahtua myös REGISTER -komennolla, jos lähetin joutuu pyytämään sensoria siirtymään toiseen uuteen slottiin mutta tämä tapahtuu vain jos oletus-slot on jo varattuna toiselle sensorille.  (Jos vain siirtelit manuaalisesti CUR1678 -sensoria siellä lähettimen sensor listalla slotilta toiselle, ilman SET SLOT:n käyttöä, niin silloin se ei kalibroidu)

Koitin noparin johtoja laittaa päälle ja siinä piipitysten aikaan se näytti ainakin kerran 0.5A lukeman ennen kalibrointia ja kalibroinnin jälkeen sain sen näyttämään kerran 0.1A lukeman. Eli eipä tuosta voi mitään päätellä, tarvis leijutella ulkona akullinen kunnolla tyhjäksi ja latailla taas niin sais paremmin käsitystä miten lukemat muuttui..

Niistä virroista moottorin alkupiipityksen aikana ei pysty sanomaan yhtään mitään. Radio ehtii näyttää vain murto-osan sensorin mittaamista virta-arvoista. Ja sensori ei edes lähetä kaikkia mittaamiaan arvoja radiolle, vaikka käyttää niitä kapasiteetin laskennassa. Alkupiippailun aikana moottorin virta hyppii nopeassa tahdissa myös kokonaan pois päältä, joten se on ihan ajoituksellista tuuripeliä, mikä arvo sieltä sattuu näytölle asti päätymään sen piipityksen aikana.

Niin toisaalta näin Kirchoffin virtalakia miettii niin sisäisten resistanssien aiheuttamat tehohäviöt nostattaa kyllä latauksessa vaadittavaa jännitettä, mutta virtaa ei pitäisi hävitä mihinkään. Poislukien lipon omat sähkökemialliset epäideaalisuudet.

Joo. Kyllä se virta siellä vakiona pysyy.  Minä en paljon LiPojen akkukemian saloista ymmärrä mutta insinöörilogiikalla ajattelin, että resistiivinen kuorma siellä polttaa tehoa lämmöksi voimalla P=RI^2... Tosin vaikka se näkyy resistiivisenä kuormana, niin voihan se teho tarttua siellä siihen akkukemiaan lämmön sijasta. ...minä näistä mitään tiedä  :o Tuo balanssoinnin vaikutus onkin sitten mielenkiintoinen. Riippuu varmasti siitä, miten laturi on tehty, että palaako vain lämmöksi vai siirtyykö seuraavaan kennoon. Se purkutesti olis tässä yllä kaikkein tieteellisimmästä päästä. Otetaas mun laturilla vaikka jossain välissä kun kotiudun täältä nahkahousujen maasta.

Ilkka

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #9 : 21 Syyskuu, 2014, 22:00:21 »
Pitäs tehdä tuosta sensorista semmonen irtomalli liittimien väliin, jotta sen saisi:
- akkuun kiinni latauksen aikana => näkee laturin ja sensorin välisen eron
- tx-warmeriin purkamisen ajaksi => max 100W vakiopurkuteho ilman piikkejä
Tx-warmer purkaa varsin tarkasti vakio cutoff-jännitteeseen (eli n. samaan kapasiteettiin kun liposta on kyse) kun akun lämpötila on vakio.


Mun standarditesti noille sensoreille on Auton hehkut (yksittäin ja 2 tai 3 rinnan) + kunnollinen pihtivirtamittari. Oikein kalibroidun sensorin näyttämä näyttäis olevan ainakin alle 15A virroilla +/- 0.1A vs mun pihtimittari. Tämä tosin huoneenlämmössä. Valmistaja lupaa sensorille +/- 1% tarkkuuden, joten sen verran siellä voi olettaa olevan virhettä isommalla mittaus- ja lämpötila-alueella. Ja tämähän muuttuu aikalailla suoraan kapasiteettiin about samankokoiseksi virheeksi mutta saattaa sopivsti keskiarvoistuessa olla pienempikin.

ELI: koska sensorin tarkkuus on tuo mainittu on kyllä kohtuu ihme, että olen päässy noissa lampputesteissä noinkin lähelle; periaatteessahan se mittaus voisi luvan kanssa heittää 2A:ia, koska sensori ei vaan kykene. Käytännössä tosin näyttävät olevan speksiä tarkempia mutta pienillä virroilla mitattaessa pitäisi valita toiset mittausmenetelmät. Nuo muiden valmistajienkin pulikat käyttää samaa sensori -sarjaa - valinnanvaraa kun ei käytännössä markkinoilla ole tällä haavaa.

