Kirjoittaja Aihe: F550, naza-m lite "kyykkää"  (Luettu 8064 kertaa)

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
F550, naza-m lite "kyykkää"
« : 04 Marraskuu, 2014, 16:43:38 »
Mistähän lähtisi ongelmaa purkamaan, kun hexa tekee todella satunnaisesti sellasta, että kun on laskeutumassa,
ja koittaa antaa kaasua että jäisi niille korkeuksille, niin kaasun saa kääntää tappiin ja silti tulee alas, (tasaisesti). Äsken viimeksi leijuttelin ja aloin laskeutumaan hiljaa,
niin eipä reagoinut kaasutikkuun vaan tuli alas asti moottorit kuitenkin käynnissä, onneksi oli joustavat landarit ja teki pari pientä pomppua alas tullessaan (oli kaksi minuuttia ollut ilmassa). Toimi kuitenkin taas heti normaalisti, täysillä ylös eikä mitään ongelmaa, nousee kovaa tahtia. Monta kertaa laskeuduin ja väänsin kaasua, niin toimi kuin unelma eikä voltit tippunu ainakaan nazan mukaan. Akku on 5200mah 25c Dualsky Eco-S jolla lennetty nyt 5 kertaa.
Se mikä mietityttää, että tätä on muistini mukaan tapahtunut vain kun on tuollaista puuskittaista tuulta, ei kuitenkaan mitään myrksysäätä. Mikä saa koneen tulemaan tuollalailla alas. Naza? Vika vai ominaisuus?

Edit: Gps tilassa tehnyt tuota edellä mainittua. Atti tila toiminut ainakin tähän asti  ;D
« Viimeksi muokattu: 04 Marraskuu, 2014, 16:53:17 kirjoittanut mikkis123 »

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #1 : 05 Marraskuu, 2014, 14:48:42 »
Tähänkin taisi löytyä selitys. DJI F450 Naza M Lite LIGHT INTERFERENCE !:

Niin naurettavaa kuin se onkin, valon lisäksi tuuli sotkee tuots barometriaa,  otin siis teippirullan käteen ja teippasin nazan kyljet, ja jo vain toimii, ainakin vielä. Pysyy paljon paremmin paikallaankin kuin ennen.

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #2 : 05 Marraskuu, 2014, 18:50:33 »
Niin naurettavaa kuin se onkin, valon lisäksi tuuli sotkee tuots barometriaa
:o Mites valo ilmapuntariin vaikuttaa?

Meinasin ehdottaakin jo barometrin häiriintymistä, kun noissa crius-laudoissa on myös sitä ongelmaa ollut ja on tullut aihe sitä kautta mulle tutuksi...

Poissa MarkoH75

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #3 : 05 Marraskuu, 2014, 19:00:36 »
Sama ongelma tuli joskus korjattua "räkäerkkarilla", selkeesti huomasi kyykkäämisen kun iltaauringossa sopivasti aurinko paistoa sivulle. Ongelma ilmeisesti korjattu V2 nazassa, itsellä V1 valkealla koteloinnilla.

Marko

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #4 : 05 Marraskuu, 2014, 19:40:56 »
:o Mites valo ilmapuntariin vaikuttaa?

Meinasin ehdottaakin jo barometrin häiriintymistä, kun noissa crius-laudoissa on myös sitä ongelmaa ollut ja on tullut aihe sitä kautta mulle tutuksi...

Se on hyvä kysymys. Mutta kun katsoo noita youtube videoita, niin kyllä se vaan vaikuttaa, syytä en kyllä osaa sanoa  8)

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #5 : 05 Marraskuu, 2014, 19:58:02 »
Se on hyvä kysymys. Mutta kun katsoo noita youtube videoita, niin kyllä se vaan vaikuttaa, syytä en kyllä osaa sanoa  8)

Onkos nää multit olleet tällaisia phantomin tyylisiä koteloituja, missä näitä ongelmia on ollut? Mietin vain, että voisiko se teippaaminen vähentää kuorien sisäistä pyörteilyä ja siten parantaa baron toimintaa. Nopeasti yhden smd-barometrin datalehteä silmäilin, eikä siellä puhuttu mitään optisista antureista.

