Kirjoittaja Aihe: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista  (Luettu 6507 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« : 24 Elokuu, 2008, 21:58:01 »
Tää on nyt vähän turhaa kun noita lienee aika vaikea säätää etänä :), mutta kokeillaan nyt.... sisäänajoa meni viisi tankillista tosi rikkaalla. Savua riitti täyttämään yhden pellon. Sitten aloin seosneulaa (tässähän on kaasarissa "tyhjäkäyntiruuvi" ja "seosneula") kiristämään laihemmalle. Kävi kuitenkin niin, että käynti meni huonoksi (välissä oli löystyny änkkärikin) ja piti alkaa säätämään tyhjäkäyntiä uusiksi. Sehän meinasikin tukehtua heti siirryttäessä tyhjäkäynniltä kaasulle, joten sitä säädin sitten tyhjäkäyntiruuvista laihemmalle. Se alkoi kuulostamaan paremmalta eikä enää tukehdu. Ilmassa kone vieläkin savuttaa aika paljon, mutta savu on ohuempaa kuin aikaisemmin. Seosneula on nyt auki yhden kierroksen ja 90 astetta (15 kellon minuuttia). Normikäyrässä on mulla kaasua nyt 5,5% - INH - INH - 50% - INH - 75% - 85% ja lapakulmat menee siten että leijuu noin tuossa 50% kaasussa. Kiekkoja nupissa kuulostaa olevan kohtuu paljon, mutta todellisuudesta ei ole hajuakaan, kun ei ole skytachia. Tankin ajaa tyhjäksi noin alle 13 minuutissa kun välillä antaa vähän hanaa mutta enimmäkseen vaan leijuttaa. Yhteen putkeen ajettu tankki ei kuitenkaan saa koneen lämpöjä nousemaan tällä hetkellä yli 63 asteen. Miltä tämä sepustus kuulostaa? Onko se vielä liian rikkaalla vai onko tuo lämpö leijuttelun ja pienen kaasuttelun jälkeen normaali? Luulin itse, että koneen tulisi käydä vähän lämpimämpänä...

Poissa madman

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #1 : 24 Elokuu, 2008, 22:16:03 »
Moottorin takakansi ei saa polttaa, kun sormella koittaa. Tolla pääsee alkuun, tosin keli ja fuili vaikuttaa myös.
Futaba 14SG+10C
Goblin Urukay Comp+Xnova4530+HW160+BK+Demon 3X
Goblin 500 Sport+Xnova 4020+HW100+BK+ Spartan
Goblin 700 KSE+Xnova4530+HW 160+nexus+ Demon 3SX

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #2 : 24 Elokuu, 2008, 22:18:37 »
Niin, polttoaine on 20% ja lämpöjä mittailin infralla sojottamalla siihen jäähdytysripojen alkupäähän koneen kyljessä. Kokeilin aikasemmin myös sojottaa mittaria sinne tulpan juureen, mutta ei oikeastaa poikennu lämmöt tuosta toisesta mittauspisteestä.

Edit: Kokeilin myös maassa antaa tyhjäkäynniltä suoraan nopeasti reilusti kaasua eli noin 50%, mutta sillon sammuu välittömästi.
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2008, 22:21:16 kirjoittanut masu »

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #3 : 24 Elokuu, 2008, 22:26:47 »
Minäkin mittailen lämmöt sormella kokeilemalla.. sitä takakantta  ;) kuuma muttei polta

JRu

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #4 : 24 Elokuu, 2008, 22:30:32 »
Niin, polttoaine on 20% ja lämpöjä mittailin infralla sojottamalla siihen jäähdytysripojen alkupäähän koneen kyljessä. Kokeilin aikasemmin myös sojottaa mittaria sinne tulpan juureen, mutta ei oikeastaa poikennu lämmöt tuosta toisesta mittauspisteestä.

Edit: Kokeilin myös maassa antaa tyhjäkäynniltä suoraan nopeasti reilusti kaasua eli noin 50%, mutta sillon sammuu välittömästi.

Mulla ei ole mitään ymmärrystä nitrovehkeistä, mutta mieleen tuli 2 asiaa.. Saako happea tarpeeksi hyvin, ja onko ruuvit säädetty oikein? Onko tyhjäkäyntiruuvi erikseen?

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

seppomikael

  • Vieras
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #5 : 24 Elokuu, 2008, 22:38:35 »
Yhteen putkeen ajettu tankki ei kuitenkaan saa koneen lämpöjä nousemaan tällä hetkellä yli 63 asteen. Miltä tämä sepustus kuulostaa? Onko se vielä liian rikkaalla vai onko tuo lämpö leijuttelun ja pienen kaasuttelun jälkeen normaali? Luulin itse, että koneen tulisi käydä vähän lämpimämpänä...