Ilkka
« Viimeksi muokattu: 21 Syyskuu, 2014, 22:06:27 kirjoittanut ija »

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #10 : 21 Syyskuu, 2014, 22:04:22 »
En usko että laturit niin fiksuja olisivat että vähentäisivät tasaukseen menneen virran (eli tasurin kautta purettu virta). Jostain käppyrästähän ton äkkiä kattos kun vertaa virtaa ja mAh-määrää ja niiden suhdetta latauksen CV-vaiheessa. Tosin ei mahdotonta ole koska varmasti on tiedossa tasurien purkuresistanssit jolloin virtakin on helppo laskea ilman sensoria. Toki tuotakinha voisi kokeilla sensorin kanssa kun lataa charge- vs balance-ohjelmalla ja vertaa laturin antamia lukemia sensorin vastaaviin. Sensorihan ei tuossa tiedä tasausvirroista yhtään mitään.

Tuota olen miettinyt että mitä se laturi mahtaa tietää esimerkiksi juurikin siitä todellisesta virrasta balanseripiuhasta kun sinne jokin sopiva vastus laitetaan. Siinä kun on kennon ja laturin välissä sitä balanserijohtoa ja liittimiä X ohmin edestä. Jos se onnistuu tuonkin välin vastuksen laskemaan niin voihan siitä sen todellisen virrankin laskea, ainakin arvioida. Paljon helpompaa on kuitenkin se laturi tehdä niin että se ei mitään välitä siitä hukkavirrasta mikä balansoinnin aikana menee kennon ohi. Eihän näillä kuuhun mennä. Mutta voihan siitä sen kymmen tai satojakin milliampeeritunteja eroa tulla aika helposti.

Lähinnä tuosta olis mukava nähdä jotain faktaa eli lähinnä onko tuo kuvitelmaa, meneekö ekat lennot muutan vaan jäykästi ja tuntuu ettei kopteri tottele vai onko tuo oikea fakta.

Laturin näyttämän mukaan mulla on monesti päivän ensimmäinen lataus näyttänyt viikon tai parin tauon jälkeen jotain 3.6mOhm lukemia tyhjälle akulle ja siitä ne on sitten laskenu 2.6mOhm arvoon kun ne tulee täyteen. Sitten kun muutamia syklejä ajaa niin siellä on näkynyt jo 1.4mOhm arvoja päivän päätteeksi. Eli ihan selvää faktaa se on että ne resistanssit laskee. Se toistuu samalla tavalla joka kerta.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #11 : 21 Syyskuu, 2014, 22:23:48 »
Hmmm... En ole varma, mitä teit. Käytitkö Radion Sensor -valikon SET SLOT -toimintoa? Eli sillä toiminnolla vaihdat sensorin slotin vaikka siksi 19:ksi ja sitten takaisin 16:ksi. Kalibrointi tapahtuu joka kerta, kun kerrot WRITE -komennolla uuden slotin sensorille. Eli sensori täytyy olla siellä radion persuuksissa kiinni Y-kaapelilla akun kera ja sensorin virtamittausjohdoissa ei saa mennä virtaa, kun se sensori on radiossa kiinni (muuten kalibrointi menee kunnolla metsään). Kalibrointi saattaa tapahtua myös REGISTER -komennolla, jos lähetin joutuu pyytämään sensoria siirtymään toiseen uuteen slottiin mutta tämä tapahtuu vain jos oletus-slot on jo varattuna toiselle sensorille.  (Jos vain siirtelit manuaalisesti CUR1678 -sensoria siellä lähettimen sensor listalla slotilta toiselle, ilman SET SLOT:n käyttöä, niin silloin se ei kalibroidu)

Ahaa, eli tuo piti siis tehdä sen Y-kaapelin kanssa. No ilmankos se ei ottanut onnistuakseen. Nyt kävin rekisteröimässä sen uudelleen ja ajoin viellä sen WRITE komennonkin, meni nyt slottiin 19. Jätin sinne, hyvä se on sekin slotti. Vieläkään ei nopari tyhjäkäynnillä vienyt niin paljoa virtaa että se mitään näyttäisi, mutta eipä tuo mikään ihme ole. Mutta kyllä minä nyt uskon että se on kalibroinnin tehnyt.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #12 : 21 Syyskuu, 2014, 22:36:45 »
Ahaa, eli tuo piti siis tehdä sen Y-kaapelin kanssa.

