Kylläpäs tämä ominaisuus herättää tunteita paljon
Itse en lähtis purkkia tämmöisen ominaisuuden takia vaihtamaan, mutta jos omasta purkista kyseinen ominaisuus löytyisi niin todennäköisesti ottaisin sen käyttöön. Millään tavallahan tämä ei vähennä tarvetta huolehtia lennätyksen normaalista turvallisuudesta lennätyspaikan, ympäristön, kaluston kunnon tai minkään muunkaan asian suhteen. Niinkuin samiwhat tuolla aiemmin sanoi, niin jos on vähänkin tottunut kopterilla lentämään niin varmasti tuntuu ihan hullulta kun kytkimestä vetämällä kopteri tekeekin ihan omiaan näennäisesti ilman hallintaa. Siksi tällaista ominaisuutta ei tietenkään saa kylmiltään lähtä kokeilemaan sillä toiveella että kyllä se sitten torpin pelastaa. En usko että tuottaa toivottua lopputulosta. Mutta jos bailouttia testailee kaikessa rauhassa ja opettelee ottamaan kopterin hallintaan rescue moden jälkeen, niin tilanne on varmasti toinen.
Monesti olen katsonut vierestä kun aloittelija hukkaa kopterista orientaation ja kopteri tippuu hallitsemattomana maahan kun ei vaan saa orientaatiosta kiinni riittävän aikaisin. Itsekin tuon olen kokenut. Siihen se rescue olis hyvä, antaa mahdollisuuden pelastaa kopterin väistämättömältä torpilta. Kokeneempien on siihen ihan turha huudella mitään tai olla kateellisia kun nykyään on kaikki niin helppoa. Näin se vain kehitys menee. Tulevaisuudessa 3D temppuja harjoitellaan paljon sillä että vedetään ensin jotain vähän sinnepäin ja bailoutilla pelastetaan tilanne, sitten kokeillaan uudelleen vähän paremmin, niin pitkään kunnes onnistuu.
Ei kokeneet näillä mitään tee, mutta aloittelijat tekee paljonkin. Niin pitkään kun homma on muuten hanskassa ja ymmärretään mitä nämä laitteet on, niin ei tästä kenellekään haittaa ole. Ymmärrän toki huolen että suuntaus on 3D kopteripuolellakin sitä kohti että kohta mitään asiasta ymmärtämätön jantteri pystyy vetämään kopterin ilmaan ja sitte jos homma ei nappaakaan niin yhdellä kytkimellä kopteri laskeutuu itse lähtöpisteeseensä, ja tämä tuo mukanaan harrastelijoita joita ei kiinnosta paneutua turvallisen lennättämisen alkeisiin. Nyt ollaan aika kaukana siitä tilanteesta vielä.
...
Okei, tässä kun mietin asiaa vielä lisää niin kyllä tässä tulee itsellekin se mielikuva vahvemmaksi että tämä ominaisuus lieventää varmasti torpin pelkoa aika vahvasti. Ja se riski mikä siinä on että se lieventää myös ylipäätänsä pelkoa kopteria kohtaan. Juuri se terve pelko on se mikä takaa lennätyksen turvallisuuden kaikkein tehokkaimmin. Siinä on toki riskinä että lähdetään lennättämään vääriin paikkoihin ja varsinkin kokeilemaan liian vaikeita temppuja liian vaikeisiin paikkoihin. Silloin siinä on se riski että kun kopteri karkaa lapasesta niin tapahtuu jotain ikävää sivullisille tai lennättäjälle itselleen. "Puhtaalla" 3D kopterilla näin ei käy niin helposti kun kämmin seurauksena tulee aina torppi. Se maksaa aikaa ja rahaa ja se on kaikki lennätyksestä pois. Se pistää väkisinkin miettimään että mihinkä sen kopterinsa torppaa.
Mutta silti ei tässä auta huudella että tämmöiset ominaisuudet ei ole oikein. Niitä tulee varmasti kaikilta valmistajilta. Eikä tämä ole viimeinen aloittelijaa helpottava ominaisuus. Odottakaahan kun ne ottaa gepsit vakiovarusteeksi joka gyroon
Se mistä pitäisi keskustella on se että miten aloittelijoille saadaan järki mukaan niin ettei ne mene tekemään tyhmyyksiä. Vain se on se millä onnettomuuksia ja turhaa riskinottoa voidaan välttää.