Kirjoittaja Aihe: Phantom 2 - rth / autolanding  (Luettu 11773 kertaa)

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Phantom 2 - rth / autolanding
« : 14 Lokakuu, 2014, 23:09:22 »
Tuolla maailmalla kirjoittelevat paljon ongelmista p2 akkujen kanssa ja itsestään kytkeytyvästä rth / autolanding tapauksista kun akussa on  vielä reilusti virtaa jäljellä.
Itsellä on ollut muutaman kerran jotain vastaavaa 3.04 firmware päivityksen jälkeen.
On lähtenyt kopu laskeutumaan, kun vielä 20-30% akkua jäljellä. Onneksi siinä vaiheessa yleensäkin jo lähellä ja kuivan maan yläpuolella, niin olen saanut tuotua ehjänä toistaiseksi alas..
Minulla on 2 akkua joissa molemmissa kennot hyvin balanssissa ja muutenkin vaikuttavat olevan kunnossa.

Onko muilla vastaavia kokemuksia tai jotain infoa/ratkaisua ongelmaan?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #1 : 15 Lokakuu, 2014, 08:21:59 »
Eiköhän noi automaattiset rth:t ja laskeutumiset kannata ottaa kokonaan pois päältä. Aika pelottavaa jättää multin fc:lle päätäntävalta mihin laskeutuu "automaattisesti" tai milloin lähtee lentämän itsenäisesti.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #2 : 15 Lokakuu, 2014, 10:28:53 »
Eiköhän noi automaattiset rth:t ja laskeutumiset kannata ottaa kokonaan pois päältä. Aika pelottavaa jättää multin fc:lle päätäntävalta mihin laskeutuu "automaattisesti" tai milloin lähtee lentämän itsenäisesti.

Melko karut ohjeet sulla, toivottavasti kukaan ei tee näin.  :(
Oikein kalibroitu ja satelliittilukon saanut gps-rth on hyvä varmistus ohjaussignaalin katketessa. Parempi vaihtoehto kuin antaa koneen tippua kivenä taivaalta tai liitää 30% kaasulla mihin sattuu.
Myös suora autolanding on järkevä laittaa päälle esim sisätiloissa lennettäessä.

Tässä tapauksessa kyseinen ongelma on ilmeisesti liian aikainen autolanding (eikä rth) jännitteen ollessa matala. Tuota voi säätää varmastikin asetuksista, tai ottaa kokonaan pois mikäli käyttää vaikka ulkopuolista telemetriaa jännitteen seuraamiseen. Kaasukäyrän puoliväli siirtyy hitaasti 90% tienoille ja lopulla 10% alueella voi vielä nostaa kopteria.

Kertauksena vielä, en usko että gps-rth/gps-autolanding menee päälle lentoakun ollessa vähissä vaan virran vähyydestä johtuva autolanding.

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #3 : 15 Lokakuu, 2014, 10:43:10 »
Kaksi eri tilannetta:

  • Signaali katkeaa: ehdottomasti jompi-kumpi failsafe-asetus toimintaan. Onkohan phantomissa edes muita vaihtoehtoja orkkismankalla?
  • Akkuhälytys: itsellä kytketty Nazoista pois päältä, koska seuraan jännitettä muilla konstein, enkä missään tapauksessa halua, että kone tekee mitään erikseen käskemättä. Poikkeustapauksissa akun kyykätessä alle rajojen otan mieluummin riskin akun ajamisesta liian tyhjäksi kuin annan sen laskeutua itsekseen mihin sattuu.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #4 : 15 Lokakuu, 2014, 11:25:22 »
Melko karut ohjeet sulla, toivottavasti kukaan ei tee näin.  :(
Oikein kalibroitu ja satelliittilukon saanut gps-rth on hyvä varmistus ohjaussignaalin katketessa. Parempi vaihtoehto kuin antaa koneen tippua kivenä taivaalta tai liitää 30% kaasulla mihin sattuu.
On todella hyvä. Täälläkin pari leffaa ollut kuinka ohjaussignaalin kadottanut multi vetää rth:ssa suoraan välissä oleviin puihin ja rytinällä. Toisessa tais jäädä vielä puunlatvaan kiinni. Kun ei se fc tiedä mitä multin ja kotipisteen välissä on. Rakennus, sähköjohdot, metsä...