Minullakaan asiasta mitään isompaa kokemusta ole mutta kyllä sylinterinkannen lämpötila saisi jossain 90°C huitteissa olla. Jos mittaa takakantta niin voisiko joku 60°C olla ehdoton maksimi. Mielummin jotain nelosella alkavaa...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #6 : 25 Elokuu, 2008, 08:39:35 »
Lämmöt ei tietty leijuttelussa pitäskään olla yhtä korkealla ku 3D:tä lentäessä, mutta silti esim. noissa Carbsmart (mulla ei siis kyseistä laitosta vielä ole) käyrissä mitä olen nähny niin se "kohdelämpötila" on jotain 100-110 astetta. 63 astetta on tuosta aika kaukana... tosin konekaan ei nyt huuda koko ajan tapissaan. Minusta hieman omituista, että moottorin manuaalissa ei puhuta noista lämmöistä yhtään mitään. Taidan kokeilla ajaa vielä naksun pari laihemmalla, että miten vaikuttaa...

seppomikael

  • Vieras
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #7 : 25 Elokuu, 2008, 08:59:26 »
Niinpäs olikin. Muistelin sitä ilman carbsmartia-käyrää.

Tuossa on juttua siitä http://www.trextuning.com/carbsmart.php

Edelleenkään en ole asiantuntija mutta eikö ne seokset säädetä vähän lentäjän mukaan? Pitäisihän seokset aina säätää uudelleen ilman lämpötilankin muuttuessa. Ja varmaankin myös tuulen suunnan tai auringon säteilykulman muuttuessa... ;D

Sivusta seuranneena ainakin joskus tuntuu sille...

Mutta asiaan. Eiköhän sinun kannata napsutella sitä moottoria hiljaksiin laihemalle kunnes lämpötilat ovat kohdillaan. Tuskin nämäkään moottorit kauheasti tykkäävät käydä liian kylminä jos eivät liian kuuminakaan.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #8 : 25 Elokuu, 2008, 09:07:14 »
Mutta asiaan. Eiköhän sinun kannata napsutella sitä moottoria hiljaksiin laihemalle kunnes lämpötilat ovat kohdillaan. Tuskin nämäkään moottorit kauheasti tykkäävät käydä liian kylminä jos eivät liian kuuminakaan.
Tätä itsekin mietin... taitaa olla "turvallisempaa" ajaa liian rikkaalla, mutta moottorin hyötysuhde ei ole kohdillaan. Ainakin löpöä kuluu saavutettuun tehoon ja kierroksiin nähden enemmän, kun moottori ei käy lähelläkään optimia.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #9 : 25 Elokuu, 2008, 19:31:15 »
Martevuon mulle opettama kikka Hyperin alaneulan säätöön: kun bensaletkun nipistää kaasarin juuresta kiinni, pitäisi koneen alkaa kiihtyä 3s päästä ja 6s päästä sammua. Jos ajat on pidempia, koneessa on liikaa fuilia eli alapää on rikkaalla. Jos kiekat nousee jo aiemmin, alaneula on laihalla. Tämän jälkeen yläneula on one piece of cake.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #10 : 25 Elokuu, 2008, 19:42:30 »
Martevuon mulle opettama kikka Hyperin alaneulan säätöön: kun bensaletkun nipistää kaasarin juuresta kiinni, pitäisi koneen alkaa kiihtyä 3s päästä ja 6s päästä sammua. Jos ajat on pidempia, koneessa on liikaa fuilia eli alapää on rikkaalla. Jos kiekat nousee jo aiemmin, alaneula on laihalla. Tämän jälkeen yläneula on one piece of cake.
Hmm... tätä pitää kokeilla.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #11 : 25 Elokuu, 2008, 20:48:53 »
Itse asiassa tuo letkukikka taitaa päteä aika yleisestikin, vai mitä sanoo asiantuntijaraati? Vispilä? Anyone...?

Itellä ainakin tuollalailla säädetty yssi, tosin ei ihan sammu 6s päästä mutta kiekat alkaa nousemaan siinä 3s päästä....

Nada

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #12 : 25 Elokuu, 2008, 21:48:36 »


Ja mua ei kannata vielä pitää moottori asiantuntijana, vasta opettelen säätämistä. 10 vuotta säätäneiltä kannattaa kysyä.


