Kirjoittaja Aihe: Alignin lepatuskumit  (Luettu 20452 kertaa)

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Alignin lepatuskumit
« : 29 Elokuu, 2008, 20:02:10 »
Nuo CF Combo version mukana tulleet mustat eli ne kovemmat kumit tuntuu jäykistävän toisen päälavan pitimen aika jäykäksi. Toinen pyörii hyvin, mutta toinen on aika piukka pyörimään siinä akselin ympärillä. Taitaa olla ihan normaalia alussa?
Aiheuttaako ongelmaa jos toinen puoli on jäykempi?
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu, 2008, 20:04:57 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #1 : 29 Elokuu, 2008, 21:03:31 »
not sure if I understand the question correctly...
The feathering shaft doesn't rotate at all, so it doesn't matter whether the rubber ring turns easily.
What is important is that the gaps between either blade grip and rotorhead remain the same width. Otherwise, the rotor moves to one side, and you get tracking problems that defy logic.
It's worth to upgrade to trueblood dampers, but the stock rubber rings will do.

Check the little screw bag that came with the kit, maybe there were some spares.

edit Oh OK the blade grips ...
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu, 2008, 21:30:52 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #2 : 29 Elokuu, 2008, 21:20:48 »
Luultavasti painelaakeri ei ole aivan asettunut paikalleen. Uudelleen kasaus voi auttaa. Lisäksi, jos sulla on vakiolavanpitimet, kannattaa katsoa, ettei siitä ole irronnut pieniä muovipaloja, jotka ovat menneet painelaakerin väliin. Jos pidin ei ole tönkköjäykkä, ei pitäisi olla ongelmia.

Poissa TREX-Store

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • ALIGN helikopterit, tarvikkeet, varaosat
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #3 : 29 Elokuu, 2008, 22:39:54 »
Katso myös että välissä on ne ohuet prikat ja että painelaakerit on oikein päin.

T:Jukka
ALIGN helikopterit, tarvikkeet, varaosat
mm. Phoenix-simulaattorit, GAUI

www.trex-store.com
gsm. 045-1209 773

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #4 : 29 Elokuu, 2008, 23:18:12 »
Avasin jo tuossa aiemmin, ja katselin ne läpi.. Kaikki osat paikoillaan. Ohjeiden mukaan laakerin "ontto" puoli tulee sisäänpäin, ja näin sen myös asetin.
Kun ruuvin löysää akselin päästä, niin helpottaa.  Mutta kun kiristää sen niinkuin pitääkin, niin jumittaa.
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu, 2008, 23:19:54 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #5 : 09 Syyskuu, 2008, 20:41:58 »
Tästä lienee ollut keskustelua aiemminkin, ainakin muistaisin joskus törmänneeni seuraavanlaiseen selitykseen (itsekin ihmettelin etteikö lapojentulisi liikkua vapaammin):
Kun nupissa on kierroksia niin lapoihin/niiden pitimiin kohdistuu melkoinen voima joka pyrkii vetämään niitä ulospäin, eli ota lavoista/pitimistä kiinni ja vedä ulospäin, kokeile liikkuuko nyt kevyesti, jos liikkuu, niin kaikki hyvin.

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #6 : 09 Syyskuu, 2008, 20:54:25 »
Tästä lienee ollut keskustelua aiemminkin, ainakin muistaisin joskus törmänneeni seuraavanlaiseen selitykseen (itsekin ihmettelin etteikö lapojentulisi liikkua vapaammin):
Kun nupissa on kierroksia niin lapoihin/niiden pitimiin kohdistuu melkoinen voima joka pyrkii vetämään niitä ulospäin, eli ota lavoista/pitimistä kiinni ja vedä ulospäin, kokeile liikkuuko nyt kevyesti, jos liikkuu, niin kaikki hyvin.

Juu, kattoo nyt kun pistäs uuden nupin kasaan jos on vielä samanlaisia ongelmia.. Alumiinia alumiinia...  ;)

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #7 : 09 Syyskuu, 2008, 21:02:52 »
Eli se on normaalia että kanittaa, kunhan vaan alkaa liikkumaan vapaasti kun vetää niistä pitimistä...

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #8 : 10 Syyskuu, 2008, 10:24:24 »
Eli se on normaalia että kanittaa, kunhan vaan alkaa liikkumaan vaasti kun vetää niistä pitimistä...

Vai vetelee pitimistä..  ;D

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

JHypp

  • Vieras
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #9 : 10 Syyskuu, 2008, 13:01:23 »
Lavanpitimien pitää pyöriä vetämättä siten, että eivät takertele, eli kuulia ei tunnu, muuten on tiedossa "vibatusta" alle 1900 rpm (Nupissa). Itse vaihdoin nuo kumien ja laakereiden välissä olevat aluslevyt ohuempiin simmi-rikkoihin samasta syystä.

-Jari
« Viimeksi muokattu: 10 Syyskuu, 2008, 13:27:37 kirjoittanut JHypp »

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #10 : 10 Syyskuu, 2008, 13:05:43 »
Pahus, onko noin, ei pitäisi uskoa kaikkea mitä netistä löytää ja lukee ;) Miten tuo vibatus ilmenee?

Minä ainakaan en saa niitä pyörimään ilman että "kuulat tuntuvat" ellei sitten jätä ihan löysälle ja jostakin syystä sekään ei tunnu kovin kivalta ajatukselta.
Millaisia kokemuksia muilla on 450SEV2sen kanssa saako siinä nuo pyörimään pehmeästi, eli onko mulla vikaa vai onko tuo vain ominaisuus.