Piippari joka varoittaa akun loppuessa sekä fpv:ssä voltit näytössä on paljon parempi. Voi ottaa tarvittaessa aikaisemmin ITSE alas jos pelkää ettei akku riitä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #5 : 15 Lokakuu, 2014, 12:27:17 »
On todella hyvä. Täälläkin pari leffaa ollut kuinka ohjaussignaalin kadottanut multi vetää rth:ssa suoraan välissä oleviin puihin ja rytinällä. Toisessa tais jäädä vielä puunlatvaan kiinni. Kun ei se fc tiedä mitä multin ja kotipisteen välissä on. Rakennus, sähköjohdot, metsä...

Piippari joka varoittaa akun loppuessa sekä fpv:ssä voltit näytössä on paljon parempi. Voi ottaa tarvittaessa aikaisemmin ITSE alas jos pelkää ettei akku riitä.

Varmasti osissa RTH tilanteissa noin voi käydä jos kopteria lennetään matalalla välissä olevien yli 20m esteiden takana (tuo on jo tiedostettu riski).
Kerro nyt vielä mitä se kopteri sulla tekee jos ei ole rth käytössä? Teleporttaako se kotiin hyllylle takaisin?  :D
Mitäs vikaa tuossa suorassa laskeutumisessa on sitten vikatilanteessa?

Näköjään nyt viimeistään huomasit että aloituspostaus koski tuota akkulaskeutumista. Piippari ja fpv:n voltit on omasta mielestä huonompia kuin telemetria, koska toista ei mahdollisesti kuule ja toinen sidottu videolinkkiin.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #6 : 15 Lokakuu, 2014, 13:18:01 »
On todella hyvä. Täälläkin pari leffaa ollut kuinka ohjaussignaalin kadottanut multi vetää rth:ssa suoraan välissä oleviin puihin ja rytinällä. Toisessa tais jäädä vielä puunlatvaan kiinni. Kun ei se fc tiedä mitä multin ja kotipisteen välissä on. Rakennus, sähköjohdot, metsä...

Piippari joka varoittaa akun loppuessa sekä fpv:ssä voltit näytössä on paljon parempi. Voi ottaa tarvittaessa aikaisemmin ITSE alas jos pelkää ettei akku riitä.
Mullahan se ainakin on puuhun jäänyt lillumaan, silti mulla on monesti nazassa rth päällä. Riippuu missä lennättää. Jos mennään korkealla, niin mieluummin rth, matalammalla taas landing. ilman failsafea en haluaisi lähteä edes koittamaan (ei niitä taida kokonaan pois päältä saadakaan).

Se volttihälyyn perustuva failsafe on mullakin otettu välittömästi pois käytöstä. Ja samaa suosittelen muillekin.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #7 : 15 Lokakuu, 2014, 14:55:36 »
Mullahan se ainakin on puuhun jäänyt lillumaan, silti mulla on monesti nazassa rth päällä. Riippuu missä lennättää. Jos mennään korkealla, niin mieluummin rth, matalammalla taas landing. ilman failsafea en haluaisi lähteä edes koittamaan (ei niitä taida kokonaan pois päältä saadakaan).
Phantomin omalla radiolla ei varmaankaan saa pois, mutta joillakin muilla radioilla voi asetukset laittaa siten, että Nazan fail-safe ei ikinä kytkeydy ja vastarin mahdollinen fail-safe tekee sitten jotain ihan muuta.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #8 : 15 Lokakuu, 2014, 16:23:12 »
Toi on muuten ihan totta. Ei jostain syystä tullut mieleenkään, vaikka oma failsafe tulee vastarin kautta (kaasu puolessa välissä ja lentotila failsafe). Nazan omista asetuksista ei vaan noita rth:ta tai landingia saa pois päältä, on pakko valita jompi kumpi.

Vastarin failsafeksi atti- tai gps mode, kaasu täysille ja elevatoria hieman eteenpäin? ;D

Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #9 : 15 Lokakuu, 2014, 17:06:45 »
Vastarin failsafeksi atti- tai gps mode, kaasu täysille ja elevatoria hieman eteenpäin? ;D

Joo, just näin.  8)
Mutta ihan realistisesti "äkkiä taivaalle"-mentaliteetilla hosumalla radion fail-safeen tarkemmin perehtymättä esim. Spektrumilla bindatessa lentotila vipu saattaa olla mitä vaan, oikea tikku tod.näk. keskellä, mutta kaasu sitten on joko nolla tai jotain muuta.

