Kirjoittaja Aihe: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?  (Luettu 12083 kertaa)

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« : 23 Syyskuu, 2014, 15:39:53 »
Onko kokemuksia tai tietoa meneekö akut käsimatkatavaroissa tai ruumassa?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #1 : 23 Syyskuu, 2014, 16:16:53 »
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #2 : 23 Syyskuu, 2014, 16:20:02 »
Eli siis menee 2x akkuja käsimatkatavaroissa..

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #3 : 23 Syyskuu, 2014, 16:35:32 »
Eli siis menee 2x akkuja käsimatkatavaroissa..

Ja jos teippaat kaksi akkua yhteen niin ne ovatkin yhtäkkiä vain yksi akku. Toki siltikään sitä wattituntirajaa mikälie ei saa ylittää. Oikeasti kannattaa varmistaa lentoyhtiöltä vielä että onko homma ok. Ihan vain varalta..
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #4 : 23 Syyskuu, 2014, 18:04:45 »
Tähän vois vaikka laittaa sen miten lasket Wh määrän normaalista LiPosta:

Eli jos sulla on vaikka 4S akku ja 5500mAh niin saat sen laskettua seuraavalla tavalla:

Jotta saat ampeerimäärän, jaa 5500 / 1000 = 5.5Ah (akut merkitään aina milliampeereilla näissä meidän leluissa, eli tuhannesosa ampeeria on yksi milliampeeri).

14.8v x 5.5Ah = 81.4Wh, eli näitä et saa kahta mukaan lennolle, jos on tiukka tarkastaja. Menee 2.8Wh yli.

Eli paras akku olisi 4S 5400mAh x 2 kpl, jotka eivät mene yli 160Wh. (n. 159.8Wh).

Paras ottaa myös huomioon että tosiaan tuo Lithium pitoisuus ei ole liian korkea, akku on suojattu iskuilta ja navat myös.
Itse ottaisin Lipo safe pussin mukaan kummallekin.

Periaatteessa voit jättää yhden akun kopun sisään, mutta niin ettei navat voi osua mihinkään, eikä ole kytketty. (Lentoyhtiökohtainen lupa).

Ja eikun laskemaan.  :D
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #5 : 23 Syyskuu, 2014, 20:13:41 »
Jos tuon linkin teksti vastaa käytäntöä, niin alle 100 Wh akkuja saa kuljettaa useampia käsimatkatavaroissa, kunhan pakkaa asianmukaisesti. 100 - 160 Wh akkuja saa kuljettaa lentoyhtiön luvalla max. 2 kpl ja isompia ei ollenkaan. Eikös ne phantomin perusakut ole 3s 2,2 Ah? Eli alle 25 Wh/kpl.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #6 : 07 Lokakuu, 2014, 21:48:13 »
Kuulostaa siis että 4kpl akkuja käsimatkatavaroissa olisi ok ? 4x~25Wh = alle 100Wh

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #7 : 07 Lokakuu, 2014, 22:45:47 »
Kuulostaa siis että 4kpl akkuja käsimatkatavaroissa olisi ok ? 4x~25Wh = alle 100Wh

Siis kunhan yksittäinen akku on alle 100 Wh, niin ei ole tiukkaa kappalemäärärajaa tuossa speksattu. Jos yksittäinen akku 100-160 Wh, niin niitä maks. 2 kpl, jos ko. lentoyhtiö sen sallii. Yli 160 Wh akut aina kielletty.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #8 : 09 Lokakuu, 2014, 17:35:48 »
jos ko. lentoyhtiö sen sallii.

Olin katsovinani että Norski kieltää litiumakkujen koneeseenoton, ilman sen kummempaa jaarittelua.

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #9 : 09 Lokakuu, 2014, 21:09:00 »
Tuskin nyt kaikkia sentään.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #10 : 11 Lokakuu, 2014, 21:54:09 »
Tuskin nyt kaikkia sentään.

No, tekstissä ei erotella mitään. Heliharrastaja toki haluaisi tarkat määritteet, jotta saisi niitä sitten kritisoida ;-)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #11 : 11 Lokakuu, 2014, 22:52:03 »
Litiumiakkujahan löytyy muun muassa joka ikisestä kännykästä. Tuskin ne niitä on kieltämässä. Myös läppäreissä voi olla akkuja joiden koko lähentelee tuota 100Wh rajaa. Ihmisillä voi olla myös vara-akkuja läppäreihin mukanaan. Jokin raja siinä on pakko olla minkä alta akkuja saa mukaan ottaa, muuten lentoyhtiöltä alkaa jäämään asiakkaatkin jo lennoilta pois.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #12 : 12 Lokakuu, 2014, 01:52:57 »
Juuri tuohon vähän viittasinkin. Kova veto lentoyhtiöltä kieltää kännykät, kamerat ja läppärit matkatavaroista... 8)
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #13 : 12 Lokakuu, 2014, 17:49:44 »
Kun nyt aiheesta taas keskustellaan, niin onko eroa Litium-ioniakulla ja Litium-polymeeriakulla? Kännyköissä on ioniakkuja ja näissä meidän lennokeissa Litium on sidottu polymeerin (kobolttiin?), jonka olen ymmärrtänyt hidastavan reaktiota ainakin veden kanssa.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #14 : 12 Lokakuu, 2014, 18:52:44 »
Kun nyt aiheesta taas keskustellaan, niin onko eroa Litium-ioniakulla ja Litium-polymeeriakulla? Kännyköissä on ioniakkuja ja näissä meidän lennokeissa Litium on sidottu polymeerin (kobolttiin?), jonka olen ymmärrtänyt hidastavan reaktiota ainakin veden kanssa.