JHypp

  • Vieras
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #11 : 10 Syyskuu, 2008, 13:34:25 »
450:stä en osaa sanoa mitään, mutta uskoisin, että siinäkään ei saa kuulat tuntua. Jos kuulat tuntuu, niin se on sellaista pientä nupin "wägätystä" , mikä loppuu kun kierroksia lisää, jolloin keskipakoisvoima vetää lapoja poispäin ja ollaan "painelaakereilla". 

- Jari

(Ps. joku 450:stä tunteva voi ottaa kantaa sen toiminnasta)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #12 : 10 Syyskuu, 2008, 13:42:22 »
Noin se kyllä tuntuu käyttäytyvän, eli kun kiekat nousee niin johan muuttuu vakaaksi nuppi, tuohan se ntosiaan selittäisi. Tähän asti olen luullut että ne on vain lavat jotka eivät ole vielä asettuneet, ennenkuin kierrokset ne tasaavat.

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #13 : 10 Syyskuu, 2008, 16:16:07 »
450:sessä ei saa tuntua kuulia missään vaiheessa,oikein ja ehjillä osilla kasattu on jouheva vaikka kuinka kiristäisi.
Yleensä tuo vika ilmenee torpin jälkeen,eli laakerit saanut siipeensä hieman.
Uutta kikkaraa kehiin ja vika poistuu useinmiten.
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.


Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #15 : 10 Syyskuu, 2008, 16:52:06 »
Eiköhän tuo korjaannu ihan laakereilla.
Sabesta saa kun annat heille vaan mitat.
Ja eiköhän t-rex storessakin noita olisi.
Ja hobbylinnassa.
Mainostetaan nyt sitten kaikkia kun alettiin:D
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #16 : 10 Syyskuu, 2008, 17:03:46 »
Lähinnä ajattelin että onko siis pelkänään (ja minkänimisenä pakettina) ja tarvisiko jotian muutakin, no pitää vaan selailla kauppoja.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #17 : 10 Syyskuu, 2008, 17:49:15 »
Katso manuaalista laakerien tyypit ja sen mukaan kauppaan.

http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=60_37&products_id=250

Tuossa on ne kuulalaakerit (MR84ZZ) ja eiköhän samasta paikasta löydy myös painelaakerit.

Edit: Painelaakerit on HS1268T ja sisemmät kuulalaakerit (MR74ZZ) HS1222T
« Viimeksi muokattu: 10 Syyskuu, 2008, 18:06:57 kirjoittanut seppomikael »

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #18 : 10 Syyskuu, 2008, 19:11:50 »
Todennäköisesti tarvitset vain ne tavalliset kuulalaakerit,painelaakerit ovat yleensä kunnossa.
Jos painelaakereista jumittaa,niin putsaa ne hyvin ja taas pelaa.
Itse en ole vielä saanut yhtään painelaakeria tuhottua.
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #19 : 10 Syyskuu, 2008, 19:16:10 »
Hitto... Tilasin kokonaan uuden nupin räksään. Enpä ottanut huomioon että lavanpitimen sisällä olevat laakerit täytyy tilata erikseen. Luulin että kaikki tulee mukana.
Nyt oon yrittäny irrotella sitä ulompaa laakeria, mutta on niin pirun tiukassa ettei hievahdakaan...

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

seppomikael

  • Vieras
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #20 : 10 Syyskuu, 2008, 20:10:45 »
Hitto... Tilasin kokonaan uuden nupin räksään. Enpä ottanut huomioon että lavanpitimen sisällä olevat laakerit täytyy tilata erikseen. Luulin että kaikki tulee mukana.
Nyt oon yrittäny irrotella sitä ulompaa laakeria, mutta on niin pirun tiukassa ettei hievahdakaan...

Varovasti kun naputtelee lavanpitimen läpi jollain sopivalla taltalla niin kyllä niiden pitäisi sieltä ulos hiljaksiin tulla.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #21 : 10 Syyskuu, 2008, 21:44:26 »
Onko painelaakerit ne lavanpitimissä olevat eli siellä on mutteri joka on spindlessä kiinni ja sen alla prikka ja sen alla irralliset laakerit (onks nämä ne painelaakerit)?

seppomikael

  • Vieras
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #22 : 10 Syyskuu, 2008, 21:56:20 »
pikkuräksässä painelaakeri on heti lavanpitimen kiinnitysruuvin alla. Siis sen ruuvin millä lavanpidin tulee kiinni lepatusakseliin.
Painelaakeri on kolmessa osassa eli siinä on sisempi ja ulompi painelevy ja erillinen kuulapidinhässäkkä sinne väliin.
Sitten siellä lavanpitimessä on kaksi tavallista kuulalaakeria.


seppomikael

  • Vieras
Vs: Alignin lepatuskumit
« Vastaus #24 : 10 Syyskuu, 2008, 22:17:23 »
Rok, ja siis ne tavalliset on se tavallisin hajoaja?

Itsellä ei ole kokemuksia mutta Emtec ollee oikeassa. Noihin on vaikea saada sen suuntaista iskua että ne hajoaisivat. Ne kuulalaakerit saavat taas joka kerran kunnon tällin kun rikot lavat...
Samoin kun pääakselin laakeritkin.

Itse olen sitä mieltä että varsinkin pääakselin laakerit on vaihdettava joka torpin jälkeen ja lavanpitimen laakerit jos vähänkin tuntuu nahistusta tai pykältämistä...
Käytännössä siis lähes joka kerta... 8)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2778 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2008, 13:33:50
kirjoittanut Happymen
1 Vastauksia
2222 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2009, 23:34:30
kirjoittanut seppomikael
8 Vastauksia
13390 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Huhtikuu, 2009, 12:18:08
kirjoittanut masu
4 Vastauksia
3724 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Maaliskuu, 2010, 10:31:48
kirjoittanut vee73
1 Vastauksia
3477 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Huhtikuu, 2010, 23:25:13
kirjoittanut GaLaXy