Yhteyden katketessa tulee sitten alas kuin kivi. Tai jos FS jäi vaikka gps-tilaan ja kaasu yli 50%, niin täytyy hetki odotella, ennen kuin tulee alas... Mikäs Nazan oletuskorkeusraja olikaan?
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #10 : 15 Lokakuu, 2014, 19:46:37 »
Onko tietoa mikä on jännite joka laukaisee autom.laskeutumisen? Voisi iosd :ta seurata ja ehkä ennakoida tulevaa..toivottavasti tähän löytyy joku ratkaisu pian. Itsellä ainakin vesien yläpuolella lentely jää vähemmälle kunnes luotto kopun normaaliin toimintaan palautuu.

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #11 : 15 Lokakuu, 2014, 23:43:02 »
Onko tietoa mikä on jännite joka laukaisee autom.laskeutumisen? Voisi iosd :ta seurata ja ehkä ennakoida tulevaa..toivottavasti tähän löytyy joku ratkaisu pian. Itsellä ainakin vesien yläpuolella lentely jää vähemmälle kunnes luotto kopun normaaliin toimintaan palautuu.

Ainakin norminazalle ne voi Assistant-softalla ihan itse määritellä.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #12 : 16 Lokakuu, 2014, 07:43:15 »
Kai te ootte huomannu että sen rth:n korkeuden voi nazassa säätää siitä vakiosta 20 metristä semmoseksi, että se ei sinne puitten latvoihin osu.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #13 : 16 Lokakuu, 2014, 08:20:31 »
Kai te ootte huomannu että sen rth:n korkeuden voi nazassa säätää siitä vakiosta 20 metristä semmoseksi, että se ei sinne puitten latvoihin osu.
Vielä kun kerrot miten sen teet? ::)
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #14 : 16 Lokakuu, 2014, 16:25:23 »
Tarkoitatko että nuo säädöt mahdollisia Naza assistant :ssa ? ..ei p2 assistant.?

Nuuka

  • Vieras
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #15 : 16 Lokakuu, 2014, 19:13:03 »
Tarkoitatko että nuo säädöt mahdollisia Naza assistant :ssa ? ..ei p2 assistant.?

Huomaathan toki, että Phantom 2:ta ei mielestäni pysty säätämään Naza Assistantissa, vaan sitä voi säätää ainoastaan Phantom 2 Assistantissa.

P2:n uusimmassa 3.06-firmwaressa ja P2 Assistant 3.2:ssa ei enää pysty säätämään rth:n ja automaattisen laskeutumisen prosenttirajoja, vaan ne on asetettu 20 ja 15 prosenttiin. Ainoastaan rth:n kytkeminen pois 20 %:ssa on mahdollista, mutta 15 %:n automaattista laskeutumista ei voi kytkeä pois. Ohjekirjassa ei taideta mainita mitään volttimääriä, muuta kuin prosenttirajojen lisäksi oleva kolmas "piilotettu kynnysarvo" 10,65 V, joka aiheuttaa automaattisen laskeutumisen.

Muistaakseni 3.04-firmwarella ja P2 Assistant 3.0:lla pystyi säätämään prosenttirajoja. Oletuksena ne taitavat olla 30 % ja 15 % sekä lisäksi tuo kolmas "piilotettu" 10,65 V, josta lisää löytyy
sivulta 25.
« Viimeksi muokattu: 16 Lokakuu, 2014, 19:22:16 kirjoittanut Nuuka »

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #16 : 16 Lokakuu, 2014, 19:22:54 »
Eikä siis taida kummassakaan assistantissa pystyä vaikuttamaan rth:n korkeuteen...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Nuuka

  • Vieras
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #17 : 16 Lokakuu, 2014, 20:50:48 »
En muista nyt tarkalleen, auttoiko asiaa se, että kopterin nostaa ensin vaikka parin kymmenen metrin korkeuteen, ja sitten asettaa home pointin uudestaan manuaalisesti. En ole varma, asettuuko myös korkeus tällöin uudestaan, mutta jos asettuu, niin luulisi silloin ehkä siihen korkeuteen tulevan se normaali 20 m päälle.