Tuo akun rinnalle kytkeminen on kyllä Futtelta sen luokan aivopieru ettei voi ymmärtää. Miksi ihmeessä se radio ei sitä jännitettä voi sieltä persuuksistaan tarjota.... Kysyin eilen syytä siihen Robben radiolinjan johtajalta naamatusten ja mies naureskeli vain että "ongelma" on korjattu Robben omissa radioissa ja Japsien aivoituksia ei aina pysty tietämään. MZ18:sta oli muuten nyt protosofta Robben tiimillä käytössä (olivat saaneet sen keskiviikkona). Kuulemma tulossa piakkoin saataville - pari pikku vibaa korjattavana ja 2.5 Encoder sw olis ulkona kuulemma viimeistään 6wk:n sisällä. Sitten saadaa Nopeussensorillekin suora tuki ettei tarvi enää matkia GPS:n nopeusslottia ja kunnon oikea tuki myös turbaanitelemetrialle.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #13 : 21 Syyskuu, 2014, 23:23:37 »
Mielenkiintoista keskustelua!

Lensin Oulun leirillä virtasensorin kanssa about 15 lentoa x7lla ja kaikkina kertoina akkuun meni ladatessa 100-150mah enemmän per akku kuin mitä telemetriatieto näytti.
Ei ollut vaikutusta lensinkö rankasti vai löysästi eli sen 4min täysiä vai 6min hölläillen. Aina sama tulos, riippumatta kumpaa akkuparia käytin. 5300mah 30c gens ace ja 4800mah mah 60/65c gens ace akut käytössä.

Eli mun käytössä on toiminut loistavasti ja kun virhe on aina pysynyt samana niin ei vahinkoa pääse syntymään :) Laitoin tottakai myös ajoakun jännite hälytyksen että jos kytkee tyhjän akun niin ei sitte koita repiä siitä sitä 3.5Ah ulos :D

Kaapelin mainitsema ominaisuus jarkuvasta hälytyksestä on kyllä ärsyttävä. Eli kun kapa tulee täyteen niin radio huutaa tasan niin kauan että kopusta tai radiosta ottaa virrat veke.
Joku reset systeemi olisi hyvä ominaisuus, ehkä sitte 14tsfghtdgg mallissa ;)

Poissa JML

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #14 : 21 Syyskuu, 2014, 23:35:59 »
Mikä tässä palikassa sensorina? ACS75X sarjaa?

-Jani-

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #15 : 22 Syyskuu, 2014, 00:15:32 »
Lensin Oulun leirillä virtasensorin kanssa about 15 lentoa x7lla ja kaikkina kertoina akkuun meni ladatessa 100-150mah enemmän per akku kuin mitä telemetriatieto näytti.
Ei ollut vaikutusta lensinkö rankasti vai löysästi eli sen 4min täysiä vai 6min hölläillen. Aina sama tulos, riippumatta kumpaa akkuparia käytin. 5300mah 30c gens ace ja 4800mah mah 60/65c gens ace akut käytössä.

Samansuuntaisia kokemuksia itsellä pienemmän virran setupeissa... offsetti tosin reilusti pienempi, itseasiassa tuntuu verrannolliselta kapasiteettiin. Joten tuo vakio "offsetti" voisi hyvin olla seurausta lämpöhäviöistä yms eikä sinänsä johtuisi laturin epätarkkuuksista. Tosin nuo Kaapelin tulosten syyt olis kiva ymmärtää.

Eli mun käytössä on toiminut loistavasti ja kun virhe on aina pysynyt samana niin ei vahinkoa pääse syntymään :) Laitoin tottakai myös ajoakun jännite hälytyksen että jos kytkee tyhjän akun niin ei sitte koita repiä siitä sitä 3.5Ah ulos :D

Kaapelin mainitsema ominaisuus jarkuvasta hälytyksestä on kyllä ärsyttävä. Eli kun kapa tulee täyteen niin radio huutaa tasan niin kauan että kopusta tai radiosta ottaa virrat veke.
Joku reset systeemi olisi hyvä ominaisuus, ehkä sitte 14tsfghtdgg mallissa ;)

Tuo on kyllä rasittava. Jahka pääsen kotiin täältä reissusta, niin viritetään siihen vaikka Digikanavaan feature, jolla saa namiskuukkelia kääntämällä sen tilapäisesti raportoimaan vaikka 123mAh tai 0mAh :)