Käytetään lipoja useasi kännyköissä ja läppäreissäkin. Lionia  käytetään myös yleisnimityksenä kaikista litium-akuista, eikä nimitys kerro tarkasti käytetystä akkukemiasta.

Noissa "lennolle mukaan"-ohjeissa puhutaan myös vain yleisesti litium-akuissa.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #15 : 13 Lokakuu, 2014, 17:16:36 »
Juuri tuohon vähän viittasinkin. Kova veto lentoyhtiöltä kieltää kännykät, kamerat ja läppärit matkatavaroista... 8)

Ei, vaan koska olet hyväksynyt ehdot, voivat he kerätä, halutessaan vaikka kaikki manitsemasi pois sinulta. Mutta se ei velvoita heitä sitä tekemään. Voit toki pyytää, jos sinua alkaa epämääräiset tekstit harmittaa ;-)

Löytyi netistä pdf, jossa ei mitään moista kieltoa ole.
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu, 2014, 17:20:59 kirjoittanut oskuk »

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #16 : 13 Lokakuu, 2014, 17:47:29 »
Olin katsovinani että Norski kieltää litiumakkujen koneeseenoton, ilman sen kummempaa jaarittelua.
Juuri tuohon vähän viittasinkin. Kova veto lentoyhtiöltä kieltää kännykät, kamerat ja läppärit matkatavaroista... 8)
Ei, vaan koska olet hyväksynyt ehdot, voivat he kerätä, halutessaan vaikka kaikki manitsemasi pois sinulta. Mutta se ei velvoita heitä sitä tekemään. Voit toki pyytää, jos sinua alkaa epämääräiset tekstit harmittaa ;-)

Ei nyt äkkiseltään ihan auennut tämä. Norski kieltää, mutta ei kielläkään? Kielto ei kiellä mitään, paitsi sitä valvottaessa?  ???  Noo, voihan sitä tästäkin saivarrella...

Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #17 : 13 Lokakuu, 2014, 17:53:46 »
Helpointa ja nopeinta varmasti kun rohkeasti soittaa vaan lentoyhtiöön, jolla aikoo matkustaa ja kysyy asiasta.
Ei sitten tule tsekkauksessa sitä tilannetta että kaikki kaivaa omat paperit ja ohjeet esiin ja alkaa tulkitsemaan  ;)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #18 : 13 Lokakuu, 2014, 17:58:13 »
Ei nyt äkkiseltään ihan auennut tämä. Norski kieltää, mutta ei kielläkään? Kielto ei kiellä mitään, paitsi sitä valvottaessa?  ???  Noo, voihan sitä tästäkin saivarrella...

Norski ei kiellä, mutta koneeseen kävellessä mula oli lappu jossa kielto oli. Eli joku yleinen kielto, tai kentän tms. joka ei ole Norskin.

Onhan ylinopeuskin kielletty, mutta jokaista ei siitä kiini saada eikä yritetäkään, ja kielletyissä nopeuksissakin on eroja, riippuen maasta, ja kaupungista ;-)

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #19 : 13 Lokakuu, 2014, 18:03:15 »
Vois kuvitella, että kamat tsekataan turvatarkastuksessa yleisten määräysten mukaisesti ja jos on noita rajatapauksia, mihin tarvitsee lentoyhtiön luvan, olisi hyvä olla joku kirjallinen dokumentti luvasta mukana?
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom ja akut mukaan lentokoneeseen?
« Vastaus #20 : 18 Lokakuu, 2014, 00:25:50 »
Helpointa ja nopeinta varmasti kun rohkeasti soittaa vaan lentoyhtiöön, jolla aikoo matkustaa ja kysyy asiasta.
Ei sitten tule tsekkauksessa sitä tilannetta että kaikki kaivaa omat paperit ja ohjeet esiin ja alkaa tulkitsemaan  ;)

vaikuttaisi ettei ongelmaa akkujen kanssa pitäisi tulla..mutta mutta.. ehkä toi soitto lentoyhtiöön ennen reissua olisi hyvä varmistus että saa kamat varmasti mukaan matkaan ;) .

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5110 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Toukokuu, 2009, 17:11:19
kirjoittanut Mikka
3 Vastauksia
2768 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2010, 02:34:32
kirjoittanut juza
7 Vastauksia
3505 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Heinäkuu, 2014, 13:10:13
kirjoittanut JCA
3 Vastauksia
5503 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Joulukuu, 2014, 16:01:13
kirjoittanut Koippa
3 Vastauksia
3697 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2017, 15:06:41
kirjoittanut moikarinen