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #18 : 17 Lokakuu, 2014, 12:02:19 »
Muistinko nyt sitten väärin, en just nyt pääse testamaan tuota naza v2:sella kun on lite-m työn alla.
Voihan se olla että alkaa muisti pätkimään tai sekotan sen niihin maksimi korkeuteen ja etäisyyten.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #19 : 17 Lokakuu, 2014, 12:41:31 »
Muistinko nyt sitten väärin, en just nyt pääse testamaan tuota naza v2:sella kun on lite-m työn alla.
Voihan se olla että alkaa muisti pätkimään tai sekotan sen niihin maksimi korkeuteen ja etäisyyten.
Todennäköisesti. Mutta jos jonkun tavan keksit, kerro ihmeessä. ;)
Mun mielestä käsittämätöntä, ettei sellaista ole noihin tehty.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #20 : 17 Lokakuu, 2014, 14:31:47 »
Luulisi että kiinalaisilla tekijöillä olisi siellä lähistöllä yli 20m korkeita rakennuksia ja/tai puita  ;D

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #21 : 17 Lokakuu, 2014, 15:01:20 »
Kävin tänään testaamassa parilla akulla. Molemilla akuilla 26% kohdalla antoi punaiset ledit ja hetken kuluttua lähti laskeutumaan. Kaasulla sai jarrutettua jne. Toin kopun alas ja nousin uudestaan ilmaan, kaikki näytti jälleen olevan ok, kunnes hetken kuluttua taas tultiin alas ja iosd näytti 18% . Oli pudonnut 8% suht nopeasti, mikä sinänsä ei ehkä ihan uusi juttu. Ei ole ennen näitä ongelmia tullut seurattua tuota kovin tarkasti.. Jännite oli n 11.1V. Kun nousin nopeasti ylös, akku kävi hetken alle 11V, mutta palautui takaisin +11V.
En huomannut missään vaiheessa että akku olisi käynnyt tuossa 10,65V.
« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2014, 16:51:25 kirjoittanut scubari »

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #22 : 20 Lokakuu, 2014, 01:00:52 »
Huomaathan nytten että lipojen maksimikapasiteetista suositellaan käytettäväksi vain max. 80%. Tarkoittaen että jos nazasi on päättänyt laskeutua kun lipossa on virtaa jäljellä 20-30%, se toimii täysin oikein.

Jännite myös putoaa todella nopeasti kun päästetään akkun jännite tarpeeksi alas. Alhaisella jännitteellä virran imaisu saattaa droppaa jännitettä parikin volttia. Ai mistäkö tiedän..? ;D

11v laskeuduttua 3s akussa tarkoittaa ~3.65v per kenno jota voi hyvin pitää sopivana jännitteenä repiä akku irti ja laittaa lataukseen. Näin ainakin itse teen pääsääntösesti kun viimesiä mehuja on suht turhaa ja riskaabelia ajaa ulos akusta. Toki voihan ne akut ajaa sinne 3.3v tienoille, mutta... Noh kukin tavallaan
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #23 : 20 Lokakuu, 2014, 09:28:38 »
Joo. Harvoin tulee ajettua akkuja loppuun, mutta aikaisemmin oli 15% , kun rth kytkeytyi päälle. On hieman epämukavaa lentää, kun ei tiedä milloin kopu päättää laskeutua. No, takaisin ajoissa niin eihän tuossa mitään ongelmaa..

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
« Vastaus #24 : 21 Lokakuu, 2014, 17:36:06 »
Joo. Harvoin tulee ajettua akkuja loppuun, mutta aikaisemmin oli 15% , kun rth kytkeytyi päälle. On hieman epämukavaa lentää, kun ei tiedä milloin kopu päättää laskeutua. No, takaisin ajoissa niin eihän tuossa mitään ongelmaa..

Mistä mitattuna 15% jäljellä? Akun max kapasiteetista meni 85% sisään ladatessa vai mistä nuo prosentit on vedetty?
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Dji Phantom

Aloittaja Tuomas P. « 1 2 ... 52 53 » Multikopterit

1319 Vastauksia
570894 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2017, 21:12:36
kirjoittanut ElbeH
4 Vastauksia
2415 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Toukokuu, 2014, 00:23:24
kirjoittanut Reijo Karjalainen
47 Vastauksia
48209 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2014, 11:19:47
kirjoittanut tikkma
6 Vastauksia
5003 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2014, 15:09:54
kirjoittanut Nurffe
0 Vastauksia
2104 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Syyskuu, 2014, 18:01:24
kirjoittanut Urbanus