JML: juurikin tuota sarjaa on se sensori.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #16 : 22 Syyskuu, 2014, 08:19:53 »
NIin sen jatkuvan hälytyksen saa kyllä korjattua sillä että menee sinne TELEM.SET valikkoon ja sieltä laittaa telemetriahälyt periodiseksi. Esim. tuo 1 sekunti hälyä ja 30 sekuntia taukoa on varmaan jo aika hyvä. Vibran pärähdys ei jää kyllä huomaamatta, mutta se 30sek viive on jo tarpeeksi siihen että ehtii nykkiä johdot irti ennen kuin se hälyttää uudelleen. ja vaikka hälyttäisikin toisen kerran, ei se yhden sekunnin häly nyt paha enää ole :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #17 : 22 Syyskuu, 2014, 18:35:01 »
NIin sen jatkuvan hälytyksen saa kyllä korjattua sillä että menee sinne TELEM.SET valikkoon ja sieltä laittaa telemetriahälyt periodiseksi. Esim. tuo 1 sekunti hälyä ja 30 sekuntia taukoa on varmaan jo aika hyvä. Vibran pärähdys ei jää kyllä huomaamatta, mutta se 30sek viive on jo tarpeeksi siihen että ehtii nykkiä johdot irti ennen kuin se hälyttää uudelleen. ja vaikka hälyttäisikin toisen kerran, ei se yhden sekunnin häly nyt paha enää ole :)

Täytyy siihen joku fiksumpi ratkaisu virittää jokatapauksessa. Kyllähän se jotain sähköliidarimiestäkin voi alkaa syömään, kun voisi killutella ilman moottoritehoja taivaalla vielä vaikka kuinka kauan viimeisen nousun kunniaksi mutta ei jaksa kuunnella radion rääkynää tasaisin väliajoin... Palataampa loppuviikosta asiaan.

Ilkka

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #18 : 28 Syyskuu, 2014, 16:40:32 »
Noniin, tänään kerkesin vähän enemmän testaamaan virta-anturia. Laitoin hälytyksen 3000mAh kohdalle ja toin kopterin aina heti alas kun hälyt meni päälle. Maassa virtaa oli menny joka kerta melko tarkkaan 3070mAh - 3080mAh, kerran oli 3060mAh. Aika vähän oli noissa lukemissa heittoa niin en niitä mihinkään laittanu ylös. Seitsämän lentoa kaikkiaan ajoin tänään. Laturin lukemat otin kuitenkin ylös, ja ne näytti tältä (ensimmäiset lataukset ei näy, kun ne ei mitään kerro tämän päivän lennoista):

Turnigy   Gens Ace
3280         (ohops)     
3174         3185
3224

Yks ohops tuli siitä kun säädin laturin virtaa kesken latauksen ja vahingossa keskeytin sen, niin jäi lukema tallentamatta. Mutta aika tarkkaan samanlaisia lukemia sieltä tulee ulos. Ensimmäinen sykli näkyy vievän selvästi enemmän virtaa, eli sisäänajo stabiloi tuloksia. Joku 100 - 150mAh menee enempi mitä sensori antaa ulos, eli näillä virtamäärillä tarkottaa sitä 3-5% virhettä, mikä tulee jo ihan akkujen ja latauksen epäideaalisuuksista. Kalibrointikin saattoi vähän parantaa tulosta, mutta selvästi akkujen sisäänajo paranti tulosta vielä lisää.

Tuosta Futaban hälyasetuksista, päädyin säätämään sinne että neljä sekuntia hälyttää ja 60 sekuntia pitää taukoa. Ensimmäisellä akullisella tuo asetus ei vaan toiminu ja vibra jäi pärisemään niin pitkään että  käytin virtasensorista virtoja pois ja sain sieltä nollattua telemetriadatan. Mutta loppupäivänä ongelmia ei ollut. Ajoaikaa tuli reipas minuutti lisää kevyeen lentoon, reippaammalla smäkkäämisellä jäi samoihin lukemiin mitä ennen. Akkuihin jää vielä joku 3.75V kennoihin jännitettä sisään, eli melkolailla storagessa vielä. Ei mikään kiire ole tuoda alas.