Crius AIOP:n baron sekoilut saa kuriin näin:

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #6 : 05 Marraskuu, 2014, 20:21:48 »
Onkos nää multit olleet tällaisia phantomin tyylisiä koteloituja, missä näitä ongelmia on ollut? Mietin vain, että voisiko se teippaaminen vähentää kuorien sisäistä pyörteilyä ja siten parantaa baron toimintaa. Nopeasti yhden smd-barometrin datalehteä silmäilin, eikä siellä puhuttu mitään optisista antureista.

Crius AIOP:n baron sekoilut saa kuriin näin:


Ei, vaan avonaisempia, esim f550 on sivuilta auki kokonaan ja suora näkyvyys fc:hen. Aika horo kotelointi on tuossa m-litessäkin jos tuuli sen sekoittaa. Joku viisas voisi selvittää sen valon vaikutuksen, kun se kuitenkin jotenkin vaikuttaa, monet testannu lampuilla ja auringon valolla ja selvä vaikutus. Lämmöstä sekään ei johdu kun on niin äkkinäinen vaikutus jopa ledivalolla.

Poissa jannesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #7 : 05 Marraskuu, 2014, 21:16:12 »
Jos barometri on kapasitiivinen MEMS -anturi, on sen ilmanpainetta mittaava elementti luonnostaan herkkä valolle. Jos se barometrikomponentti on huonosti koteloitu (kuten yleensä), vaikuttaa valon voimakas vaihtelu anturin antamaan ilmanpainelukemaan. Tuo on ehkä hieman vaiettu ominaisuus noissa antureissa, mutta maininta löytyy mm:
, jossa rehellisesti kerrotaankin: "The sensor die is sensitive to light exposure. Direct light exposure through the port hole can lead to varied accuracy of pressure
measurement. Avoid such exposure to the port during normal operation." Jokaisen vakavastiotettavan flightcontroller valmistajan pitäisi tuo tietää ja olla huomannut omissa testeissäänkin ja sen takia kontrollerin kotelolon tai barometrin muun suojauksen tulisi pitää huoli erittäin hyvästä valon suojauksesta. Nazan sisälmyksiä ja suojauksen tasoa voi arvioda vaikka videosta:

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #8 : 05 Marraskuu, 2014, 21:37:30 »
Mä oon maalannu joidenkin V1 nazojen kyljet mustiksi ja hieman on korkeus vaihtelu helpottanu.
Ko. asiasta on ollu juttua aikanaan paljonkin naza ketjussa.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #9 : 05 Marraskuu, 2014, 21:55:17 »
Mustaa sähköteippiä aikoinaan fc:n kylkiin heitin ja ei siinä mitään ongelmia ollut. Noiden avonaisten Multiwii lautojen suojaaminen oli vähän haastavampaa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F550, naza-m lite "kyykkää"
« Vastaus #10 : 05 Marraskuu, 2014, 23:59:38 »
Jos barometri on kapasitiivinen MEMS -anturi, on sen ilmanpainetta mittaava elementti luonnostaan herkkä valolle. Jos se barometrikomponentti on huonosti koteloitu (kuten yleensä), vaikuttaa valon voimakas vaihtelu anturin antamaan ilmanpainelukemaan.

Tämäpä oli hyvää faktaa! Kun uudemman kerran vähän tarkemmin lueskelin tuollaisen mems-baron datalehteä, löytyi sieltä tosiaan maininta tuosta ominaisuudesta. (oli myös freescalen baro)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
36250 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2010, 10:27:18
kirjoittanut mrsaila
7 Vastauksia
4603 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2014, 15:03:57
kirjoittanut jinx
1 Vastauksia
3837 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Heinäkuu, 2014, 22:02:37
kirjoittanut Make75
8 Vastauksia
7366 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2015, 09:31:54
kirjoittanut goma
0 Vastauksia
2819 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Syyskuu, 2014, 10:09:38
kirjoittanut bk_t