-op-
« Viimeksi muokattu: 25 Elokuu, 2008, 21:54:15 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #13 : 26 Elokuu, 2008, 21:53:40 »
Martevuon mulle opettama kikka Hyperin alaneulan säätöön: kun bensaletkun nipistää kaasarin juuresta kiinni, pitäisi koneen alkaa kiihtyä 3s päästä ja 6s päästä sammua. Jos ajat on pidempia, koneessa on liikaa fuilia eli alapää on rikkaalla. Jos kiekat nousee jo aiemmin, alaneula on laihalla. Tämän jälkeen yläneula on one piece of cake.
Nonni, kävin tänään vielä säätämässä. Lämmitin vähän konetta ja kokeilin tätä kikkaa. Meni 2s kierrosten nousuun ja 4s kuluttua sammu. Laitoin jonku verran rikkaammalle ja meni sitten 3s ja 7s kuluttua sammu. Käänsin siitä aivan aavistuksen laihemmalle, mutta jäi selvästi rikkaammalle kuin aikaisemmin oli ollu. Lennossa kone savutti edelleen kohtuu rankasti ja koetin lämmittää sitä antamalla hanaa. Moottorin pohja oli tämän jälkeen 30-32C ja kansi (tai mitkä ne jäähytysrivat on) 60 astetta. Aloin laihentaa siitä yläneulasta ja lopulta päädyin niin, että se oli 1 kierros ja 1 naksu auki. Lennossa kone tuntui nyt hyvältä, vastasi kaasuun ja savutti vieläkin aika tavalla. Lensin yhden tankin ja meni 15min 10s ajaa se tyhjäksi enimmäkseen leijuttaen. Nyt vaan tuon alaneulan uuden säädön jälkeen siirtyminen tyhjäkäynniltä kierroksille ei tapahdu enää yhtä nätisti... ihan siinä tyhjäkäynnin rajalta kaasuttessa meinaa tukehtua. Eli ihan kuin olisi liian rikkaalla. Viimeiseksi tempuksi tänään kentällä kokeilin vielä kerran nuo ajat ja ne oli tasan 3s ja 6s. Lämpöä ei näyttänyt tuon tankin jälkeenkään kuin hetkellisesti lähemmäs 70 astetta. Ulkona oli tosin enää 11 astetta lämmintä... vielä on kesä!

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #14 : 26 Elokuu, 2008, 22:31:44 »
Täytyy vielä säätää ;). Finless Bobin 600N breaking-in videota katsoin ja sillä hepulla oli 6 tankillisen jälkeen yläneula auki vain 1 kierroksen ja arveli vielä, että mennään ehkä vähän rikkaalla. Ei tosin ollu tietoa missä alaneula oli ja siellä Californiassa lienee erilainen sääkin...

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: OS 50 Hyper seoksista ja lämpötiloista
« Vastaus #15 : 31 Elokuu, 2008, 16:39:49 »
Tere,

Itse olen edelleen kohtuu käsi näissä säätöasioissa, mutta tällaista olen pähkäillyt.

Moottorit ovat yksilöitä, joten muiden säätöarvoja ei kannata käyttää referenssinä.

1. Lähde liikkeelle siitä, että seosruuvi keskellä ja pääneula 1,5 kierrosta auki.

2. SEOSRUUVI: Säädä seosta (tod.näk. kiinnipäin) kunnes moottori ottaa kierroksia helposti.
2.1 "Jonin" puristustestissä pitäisi alkaa nostaa kierroksia 3s kohdalla
2.2 Jos kaasun nostaa nopeasti niin moottorin pitäisi jaksaa seurata perässä tukehtumatta
2.3 Jos sammuu tai röpöttää kun antaa kaasua, niin liian rikkaalla ollaan

3. PÄÄNEULA: Aja taivaalla reippaalla kaasulla ja tarkkaile moottorin lämpötilaa heti laskeutumisen jälkeen.
3.1 Mielestäni 40 astetta kampikammion perästä mitattuna on sopiva, jos paljon kuumempi niin sitten ollaan liian laihalla
3.2 Näkyvää savua pitää tulla putkesta
3.3 Jos moottori kiertää epätasaisesti (pitää "sorsaääntä") niin sitten ollaan jo liian laihalla, pari naksua rikkaammalle.
3.4 Jos taas moottori tuntuu kylmältä niin sitten kakkua menee liikaa

4. KÄYNTIONGELMAT
Odottamattomat käyntiongelmat esim taivaalla saattavat johtua tulpasta.
Tämä on väärä paikka säästää, vanha mäkeen ja uusi tilalle.

Mielestäni nyrkkisääntönä, jos käytössä Raptor 3,3 dl tankilla niin se riittää 10 min lentämiseen, ei paljoa yli eikä alle.

Jos tää on ihan v***una niin korjatkaa

Antti
« Viimeksi muokattu: 01 Syyskuu, 2008, 11:12:47 kirjoittanut atgrohn »
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
4971 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2010, 19:46:11
kirjoittanut 4D
5 Vastauksia
3319 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2011, 17:55:40
kirjoittanut Eetu73
11 Vastauksia
17268 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Syyskuu, 2012, 19:06:47
kirjoittanut Silli
1 Vastauksia
2250 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Joulukuu, 2014, 21:47:47
kirjoittanut Korppi
0 Vastauksia
2144 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2016, 11:41:52
kirjoittanut kamukamu