Aika hyvin siihen tottu että ei tarvi timerin piipityksiä kuunnella ja varautua siihen että kohta on aika loppu. Vähä säikäytti aina välillä kun unohtu vain lentelemään ja ihan varoittamatta sitten yhtäkkiä alkaa vibra pärisyttämään ja käskemään tulla alas. Mutta hyvähän tuo noin on.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #19 : 28 Syyskuu, 2014, 17:06:30 »
Tuohon tottuu, ite pääsin tänään jopa kerran timerin yli (3:40), yleensä pitää tulla alas ja kun on laskeutunu ni mankka huutaa että "Minuutti jäljellä" :D

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #20 : 30 Syyskuu, 2014, 21:37:07 »
Tuo hälyn inaktivointi olisi helppo toteuttaa tuon virtasensorin ominaisuudeksi mutta siinä on riskinsä:

1. Voisi tehdä niin että kun DG2 -kanava ON, niin sensori lähettäisi feikki-arvoa 0mAh (mutta jatkaa kapasiteetin laskemista tieten taustalla). Ja tietysti vääntämällä DG2 -kanavan takaisin OFF -asentoon saisi taas näkyviin oikean kapasiteettiarvon ja mikäli tuo arvo sitten olisi yli hälytysrajan, pärähtäisi hälytin tietty taas aktiiviseksi.

Tuossa on se riski, että unohtamalla tuon kanavan ohjauksen kytkimen ON -asentoon, ei saisi ikinä sitä kapasiteettivaroitusta. Olisi vähän turhan helppo ajaa akku ihan tyhjäksi ja sitten huomata, että perskeles tulipa mokattua, kun hälyä ei kuulu.

Toinen vaihtoehto
2. sensori seuraa DG2 -kanavaa käynnistyksen yhteydessä. Virtojen kytkemisen jälkeen lähetetään aina kapasiteettiarvo. Jos DG2:n tila muuttuu käynnistyksen jälkeen jompaan kumpaan suuntaan, niin sitten lähetetään fake-arvoa 0mAh ellei DG2:ta palauteta samaan tilaan kuin se oli käynnistyksen yhteydessä. Tässä vaihtoehdossa kytkimien asento virtojen käynnistyksen yhteydessä määrää ja edelleenkin on mahdollisuus sählätä niin, ettei varoitukset ole päällä ja lisäksi kytkimen varsinainen suunta on arpapeliä (riippuu siitä mikä oli asento virtojen kytkemisen aikaan).

...Ja sitten on vielä se ettei Futten 10J tue DG1/DG2:ta. Eli tuota toimintoa varten pitäisi varata joku normaalikanava (1-10) kokonaan. Sen voisi tehdä aseteltavaksi mutta kompleksisuus kasvaa.

Alkaa tuntua siltä, että käyttäjän sähläämismahdollisuuksie n minimoimiseksi tuota ei välttämättä kannata tukea vaan antaa käyttäjän "kärsiä" varoituksista. Sanoin tästä featuresta Robben radiovastaavalle, joten tuurilla ne saavat tuon featuren radion softaan tehtyä. Japseista tosin ei ikinä tiedä.

Mielipiteitä? Toiveita?

Ilkka

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #21 : 08 Lokakuu, 2014, 22:11:48 »
Täysin off-topikkina:

Ilkka muistatko kopuleiriltä oulusta vaaleatakkista F3A-kaveria? Juteltiin radioista, maahantuonnista jne. Jos tunnet ja on yhteystiedot niin laittaisitko YV:llä?

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #22 : 09 Lokakuu, 2014, 20:01:09 »
Täysin off-topikkina:

Ilkka muistatko kopuleiriltä oulusta vaaleatakkista F3A-kaveria? Juteltiin radioista, maahantuonnista jne. Jos tunnet ja on yhteystiedot niin laittaisitko YV:llä?

En kyllä äkkiseltään muista että siellä olis joku F3A heppu ollu. Ei minkäänlaista mielikuvaa kuka se ois voinu olla. Sorry.

Ilkka

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #23 : 09 Lokakuu, 2014, 20:02:20 »
Nou hätä, kiitti kuitenki :)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
« Vastaus #24 : 17 Lokakuu, 2014, 01:06:52 »
Omassakin on antero nyt paikoillaan ja vaikuttaisi toimivan, toivottavasti kerkeää huomenna testaamaan lentämällä. Menee viikon päähän jos ei kerkeä nyt.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1737 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2009, 17:13:37
kirjoittanut Timo Huhtamäki
2 Vastauksia
2120 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Kesäkuu, 2009, 10:49:19
kirjoittanut kaardian
4 Vastauksia
2513 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2010, 17:45:18
kirjoittanut Juhis
0 Vastauksia
1580 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2013, 21:49:15
kirjoittanut ija
3 Vastauksia
2408 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2015, 19:17:54
kirjoittanut njs